کد خبر: ۷۰۳۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی دامپزشکی ایران:
«امیرحسین کاکایی» افزود: هر جایی که لازم بوده، از حقوق دانشجوها دفاع کردیم، مثل توهینی که به دانشجویان دختر دامپزشکی اتفاق افتاد و ما حتی تا برگزاری یک مناظره در صدا و سیما هم پیش رفتیم ...
 

حکیم مهر- پدیده مظفری: چند روز پیش بود که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار پیگیری و تصویب حقوق و مزایای دانشجویان رزیدنت بالینی دامپزشکی شد. این اتفاق مبارک که ماحصل تلاش‌ها و پیگیری‌های اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی دامپزشکی ایران بود، ما را بر آن داشت که در جریان جزئیات فعالیت‌های این اتحادیه قرار بگیریم. به همین دلیل به سراغ «امیرحسین کاکایی» دبیر اتحادیه رفتیم و دقایقی را با او به گفت‌وگو نشستیم.

وی در گفت‌وگوی با حکیم مهر معتقد است که اولویت اول اتحادیه این بود که حقوق رزیدنت‌های بالینی مصوب شود و پرداختی آنها اتفاق بیفتد و بعد از آن به رزیدنت‌های علوم پایه و بعد انترن‌ها برسیم: «شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که سیستم‌های دولتی با مشکلات مالی روبرو هستند و ما مجبوریم که طبق اولویت کار کنیم. اولویت اول ما هم رزیدنت‌های بالینی هستند که خودشان در درآمدزایی نقش دارند و وقتی که به فضای دانشگاهی اختصاص می‌دهند، به نسبت دیگر گروه‌ها خیلی بیشتر است.»

حکیم مهر: آقای کاکایی، چه شد که اتحادیه به تکاپوی احقاق حقوق رزیدنت‌های دامپزشکی افتاد؟

اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی دامپزشکی ایران در رشته دامپزشکی، تنها یا حداقل اصلی‌ترین نهاد دانشجویی است. با توجه به نیازسنجی‌هایی که انجام شد، یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان، چه رزیدنت‌ها و چه دانشجویان دوره عمومی، بحث حقوق رزیدنتی بود. رزیدنت‌ها زمان زیادی در کلینیک‌های دانشگاه‌ها صرف می‌کنند و در فرایند درآمدزایی این کلینیک‌ها نقش دارند. از طرفی طبق قانون، حق فعالیت در بخش خصوصی را هم ندارند. حقوقی هم برای آنها مصوب نشده و مبلغی که الان واریز می‌شود، به حدی پایین است که من ترجیح می‌دهم در مورد آن صحبت نکنم. به اندازه‌ای است که شاید کفاف هزینه یک‌بار رفت و برگشت به کلینیک دانشگاه‌ها را هم ندهد.

این موضوع یکی از دغدغه‌های اصلی رزیدنت‌ها بود و ما به‌عنوان نماینده دانشجویان سعی کردیم آن را پیگیری کنیم. رزیدنت‌ها به طرق مختلف مانند تشکیل کارزار، پیام و درخواست مستقیم و... خواسته خود را اعلام کرده بودند. اما اولین جایی که بنده این خواسته را مطرح کردم، در جلسه‌ دبیران اتحادیه‌ها با وزیر محترم علوم در بهمن ماه سال گذشته بود. بعد از آن پیگیری‌های متعددی انجام و نامه‌نگاری‌هایی را با دکتر کلانتری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم انجام دادیم و از ایشان درخواست داشتیم که این موضوع را پیگیری کنند. از آنجا که این مساله پیش از این در وزارتخانه مطرح نبود و هیچ حقوقی پرداخت نمی‌شد، ایشان هم بر حسب درخواست ما نامه‌ای تنظیم و برای وزیر ارسال کردند.

در ادامه در حاشیه نشست معاونین وزارت علوم که اردیبهشت ماه امسال در مشهد برگزار شد، دیدار مفصلی با آقای دکتر زلفی‌گل وزیر محترم علوم و همچنین دکتر شمسی‌پور مشاور وزیر و مدیر کل حوزه ریاست وزارت علوم داشتم و آنجا در آن نشست یکی از موضوعاتی که مطرح کردم موضوع حقوق رزیدنت‌ها بود. همچنین در جشنواره بین‌المللی حرکت که اوایل خرداد ماه در تهران بود نیز با دکتر زلفی‌گل و دکتر شمسی‌پور صحبت کوچکی داشتم، در ادامه به دکتر مخبر دزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی مراجعه و با ایشان هم صحبت کردم و درنهایت اتفاقی که افتاد این بود که نامه‌ای برای ریاست دولت تنظیم شد تا این موضوع به صورت رسمی تامین اعتبار و مصوب شود.

