کد خبر: ۶۸۱۶۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رئيس انجمن صنفی کلینیسین‌های دامپزشکی استان گلستان در گفت‌وگو با حکیم مهر:‌
«دکتر بهداد درانی عرب» افزود: مهندسین فارم‌های مرغداری که زیر دست دامپزشکان آموزش دیده‌اند، به جای اینکه به امورات اصلی خود برسند، همه نظریه‌پردازهای دارو و واکسن هستند!
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «همکاری که تا چند وقت پیش کلینیسین بوده، مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی کرده، ویزیت می‌کند و واکسن هم می‌فروشد. یعنی عملا با یک مدرک دو شغل دارد و جالب است علی‌رغم اینکه همه در استان از این مساله اطلاع دارند، اما هیچ‌کس واکنش خاصی ندارد و مقابله خاصی صورت نمی‌گیرد.» این را رئیس انجمن کلینیسین‌های استان گلستان به حکیم مهر می‌گوید: «شغل کلینیسینی عملاً رها شده و به زودی از بین می‌رود.»

به گفته «دکتر بهداد درانی عرب» گاهی اوقات هزینه کرایه‌ای که به آژانس پرداخت می‌شود تا دامپزشک به واحد مرغداری برود و برگردد، از هزینه ویزیت او خیلی بیشتر است و اساسا این یک موضوع عجیب و خنده‌دار است.

از نظر او راهکار، اجرای طرح نسخه الکترونیک است: «خیلی خنده‌دار است که در اکثر داروخانه‌ها هیچ‌گاه مسئول فنی حضور ندارد، چراکه کنار کار داروخانه، مشغول ساختمان‌سازی یا شغل‌های دوم و سوم است. لذا هیچ‌وقت حضور ندارد بلکه یک شاگرد دارد که کار می‌کند و آن شاگرد بعد از چند وقت تبدیل به آچار فرانسه می‌شود. یک دامدار می‌آید و مثلا می‌گوید که گوسفند من مریض است و آن شاگرد نیز چند دارو معرفی می‌کند.»

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، مهمترین چالش‌های کلینیسین‌های دامپزشکی در استان چیست؟

یکی از مسائلی که کلینیسین‌های استان را اذیت می‌کند، افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان است که به شدت بر حجم همکاران ما افزوده و همزمان با آن تعداد کیس‌ها کم شده است. مجموعه‌های دامی ورشکست و تعداد دام‌ها کم شده است که این مساله منجر شده تعرفه‌ها افزایش پیدا نکند. در واقع تعرفه‌ها نسبت به سال‌های قبل در خیلی از جاها یا ثابت مانده یا کمتر شده است. از یک طرف هم مجموعه‌های غیرمجاز فعالیت می‌کنند و ما در استان هیچ متولی در قبال آنها نداریم. به این معنا که نظارتی از سوی سازمان دامپزشکی یا اداره دامپزشکی صورت نگرفته و هیچ مجموعه‌ای کار را به عهده نمی‌گیرد.

وقتی تعرفه‌های زیر قیمت داریم، اداره دامپزشکی خود را کنار می‌کشد و می‌گوید مسائل مالی به ما ارتباطی ندارد. وقتی اعداد بالا می‌رود، شاکی پیدا می‌شود و همه دوستان در نقش ناجی ظاهر و وارد میدان می‌شوند و سعی می‌کنند بر کارها نظارت کنند. به طور کلی در استان کارهای عجیب و غریب زیادی می‌بینیم. مثلا همکاری که تا چند وقت پیش کلینیسین بوده، مرکز واکسیناسیون راه‌اندازی کرده، ویزیت می‌کند و واکسن هم می‌فروشد. یعنی عملا با یک مدرک ۲ شغل دارد و جالب است علی رغم اینکه همه در استان از این مساله اطلاع دارند، اما هیچ‌کس واکنش خاصی ندارد و مقابله خاصی صورت نمی‌گیرد. شغل کلینیسینی عملا رها شده و به زودی از بین می‌رود.

