کد خبر: ۶۸۰۴۷
تعداد نظرات: ۳۸ نظر
یک دامپزشک کلینیسین فعال در استان خوزستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عبدالکریم صالحی» افزود: اولین پیشنهادی که به یک دامپزشک صفر کیلومتر داده می‌شود این است که درمانگاه تاسیس کند. در حالی که خیلی از این درمانگران جوان حتی نمی‌توانند اجاره بهای محل را در بیاورند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «اگرچه فروش داروی دامپزشکی خیلی زیاد است، اما نهایتا ۲۰ تا ۳۰ درصد مراجعه‌کننده‌ها به درمانگاه‌ها می‌رسند. فروش بدون نسخه دارو در داروخانه‌ها فوق‌العاده زیاد است و کلینیسین‌ها آسیب‌های زیادی در این فرایند متحمل می‌شوند»؛ این را یک دامپزشک کلینیسین فعال در استان خوزستان به حکیم مهر می‌گوید: «در خیلی از داروخانه‌ها حتی خود دکتر دامپزشک هم حضور ندارد و فروش دارو توسط کارگری که ای‌کاش فوق دیپلم داشته باشد، انجام می‌گیرد.»

از نظر «دکتر عبدالکریم صالحی» بهترین راهکار در ایران، بحث تجمیع است: «چون داروخانه‌داران ما داروساز نیستند. بلکه یک فرد درخواست مجوز داده و در داروخانه نشسته و کار می‌کند. اما در طرح تجمیع، حتما و حتما یک دامپزشک در محل کار خودش دارو و درمان می‌کند. اجرای این طرح می‌تواند نوعی اشتغالزایی هم باشد و با وجود آن شاید هیچ دامپزشکی بیکار نماند و از نظر درآمد هم به مشکل بر نخورد. کمااینکه اگر دامپزشکان ۱۰ برابر تعداد کنونی هم باشند، با طرح تجمیع می‌توانند مشغول به کار شوند و شاید این بهترین راهکار در وضعیت کنونی ایران باشد.»

وی در گفت‌وگو با حکیم مهر تصریح می‌کند: «متاسفانه طرحی تحت عنوان همیار دامپزشک از سوی دکتر خلج اجرا شد که همین الان ۲ نفر از آنان در منطقه خودمان حتی دست به جراحی هم می‌زنند. طرف یک دامدار و یک چوبدار است که فروش دارو انجام می‌دهد و در اکثر جاها کارت همیار دامپزشکی را که سازمان به او داده، رو می‌کند و با همان کارت در منطقه خودش تزریق واکسن، تجویز دارو، درمان و... انجام می‌دهد.»

دکتر صالحی درخصوص اجرای طرح صیانت از عامه در برابر حیوانات خطرناک، خاطرنشان می‌کند: «زمانی استفاده از ماهواره ممنوع بود و مجازات شلاق داشت اما الان ماهواره در کدام خانه وجود ندارد؟ لذا روی حیوانات هم چنین طرح‌هایی نمی‌تواند پیروز شود. چون واقعا عواقب دارد. در ضمن اشتغال خیلی از دامپزشکان با اجرای این طرح به خطر می‌افتد.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، مهمترین مشکلات کلینیسین‌های دامپزشک در استان خوزستان چیست؟

اولین مشکل ما در حوزه نسخه‌نویسی و به حساب نیاوردن داروخانه‌هاست. اگرچه فروش دارو خیلی زیاد است، اما نهایتا ۲۰ تا ۳۰ درصد مراجعه‌کننده‌ها به درمانگاه‌ها می‌رسند. فروش بدون نسخه دارو در داروخانه‌ها فوق‌العاده زیاد است و کلینیسین‌ها آسیب‌های زیادی در این فرایند متحمل می‌شوند. بارها و در جلسات مختلف انجمن صنفی استان با اداره کل و نظام دامپزشکی، بنده خواستار انجام یک برآورد و سرشماری شدم از مقدار دارویی که در داروخانه‌ها می‌آید و مقایسه آن با مقدار نسخی که از سوی کلینیسین‌ها صادر می‌شود. کمااینکه ادارات کل استان‌ها در پایان ماه نسخ را جمع‌آوری می‌کنند. از آنها خواستم که یک جمع و تفریق کنند و به جرات می‌گویم که شاید ۲۰ درصد این داروها نسخه شوند و بالغ بر ۸۰ درصد آنها بدون نسخه و بدون حضور دکتر دامپزشک مصرف می‌شوند.

جالب اینجاست در خیلی از داروخانه‌ها حتی خود دکتر دامپزشک هم حضور ندارد و فروش دارو توسط کارگری که ای‌کاش فوق دیپلم داشته باشد، انجام می‌گیرد. یکی از مشکلات عمده ما همین است که نسخه‌ای که ما به داروخانه می‌فرستیم، بسیار متفاوت از تعداد مراجعات داروخانه‌هاست. یعنی اگر یک داروخانه دامپزشکی را کنار یک درمانگاه دامپزشکی در نظر بگیرید، می‌بینید که داروخانه داروی زیادی می‌فروشد و در این بین ممکن است یکی دو نفر هم برای درمان به درمانگاه مراجعه کنند.

