کد خبر: ۶۸۴۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی درخصوص انتشار تصاویری در فضای مجازی با موضوع سبز شدن عضله عمقی سینه مرغ، مطالبی در راستای تنویر اذهان عمومی در این زمینه منتشر کرد.

به گزارش حکیم مهر، متن این اطلاعیه به شرح زیر است:
 
 این علامت خیلی نادر  علاوه بر بوقلمون در مرغهای گوشتی به صورت تک گیر مشاهده میشود و نشانه های کلینیکی مشخص و یا مرگ و میر  برای مرغ ندارد. به همین دلیل فقط پس از کشتار مرغ و در هنگام قطعه بندی مرغ قابل شناسایی میباشد.

علت بروز این عارضه کاهش خونرسانی به عضله عمقی سینه مرغ میباشد. ژنتیک مهمترین نقش را در این بیماری بازی میکند و در برخی مرغهای گوشتی تغذیه خونی به عضلۀ عمقی سینه به شدت کاهش می یاید و بافت مزبور در اثر کمبود اکسیژن نکروز و یا به اصطلاح می میمیرد.

تحرک شدید و بال زدن زیاد مرغ در سالن پرورش که موجب فشار شدید به عضلات سینه میشود از عوامل بروز این عارضه میباشد و قسمت میانی و یا کل یکی از عضلات داخلی سینه و یا هر دو عضله میتواند درگیر شود و در مراحل اولیه بصورت پر خون و قرمز پر رنگ و در مراحل پیشرفته تر بصورت سبز رنگ قابل مشاهده است.

احتمال بروز این عارضه در خروس بیشتر از مرغ میباشد و هر چه وزن مرغ خریداری شده کمتر باشد احتمال مشاهدۀ این عارضه در لاشه مرغ کمتر میباشد.

جهت بروز کمتر این عارضه در مرغ های گوشتی، مرغداران محترم می بایست برنامه غذایی و نوری سالن های پرورش را به دقت تنظیم نمایند.

 تجهیزات داخل سالن پرورش را که موجب ایجاد صدا و ترس در مرغها می شوند رفع عیب نمایند و بر ورود و خروج کارگران مرغداری دقت بیشتری داشته تا مرغهای در حال پرورش کمتر دچار ترس و بال زدن در سالن پرورش شوند.

 مردم عزیز بدون هیچ نگرانی در صورت خرید مرغهای کامل بسته بندی شده و مشاهده عضله سبز رنگ در قسمت داخلی سینه در هنگام خرد کردن مرغ، میبایست عضله سبز رنگ را از لاشه جدا کرده، دور ریخته و از مابقی لاشۀ مرغ ضمن اطمینان خاطر از سلامت و بهداشتی بودن آن بدون هیچگونه نگرانی استفاده نمایند.

مصرف کنندگان محترم در صورت تمایل می توانند از مرغهای قطعه بندی شده در بسته بندی هایی که مورد تایید سازمان دامپزشکی کشور می باشند و زیر نظر مسئولین فنی-بهداشتی دامپزشکی بصورت بهداشتی قطعه بندی و موارد احتمالی همچون عضله سبز از محصول نهایی حذف شده است، را از فروشگاههای مورد تایید دامپزشکی تهیه نمایند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار وزارتخانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
9
4
سلام و درود بر آقای دکتر خلیل زاده مدیرکل دامپزشکی استان آذربایجان غربی که شخصیتی مومن،مردمی ،انقلابی و فساد ستیز است
آرزوی سلامتی و تندرستی برای همه همکاران محترم سازمان دامپزشکی کشور
نظر شما
ادامه