کد خبر: ۶۹۵۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: رییس گروه بهداشت و مدیریت بیماری‌های زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در تشریح دلیل تلفات زنبورهای عسل، اصلی‌ترین دلیل را مسمومیت با یک عامل شیمیایی عنوان کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اقتصاد آنلاین، «دکتر کامیار احمدی» با تاکید بر اینکه ثبت تلفات زنبورهای عسل بر اثر مسمومیت منحصر به امسال نیست و چند سالی است که کشور درگیر این مشکل شده است، افزود: برجسته شدن تلفات زنبورهای عسل در دو سال اخیر به دلیل خشکسالی و فقر محیط های طبیعی از نظر شهد و اجبار زنبورداران به استقرار در جوار زمین های کشاورزی است که منجر به افزایش تلفات شده است

احمدی معتقد است؛ استقرار زنبورستان‌ها در جوار باغ‌ها و مزارع ، تماس زنبورها را با مواد شیمیایی که عمدتا سموم گیاهی هستند افزایش داده و رشد آمار تلفات را به دنبال داشته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته با وقوع تلفاتی که به علت مسمومیت ایجاد شده بود، جلساتی در محل سازمان دامپزشکی با حضور سازمان حفظ نباتات و اتحادیه سراسری زنبورداران  برگزار و حساسیت موضوع اعلام شد.  

احمدی اضافه کرد: امسال نیز در پی گزارش دوباره تلفات زنبورهای عسل به ویژه در دو استان آذربایجان غربی و شرقی، نمونه‌گیری انجام و علت تلفات در دست بررسی است و به زودی نتایج آن پس از اینکه توسط آزمایشگاه مرجع به دست ما رسید، اعلام خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه طیف گسترده‌ای از عوامل و مواد باید مورد بررسی قرار گیرد، نسبتا زمان‌بر خواهد بود.

به گفته احمدی؛ آنچه قطعی است مرگ زنبورهای عسل به دلیل مسمومیت با ماده شیمیایی است که به احتمال زیاد سموم کشاورزی مورد استفاده در منطقه باشد

وی تعیین نوع سم که موجب مسمومیت شده را نیز بسیار دشوار دانست

احمدی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی تنها مسئول بررسی و اعلام دلایل تلفات بوده و ارگان ها و سازمان های دیگری متولی کنترل پایش و معرفی سموم کم خطرتر در کشور هستند.

به گفته احمدی؛ اطلاع رسانی مناسب در خصوص زمان و مکان سم پاشی و ارتباط بین کشاورزان و زنبورداران می‌تواند با کمک نرم افزارهای موبایلی ، رسانه‌های محلی و جلسات حضوری انجام شود.

رییس گروه بهداشت و مدیریت بیماری‌های زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور بر این باور است، اگر اطلاع رسانی انجام و زمینه همکاری بین کشاورزان با زنبورداران در هنگام سم‌پاشی ایجاد شود، تلفات زنبورهای عسل در کشور به حداقل خواهد رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سال گذشته اتحادیه سراسری زنبورداران ایران از مرگ مشکوک ۴۰ درصدی جمعیت زنبورهای عسل در زمستان گذرانی خبر داد. پس از آن سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد؛ نه تنها عامل تلفات زنبورها را شناسایی کرده بلکه توصیه‌های لازم را برای جلوگیری از ادامه تلفات به زنبورستان‌ها داشته است

تلفات زنبورها امسال نیز در حال تکرار است. اتحادیه سراسری زنبورداران ایران مدعی است؛ مقصر تلفات زنبورهای عسل، مصرف سمی خاص در مزارع است که در دو سال اخیر مجوز مصرف دریافت کرده است و از زمان مصرف آن تلفات زنبورها افزایش چشم‌گیر داشته است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر شقاقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
0
0
ضمن احترام به جناب دکتر احمدی ، بسیاری از زنبورداران در مکان هایی مستقر می شوند که ۴-۵ سال پیش هم در آن منطقه بوده اند، سم فیبرونیل که یک سم تماسی خطرناک و ماندگار است عامل اصلی تلفات در زنبورستان هاست و الا مزارعی که سالانه با سمومی چون سایپرمترین و با دوزهای اشتاندارد سمپاشی می شدند مشکلی برای زنبورداران ایجاد نمیکرده ، از زمان واردات و استفاده از سم فیبرونیل ابتدا تلفات در زنبورستان های نزدیک مزارع یونجه در جنوب کشور مشاهده شد و سپس به مناطق شمالی و شمال غرب که کشت یونجه مرسوم است و از این سم استفاده شده کشیده شد.
نظر شما
ادامه