در زمینه طیور زنجیره‌ها را گسترش می‌دهیم و برای کاهش هزینه‌ها، هر زنجیره یک یا ۲ دکتر دامپزشک دارد. یعنی اگر قبلا ۱۵ تا ۲۰ دکتر دامپزشک در ۲۰ یا ۳۰ مرغداری فعالیت می‌کردند، الان تمام آن زنجیره با ۲ دکتر دامپزشک مدیریت می‌شود و این تناقض را ایجاد می‌کند که ما در کشورمان هیچ‌کسی را نداریم که بین ورودی و خروجی دانشگاه‌ها یک نظم ایجاد کند.

در جلسات نظام دامپزشکی هم که شرکت می‌کنیم، در کارگروه صدور پروانه فقط فشار هست که بالاخره این فارغ‌التحصیلان را در جایی مشغول به کار کنیم و اجازه دهیم که وارد بازار کار شوند، اما بازار کار پاسخ‌گو نیست. حیوانات خانگی را به خاطر شرایطی که داریم، همواره سعی می‌کنیم که کم کنیم. برخی حیوانات هم که وحشی هستند و درست نیست که آنها را پرورش دهیم و در خانه نگه داریم. برخی دیگر از حیوانات هم که به لحاظ شرعی و اسلامی، حاکمیت موافق نگهداری آنها نیست و به این شکل آنها را کنترل می‌کنیم. جمعیت دامی دامداری‌ها و گوسفندداری‌ها هم به شدت کاهش پیدا کرده و الان در شرایط ضرر هستند. بخش طیور و مرغداری‌ها نیز با یک مدیریت ناقص و نابسامان مدیریت می‌شود و اعداد و ارقامی که می‌بینید خنده‌دار است. گاهی اوقات هزینه کرایه‌ای که به آژانس پرداخت می‌شود تا دامپزشک به واحد مرغداری برود و برگردد، از هزینه ویزیت او خیلی بیشتر است و اساسا این یک موضوع عجیب و خنده‌دار است.

حکیم مهر: به بحث تعرفه‌های پایین اشاره کردید. لطفا تبعات این معضل را بیشتر تشریح کنید.

پایین بودن عدد ویزیت در کار دامپزشکی تبدیل به حربه‌ای برای فروش دارو و واکسن شده است. فرد در یک مجموعه دارویی یک کلینیسین کنار دستش می‌گذارد و می‌گوید اگر شما از من دارو بخرید، ویزیت و کلینیک شما رایگان است. یعنی این قدر این حرفه بی‌ارزش است که این اتفاقات می‌افتد. کما اینکه می‌بینیم میزان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها چندین برابر حد مجاز است و حتی چند روز قبل از کشتار مصرف می‌شود با اینکه حتما باید قطع شود. البته جای خوشحالی است که در یکی دو سال اخیر اداره دامپزشکی نظارت‌های خود را روی این مساله بیشتر کرده و سخت‌گیرانه‌تر کار می‌کند اما با این حال هنوز هم با حالت نرمال و شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

اخیرا هم شاهد یک بخشنامه جدید و عجیب بودیم. بعد از اینکه بیماری آدنوویروس در کشور شایع و بیماری CCHF در مرغداری‌ها رویت شد، بخشنامه‌ای آمد که از کلینیسین‌ها می‌خواست بازدیدها را از مزارع گوشتی کم و حداکثر یک بازدید در روز داشته باشند یا حتی بهتر است در هفته ۲ ویزیت داشته باشند. در اینجا این سؤال پیش می‌آید که اداره‌ای که این بخشنامه را صادر می‌کند، منبع درآمد کلینیسین‌ها را چه چیزی در نظر گرفته است؟ وقتی کلینیسین‌ها از مرغداری‌ها دور می‌شوند، معمولا اتفاقات خیلی خوبی نمی‌افتد. زمانی که یک کلینیسین ارتباط نزدیکی با واحدهای بیمار دارد، با کنترل‌ و پیشگیری، امکانات زیادی در اختیار آنها قرار می‌دهد. خیلی از داروهای غیرمجاز و آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد که در پزشکی قابل استفاده است و در دامپزشکی به خاطر باقیمانده‌ای که دارند یا بابت ناکارآمدی اثر، توصیه نمی‌شوند اما متاسفانه توسط بعضی گروه‌های غیردامپزشک توصیه می‌شوند. وقتی یک دامپزشک ارتباط خوبی با واحد دارد، می‌تواند این مسائل را توصیه و کنترل کند که وارد فارم نشود. اما وقتی ویزیت‌ها پایین بیاید، از آن فاصله می‌گیریم و سؤال این است تعرفه‌ای که مدنظر شماست، برای یک نفر دامپزشک چقدر است؟