حکیم مهر:‌ چه راهکاری به نظر شما می‌رسد؟

اولین راهکار در کشور ایران «نسخه الکترونیک» است که بحث آن در حوزه پزشکی می‌شود. اگرچه این روش می‌تواند کارساز باشد، اما در ایران بهترین راهکار، بحث تجمیع است. چون داروخانه‌داران ما داروساز نیستند. بلکه یک فرد درخواست مجوز داده و در داروخانه نشسته و کار می‌کند. اما در طرح تجمیع، حتما و حتما یک دامپزشک در محل کار خودش دارو و درمان می‌کند. اجرای این طرح می‌تواند نوعی اشتغالزایی هم باشد و با وجود آن شاید هیچ دامپزشکی بیکار نماند و از نظر درآمد هم به مشکل بر نخورد. کمااینکه اگر دامپزشکان ۱۰ برابر تعداد کنونی هم باشند، با طرح تجمیع می‌توانند مشغول به کار شوند و شاید این بهترین راهکار در وضعیت کنونی ایران باشد.

حکیم مهر:‌ منظور شما از طرح تجمیع این است که دامپزشک در کلینیک، داروخانه هم داشته باشد؟

دقیقا. الان پت‌شاپ‌ها و درمانگاه‌های دام کوچک ما نیز همین کار را می‌کنند. در حال حاضر در هر شهرستان، درمانگاه‌هایی بدون فروش دارو فعالیت می‌کنند که بعضی از آنها واقعا نمی‌توانند اجاره بهای محل خود را هم در بیاورند. اما یک درمانگاه خیلی ساده پتشاپ، از آنجاکه هم دارو و هم وسایل به اضافه نسخ با خودش است، فوق‌العاده درآمد زیادی دارد. در شرایط کنونی که قیمت گاو یک دامدار ۳۰ میلیون تومان شده است، پرداخت یک میلیون تومان برای او چیزی نیست. اما متاسفانه بدون اطلاع کلینیسین به داروخانه مراجعه می‌کنند و بر اساس تجربیات داروخانه‌دار ویزیت می‌شود و به او می‌گویند که این داروها را استفاده کن. زمانی هم که گرفتار شدند، او را به درمانگاه ارجاع می‌دهند، در حالی که این مشکل در حوزه دام کوچک وجود ندارد.

حکیم مهر:‌ آیا با معضل درمان غیرمجاز هم روبرو هستید؟

ما یک درمان غیرمجاز داریم؛ یک درمانگر مجوزدار غیرمجاز. درمان غیرمجاز توسط افرادی از طیف تکنیسین‌های تلقیح مصنوعی وزارت جهاد تا فوق دیپلم‌هایی که در اداره بودند و بازنشست شدند، انجام می‌شود. متاسفانه طرحی تحت عنوان «همیار دامپزشک» از سوی دکتر خلج اجرا شد که همین الان ۲ نفر از آنان در منطقه خودمان حتی دست به جراحی هم می‌زنند. طرف یک دامدار و یک چوبدار است که فروش دارو انجام می‌دهد و در اکثر جاها کارت همیار دامپزشکی را که سازمان به او داده، رو می‌کند و با همان کارت در منطقه خودش تزریق واکسن، تجویز دارو، درمان و... انجام می‌دهد. بارها شده که سازمان اعلام کرده با آنها برخورد می‌کند و گفته اگر مدرکی دارید، شخص را ترغیب به شکایت کنید. در حالی که در روستاها کسی از دیگری شکایت نمی‌کند و مسائل خود را به شکل ریش‌سفیدی حل می‌کنند. گذشته از افراد مجوز دار غیرمجاز، گاهی درمان از سوی داروخانه‌ها و مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود؛ حتی در زمینه طیور هم گاهی درمانگرانی از فارغالتحصیلان رشته‌های غیردامپزشکی به راحتی کار می‌کنند.

