کد خبر: ۷۰۰۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با رئيس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان مکمل و کنسانتره (بخش دوم):
«دکتر سیدعبدالحسین جلالی» افزود: با توجه به افزایش نرخ ارز پایه برای واردات مواد اولیه و چند برابر شدن نقدینگی مورد نیاز، از کمبود نهاده و کمبود مواد اولیه در رنج هستیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «مهمترین چالش انجمن تولیدکنندگان مکمل و کنسانتره خوراک دام و طیور، شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به صورت کلان و به صورت خاص در صنعت دام، طیور و آبزیان است»؛ این را رئیس هیات مدیره این انجمن به حکیم مهر می‌گوید: «ما از کمبود نهاده و کمبود مواد اولیه با توجه به افزایش نرخ ارز پایه برای واردات مواد اولیه و چند برابر شدن نقدینگی مورد نیاز در رنج هستیم.»

 «دکتر سیدعبدالحسین جلالی» تصریح می‌کند: «چالش دوم این است که با توجه به افزایش قیمت محصولات تولیدی دام و طیور، قدرت خرید مصرف‌کننده هم کم شده است. اگر فرض کنیم که نقدینگی تامین و جنس و کالا تولید شد، وقتی این محصول به بازار می‌آید، قیمت‌ها چند برابر است. بنابراین قدرت خرید هم محدود است و بازار را جذب نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که یک‌سری دام‌های مولد به کشتارگاه می‌روند و صنعت دام ما هم جایگزین ندارد.»

حکیم مهر: آقای دکتر، از چه زمانی به انجمن انجمن تولیدکنندگان مکمل و کنسانتره خوراک دام و طیور ورود کردید؟

همان‌طور که در حال حاضر به صورت رسمی یک تشکل ثبت کردیم، کار ما به صورت غیررسمی شاید از حدود ۲۰ سال پیش در حوزه افزودنی‌ها شروع شده بود. ما در رشته خودمان دارو، فرآورده‌ بیولوژیک، تجهیزات و اقلامی تحت عنوان افزودنی‌ها یا ریز مغذی‌ها داریم که این مورد آخر، نقش اساسی در جذب مواد دیگر دارند و به‌عنوان تسهیل کننده و تسریع کننده عمل می‌کنند اما مقدار آنها کم است. با این حال ما به صورت خیلی اختصاصی روی این مقوله کار کردیم. بنده از طرفی به نوعی بخشی از انجمن‌های دیگر هم بودم. به‌عنوان مثال در انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان یا سندیکای تولیدکنندگان داروهای دامپزشکی یا در انجمن واردکنندگان عضو هستم.

حکیم مهر: چه شد که احساس کردید که نیاز به تشکیل یک انجمن جدید هست؟

مساله‌ای که وجود داشت این بود که به صورت اختصاصی در زمینه افزودنی‌ها کار نمی‌شد و ما فقط بخشی از فعالیت‌های آن انجمن‌ها بودیم. با تعدادی از همکاران که در این زمینه با ما همفکر و هم‌رای بودند، به این نتیجه رسیدیم که یک ضرورت برای تشکیل یک انجمن تخصصی و علمی صرفا برای ریز مغذی‌ها احساس می‌شود تا بتوانیم اهداف، دستاوردها یا برنامه‌هایی را که در آینده داریم، به صورت کامل و تمام در این انجمن پیاده کنیم. کمااینکه فعالیت در انجمن چند منظوره، انرژی‌ها را پخش می‌کند.

این انجمن به شکل صد در صد در حوزه ریزمغذی‌ها فعالیت می‌کند و به خاطر همین تصمیم گرفتیم که آن را رسمی کنیم. لذا همانطور که اشاره کردم از ۲۴ مهر سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی ثبت شد و فعالیت خود را شروع کردیم.

حکیم مهر: در حال حاضر اعضا چند نفر هستند؟

در حال حاضر ۱۷ نفر عضو داریم.

