کد خبر: ۶۸۷۵۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

حکیم مهر: دامداران طبس باید نسبت به پیگیری و سفارش واکسن آبله ویژه بز‌های سانن از طریق بخش خصوصی اقدام کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از صداوسیمای مرکز خراسان جنوبی، سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان با توصیه دامداران به سفارش واکسن آبله ویژه بز‌های سانن از طریق بخش خصوصی گفت: آبله گوسفند و بز یک بیماری ویروسی عفونی نشخوار کننده کوچک است که این بیماری در بز‌های سانن که نژاد حساس تر می‌باشند عوارض شدیدتری دارد.

عندلیبی افزود: کاهش تولید شیر، آسیب به تولید چرم و دیگر ضرر‌های تولیدی از جمله‌ی ضررهای اقتصادی ناشی از این بیماری است و همچنین این بیماری خرید و فروش دام سبک را کاهش داده و باعث کاهش زاد و ولد و جمعیت در آن مناطق می‌شود.

وی درخصوص علائم بیماری گفت: علائم بیماری آبله گوسفند و بز عموما شامل تب ، تورم غدد لنفاوی فوقانی بدن، ترشحات چشمی و بینی و ضایعات پوستی، مخاطی و ارگان‌های داخلی است

عندلیبی افزود: هیچ درمان قطعی برای بیماری وجود ندارد، اما درمان حمایتی می‌تواند باعث کاهش نرخ مرگ و میر در گله شود.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان گفت: یکی از مهمترین منابع آلودگی در این بیماری ورود دام آلوده به گله است که برای  جلوگیری از وقوع بیماری در گله، دام ورودی باید به مدت یک هفته قرنطینه شود.

عندلیبی گفت: همچنین محل قرنطینه دام ورودی باید در مکانی جدا و با فاصله مناسب از گله باشد؛ خودرو‌های حمل دام زنده و نهاده‌های از دیگر عواملی است که قادر به انتقال بیماری به گله است و ممکن است خودروی مورد نظر سابقا دام آلوده را حمل کرده باشد و یا خودروی حمل نهاده از یک فارم آلوده به فارم شما منتقل شده باشد.

وی گفت: آب آشامیدنی سالن نیز می‌تواند عامل انتقال آلودگی به گله باشد که اگر یک آبگیر مشترک بین دامداری‌ها استفاده شود، دامداری‌های پایین دست در معرض ابتلا به بیماری‌های مسری در بالادست هستند به همین علت بهتر است آب ورودی را در منبع ذخیره و ضدعفونی شود.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامپزشکی استان افزود: کارکنان دامداری نیز یکی مهمترین راه‌های ورود عامل بیماری به گله است، مخصوصا آنها که در چند دامداری مشغول به فعالیت بوده و یا کلنیسین‌هایی که دامداری‌های مختلف را ویزیت می‌کنند؛ تعویض لباس و پوشیدن لباس‌های محافظتی یکی از راه‌های جلوگیری از انتقال آلودگی به گله است.

عندلیبی افزود: حوضچه‌های ضدعفونی گله از مهمترین راه‌های حفظ امنیت زیستی فارم محسوب می‌شود؛ ضدعفونی روزانه جایگاه باعث کاهش بار میکروبی و همچنین کاهش درگیری و تلفات در گله‌های درگیر خواهد شد.

وی گفت: عامل بیماری آبله گوسفند و بز به گلوترآلدهید، ترکیبات چهارتایی آمونیوم، سدیم هیپوکلریت، ترکیبات پراکسید و دترجنت‌های حل کننده چربی حساس است؛ همچنین محلول‌های به شدت آلکالینی و یا اسیدی نیز عامل بیماری را از بین می‌برند عامل بیماری در دمای ۵۶ درجه به مدت ۲ ساعت و یا ۶۵ درجه به مدت ۳۰ دقیقه از بین می‌رود.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
K1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
1
1
به این بیچاره ها توصیه میکنن واکسن کشته آبله بزنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
شما حالت خوبه؟؟؟؟؟؟
نقاش
|
Germany
|
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
1
3
متاسفانه به دلیل مدیریت اشتباه سازمان دامپزشکی کشور که ریل گذار سیاست های واکسیناسیون در کشور می باشد باعث انتشار بیماری آبله در کشور شده.... جناب آقای ریاست محترم سازمان، در استانها سالهاست که واکسیناسیون آبله بصورت رایگان و تمامی دام‌ها صورت می گرفت اما در سال جاری واکسیناسیون آبله به یکباره به بخش خصوص واگذار و مابقی دامداران فقط دکترها می‌آیند و بازدید می کنند و می روند... متاسفانه برای حذف آبله رایگان کار کارشناسی صورت نگرفت و به یکبار دستور حذف صادر گردید... بیماریهای ویروسی مانند بیماریهای طیور که تمام شرایط قرنطینه آی رعایت می شود نیست برادر.. دام با طیور فرق می کنه.. دامها در داخل کشور در حال جابجا شدن بدون رعایت قرنطینه آی و واکسیناسیون است و با خود اکثر ویروس‌ها را جابجا می کنند.. حالا بماند که شغل اکثر دامداران حتی صنعتی دلالی هست بدلیل بالا بودن هزینه ها نهاده..
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
1
2
یک اعتقادی که بطور سنتی بین اکثر دامداران بز سانن وجود داره این هست که " این نژاد به واکسن آبله حساس هست و تزریق واکسن باعث مرگ حیوان میشود"!
در این مورد باید متخصصان با کار تجربی و آزمون صحیح، مساله را شفاف کنند که چقدر صحت داره؟
حجت زمانیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۳۰
0
0
واکسن ابله سانن خاص باید باشد?
نظر شما
ادامه