کد خبر: ۶۹۵۲۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر سامد برومندفر» افزود: سازمان دامپزشکی بعد از ۱۳ سال روند تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را ارزیابی و راستی‌آزمایی کرد. لذا دستورالعمل را لغو و یک ورژن یا نسخه جدید ابلاغ کردیم که در آن نمونه‌برداری‌ها و نوع آزمایشات سخت‌گیرانه‌تر است...

حکیم مهر- پدیده مظفری: «گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک، گوشت مرغ سبز نیست و ما این مهم را اعلام کردیم که کسی حق ندارد آن را تحت‌عنوان مرغ سبز بفروشد»؛ این را مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور به حکیم مهر می‌گوید.

«دکتر سامد برومندفر» تصریح می‌کند: «سازمان دامپزشکی بعد از ۱۳ سال روند تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک را ارزیابی و راستی‌آزمایی کرد و به این نتیجه رسیدیم که با دستورالعمل قدیمی، روش‌های آزمایشگاهی خیلی قابل اطمینان نیست. لذا دستورالعمل را لغو و یک ورژن یا نسخه جدید ابلاغ کردیم که در آن نمونه‌برداری‌ها و نوع آزمایشات سخت‌گیرانه‌تر است.»

وی معتقد است که با ابلاغ دستورالعمل جدید، تعداد زیادی از پرورش‌دهنده‌های مرغ بدون آنتی‌بیوتیک ریزش کردند و آن‌هایی باقی ماندند که کارشان واقعا خوب بود و خودشان نظارت‌های خوبی داشتند.

حکیم مهر: آقای دکتر، چند روز پیش در خبرها آمده بود که سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۶۶ هزار کیلوگرم گوشت مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در استان گیلان تولید شده است. مگر از چند سال پیش تولید مرغ سبز یا همان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک از سوی سازمان دامپزشکی ممنوع نشد؟ پس علت این اتفاق چیست؟

نکته اول اینکه گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک، گوشت مرغ سبز نیست و ما این مهم را اعلام کردیم که کسی حق ندارد آن را تحت‌عنوان مرغ سبز بفروشد. اگرچه ما یک برند داریم که در آن از واژه سبز استفاده شده است اما کسی حق ندارد تحت عنوان مرغ سبز بفروشد. ما یک فرایند پرورش مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در طول پرورش داریم که از حدود ۱۳ سال پیش در حال اجراست. در واقع دستورالعمل اولیه آن مربوط به ۱۳ سال پیش بود و تعداد واحدهای زیادی هم تولید خود را به این شیوه انجام می‌دادند. ما بعد از ۱۳ سال روند تولید را ارزیابی و راستی‌آزمایی کردیم. به این نتیجه رسیدیم که با آن دستورالعمل، روش‌های آزمایشگاهی خیلی قابل اطمینان نیست. لذا دستورالعمل را لغو و یک ورژن یا نسخه جدید ابلاغ کردیم که در آن نمونه‌برداری‌ها و نوع آزمایشات سخت‌گیرانه‌تر است.

حکیم مهر: یعنی چه تغییری کرده است؟

در حال حاضر نمونه‌ها با روش‌های بسیار پیشرفته کروماتوگرافی که LC MSMS است آزمایش می‌شوند. این دستورالعمل را که ابلاغ کردیم، تعداد زیادی از پرورش‌دهنده‌های مرغ بدون آنتی‌بیوتیک ریزش کردند. تعداد آنها کم شد و آن پرورش‌دهنده‌هایی باقی ماندند که کارشان واقعا خوب بود و خودشان نظارت‌های خوبی داشتند.

حکیم مهر: پس سازمان مخالفتی با تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک ندارد؟

ما مسئول فنی بهداشتی داریم و استان‌ها با آن روش نمونه‌برداری می‌کنند. آزمایش‌ها با آن روش است و از نظر ما مرغ بدون آنتی‌بیوتیک جزو سیاست‌های سازمان دامپزشکی است؛ ممنوعیتی ندارد و ما از آن استقبال می‌کنیم چون باعث کاهش مصرف آنتی‌بیوتیک می‌شود و با این روش می‌توانیم باقی‌مانده‌های آنتی‌بیوتیک را کنترل کنیم، چون نباید در مرغ، باقی‌مانده‌ای از آنتی‌بیوتیک باشد.

در صورتی که آنتی‌بیوتیک مصرف شده باشد، کوچک‌ترین باقی‌مانده آن با دقیق‌ترین روش تشخیص داده می‌شود. مواردی هم بوده که در فارم‌هایی که از ما مجوز داشتند، گوشت مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید می‌کردند که وجود آن تشخیص داده شد. وقتی تشخیص داده می‌شود که آنتی‌بیوتیک دارد، دیگر نمی‌توانیم آن را به عنوان مرغ بدون آنتی‌بیوتیک بسته‌بندی کنیم.

