کد خبر: ۷۰۸۳۶
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
رئیس كانون سراسری انجمن‌های صنفی داروخانه‌های دامپزشكی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی‌اکبر دشتی‌زاده» افزود: با افزایش قیمت داروهای دامپزشکی در سال‌های اخیر، سرمایه نقدی لازم برای تاسیس داروخانه دامپزشکی جدید یا ادامه فعالیت داروخانه قدیمی افزایش چشمگیری داشته است ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: چند روز پیش بود که انتخابات هيات‌مديره كانون انجمن‌های صنفی كارفرمايی داروخانه‌های دامپزشكی سراسر كشور با حضور نمايندگان انجمن‌های صنفی استانها در محل سالن اجتماعات سازمان نظام دامپزشكی كشور برگزار و «دکتر علی‌اکبر دشتی‌زاده» به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره انتخاب شد. این انتخاب بهانه‌ای شد تا به سراغ او برویم و دقایقی را به‌گفت‌وگو بنشینیم.

از نظر دکتر دشتی‌زاده، برخلاف ادعاهای متعدد مبنی‌بر انحصارطلبی و ممانعت از صدور پروانه داروخانه، کانون و انجمن‌های صنفی استانی و کلیه شاغلین در داروخانه دامپزشکی هیچ‌گاه مخالف صدور پروانه جدید برای اشتغال همکاران جدید نبوده و نخواهند بود، ولیکن در صورتی که این امر تنها به هدف اشتغال‌زایی بدون در نظر گرفتن نیازسنجی و قانون مربوطه انجام پذیرد، لطمات جبران‌ناپذیری به کل افراد شاغل در این حرفه وارد می‌کند.

وی تصریح می‌کند: «بعضا پیش می‌آید که بعضی از دستورالعمل‌های وضع شده، حتی با اذعان ناظران و مجریان آنها، در میدان عمل حرفه‌ای قابلیت اجرا ندارند و همکاران ما ناخواسته گاها مجبور به عمل نکردن به این دستورالعمل می‌شوند. در اینجاست که انجمن‌ها و کانون سراسری به عنوان عالی‌ترین نهاد نمایندگی حقوق صنفی اعضای خود، باید به وظایف خویش در انتقال این ناکارآمدی دستورالعمل‌ها به مسئولین و متصدیان محترم ذیربط این امور اقدام کنند.

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفا خودتان را بیشتر معرفی بفرمایید؟

بنده متولد سال ۶۴ در بندر گناوه از استان بوشهر و ورودی سال 1383 دانشگاه آزاد کازرون هستم. به مدت نه سال داروخانه‌دار، یک سال نایب‌رئیس انجمن داروخانه‌داران دامپزشکی استان فارس و به مدت هشت سال مدیر عامل شرکت پخش دارویی و همچنین عضو هیات مدیره شرکت بازرگانی و عضو اتاق بازرگانی استان فارس بوده‌ام.

حکیم مهر: مهمترین اهداف انجمن از نظر شما چیست؟

اهداف یک جامعه مدنی و قانونمند با قدرت چانه‌زنی و نقش تاثیرگذار انواع انجمن‌ها، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد آن جامعه معنی می‌یابد. از منظر صیانت از حقوق و منافع صنفی، انجمن صنفي داروخانه‌های دامپزشکی و کانون سراسری کشوری در حقيقت پژواک صدای بدنه‌ای از فعالان حرفه‌ای جامعه بزرگ و خدوم دامپزشکی هستند که در صورت مواجهه با مشکلات احتمالی در سر راه حرفه خویش، تغيير و حل قانونمند این مشکلات را از طريق نقش مشاوره‌ای برای مسئولین عالی‌رتبه دنبال می‌کنند.

برخی از مهمترین اهداف کانون عبارتند از:

- همکاری فعال و مستمر با سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی و ارائه نظرات مشورتی تخصصی در ارتباط با داروخانه دامپزشکی و تلاش در جهت بهبود اقتصاد داروخانه‌های دامپزشکی و سلامت جامعه.

- كانون کشوری با مشارکت انجمن‌های استانی به‌عنوان پل ارتباطی بین بدنه شاغلین در حرفه و مسئولین مرتبط، خود را موظف می‌داند که مشکلات داروخانه‌ها را به گوش مسئولین رسانده و در جهت رفع آنها، راهکارهای موثر را پیشنهاد نماید.