وقتی ما با دوستان صحبت می‌کنیم اعداد و ارقامی بیان می‌کنند که مثلا یک دامپزشک باید ماهی ۳ میلیون تومان یا ۴ میلیون تومان درآمد داشته باشد. گویا دوستان فراموش کرده‌اند که این اعداد زیر خط فقر است و یک نفر که جزو دانشجویان با استعداد کشور بوده چرا باید با حداقل درآمد، حتی درآمد کمتر از خط فقر داشته باشد و این جزو‌ چالش‌‌های بزرگ ماست که تا الان مانع پیشرفت رشته شده است.

حکیم مهر: به بحث درمان غیرمجاز اشاره کردید اما راهکار ندادید.

راهکار، اجرای طرح «نسخه الکترونیک» است. در حال حاضر ما داروخانه نداریم، بلکه داروفروشی داریم. داروخانه جایی است که طبق نسخه‌ای که به آن ارائه می‌شود، دارو می‌فروشد. خیلی خنده‌دار است که در اکثر داروخانه‌هایی که ما داریم، هیچ‌گاه مسئول فنی حضور ندارد، چراکه کنار کار داروخانه، مشغول ساختمان‌سازی یا شغل‌های دوم و سوم است. لذا هیچ‌وقت حضور ندارد بلکه یک شاگرد دارد که کار می‌کند و آن شاگرد بعد از چند وقت تبدیل به آچار فرانسه می‌شود. یک دامدار می‌آید و مثلا می‌گوید که گوسفند من مریض است و آن شاگرد نیز چند دارو معرفی می‌کند.

از طرفی تمام شرکت‌های دارویی ما که شرکت‌های بزرگ و معتبری هستند، در ازای فروش بیشتر جایزه می‌دهند. اما ما نمی‌گوییم برای این فروش بیشتر قرار است چه اتفاقی بیفتد. به ازای یک کیلوگرم تولید گوشت مرغ یا دام، چه میزانی از آنتی‌بیوتیک باید مصرف کنیم؟ اگر یک تحقیق در کشور انجام شود، مطمئنا به اعداد عجیب و غریبی می‌رسیم. در شرکت‌های بزرگ در طول سال چند کیلوگرم گوشت مرغ تولید می‌کنیم و از هر کدام از آنتیبیوتیک‌ها در مجموع در کل کشور، چقدر تولید و چقدر وارد می‌شود؟ وقتی اینها را به هم تقسیم کنیم، اعداد عجیب و غریبی می‌بینیم. الان شرکت‌های دارویی این مساله را تحت کنترل گرفتند و به صورت مداوم جلسات آموزشی می‌گذارند و این جلسات آموزشی صرفا در مسیری است که شما را به سمت مصرف داروهای بیشتر ببرد.

ما بین محصول سالم و محصول کمآنتی‌بیوتیک تفاوتی قائل نیستیم و اختلاف قیمتی در بازار نیست. خودمان چند سال پیش مرغ بدون آنتیبیوتیک پرورش دادیم. همه نگران تولید بودند و ما نگران فروش. در نهایت از ۱۰ هزار پرنده‌ای که در آن سال در یک دوره پرورش دادیم، به سختی ۶ هزار قطعه فروختیم و مابقی را به عنوان مرغ معمولی به فروش رساندیم.

راهکار مشخص و اجرای نسخه الکترونیک است تا داروخانه صرفا مجاز باشد بر اساس نسخه‌ای که توسط کلینیسین ارسال شده، داروها را به دامدار تحویل دهد و مابقی آن جزو اضافات باشد.