حکیم مهر: آیا این تعداد کم نیست؟

یکی از دلایلی که باعث شد تعداد اعضا را بیشتر نکنیم، زمان‌بر بودن فرایند ثبت آنها بود. در حال حاضر روند ثبت تشکل‌های تخصصی خیلی سخت شده و ما نمی‌خواستیم که با عضوگیری زیاد، یک انتظار ایجاد کنیم و عمده زمان خود را صرف ثبت و شناساندن آنها کنیم. کمااینکه هر یک از اعضا خواسته‌های خود را دارند و لذا ممکن بود فرصت نداشته باشیم تا به سازمان‌بندی، زیرساخت و چارچوب اولیه برسیم. ناگفته نماند ۱۷ عضو کنونی انجمن بیشتر از ۵۰ درصد حجم تولید این محصولات در کشور و سهم بازار را در اختیار دارند. از این مرحله به بعد نیز آماده پذیرش اعضای جدید هستیم و حتما ضوابطی برای آن در نظر می‌گیریم که بتوانیم بر مبنای اصول اولیه‌ای که پایه‌گذاری کردیم، حرکت کنیم.

حکیم مهر: مهمترین چالش‌هایی که پیش روی فعالیت‌های انجمن قرار دارد، چه چیزهایی هستند؟

مهمترین چالش ما شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به صورت کلان و به صورت خاص در صنعت دام، طیور و آبزیان است. ما از کمبود نهاده و کمبود مواد اولیه با توجه به افزایش نرخ ارز پایه برای واردات مواد اولیه و چند برابر شدن نقدینگی مورد نیاز در رنج هستیم. به اعتقاد من بزرگترین چالشی که در حال حاضر واحدهای تولیدی با آن مواجه هستند، تامین نقدینگی است. کمااینکه به دلیل عدم ثبات قیمت‌ها، ساختار بازار بر مبنای پول نقد قرار گرفته است. شاهد هستید که ساده‌ترین اقلام در کشور از نان گرفته تا شیر و... قیمت‌های ثابتی ندارند. لذا در بازار هم تا زمانی که پول نقد ندهید، کسی به شما جنس نمی‌فروشد که این مساله فشار مضاعفی می‌آورد. پیش از این شرایط به گونه‌ای بود که می‌شد اجناس را به شکل مدت‌دار خرید و فرصت برای تامین آن وجود داشت. اما اکنون آن فرصت گرفته شده و پول را یا باید به شکل پیش، پرداخت کرد یا در زمان تحویل. بنابراین چالش اولیه ما، نقدینگی و سرمایه در گردش است.

چالش دوم این است که با توجه به افزایش قیمت محصولات تولیدی دام و طیور، قدرت خرید مصرف کننده هم کم شده است. اگر فرض کنیم که نقدینگی تامین و جنس و کالا تولید شد، وقتی این محصول به بازار می‌آید، قیمت‌ها چند برابر است. بنابراین قدرت خرید هم محدود است و بازار را جذب نمی‌کند و نتیجه این می‌شود که یک‌سری دام‌های مولد به کشتارگاه می‌روند و صنعت دام ما هم جایگزین ندارد. در حال حاضر در بخش طیور، جوجه‌های یک روزه‌ای که تولید می‌شوند، روی دست تولیدکننده می‌مانند و تولیدکننده مجبور است که آنها را معدوم کند. اگرچه این کار خوبی نیست اما چاره چیست؟ دولت هم در شرایط کنونی با هدف جذب تولید، صادرات را آزاد کرده اما این مستلزم این است که آزادی صادرات ادامه داشته باشد که اگر صادرکننده‌های ما بازاریابی کردند، دوباره بازار را از دست ندهند؛ معضلی که پیش از این چندین بار تکرار شده است. بنابراین چالش‌های اصلی، نقدینگی، سرمایه در گردش و قدرت خرید مردم است که نهایتا همه آنها مالی هستند و با مسائل مالی سروکار دارند. غیر از اینها چالش دیگری از نظر مدیریت بهداشت، سازماندهی و... نداریم.

حکیم مهر: برنامه‌های شما‌ برای آینده چیست؟

عمده‌ترین رسالتی که برای انجمن قائل هستیم، فعالیت‌های فنی، تخصصی و علمی است و اینکه تعامل خود را با سازمان‌های تخصصی، نظارتی و کنترلی دولت بیشتر کنیم.

