کد خبر: ۶۶۷۰۶

حکیم مهر: حدود ۱۰۰ روز تا موسم احتمالی تلفات پرندگان بر اثر بوتولیسم در خلیج گرگان، فرصت باقی مانده و علاقمندان حیات وحش خواستار ترسیم سازوکار عملی برای جلوگیری از تکرار این فاجعه هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مدیرکل دامپزشکی گلستان در این خصوص با بیان اینکه تغییر اکوسیستم در حال اتفاق است و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم، گفت: در میانکاله و خلیج گرگان شرایط آبی بهتر نشده و حتی سطح آب هم کاهش یافته است.

«دکتر غلامرضا محرابی» افزود: سیل مواد آلی را وارد خلیج گرگان کرده و سبب رشد جلبک‌ها شد و آنها رشد باکتری‌های بی هوازی را تشدید کردند.

وی با بیان اینکه پرندگان سر خود را به درون آب فرو می‌برند، اضافه کرد: پرندگان به یکباره نمی‌میرند و سم بوتولیسم در کبد آنها ذخیره شده و ابتدا تعادل خود را از دست می‌دهند.

به گفته محرابی فرصت هفت الی ۱۰ روزه برای تأثیر سم در بدن پرنده وجود دارد.

خلیج گرگان از هفته‌های گذشته میزبان پرندگان مهاجر شده، پرندگانی که خاطرات تلخ در خصوص تلفات دو سال گذشته در ذهن دارند لذا باید برای جلوگیری از تکرار این فاجعه تلخ فکر اساسی اندیشیده شود.

 شرایط تشکیل سم ایجاد نشده است

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی گلستان هم به خبرنگار مهر گفت: اگر تالاب دستخوش تغییرات و اتفاقات خوبی نشده باشد ممکن است تلفات دوباره تکرار شود.

«دکتر محسن عبدالوند» افزود: مشاهدات بالینی و آزمایشگاهی نوع بیماری را تشخیص داده و بر اساس آنها، علت تلفات بوتولیسم اعلام شد.

وی در خصوص اینکه چرا تلفات از بهمن ماه آغاز می‌شود هم گفت: گرما، بی‌هوازی بودن و ورود مواد مغذی به داخل آب که باعث رشد باکتری‌ها و تولید سم می‌شود، علت بیماری بوده که ممکن است هم اکنون شرایط آن ایجاد نشده باشد.

به گفته وی باید فاکتورهای پرخطر رشد کرده تا بعد بیوتوکسین را آزاد کند.

عبدالوند گفت: سم بیوتوکسین بسیار قوی بوده و با توجه به میزان دوز ورودی به بدن جاندار می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی افزود: تاکنون براساس پایش ها تلفاتی گزارش نشده اما براساس شرایط ممکن است تلفات داشته باشیم که آن هم باید دوباره نمونه برداری و آزمایش انجام شود تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است.
 
 
نظر شما
ادامه