کد خبر: ۶۶۳۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر: «سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیط زیست کشور» تنها مرکز حفاظت و احیای گونه‌های جانوری و کنترل جمعیت حیوانات شهری در استان البرز است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، این سازمان از شهریور ۱۳۹۶ به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز رسمی تیمار حیوانات و احیای گونه‌های جانوری وحشی در کشور است.

 

گونه‌های آسیب دیده پس از ارجاع به این مرکز مردمی، سریعا تحت درمان‌های تخصصی قرار می‌گیرند. مرحله بعد از تیمار، بازپروری گونه آسیب دیده است و در نهایت پس از اطمینان از سلامتی کامل و کسب مهارت‌های لازم برای پرواز و شکار مجدد به دامن طبیعت بازگردانده می‌شوند.

 

نگهداری در اسارت آسیب‌های جبران ناپذیری به حیوانات وحشی وارد می‌کند، از‌بین رفتن پرهای بال و دم، ایجاد میخچه در ناحیه پا و مسمومیت‌های غذایی از جمله این آسیب‌هاست که در اغلب مواقع موجب حذف حیوان از اکوسیستم جانوری می‌شود.

 

گونه‌های غیر بومی در مرکز نگهداری می‌شوند و در طبیعت ایران رها سازی نمی‌شوند؛ همچنین از تکثیر و رهاسازی گونه‌های تزئینی جلوگیری می‌شود.

 

عقاب طلایی ارجاع شده از اداره محیط زیست ساوجبلاغ که در اثر تغذیه از پسماند شهری دچار مسمویت گوارشی شده است.

 

این مرکز در حال حاضر به‌ عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز رسمی تیمار حیوانات و احیای گونه‌های جانوری وحشی در کشور لقب گرفته است.

 

سازمان مردمی حفاظت از حیوانات و محیط زیست استان البرز از سال ۱۳۹۶ تاکنون موفق به تیمار و نجات ۸۰۰ فرد گونه‌های اهلی و وحشی جانوری کشور شده است.

 

این مرکز به دلیل فعالیت تخصصی در امر تیمار و رسیدگی به گونه‌های مختلف حیات وحش ایران و عملکردی شفاف به مرکز مورد اعتماد سازمان محیط زیست و سایر ارگان‌های دولتی به جهت تحویل گونه‌های کشف و ضبط شده و دارای پرونده قضایی تبدیل شده است.

 

در سال گذشته بیش از ۵۸ درصد از گونه‌های جانوری بومی تحت تیمار که قابلیت رها سازی داشته‌اند به طبیعت بازگردانده شده‌اند.

 

میانگین هزینه‌های این مرکز بیش از ۵۰۰ میلیون ریال در ماه است که از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

 

برخی از پرندگان زینتی که قابلیت تکثیرپذیری در اسارت را ندارند، از زیستگاه‌ها و مناطق استوایی صید و به کشور قاچاق می‌شوند. برخی طوطی‌سانان نیز جز همین دسته قرار گرفتند و خوشبختانه اخیرا طبق لیست اعلام شده از سازمان محیط زیست خرید و فروش و نگهداری از این گونه‌ها ممنوع و در صورت مشاهده به مراجع قضایی معرفی می‌گردند.

 

بسیاری از مردم از عواقب نگه‌داری گونه‌های وحشی بخصوص پرندگان شکاری نا‌آگاه هستند. ضمن وارد آمدن آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیر به پرنده، چنانچه توسط مامورین حفاظت محیط زیست گونه وحشی نزد شهروندان کشف و ضبط شود جریمه نقدی از ۲۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان در انتظار این افراد خواهد بود.

 

این مرکز پذیرای تمامی گونه‌های جانوری اهلی و وحشی آسیب دیده است و حیوانات سالم قابل پذیرش نیستند. نگهداری از حیوانات سالم علاوه براینکه ظرفیت مرکز را برای پذیرش حیوانات آسیب دیده کاهش می‌دهد، باعث ایجاد استرس برای حیوانات مصدوم و چه بسا آسیب وارد کردن به آنها می‌شود.