حکیم مهر‌: انجام این مراحل چقدر زمان برد؟

هر یک از این مراحل زمان و انرژی زیادی از ما گرفت. کمااینکه پیدا کردن هر یک از این مسئولین، سختی خود را داشت. برای ارتباط با دکتر کلانتری شاید بیشتر از دو هفته، هر روز به شکل مداوم با دفتر ایشان تماس می‌گرفتم تا بتوانم در مورد امضای این نامه صحبت کنم (با خنده می‌گوید با دفتر دکتر کلانتری به قدری تماس گرفته بودم که مسئولین دفتر ایشان من را از روی صدا می‌شناختند و دیگر نیاز نبود خودم را معرفی کنم) و به لطف خدا و با همکاری انجام گرفته از طرف دکتر کلانتری و در کل تمامی عزیزان معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، این پروسه سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها به انجام رسید. شکر خدا تا الان که اتفاق مثبتی افتاده و ان‌شاءالله که تامین اعتبار شود.

حکیم مهر: آیا این حقوق به دانشجویان علوم پایه هم تعلق می‌گیرد یا فقط برای بالینی‌هاست؟

در مرحله اول، اصلی‌ترین مشکل ما در مورد این طرح، تامین اعتبار مالی است، به همین دلیل مجبور به اولویت‌بندی هستیم. کمااینکه حقوق انترن‌ها هم در ذهن ما و برنامه‌های ما هست. اولویت اول ما این بود که بتوانیم حقوق رزیدنت‌های بالینی را مصوب کنیم و پرداختی آنها اتفاق بیفتد و بعد از آن به رزیدنت‌های علوم پایه و بعد انترن‌ها برسیم. اما شرایط امروز کشور به گونه‌ای است که سیستم‌های دولتی با مشکلات مالی روبرو هستند و ما مجبوریم که طبق اولویت کار کنیم. اولویت اول ما هم رزیدنت‌های بالینی هستند که خودشان در درآمدزایی نقش دارند و وقتی که اختصاص می‌دهند به نسبت دیگر گروه ها، خیلی زیادتر است.

حکیم مهر: جناب کاکایی، اتحادیه از چه زمانی تشکیل شد و شروع به کار کرد؟

اتحادیه انجمن‌ها‌ی علمی دانشجویی دامپزشکی ایران سال ۹۴ تاسیس شد. اکثر رشته‌های تحصیلی اتحادیه دارند اما یکی از تفاوت‌های دامپزشکی در این است که رشته دامپزشکی و تمامی رشته های گروه دامپزشکی ازجمله علوم آزمایشگاهی، بهداشت و ... به صورت مشترک یک اتحادیه دارند، در حالی که اکثر رشته‌های دیگر مثلا در حوزه مهندسی، هر رشته‌ به صورت جداگانه دارای اتحادیه است.

اتحادیه تاکنون چهار دوره شورا داشته و مجمع آن به صورت کشوری و با بیش از ۶۰ عضو است که هر انجمن علمی دانشگاه دولتی حق عضویت در آن دارد. این اعضا در انتخابات شرکت کرده و شورای اتحادیه را انتخاب می‌کنند، پس از آن شورا دبیر اتحادیه را مشخص می‌کند.

حکیم مهر:‌ کارکردها و اهداف اصلی اتحادیه و شورای آن چیست؟

وظیفه اصلی اتحادیه همانطور که از نام و اساس نامه آن مشخص است، برنامه‌‌ریزی و سیاست‌گذاری کلان انجمن‌های علمی در رشته خود است و تا حد لازم مسایل صنفی را در سطح کلان پیگیری می‌کند، در صورت نیاز هم بین نهادها، سازمان‌ها و... در سطح کلان با دانشجویان و دانشگاه ارتباط ایجاد می‌کند. این وظایف کلی اتحادیه است که در واقع در حوزه دانشجویی، فعالیت‌های علمی، فرهنگی، پژوهشی، تحقیقاتی و صنفی را پیگیری و سیاست‌گذاری می‌کند  و در صورت لزوم کارهای اجرایی را هم به انجام می‌رساند.