حکیم مهر:‌ نسبت داروخانه به کلینیک دامپزشکی در استان چگونه است؟

خیلی از افرادی که درخواست کننده داروخانه هستند، با یک شرایط خاص به آن می‌رسند. من نمی‌دانم که این نسبت یک به ۵ یا یک به ۳ را از کجا آوردند و قانون آن کجاست؟ چون اصلا دستورالعملی در این مورد وجود ندارد و در مقطعی گفتند که این کار را بکنید. به سادگی می‌گویم که اگر در شهرستان درخواست داروخانه بدهید، شاید هیچ‌وقت به آن نرسید. یکی از همکاران بنده بدون هیچ مشکل و منع قانونی، درخواست داروخانه داد و پرونده او بیش از ۳ سال دور خورد تا توانست شرایط داروخانه را بگیرد. خود من بعد از ۲۹ سال سابقه کار، اگر در شهر خودم درخواست داروخانه دهم، فکر می‌کنم تا ۵ سال دیگر بتوانم با رایزنی به آن برسم. در واقع آن چنان مشکل ایجاد می‌کنند که کسی نتواند این مجوزها را بگیرد. کمااینکه تنها بیمارستان استان خوزستان که درخواست داروخانه داده است، بیش از ۳ سال است که هنوز نتوانسته مجوز بگیرد. به او گفته‌اند که بیمارستان می‌توانی داشته باشی اما داروخانه خیر. خود من درخواست کننده پلیکلینیک هستم اما می‌گویند اگر درخواست پلی‌کلینیک داری، داروخانه آن را باید از داروخانه‌های موجود تامین کنی، چون به تو دارو نمی‌دهیم.

در واقع مجوز داروخانه یک مساله انحصاری شده است و نمی‌دانم چه قانونی پشت آن است که کلینیسین باید به این شکل گرفتار شود. من بعد از ۲۹ سال حاضر نیستم درمان را رها کنم و دوست دارم که جوان‌ها را کمک بگیرم اما همین مسائل باعث می‌شود که منصرف شوم. در واقع آنها اصلا نمی‌آیند، یعنی بین خودشان یک انسجامی هست که قبول نکنند تا کسی نتواند پلیکلینیک بزند.

بنده از این نظر خواهان اجرای طرح تجمیع هستم که اگر یک دکتر دامپزشک کنار دستت باشد، آن موقع خیلی راحت و منطقی دارو را می‌فروشد. اما الان طرف می‌گوید که من چک و سررسید دارم و زیر قیمت می‌دهم. شرکت‌ها گاهی تا ۵۰ درصد، زمانی ۱۰۰ درصد و اغلب ۳۰ درصد تخفیف دارویی دارند و با هم رقابت می‌کنند. در بازار آزاد، دارو در دست و بال دامدار و مراجعه کننده خیلی زیاد است و شما هر جا که بروید، توصیه‌های زیادی درخصوص تحویل دارو با قیمت کمتر می‌بینید. به خاطر همین موضوعات است که در حق کلینیسین‌ها و درمانگران اجحاف شده است.

اولین پیشنهادی که به یک دامپزشک صفر کیلومتر داده می‌شود این است که درمانگاه تاسیس کند. در حالی که خیلی از این درمانگران جوان حتی نمی‌توانند اجاره بهای محل را در بیاورند و خود به خود به سراغ فروش داروهای غیرمجاز می‌روند و این سلسله مراتب باعث می‌شود که مسائل درمانی پیشرفتی نداشته باشد. ما به روز نیستیم و بیشتر در زمینه فروش دارو کار می‌کنیم. لذا به نظر من درمان باید سرلوحه نظام و سازمان باشد و آنها به درمان فکر کنند و به کلینیسین‌ها بها دهند. حتی امتیازاتی هم که به کلینیسین‌ها دادند به این شکل است که مثلا می‌توانید با فلان امتیاز کلینیسین باشید و با ۳ برابر آن می‌توانید فروشنده دارو باشید. یعنی کسی که اصلا در محل حضور ندارد و کارگر او اقدام به فروش می‌کند. من نمی‌دانم چه مساله علمی پشت این قضیه هست که کسی که دارو می‌فروشد، از کسی که تجویز می‌کند امتیاز بیشتری برای گرفتن مجوز می‌خواهد.

حکیم مهر: ارزیابی شما از تعرفه‌های درمانی دامپزشکی چیست؟

تعرفه‌‌ای که به ما می‌دهند، معمولا همیشه حداقل ۳ سال نسبت به تورم عقب‌تر است. قبلا تغییر تعرفه دامپزشکی به این صورت بود که سازمان به دفتر وزیر درخواست می‌داد، وزیر درخواست را به مجلس می‌فرستاد و در مجلس تصویب می‌شد و برمی‌گشت. با این شرایط هر موقع به انتخابات مجلس برخورد می‌کردیم و قرار بود که مجلس عوض شود، تصویب تعرفه به تاخیر می‌افتاد. کمااینکه اتفاق افتاده بود که تا ۶ سال تغییر تعرفه نداشته باشیم. الان هم نمی‌دانم چه چیزی پشت قضیه است که برای تصویب تعرفه‌ می‌گویند برای کمک به دامدار و کمک به درمان، تعرفه را زیاد گران نکنیم. اما به راحتی علوفه را تا ۳ برابر و ۴ برابر قیمت به دامدار می‌فروشند. دارو را به یکباره ۱۰ برابر قیمت می‌کنند اما ویزیت اصلا نباید تکان بخورد، چون به دامدار فشار می‌آید. مثلا اگر ویزیت ۱۵ هزار تومانی، ۳۰ هزار تومان شود، آن دامدار ورشکست می‌شود.