ما در دستورالعمل جدیدی هم که ابلاغ کردیم، لوگوی خاصی برای آن طراحی کردیم که تولیدکنندگان موظف هستند با آن لوگو بزنند و برای مصرف‌کنندگان هم قابل شناسایی است. البته در مقطعی از سال گذشته که کمبود مرغ پیش آمد و مباحث تنظیم بازاری مطرح بود، وزیر وقت جهاد کشاورزی ابلاغ کردند که هرگونه مرغ با هر عنوانی نمی‌تواند تولید شود، مگر اینکه گوشت مرغ با یک بسته‌بندی و یک قیمت باشد. در مقطعی آن را ممنوع کردند و بعدا ممنوعیت آن برداشته شد.

حکیم مهر: سوال دیگر اینکه ادارات کل دامپزشکی بسیاری از استان‌ها در کشتارگاه‌ها برای تشخیص دام پیر و جوان از لیبل‌های با رنگ‌های مختلف استفاده می‌کنند و هیچ هماهنگی در این مورد وجود ندارد. کمااینکه بعضی استان‌ها لیبل قرمز را نشانه پیر بودن دام و بعضی نشانه جوان بودن دام می‌دانند. چرا سازمان دامپزشکی این‌کار را به صورت هماهنگ انجام نمی‌دهد تا مصرف‌کنندگان سردرگم نشوند؟

از اواخر سال گذشته این مساله را شروع و به همه استان‌ها هم به شکل مکتوب اعلام کردیم. یک فازبندی زمانی کوتاه‌مدت چندماهه هم اختصاص دادیم که همه استان‌ها به صورت یکسان و هماهنگ عمل کنند. یعنی این بخشنامه را در سراسر کشور ابلاغ کردیم که همه محصولات از نظر نر و ماده یا پیر و جوان با رنگ‌بندی مشخص و به صورت یکنواخت عرضه شوند. یعنی این رنگ‌بندی در آینده نزدیک در سراسر کشور یکسان خواهد بود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
0
2
اگر مرغ بدون آنتی بیوتیک مرغ سبز نیس، پس مرغ سبز چیه؟
پاسخ ها
دامپزشک 59
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
مرغ بدون آنتی بیوتیک وظیفه هر تولید کننده است. مرغ سبز علاوه برا اینکه بدون آنتی بیوتیک است، غلات و کلیه مواد تشکیل دهنده جیره باید بدون استفاده از کود و مواد شیمیایی و دست کاری ژنتیکی استحصال شده باشد و در واقع جیره هم ارگانیک باشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
0
2
اگر مدتی مصرف مرغ و تخم مرغ و لبنیات را کاهش دهیم به سلامتی خود بطور اساسی و ریشه ای کمک کرده ایم چون این واقعیت علمی وجود دارد که مرغ و تخم مرغهای تولید داخل دارای مقدار زیادی آنتی بیوتیک است که برای سیستم دفاعی بدن انسان مضر است قدیمیها یادشان هست که اگر دچار شدیدترین گلو درد چرکی میشدیم با یک تزریق پنی سیلین خوب میشدیم ولی اکنون اینجوری نیست چون از بس به همراه مرغ و تخم مرغ و حتی گوشت دام مقادیر زیادی آنتی بیوتیک به خوردمان داده اند که میکروبهای بدن با این انتی بیوتیکها عادت کرده اند پس از بین نمیروند و مقاومت میکروبی ایجاد شده است در زمانهای گذشته که مرغهای صنعتی و تخم مرغهای آنتی بیوتیکی نبود و مردم از مرغ و تخم مرغهای محلی استفاده میکردند مقاومت بدن در مقابل میکروبهای بیماریزا بالاتر بود .در بازارهای جهانی گوشت و تخم مرغهای ایران را بعلت بقایای انتی بیوتیک اصلا نمیخرند و عودت میدهند همچنانکه پارسال فلفلها و میوه جات را بعلت بقایای سموم عودت دادند هیچگونه نظارتی بر بقایای آنتی بیوتیکها در گوشت و تخم مرغ در کشور اعمال نمیشود ،وجود هورمون در گوشت مرغ کذب است ولی وجود آنتی بیوتیک کاملا دقیق و درست است .در مورد شیر و لبنیات که از شیر دام بدست می اید متاسفانه در مراکز جمع آوری شیر انواع افزودنی های غیر مجاز و غیر انسانی به شیر اضافه میکنند پس اگر مصرف لبنیات و شیر را کاهش دهیم به سلامت خود کمک بزرگی کرده ایم .تاکنون هیچ فکر کرده اید اگر شیرهای پاستوریزه را مدت زیادی هم خارج از یخچال نگاه داریم فاسد نمیشود چون افزودنی فراوان دارد که میکروبها جرئت نمیکنند به آن نزدیک شوند .
نظر شما
ادامه