باید روی اینها نظارت باشد؛ متاسفانه بزرگترین چالش ما در سیستم دامپزشکی این است که نظارتی وجود ندارد. یعنی تکنیسین نباید در امور درمانی دخالت کند، اما کاملا دخالت می‌کند. مهندسین فارم‌های مرغداری در طول دوره ۵ ساله و ۱۰ ساله‌ای که کار کردند، زیر دست بیش از ۲ یا ۳ دکتر آموزش دیدند، اما وقتی می‌آیند به جای اینکه به امورات اصلی خود برسند، همه نظریه‌پردازهای دارو و واکسن هستند. چاره‌ای جز حذف این دوستان از طریق قانون‌مند کردن ضوابط و با رعایت نسخه الکترونیک وجود ندارد.

حکیم مهر: نظر شما درخصوص نسبت داروخانه به کلینیک و اجرای آن در استان چیست؟

به نظر من بیشتر از نسبت، پراکندگی مهم است. ما در بعضی بخش‌های استان به سختی داروخانه پیدا می‌کنیم و در بعضی قسمت‌ها تعداد داروخانه‌ها از تعداد جمعیت دامی بیشتر است و هیچ قوانین محدود کننده‌ای نداریم. یک داروخانه که در گمیشان است، می‌تواند به گرگان فروش داشته باشد که این مساله یکسری شرایط قیمتی و تفاوت قیمتی ایجاد کرده و شرایطی مثل حداقلفروشی بازار و کمفروشی ایجاد شده تا داروخانه‌ها بتوانند با قیمت ارزان‌تری بفروشند.

در این حالت ممکن است هزینه و سود یک داروخادنه در حالت عادی با یک جمعیت دامی مشخص در بیاید و راحت کار کند. اما وقتی رقابت فروش، قیمت را پایین می‌آورد، برای واکسنی که ۸۵۰ هزار تومان خریده‌اند، ۱۰۰۰ تومان سود در نظر می‌گیرند و آن را می‌فروشند. در این شرایط برای تامین هزینه‌های دفتری و جاری، تعداد فروش باید چندین برابر شود که این باعث می‌شود که فرد با ۳ برابر جمعیت دامی اولیه، به آن هدف برسد و این جز ضربه زدن به سایر بخش‌ها نتیجهای ندارد. لذا در حالت کلی پراکندگی خوبی در بخش کلینیک، داروخانه و مرکز واکسیناسیون نداریم.

حکیم مهر: به نظر شما طرح صیانت از عامه در برابر حیوانات مضر چه تبعاتی می‌تواند به دنبال داشته باشد؟