حکیم مهر: تعامل انجمن با سازمان دامپزشکی چگونه است؟

من هیچ‌گاه خود را جدا از سازمان دامپزشکی ندیدم. همه ما جزء یک خانواده هستیم و همیشه هم آغازکننده و پیشنهاد دهنده فعالیت و همکاری با سازمان بوده‌ایم، هستیم و خواهیم بود، چون یک خانواده هستیم. بنده چندین مرتبه چه در زمان ریاست قبلی سازمان دامپزشکی و چه ریاست جدید، جلسات مختلفی را از طریق انجمن برگزار و آمادگی خود را برای هر نوع همکاری فنی، علمی، تخصصی، آموزشی و ترویجی اعلام کردم.

بنابراین تا حد زیادی برمی‌گردد به اینکه سازمان دامپزشکی کشور که تنها سازمان کنترلی و تخصصی ماست که ما با آن تعامل داریم، چه چیزی از ما بخواهد یا تا چه اندازه پذیرای فعالیت ما باشد. ما برای کار فنی، علمی و تخصصی حد و مرزی با سازمان دامپزشکی نداریم و بارها هم به این موارد اشاره کردیم و به آنها پیشنهاد دادیم. هر زمانی که آقایان تشخیص دادند که برای ورود ما مناسب است، می‌توانیم ورود کنیم.

حکیم مهر: در چه حوزه‌هایی می‌توانید ورود کنید؟

یکی از محورهای همکاری ما، حوزه آموزش همکاران، یعنی تدوین ضوابط، به روز‌رسانی آنها و انطباق با استانداردهای بین‌المللی است؛ چه همکارانی که عضو انجمن هستند و چه آنهایی که نیستند. این برای ما فرقی هم ندارد، چون ما فراگیر هستیم و به آن شکل بسته کار نمی‌کنیم که خدمات را صرفا به اعضای انجمن بدهیم. اگر نیاز باشد یا توانایی داشته باشیم می‌توانیم آموزش‌ها را در اختیار کل صنعت قرار دهیم. بنابراین در حوزه فعالیت‌های آموزشی، ترویجی و بهبود کیفیت محصولات سازمان در زمینه فلزات سنگین، در زمینه باقی‌مانده‌های دارویی و در زمینه بهبود کیفیت خوراک و افزایش جذب و بازدهی و... می‌توانیم کمک زیادی به سازمان دامپزشکی کشور و صنعت خودمان کنیم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

برای شما آرزوی موفقیت دارم. انجمن انگیزه زیادی برای در اختیار قرار دادن تجارب خود دارد. کمااینکه افرادی در هیات مدیره عضو هستند که تجربه آنها در این صنعت از من هم بیشتر است. واقعیت این است که در این ۵۰ سال، با توجه به بالا و پایین‌های زیادی که در صنعت و سایر مسائل کشور تجربه کردیم، اما توانستیم از تمام این بحران‌ها سربلند عبور کنیم. تامین مواد پروتئینی مورد نیاز کشور در این ۴۰ ساله بعد از انقلاب در سخت‌ترین شرایط ممکن، کار بزرگی است. بنابراین تجربه‌ تشکل‌هایی مثل ما، بسیار ذی‌قیمت است که ما با کمال میل آن را در طبق اخلاص گذاشته و در اختیار نسل جوان‌تر و نسل بعدی می‌گذاریم اما برای تحقق آن نیازمند یک بستر هستیم. کمااینکه اگر زیاد هم مراجعه کنیم، طرف مقابل احساس می‌کند که فشار می‌آوریم. اما اگر بستر از طریق سازمان‌های کنترلی و نظارتی که عمدتا هم سازمان دامپزشکی هست، به ما داده شود، به بهترین شکل می‌توانیم تجارب را منتقل کنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
0
2
سلام.متاسفانه هیچ نظارتی بر تولیدکنندگان کنسانتره دامی وجود ندارد، .................
بارها و بارها گاوهای روستایی بخاطر کیفیت بسیار نامطلوب کنسانتره ،روانه کشتارگاه شده و می شوند. .................
نظر شما
ادامه