با مسئولیت‌هایی که در زمینه ویزیت وجود دارد،‌ گاهی واقعا به صرفه نیست که دامپزشک اقدام به ویزیت کند. چند نفر از دوستان من پزشک هستند و زمانی حق ویزیت من دو برابر یک پزشک بود، اما الان ما نصف آن هم نیستیم. لذا همواره تعرفه ما منطقی نیست و همین منطقی نبودن آن ما را دچار مشکلات عدیده‌ای می‌کند. خیلی از همکاران ممکن است کارهایی انجام دهند که در شأن دامپزشک نیست. مثلا بعضی از دامپزشکان ما مجبور می‌شوند که واکسیناسیون هم انجام دهند تا درآمد داشته باشند. در صورتی که در داروخانه یک کارگر با مدرک ششم ابتدایی نشسته و روزانه هر چقدر که بخواهد، دارو می‌فروشد.

حکیم مهر: از نظر شما طرح صیانت عامه در برابر حیوانات مضر، چه تبعاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

ایکاش این طرح کارشناسی می‌شد، کمااینکه صاحبان حیوانات خانگی جمعیتی نیستند که ما بتوانیم آنها را حذف کنیم. اگرچه مانور آنها بیشتر روی برخی حیوانات است، اما وقتی صحبت از صیانت شد، یعنی شامل سگ و گربه و پرنده و... می‌شود که اینها مشکلات عدیده‌ای را ایجاد می‌کنند. مثلا زمانی استفاده از ماهواره ممنوع بود و مجازات شلاق داشت اما الان ماهواره در کدام خانه وجود ندارد؟ لذا روی حیوانات هم چنین طرح‌هایی نمی‌تواند پیروز شود. چون واقعا عواقب دارد. در ضمن اشتغال خیلی از دامپزشکان با اجرای این طرح به خطر می‌افتد. در حال حاضر درمانگاه‌های دام کوچک با این شرایط کار می‌کنند. به هر حال وزارت علوم آنها را جذب و فارغ‌التحصیل کرده و به آنها مجوزمی‌دهد و ما نمی‌توانیم آنها را تعطیل کنیم. می‌گویند فرهنگ غرب را انتشار می‌دهید، در حالی که ما درمان را انجام می‌دهیم.