این یک طرح عجیب بود. سؤالی که وجود دارد این است که آیا ما مجاز هستیم چنین چیزی را مطرح کنیم یا نه؟ این همه در احادیث اسلامی تاکید شده که به حیوانات نیکی کنید و مراقب آنها باشید. واقعا تعجب‌آور است. در حال حاضر بسیاری از تحقیقات در دنیا نشان می‌دهد که داشتن حیوان خانگی مثلا بیماری فشار خون را کم می‌کند. از طرفی هیچ منافاتی میان وجود حیوان خانگی و داشتن فرزند وجود ندارد. بلکه حیوان خانگی می‌تواند دوست خوبی برای فرزند انسان باشد اما متاسفانه دوستان برخی مسائل را به هم ارتباط می‌دهند و بدون هیچ یافته علمی و مستندانی هر حرفی را به زبان می‌آورند. بر اساس چه شواهد و مدارکی به این نتیجه رسیدید فردی که حیوان خانگی دارد، به سراغ فرزندآوری نمی‌رود؟ آیا ریشه فرزند نداشتن این خانواده، داشتن حیوان خانگی است یا داشتن مشکلات اقتصادی؟ به هر حال قاعده‌ای که همیشه وجود داشته این است که هر چیزی که منع شود، جذاب می‌شود و با زور نمی‌شود جلوی خواسته مردم را گرفت.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
12
3
کلینیسین ها ................ خود را مدام در کار داروخانه ها و مراکز واکسیناسیون دخالت میدهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
اصلا حاشیه نرید،مشکل فارغ التحصیلان دامپزشکی فقط نبود بستر های اساسی اشتغال یعنی کاهش شدید فارم های پرورشی به علت عدم حمایت واقعی دولت هست و دوم ازدیاد بی رویه و سرطانی فارغ التحصیل بدون مدیریت و حساب و کتاب.در واقع اصلا کسی اهمیت نمی ده که چه بلایی سر دامپزشک و دامپزشکی اومده.فقط خودتون باید عاقل باشید و دور این رشته رو خط بکشید و به خودتون رحم کنید.از دولت های ایران به هیچ وجه فایده ای حاصل نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
1
27
تا روزی که دامپزشکان ارزش شغل خود را ندانند وضع همه همین است.
یک راننده آژانس که میفرمایید کرایه اش تا آن مرغداری، بیشتر از حق ویزیت شما میشود، تنها دلیلش یک چیز است آن هم این است که آن راننده آژانس با هر قیمتی کار نمیکند ولی دامپزشکان میکنند.
من بهترین جراحی را در دام کوچک میکنم و بهترین تشخیص ها را میدهم، در بیمارستان های تهران کار میکردم و وقتی دیدم مزد جراحی من از مزد آرایشگر بیمارستان کمتر است و بیمارستان التماس او را هم میکند که موی سگ را بزند و پول بیشتری میدهد تا یک جراحی بی نقض که توسط من انجام میشود. من از این مارکت بیرون آمدم چون گفتم اگر یک جراح ۱۰ برابر یک آرایشگر بابت هر ساعت کار نگیرد، اول به خودش توهین کرده و دوم به رشته ی تحصیلی اش.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
0
4
البته مسئول پیدایش برخی از مشکلات ذکر شده از جمله تعرفه ها نظام دامپزشکی است
ذره بین
|
Lithuania
|
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
2
7
وقت بخیر
همکار کلینیسین من .
ام الفساد حوزه درمان فروش دارو بدون نسخه است. شنیدم چند روز پیش دوستان کلینسین با دکتر آقامیری جلسه داشتند. کافی بود این عزیزان فقط یک خواسته داشته باشند "توجه به نسخه نسخه نسخه بجای واکسن". بجای این همه هیاهو دنبال جلوگیری از فروش دارو باشید. شاید بهتر باشد بجای درخواست واکسن درخواست دارو داشته باشند. شما بگویید ابزار اصلی درمانگر داروست یا واکسن؟ دو شغل برای یک نفر یعنی تخلف در این شرایط هجوم فارغ التحصیلان...
ناشناس
|
Finland
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۳۰
3
2
....................... .وقتی هر کسی فارق التحصیل می شه بهش مجوز کار می دهند صرف نظر از اینکه اون شخص سواد داره یا نه همین می شه که کلینیک ها و کلینیسین هایی به وجود می آید که فقط واکسن زدن و مو کوتاه کردن و پت شاپ را بلد هستند. اگر نظام هر سال از کلینیسین های دامپزشک در بخش های مختلف آزمون های کتبی و شفاهی می گرفت و براساس آن تمدید پروانه انجام می داد و کسانی که تمدید پروانه نداشتند با قدرت جلوشان می ایستاد که درمان نکنند به این وضع دچار نمی شدیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
