کد خبر: ۶۸۰۷۷
 

حکیم مهر: رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دامداران تهمیدات لازم را برای پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی داشته باشند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر کرم چهارلنگ» گفت: با توجه به مشاهده مواردی از کانون‌های تب برفکی در برخی مناطق کشور نیاز است دامداران برای پیشگیری از شیوع این بیماری و جلوگیری از ابتلای دام خود به این بیماری مراقبت‌های لازم را انجام دهند .

وی افزود: با توجه به اینکه شیوع بیماری تب برفکی در برخی واحد‌های اپیدمیولوژیک کشور مشاهده شده لذا رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از ابتلای دام‌ها به این بیماری دارد .

چهارلنگ ضمن تاکید بر رعایت اصول بهداشتی قرنطینه‌ای و فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد‌های دامداری اضافه کرد: دامداران برای پیشگیری از شیوع این بیماری و جلوگیری از ابتلای دام خود به بیماری تب برفکی لازم است برای رعایت شرایط قرنطینه ایی از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری خود جلوگیری کرده و تا اطلاع بعدی از خرید دام جدید و جابجایی دام‌های خود نیز خودداری کنند .

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان همچنان ادامه دارد، گفت: تاکنون حدود ۸۴۰ هزار راس دام سبک و ۵ هزار راس دام سنگین با استفاده از توان همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی علیه بیماری تب برفکی واکسینه و ایمن سازی شده اند .

چهارلنگ از نمونه برداری و انجام آزمایش‌های لازم برای پایش و شناسایی بیماری تب برفکی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و افزود: کنترل و پیشگـیری از این بیماری جز با حمایت، همکاری و مشارکت دامداران و عشایر منطقه میـسر نیست و مهمترین راه جلوگیری از شیـــوع آن ایجاد ایمنیت در دام‌ها از طـریق مایه کوبی است و انجام برنامه‌های بهداشتی و امنیت زیستی و قرنطینه‌ای نیز از عوامل مؤثر در برنامه‌های کنترل این بیماری است .

وی مرگ و میر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها، قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دام‌ها را از جمله علایم بیماری ویروسی تب برفکی در جمعیت دامی اعلام کرد .

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: دامداران هرگونه تلفات را به صورت کاملاً بهداشتی دفن و موارد ابتلای بیماری را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها و یا سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی اطلاع رسانی کنند .

 

نظر شما
ادامه