 حتی در منطقه داشتیم که در بعضی از شهرستان‌ها، اماکن به سراغ آنها رفته و گفته که باید این درمانگاه را ببندید و از ما مجوز بگیرید. در حالی که مجوز ما از سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی است و کسی نگفته که باید بروید از اماکن نیروی انتظامی مجوز بگیرید. خوشبختانه با پیگیری‌های نظام و اداره کل، این مشکل حل شده است. اما به نظر من این طرح، دید کارشناسی و افراد اهل فن و به دور از غرض می‌خواهد که بتوانند آن را برنامهریزی کنند. چون حذف آن غیرممکن است.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
1
5
مخصوصا در زمینه دام بزرگ تجمع خدمات چاره ساز خواهد بود. یا کار به صورت بیمارستان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
1
8
واقعاً نظام دامپزشکی ک وظایفش نظم دادن ب این چیزهاست می‌ره موزه راه اندازی می‌کنه . بایدم اینجور مدیریت بشه .
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
7
14
کاردان های دامپزشکی پدر این رشته رو دراوردن یک مقدار رسیدگی کنین به این وضع
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
پدر این رشته را توهم شما در اورده. فکر میکنید ۷ سال درس خونید دیگه مملکت دست شماهاست. اگر درست به وظیفه خودتون عمل میکردین این اوضاع نبود.
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
اگه از همون اول با کاردان ها مثلو در حد بهیار در بیمارستان برخورد می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید که جنابعالی با وقاحت تمام در جواب یک دامپزشک این را بنویسی جناب ناشناس
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
بیچاره تر از کاردان ها متاسفانه دکتر دامپزشکی است!
ببینید دکتر دامپزشک ۷سال درس خونده الان تو شبکه شماره پلاک ماشین را در سامانه بارگذاری میکنه!
یا آمار واکسیناسیون کاردانها را جمع میکنه میفرسته برا استان!
یه شغل سومی هم دارند زیرآب زدن کاردان ها پیش مسئولین مافوق!
به خدای کعبه قسم! اکثر دکترهای بخش دولتی توان کار در بخش خصوصی را ندارند نه از لحاظ علمی نه از لحاظ عرضه کار کردن!
من با ۱۵سال سابقه این مطلب را در محضر خداوند شهادت میدهم(با احترام به همکاران دامپزشک که اتیولوژی بیماری اگزوتیک را هم مسلط اند چه برسه به بیماری اندمیک و با احترام به همکاران دامپزشک که تعهد و اخلاق سرلوحه کاری آنهاست و قدر خود را میدانند و در این بازار خود را ارزان نمی فروشند)
دکتر دامپزشک کارش بارگذاری پلاکه؟!
جالب اینه حالیشون نیست داره به سوادشون توهین میشه دلشون خوشه یه راننده کامیون سیکل بهشون میگه دکتر!
خیلی هم برخی دکترها متوهم اند مدام دنبال ضریب تسری بالاتر و ... اند
یه نفر به ما بگه حاصل ۷سال درس خوندن شما در دانشگاه چیه؟!
الان از اون درس خوندن شما جامعه چه سودی میبره؟!
پلاک ماشین ثبت کردن تو سیستم فوقش سیکل میخواد
جمع کردن آمار واکسیناسیون کاردانهای زحمتکش یه دانش آموز سوم ابتدایی میخواد که چهار عمل اصلی را تو ریاضی خونده باشه!
کار شما ارزیابی اثر واکسنه
ارزیابی اثر داروهاست
تحلیل داده های GIS است
خداییش تا حالا فکر کردید تو این سیستم صبح تا شب تو بخش اداری چه گلی به سر مملکت میزنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| France |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
همین توهم که که میگم. دکتر دامپزشک حتی خودش را تخصصین پزشکی هم بالاتر می ببین. ..................... تنها کاری که می تونی بکنی اینه که دنبال تسری باشی و زیر اب زدن همکاران خودت.
اغلب دکترا دامپزشک انسان ها محترمی هستند برای اونا کاردان و کارشناس و ... واونا را همکار خودشون میدونن.ولی اون معدود افراد مثل شما که دنبال تسری وتخریب... هستن اینجور رفتار میکنند. نکته اخر، کاردان دامپزشکی وظیفه مشخص دارند اما رفتارتون درست کنید مطمئن باشید دامدار دیگه سراغ کاردان و کارشناس نمیره . شما دامپزشکید ن رییس جمهور
اعصاب خورد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
ایمان جان مشخصه خیلی دوست داشتی دکتر بشی ولش نشدی نه جانم؟, کار دامپزشک وصل کردن پلاک راننده کامیونه؟؟ ببینید کار به کجا رسیده یک کاردان یک دامپزشک رو به سخره گرفته ، هیهات من الذلة ......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
ایمان جان یک عدد دیازپام پنج رو به صرف یک لیوان پر گل گاوزبان نوش جان فرمایید ، باشد مرحمی بر زخمت باشد.
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
آقا یا خانم اعصاب خورد!
نمیدونم اینا بگم چه تاثیری بر اعصابتون داره