دوست عزيز ملاك مجوز كار دادن ميدونيد چيه؟ اين نيست كه طرف كدوم دانشگاه خونده دانشگاه دولتي يا دانشگاه پولي مدرك گرفته! ااين نيست كه معدلش چند بوده اين نيست كه چندتا مقاله داره و .... امتياز بندي كه بر اساس سهميه شهدا و ايثارگر باشه انتظار سواد دارين؟ امتياز يك مقاله بين صفر تا ٣ هست ولي عضو هيئت بدوي انتظامي بودن امتياز نامحدودددد داره!!!! عجبببب خوب همين ميشه كه خودشون تو جلساتشون براي خودشون و سهميه اي ها و رفقاشون پروانه ميدن و باسواداي دانشگاه هاي تاپ بيكار ميمونن. كسي كه دامپزشك نيست پروانه اجاره كرده بدون حضور دامپزشك و خودش درمان ميكنه انتظار چه چيزي دارين!!!! وقتي دامپزشك متخلف رو گزارش ميكني به نظام نظام بجاي اينكه سريعا اقدام كنه ميگه بيا شكايت كتبي بنويس! مشكل من شخصي نيس كه شكايت كنم تخلف ايشون مربوط به قوانين خود نظام هست. اونوقت همكار بدبخت رو بخاطر يه دستمال گردن كه انداختن رو سر سگ محاكمه كردن. تاسف
فسیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
1
2
ما همه فسیل یا سنگواره شده ایم
ایران کشور برعکس ها!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
1
6
با وجود اینکه دامپزشک ها مخصوصا تازه فارع التحصیل ها بیکارند یا درآمدهای کمتر از لبو فروش دارن ولی باز هم از تعداد دانشکده های قارچ گونه کم نشده.کلا یه چیزی اینجا مشکوکه.شاید طرح جدید انگلیسی فقیر نگه داشتن مردم در حال اجراست.در کشوری که مردمی با سواد و هوشیار داره،این حرکت های غیرعاقلانه دولت خیلی برجسته به چشم می خوره.انگلیس چندین طرح داره.طرح مردم گرفتار،طرح مردم فقیر.طرح باسوادهای هیچ کاره و توخالی.روسیه بیشتر به بی ارزشی و بی اهمیتی به مردم تاکید داره.که این هم به خاطر روابط ما با روسیه،به خوبی اجرا می شه.زمان های قدیم اکثرا یه کشور در امور ایران دخالت می کرد، ولی ............. تعداد کشورهای مداخله گر خیلی بیشتر شد!!!ایران کشوری پر از چیزهای برعکس هست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
4
4
به نظر می رسد دست هایی در کار است تا عمدا نارضایتی عمومی ایجاد کنند. همکاران دولتی حواسشان باشد، اگر قرار باشد عرصه را بر همکاران بخش خصوصی طوری تنگ کنید که نتوانیم کار کنیم، قطعا نخواهیم گذاشت شما هم کار کنید‌. همانطور که جای ما مشخص است، اتاق ها و محل کار شما هم مشخص است. در این شرایط گرفتاری طوری برخورد نکنید که قید همه چیز را بزنیم. هرج و مرج ایجاد نکنید. زور نگویید. ..............‌‌‌‌...... از آن روز بترسید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
.................. تویی که جرات نوشتن دو خط شکایت از وضعیت موجود خودت و نداری داری بخش دولتی رو تهدید میکنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
پاسخ به ناشناس ۱۰:۱۱
به کی شکایت کنیم؟ از خودت به خودت؟
احمد
|
United States of America
|
۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
1
1
والا نمیدونم اوضاع بچه های کاردان چطوره، اما اگه میگند باید حقوقشون رو کم کنم باشه. یه دوتاش تو درمانگاهم کار می‌کنند یه ۵۰۰ پس با این اوصاف باید کسر کنم، اما گناه دارند اینا زن و بچه دارند.
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
0
5
تمام این مشکلات بخواطر رشد قارچ گونه دانشکده های دامپزشکی و فروش مدرک دامپزشکی است . پذیرش نجومی بخواطر شهریه های کلان تیشه بر ریشه اشتغال در دامپزشکی زده و فاجعه بیکاری گستره دامپزشکان را کلیک زده .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
0
1
یادش بخیر سال ها پیش دوره کارآموزی مدتی رو توی داروخانه ای بودم که دکتر حضور نداشت و پدرش تمام وقت در داروخانه حضور داشت که کارمند بازنشسته وزارت کشور بود و به نسخه دامپزشکان ایراد می گرفت و خودش دارو تجویز می کرد و میگفت من الان کمتر از یکسال هست که اینجا فعالیت میکنم از دامپزشک ها بیشتر اطلاعات دارم و اگه سه ماه برم دوره ببینم جراحی هم میکنم که بعدش گفت سه هفته و بعد گفت سه هفته هم زیاده سه روز کافیه
جالبه که همون زمان دامدار اومد گفت گاوم زمین گیره ولی دکتر گفته چون تب داره کلسیم فعلا نزن ممکنه گاو تلف شه و اون آقای بازنشسته گفت دکتر بیخود کرده اصلا چه ربطی داره و چند شیشه کلسیم بهش داد گفت برو بزن که دامدار قبول نکرد. و من که در دانشکده شرایط بسیار متفاوتی رو دیده بودم مات و مبهوت ناظر وضعیت اسف بار دامپزشکی بودم.
نظر شما
ادامه