کد خبر: ۷۰۳۳۳

حکیم مهر: بر اساس تجزیه و تحلیل ژنوم گرگ های باستانی که در ۱۰۰ هزار سال گذشته از اروپا، سیبری و آمریکای شمالی زندگی می کردند مشخص شد، سگ ها بیشتر با گرگ های باستانی از شرق اوراسیا مرتبط هستند تا با گرگ های بومی مناطق غربی جهان.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد گرگ ها جد مشترکی با سگ ها دارند. محققان طی این مطالعه توانستند انتخاب طبیعی را در سراسر دوره پلیستوسن پسین (بین ۱۲۹ تا ۱۱۷ هزار سال پیش) شناسایی کنند.

بر این اساس می توان مدعی شد گرگ خاکستری Canis lupus  اولین گونه ای بود که یک جمعیت اهلی ایجاد کرده و در تمام نیمکره شمالی در آخرین عصر یخبندان، زمانی که بسیاری از پستانداران بزرگ دیگر منقرض شدند، حضور داشت. اگرچه واضح است که سگ ها از گرگ های خاکستری به وجود آمده اند، اما در مورد زمان، محل و چگونگی این رویداد، اتفاق نظر وجود ندارد.

برای روشن کردن تاریخچه این موضوع، دو محقق به نام های پونتوس اسکوگلند و آندرس برگستروم، ۶۶ ژنوم گرگ باستانی را از اروپا، سیبری و شمال غربی آمریکا توالی ‌یابی کردند. این مطالعات شامل پنج ژنوم گرگ باستانی بود که قبلا توالی ‌یابی شده و یک ژنوم متعلق به نوعی سگ وحشی بومی مرکز، جنوب، شرق و آسیای جنوب شرقی و قفقاز بود که در بیش از ۱۰۰ هزار سال گذشته زندگی می کرد.

نویسندگان دریافتند که جمعیت گرگ ها از نظر ژنتیکی در سراسر دوره پلیستوسن پسین به هم مرتبط بودند، که این موضوع احتمالاً به دلیل توانایی گرگ ها در حرکت در مناطق وسیع است. این ارتباط بین جمعیت گرگ ها به نویسندگان اجازه داد تا انتخاب طبیعی، به ویژه افزایش جهش در ژن IFT88 در ۴۰ تا ۳۰ هزار سال پیش را شناسایی کنند، که ممکن است به بقای این گونه جانوری کمک کرده باشد. لازم به توضیح است که ویژگی های ژن IFT88 مسئول این مزیت بقا هنوز نامشخص است.

طی این مطالعات، محققان یک گونه مربوط به شرق اوراسیا را پیدا کردند که به نظر می رسد در حدود ۱۰۰ درصد با اجداد سگ های اولیه در سیبری، قاره آمریکا، آسیای شرقی و اروپا اشتراک داشته است.

به گزارش سیناپرس، با این حال، آنها همچنین دریافتند که سگ ‌ها در اروپا و آفریقا تا نیمی از اصل و نسب خود را از یک جمعیت متمایز مرتبط با گرگ‌ های مدرن جنوب غربی اوراسیا می گیرند که به معنای اهلی ‌سازی مستقل یا تولید مثل با گرگ‌های محلی است. گفتنی است هیچ یک از ژنوم های تجزیه و تحلیل شده با هیچ یک از این اجداد سگ مطابقت ندارد.

در خاتمه محققین اضافه کردند که تحقیقات بیشتر در مورد ژنوم گرگ های باستانی اضافی از مناطق دیگر جهان برای شناسایی بیشتر اجداد سگ های امروزی است.به گزارش سیناپرس،شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature منتشر شده است.

 
نظر شما
ادامه