بنده دانشجوی تخصص دانشگاه تهرانم
ثبت پلاک خودرو تو سیستم را توهین به خودم می دونستم اومدم دنبال ادامه تحصیل
حداقل جای ملاقات با راننده کامیون تو دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور با اساتید هم صحبت هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
ایمانی اگه دامپزشک بودی و دانشجوی تخصص حداقل میدونستی که دامپزشکی شش ساله نه هفت سال ،شب بخیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
یک پیام
دارم برای جناب ناشناس عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
جناب ناشناس متخصص پزشکی هم سطح دامپزشک متخصص است ، هر کسی در جامعه خدمت خودش را انجام میده و ارزشمند هست ، اینکه شما اینقدر دامپزشک ستیز تشریف دارید هم تقصیر شما نیست تقصیر آموزش عالیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
سلام بر عزیزی که به دامپزشکان توهین کردن
درست میگین مگه کار دامپزشک پلاک ثبت کردن یا جمع کردن‌آماره
مطمئنا نه ؟ پس علت چیه ؟ علتش اینه که کاردانها حتی از انجام اینکار هم عاجز هستن در طول ۲۰ سال خدمت افرادی را دیدم که حتی دو خط نوشته روی شیشه واکسن را هم نمی فهمید و باید براش توضیح میدادم وقتی وضع اینجوره برای حفظ آبروی شبکه دکتر دامپزشک مجبوره خیلی چیزارو به عهده بگیره . در این مملکت خیلی چیزا جای خودش نیست .
ایمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
بنده ۷ سال را به احترام دوست ناشناسم نوشتم
ایشون هم منتقد بودند و هم نظر با حقیر
۷سال نوشتند ما هم گفتیم این جای بحث ندارد ۶ سال و ۷ سال مساله ما نیست
مساله عدم استفاده صحیح و بجای سیستم از دکتر دامپزشک است
مساله تاسف برانگیز عدم درک عمق فاجعه توسط خود دکتر دامپزشک است که نمیداند همون ۶ یا ۷ سال برای چه درس خوانده و الآن دستاورد او از تحصیل، برای دام و دامدار و سیستم دامپروی مملکت چه باید باشد و چه هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
در تایید صحبتهای این دانشجوی تخصص دانشگاه تهران عرض کنم:
واکسیناتور شبکه ما از یه دکتر از همین متوهمهاش که میگه ضریب تسری من باید جای ۳ یا سه و نیم باید ۱۴۸!!!!! باشه پرسید:
اگه به گاو واکسن بروسلوز بزنی تا چند روز نمیشه خونگیری کرد برای تست بروسلوز؟
گفت تا ۶ ماه!
در حالیکه تست روتین بروسلوز رزبنگال است و اساس کارش ایمنی همورال و واکسن بروسلوزی که چند سال اخیر برای گاو استفاده میشه ایمنی سلولار ایجاد میکنه و تاثیری در تست ندارد!
اینه دوستان!
توان علمی دامپزشکان متوهم طلبکار .......... دولتی ما این است .اگه کار بلد بودند بیرون کلینیک میزدند یا داروخانه یا هرچی و پول پارو میکردند
اصلا شما بپرس دستاورد ادارات ستادی اداره ‌کل با این همه دکتر چیه؟
اون ها هم غیر از ارسال دستورالعمل های سازمان به شهرستانها و دریافت آمار شهرستانها و ارایه به سازمان کار مفید دیگری دارند که بر آمده از تحصیلات ۶ساله اونها باشه؟!!!!!!!!!!!!
خلاصه این یه مصیبته ولی مصیبت عظما عدم متوجه بودن خود دامپزشک در ادارات دولتی دامپزشکی است که با افتخار ثبت پلاک در سیستم می کند!
البته من دکتر دامپزشک دولتی را هم میشناسم چنان بر سیستم GIS مسلط و چنان قدرت پیش بینی و سرایت بیماری در واحد ها دارد که ماشاءالله. خودم بهش میگم کلینیسین زبردست و ماهر و متعهد! چون تو درمان هم خبره است و اصلا آداپته با این بروکراسی کثیف اداری نشده با ۲۸سال سابقه
البته من ۱۵سال سابقه دارم یکی اینجوری دیدم
دعا کنید ۱۵ سال باقیمانده هم یکی دیگه ببینم!!!!!
یاحق
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
آقای ناشناس و امثالهم.شما صلاحیت زیرسئوال بردن کفایت دکتران دامپزشک را نداری چرا نمی خواهید اینو قبول کنید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
بله!
کفایت دکتران دامپزشک را ما صلاحیت نداریم ارزیابی کنیم!
سیستم دامپزشکی دولتی به دکتر دامپزشک مسئولیت ثبت پلاک خودرو را واگذار کرده و تایید تخلیه محموله دامی! اون که دیگه صلاحیت داره!!!!!! اون که میدونسته همین کار ازشون بر میاد ولاغیر!
دامدار هم با همیار دامپزشک و کاردان دامپزشک اموراتش میگذره بدون برخورد با متوهمینی چون شما!!!!!! در عین رضایت طرفین!
خوش باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
جناب ناشناس بزرگوار، رفتار شما خیلی زشت و ناپسند هست کمی احترام خود و دیگران را نگه دارید باتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
7
باش تا صبح دولتت بدمد، کین هنوز از نتایج سح است!