حکیم مهر:‌ لطفا به فعالیت‌های اخیر اتحادیه هم اشاره‌ای بفرمایید.

این اواخر اتحادیه اتفاقات خوبی را رقم زد که یکی از آنها در جشنواره بین‌المللی حرکت بود که خرداد ماه به میزبانی تهران برگزار شد و اتحادیه دامپزشکی تنها اتحادیه در حوزه دامپزشکی و کشاورزی بود که جزء اتحادیه‌های برتر کشوری قرار گرفت و این اتفاق بزرگی برای ما بود. جدای از آن در یک سال اخیر که دوره چهارم اتحادیه بود، ما تلاش کردیم که یکی از نقاط ضعف سیستم دانشگاهی و دانشجویی دامپزشکی را که عدم ارتباط دانشکده‌های مختلف با هم بود، برطرف کنیم. اتحادیه باعث شد که دانشکده‌های مختلف برنامه‌های مشترک زیادی با هم داشته باشند، تا پیش از این اتحادیه فقط محدود به دانشگاه‌های دولتی بود اما در این دوره ما سعی کردیم بین دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و آزاد نیز ارتباط ایجاد کنیم و زمینه‌ساز فعالیت های مشترک آنها شویم.

در نهایت می‌توان گفت سه هدف اصلی اتحادیه این بود که اولا بین فضای صنعت و بازار کار با دانشگاه و دانشجویان ارتباط ایجاد کند. مورد بعدی ایجاد ارتباط بین دانشکده‌های مختلف دامپزشکی و مراکز علمی با دانشجوهای رشته‌های گروه دامپزشکی بود و مورد سوم بهبود نگاه اجتماعی و عمومی به دامپزشکی و نشان دادن واقعیت‌های رشته بود.

جدای از این سه هدف اصلی، هر جای دیگری که لازم بوده، از حقوق دانشجوها دفاع کردیم. مثل جریان توهینی که به دانشجویان دختر دامپزشکی اتفاق افتاد و ما حتی تا برگزاری یک مناظره در سیستم صدا و سیما هم پیش رفتیم و با کارشناس محترمی که آن صحبت را کرده بود، در یک برنامه رادیویی مناظره برگزار کردیم. یعنی ما فراتر از چیزی که دیگران پیگیری کردند، جلو رفتیم و تا مرحله بازخواست آن فرد هم رسیدیم. این اواخر هم که بحث حقوق رزیدنت‌ها بود، سعی کردیم این مساله را که دغدغه کلی آنها بود، پیگیری کنیم. از این به بعد هم برنامه‌هایی هست که امیدوارم به لطف خدا و همراهی و همکاری دوستان عزیز اجرایی شود، این برنامه‌ها هم باز حول همین سه محور اصلی خواهد بود.

نکته دیگر اینکه ما تا الان سعی کردیم خودمان به شکل مستقل و با کمک دانشجویان توانمند و برخی اساتید دلسوز پیش برویم اما امیدواریم که مسئولین مختلف در حوزه‌های گوناگون نگاه بهتری به فعالیت‌های حوزه دانشجویی و دانشگاه داشته باشند. تا الان هم برخی ارگان‌ها مثل وزارت علوم و نظام دامپزشکی تعامل خوبی با ما داشتند و امیدوارم که این موضوع ادامه‌دار باشد و با توجه به اهداف و فعالیت‌های اتحادیه سازمان‌های دیگر مرتبط با دامپزشکی و فضای علمی، نهادهای مختلف، شرکت‌ها و بنگاه‌های علمی و اقتصادی و... این همراهی را داشته باشند چون فردای دامپزشکی ایران را دانشجویان امروز خواهند ساخت.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امیرحسین جمالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
1
دم شما گرم
خیلی وقته اینطور پیگیری ها رو تو حوزه دامپزشکی ندیده بودم
حقوق دانشجو و بقیه موارد کاملا داشت فراموش میشد
ممنون از شما دکتر کاکایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۴
0
2
حقوق دکتری که سر کار میره و مسول فنی رو نمیدن بعد این اقا دنبال حقوق دانشجو هس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
2
به ازا هر ده نفر از شما عزیزان چه تحولی در علم و صنعت به وجود اومده که الان حقوق میخواهید؟
نظر شما
ادامه