کد خبر: ۶۹۵

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: برنامه جامع وضعیت بیماری‌های زنبورعسل در سطح کشور تدوین و راهکارهای لازم برای آن ارائه شده است که براساس این برنامه، اقدامات پیشگیری و مبارزه با بیماری را انجام می‌دهیم و چنانچه در برخی نقاط نیاز به داروهای یارانه‌ای باشد خرید این داروها صورت گرفته و بین زنبور داران توزیع می‌شود.

دکتر مجتبی نوروزی  درباره اقدامات سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از تولید عسل‌های تقلبی، اظهار کرد: در مراکز بسته‌بندی نظارت کامل و جامعی را از قبل شروع کرده و درحال کامل کردن این اقدامات هستیم تا تمامی مراکز بسته‌بندی عسل نیز تحت نظر سازمان دامپزشکی قرار گیرد چراکه عسل فرآورده خام دامی است و قانونا کنترل آن جزء وظایف این سازمان است و در راستای حمایت از تولید زنبورداران واقعی با برخی از موارد نیز برخورد شده و به محاکم قضایی نیز معرفی شده‌اند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور درباره اینکه برای توسعه صادرات آبزیان باید چه اقداماتی انجام شود؟ گفت: باید پروتکل‌ها و موافقت‌نامه‌های بهداشتی ما با کشورهایی که به آنها صادرات انجام می‌دهیم، امضا کرده و عملیاتی شود که در جلسه منطقه‌ای OIE این کار را مطرح کرده و تلاش خواهیم کرد که کارخانجات فرآوری آبزیان را که کد EC ندارند به سمت دریافت این کد ببریم تا به رونق صادرات این بخش کمک کنند.

او اضافه کرد: برای توسعه صادرات این بخش سعی می‌کنیم از نظر تسهیلاتی به کارگاه‌ها کمک کنیم و از نظر بانکی نیز تا جایی که مقدور و در حوزه سازمان دامپزشکی است کمک کنیم و سپس مشکلات موردی آنها را حل کرده و از نظر سیستم‌های اطلاع‌رسانی و اطلاع‌دهی که به OIE است بتوانیم آنها را ساپورت کنیم تا بتوانند صادراتشان را در حوزه آبزیان انجام دهند.

نوروزی افزود: در حوزه آبزیان حلال نیز در حال نوشتن استانداردهای لازم هستیم و بحث‌های مفصلی در این زمینه صورت می‌گیرد و بنا داریم آن را نیز برای کشورهای اسلامی عملیاتی کنیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال 48 قلم کالا مربوط به دام و فرآورده‌های خام دامی که آبزیان نیز شامل این کالاها می‌شود، به ارزش حدود 350 میلیون دلار صادرات داشته‌ایم و تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنیم که این رقم به 700 میلیون دلار برسد.

 

نظر شما
ادامه