کسی که باد میکاره، باید طوفان درو کنه! در علوم پزشکی حتی اون دکترای پرستاریش به خودش جرأت نمیده دارویی رو که پزشک تجویز نکرده به بیماری توصیه کنه، چه برسد به این که به یک عده بیسواد بی صلاحیت بگن بیا به تو مجوز همیار پزشک عطا کنیم، تا هر غلطی دلت خواست انجام بده!
ثقل زمین کجاست، من در کجای جهان ایستاده ام؟!!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
4
خدا رحمت کند دامپزشکی رو خیلی وقته این رشته فاتحش خونده شده ، کاردان و کارشناس دام کم بود مهندس دامپروری کمبود همیار دامپزشک هم اومد ، مشکل اصلی دامپزشکا و دامپزشکی این چیزاس نه ظرفیت بالای دانشکده ها در مقطع دکتری عمومی اونا میشه در ردیف دهم واقعا اوضاع خرابه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
3
مسئولا با دامپزشکی مثل این جمله برخورد می‌کنن
«خوبه اینجا خدا خیرشون بده مثلا حامامش تمیز بود ، غذاش خوب بود ، ساندویچ میدادن ، نوشابا دادن، پرتقال دان زادان دادن خیلی قشنگ بود....»
یه رشته زخمی بدون یک حامی شده کیسه اندوخته عزیزان دل
پاسخ ها
مهراد مستوفی راد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
حق میگی جانم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
0
تعرفه خدمات دامپزشکی در مجلس تصویب می‌شده؟؟
دکی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
2
1
میشه اون ۲۰ درصدی که بدون نسخه نمیدن رو نام ببرین ؟ ۱۰۰ درصد داروها بدون‌ نسخه فروش دارن ..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
3
به نظر من مقصر این وضعیت نه همکاران داروخانه دار هستند و نه کاردان های دامپزشک و نه تکنسین های تلقیح مصنوعی
مقصر اصلی سازمان دامپرشکی کشور و ادارات کل و ادارات شهرستان ها هستند که اتفاقا بیش از همه هم مدعی هستند که چرا این همه تخلف داریم.
وظیفه اصلی سازمان دامپزشکی نظارت است. نظارت بر کار داروخانه، نظارت بر کار کلینیسین، نظارت بر کار واکسیناتور
متاسفانه دوستان در ادارات دامپزشکی نه تنها وظیفه نظارتی خودشان را فراموش کرده اند بلکه در برخی موارد با بخش خصوصی رقابت هم می کنند
اگر نظارتی روی داروخانه ها بود این همه فروش داروی بدون نسخه نداشتیم. فروش داروی بدون نسخه هم به اشتغال دامپزشکان ضربه زده و هم به بهداشت عمومی (از جهت باقیمانده های دارویی در فرآورده های دامی)
واگذاری کار به بخش خصوصی بدون تعیین چهارچوب ها و نظارت روی این چهارچوب ها "واگذاری نیست" ؛ اینکار "رهاسازی" است و مسئولان سازمان دامپزشکی باید جواگوی این حجم عظیم از ......... در بخش دولتی باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
0
خسروا گوی فلک در خم چوگان تو باد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
0
2
درمان و معاینات بالینی و... صرفا کار دامپزشک است نه مهندس دام پرور نه کاردان نه کارشناس و نه همیار , اجرای ماده ۱۱ انجام بشه و سازمان دامپزشکی دست از این حرکات برداره ، تمام مشکلات دامپزشکی حل خواهد شد هر کسی باید در جای خودش باشد نه کمتر نه بیشتر ، میخواد به مذاق کسی خوش بیاد یا نیاد سازمان دامپزشکی مسئول این اتفاقات است
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
2
1
با تشکر آقای دکتر صالحی بابت طرح مسائل مبتلابه کلینیسینهای دامپزشکی کشور و بالطبع کارکرد دامپزشکی کشور .
واقع امر اینست که اگر قوانین و دستورالعمل ها علمی ، کارشناسانه و واقع گرایانه بود ، هر کسی سر جایش قرار می‌گرفت و لازم نبود کسی به حریم دیگری وارد شود و آظهار نظرهایی که شده را شاهد باشیم .
مطمئن باشید که کلیه این نابسامانی‌ها ، ناشی نقصهاییست که در قوانین و دستورالعملها وجود داشته و دارد .
به رغم اینکه این نقصها قابل شناسایی بوده و می‌تواند بطور ریشه ای برطرف شود ، متاسفانه ، طی سال‌های اخیر ، کمتر کسی به فکر اقدامی اساسی بوده و اکثرأ در صدد حل مشکلات در همین چهارچوب معیوب هستند .
طرح تجمیع ، یکی از راه حل هاییست ، که بسیاری از مشکلات موجود دامپزشکی کشور را برطرف خواهد کرد .
ذره بین
|
Lithuania
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
3
0
وقت بخیر
راهکار عملی اهمیت و ارتقا جایگاه کلینسین نظارت عملی و جدی بر داروخانه ها و نسخه است. تجمیع خدمات خودش میتواند فساد ایجاد کند.
مدیر بیمارستان و کلینسین داروی خودشان را می نویسند خب معلومه تکلیف دامدار بیچاره چی میشه یک دامدار با کوله باری از دارو از بیمارستان خارج میشه . باید هر کس کار خودش را انجام دهد( داروخانه، درمان و واکسن ) . مشکل اصلی رها کردن دارو و داروخانه هاست. اگرچه مجوز دریافت محدود و مستقیم داروهای خاص و مورد لزوم کلینسین از مراکز پخش تحت عنوان داروی کیفی میتواند کمک کننده باشد.