 

مرغ و ضایعات آن به‌هیچ وجه خوراک مناسبی برای پرنگان شکاری به حساب نمی‌آید. این روزها جوندگان (به‌ویژه موش‌ها) قوت غالب گونه‌های وحشی هستند.

 

این مرکز به دلیل فعالیت تخصصی در امر تیمار و رسیدگی به گونه‌های مختلف حیات وحش ایران و عملکردی شفاف به مرکز مورد اعتماد سازمان محیط زیست و سایر ارگان‌های دولتی به جهت تحویل گونه‌های کشف و ضبط شده و دارای پرونده قضایی تبدیل شده است.

 

هاسکی از جمله سگ‌های غیربومی محسوب می‌شود که به دلیل منفعت طلبی از زیستگاه خود که کشورهای سردسیر است جدا و در ایران تکثیر می‌شود.

 

این مرکز با کمک به محیط بانان در صدد مقابله با قاچاق و شکار گونه‌های جانوری کشور است.

 

متین سگ نابینایی که علی رغم سن کم، مورد بی‌مهری آدم‌ها قرار گرفته و با چشمانی آسیب دیده و بدنی سراسر زخم در خیابان رها شده بود، یکسال پیش توسط دوستداران حیوانات به مرکز منتقل شده است.

 

خوراک طبیعی با ارزش غذایی بالا و جایگاه مناسب و استاندارد از جمله مواردی است که در مراحل تیمار و بازپروری گونه‌های وحشی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

شاه بوف مصدوم که مورد اصابت تیر قرار گرفته و به دلیل آسیب‌دیدگی از ناحیه پا و بال دیگر قادر به زندگی مستقل در طبیعت نیست.

 

این مرکز در ماه بیش از ۸۰ مورد پذیرش حیوانات آسیب دیده و تیمار گونه‌های جانوری دارد.

 

هر ساله با شروع فصل مهاجرت شاهد پرندگان آسیب دیده زیادی هستیم. تعداد کمی از این مصدومین به دلیل ضعف ناشی از کمبود جیره‌ی غذایی زمین‌گیر می‌شوند که اغلب پس از تیمار در مرکز، مجدد به چرخه مهاجرت بازگردانده خواهند شد ولی تعداد کثیری از این پرندگان مهاجر توسط افراد سودجو به فجیع‌ترین شکل شکار می‌شوند.

 

عمده فعالیت این مرکز تیمار و احیاء حیات وحش آسیب دیده ایران و ساماندهی و کمک به حیوانات شهری است.

 

عقاب طلایی ارجاع شده از اداره محیط زیست ساوجبلاغ که در اثر تغذیه از پسماند شهری دچار مسمویت گوارشی شده است.

 

شاه بوف بزرگترین جغد در خاورمیانه است که در کشور ما پراکنش زیادی دارد. کمبود زیستگاه‌ها و جثه بزرگ آن باعث شده که بیشتر از پرندگان دیگر در معرض آسیب قرار گیرد

 

خوراک طبیعی با ارزش غذایی بالا و جایگاه مناسب و استاندارد از جمله مواردی است که در مراحل تیمار و بازپروری گونه‌های وحشی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

عقاب طلایی نماد تنوع زیستی استان البرز است که این روزها به دلیل تخریب زیستگاه‌های طبیعی و کمبود غذا به حریم‌های شهری نزدیک شده و متعاقبا در معرض آسیب قرار می‌گیرد.

 

هر ساله هزاران پرنده مهاجر آبزی و غیر‌آبزی در مناطق مختلف کشور مورد بی‌مهری شکارچیان و صیادان متخلف قرار می‌گیرند که اغلب در بازار فروخته یا به باغ‌های پرندگان منتقل می‌شوند.

  

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
0
2
بسیار عالی،بهتر بود در این گزارش نحوه کمک نیز اطلاع رسانی میشد
ناشناس
|
Germany
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۹
1
1
خدا قوت به تمامی عوامل این مرکز
محمد دالوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
0
1
جهت پیگیری مرکز فوق به آدرس ما در اینستا مراجعه فرمایید
iran.animals.rescue
نظر شما
ادامه