فروش دارو بصورت گسترده توسط داروخانه معضل اصلیست.
فروش دارو بدون نسخه تخلف است و موجب تضعیف جایگاه و حذف کلینسین شود ...تبعات امنیت سلامت غذایی مردم که جای خود را دارد...یکی از نتایج فروش دارو حضور باقی مانده های دارویی در شیر و گوشت و...است
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
1
2
اولا ، امکان کنترل فروش داروها توسط داروخانه وجود ندارد .
دوما و مهمتر اینکه این روالی که دامدار بیاید و بگوید دام من فلان نشانه یا حالت را دارد و دارو دستش بدهند از اساس غلط بوده و قابل دفاع نمی‌باشد .
بحث اساسی اینست که این روال باید تغییر کند و روالی درست و علمی جایگزین آن گردد . حال اگر در آن روال درست هم نقصی یا تخلفی دیده شود ، باید اصلاح و برخورد گردد . نه آنکه با احتمال بروز نقایصی در یک کار علمی و درست ، روش غلط فعلی را ادامه دهیم .
پاسخ ها
متخصص بالینی با 25 سال سابقه‌ی کار بالینی و عضو هیأت علمی دانشکده‌ی دامپزشکی دانشگاه دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
امکان کنترل وجود دارد و خوبش هم وجود دارد، منتهی ماها یا نمیتوانیم یا نمیخواهیم کنترل شود یا کنترل کنیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
0
2
این اعداد و درصد ها که ایشون میگن حاصل تجربشونه. اقا راهکار بدید خسته شدیم از بس شنیدیم و دیدیم و هیچ اتفاقی نیفتاد . پیر شدیم هنوز همون مشکلات قبلی سر جاشونه دیگه چه زمانی قراره تغییر ببینیم اخه ؟
ناشناس
|
France
|
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
0
0
واقعا کجای دنیا داروخانه دامپزشکی داشت که ما از روش یاد گرفتیم ؟!
فروش آنتی بیوتیک و …بدون هیچ مراعاتی به موجوداتی که به مصرف انسان میرسند یعنی چییییی؟!!
.............
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
الان مشکل این صنف فقط داروخانه است؟؟؟؟الان تو پرنده فروشیها،انواع داروهای داخلی و خارجی پرنده ها رو پیدا میکنی...پت شاپها انواع غذا و داروی انگل و مکمل دام کوچک دارند....از وسایل اسب فروشها انواع داروهای دوپینگ و مکمل و خمیر انگل رو میشه گرفت.....تاز جمعه بازار ساحلی اهواز،به راحتی میشه دو تریلی دارو جمع آوری کرد....اونوقت داروخانه مقصر درآمد کم مطب دارهاست؟؟؟؟؟
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
1
باسلام.اگه تعداد کلنیکها نسبت به داروخانه ۵به۱ باشد
حرف شما درست ولی تعداد درمانگاه۶۵ وداروخانه ها۸۵
عدددر استان خوزستان است!
چون داروخانه به اجبار در یک مغازه کارش را انجام میدهد،
کلنیسن ها هم راحت در درمانگاه( مغازه اش) نشسته ومیگن
داروخانه مشتری بفرست هرچه داروخواست برایش نسخه کنم وبیشتر حواله نوشتن است تا تشخیص.
فردا در هر داروخانه یک نفر جهت راهنمایی دامدار برای
هدایت بطرف درمانگاه بگذاریم ببینیم چند درصد حاضر
میشن نسخه بگیرند؟ میگن ۴۰الی۵۰ هزارتومان زیاد است
میروند بازا آ زاد
درمانگاه اکثرا صبح تا ظهر هستن وعصر هیچ کلینیکی ودرمانگری عملا کار نمی کند!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
1
خداوکیلی،اقایان کلنیسین لطفا به وضعیت وفرم بدن خودتان
نگاه کنید ببینید،شما میتوانید سزارین،سخت زائی گاو،پرولاپس رحم،تشخیص ابستنی ۵۰ راس گاو را همم زمان
انجام دهید؟مثل دکتر احمد ساکی،دکترمرتضی کاشفی پور،خانم دکتر چائیده،دکتر مبینی که۵۰ راس دام را در۵ساعت با۳الی۴ تکنسین کارهاشون را انجام میداد!
درحال حاضر۷۰درصد کلنیک دامپزشکی در استان خوزستان= نسخه نویسی از راه دور اگه حوصله داشت،ونوشتن حواله داروبا
مشورت دامدار
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
0
0
اولا ................
دوما نوشتن حواله دارو با نسخه فرق داره ..................
مسئله بعدی فروش دارو توسط کلنیسسنها ک به فور اونم داروی قاچاق و غیر مجاز میفروشن و توزیع میکنن صندوق ماشین هایشان کیف درمانگاهی ک دستشون هست اگه نگاه کنی مملو از انواع داروهایی است ک در هیچ داروخانه ای یافت نمیشود
تا حالا نشده ک ی درمانگر بره سر کیس نسخه بده دست دامدار و بفرسته داروخانه داروهاشو تهیه کنن همگی تا دلتون بخواد دارو باهاشون هست
مطلب اخر شما کلنیسین ها یک مجوز میگیرید چندیدن کار انجام میدهید ک نسخه نویسی اصلا در بینشون مشخص نیست و اهمیتی نداره
فروش واکسن فروش داروی غیر مجاز مسول فنی بودن پت شاپ و ..
بهترین راهکار اول بایستی نسخه نویسی سر و سامان داده بشود تمام کلنیکها در جوار داروخانه ها تاسیس بشوند انگاه باید رفت سراغ پله بعدی ک نسخه پیچی هست
نظر شما
ادامه