- ارائه راهکارهای موثر جهت اشتغال فارغ‌التحصیلان جوان. بدیهی است برخلاف ادعاهای متعدد مبنی‌بر انحصارطلبی و ممانعت از صدور پروانه داروخانه، کانون و انجمن‌های صنفی استانی و کلیه شاغلین در داروخانه دامپزشکی هیچ‌گاه مخالف صدور پروانه جدید برای اشتغال همکاران جدید نبوده و نخواهند بود، ولیکن در صورتی که این امر تنها به هدف اشتغال‌زایی بدون در نظر گرفتن نیازسنجی و قانون مربوطه (تبصره بندج ماده 2 قانون افزایش بهره‌وری) انجام پذیرد، لطمات جبران‌ناپذیری به کل افراد شاغل در این حرفه وارد می‌نماید و شرایط حتی برای فعالیت همکاران جدید دشوار می‌‌گردد و چه بسا منجر به ورشکستگی تعداد زیادی از داروخانه‌های دامپزشکی نیز گردد.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات داروخانه‌های دامپزشکی در کشور چیست؟ برنامه و راهکارهای شما برای حل این مشکلات چیست؟

عمده مشکلات داروخانه‌ها را می‌توان افزایش هزینه‌های داروخانه طی سال‌های اخیر و ثابت ماندن سود و مارژین دارو، بالابودن ضريب تعديل مالیاتی، فروش دارو در سایت‌های مجازی غیرقانونی، فروش مستقیم و بعضا غیرقانونی دارو توسط بعضی شرکت‌های تولیدی و توزیعی دارو، تجویز انحصاری برند خاص دارویی به بهانه بی‌اثر بودن سایر برندها و حل معضل ارزان‌فروشی و حذف زنجیره‌های تولیدی که در امر تشخیص و درمان دخالت می‌کنند و موارد دیگری نام برد.

راه حل‌های مورد نظر شامل:

- آشنا نمودن مسئولین ذیربط با هزینه‌های متعدد و سنگین داروخانه‌های دامپزشکی، پیگیری و پیشنهادات الزام جهت افزایش سود و مارژین داروها که سالیان متمادی بر خلاف افزایش هزينه‌ها، ثابت مانده است.

- کاهش ضريب تعديل مالیاتی سالیانه با تشکیل جلسات حضوری و مکاتبه با مسئولین سازمان مالیاتی و تشکیل کارگروه مالیاتی در کانون کشوری به جهت ارائه آگاهی و رفع مشکالت مالیاتی اعضاء محترم.

- درخواست برخورد قانونی با فروش غیرمجاز و قاچاق داروهای دامپزشکی در فضای مجازی و محل‌های فروش غیرمجاز آن، مشارکت و مشاوره جهت ساماندهی سیستم توزیع شرکت‌های تولیدی و توزیعی دارو و ارتقاء شفاف‌سازی جهت کنترل بهتر توزیع دارو و همزمان کمک به تدوین قوانین بازدارنده جدی در عرضه مسقیم توسط شرکت‌های تولیدی دارو.

- ارائه راهکارهای مشورتی جهت ممانعت از ارتباط غیر حرفه‌ای برخی شرکت‌های تولیدی دارو با تجویز کنندگان داروهای دامپزشکی و ترغیب آنان به تجویز محصولات خود با شیوه‌های غیر اخلاقی که مسلما تهدیدی جدی برای سلامت و بهداشت غذایی عموم مردم می‌باشد .همچنین پیگیری لازم جهت ایجاد سایت فروش دارو به جهت یکسان‌سازی قیمت‌ها.

حکیم مهر: متاسفانه دیده می‌شود که بعضی شرکت‌ها در بحث فروش دارو، خارج از چرخه داروخانه کار می‌کنند. یعنی بعضی از شرکت‌های دارویی و برخی تولیدکنندگان دارو را مستقیم وارد زنجیره توزیع می‌کنند و اصطلاحا داروخانه‌دار را دور می‌زنند. نظر شما در این خصوص چیست؟

مواردی که توزیع دارو خارج از حوزه فروش مستقیم داروخانه به مصرف کننده باشد، مطمئنا بهداشت عمومی جامعه را به خطر خواهد انداخت. در حالی که در چهارچوب دستورالعمل موجود، مواردی وجود دارد که خارج از این حوزه مستقیما شرکت‌های دارویی به مصرف کننده ارائه خدمات می‌دهند که این مورد علاوه‌بر ترویج مصرف بی‌رویه دارو و تجویز اشتباه دارو، خسارت جبران‌ناپذیری در امر بهداشت مواد غذایی ایجاد خواهد نمود. بدیهی است این موضوع سرفصل مهمی است که می‌بایست به صورت مفصل مورد بحث جدی قرار گیرد و امیدوارم بتوانیم در یک فرصت مناسب مفصل راجع به عواقب و پیامدهای ناگوار آن به بحث و گفتگو بپردازیم.

حکیم مهر: در مورد برخی تخلفاتی که در داروخانه صورت می‌گیرد و کلینیسین‌ها از آن شکایت دارند، نظرتان چیست؟ چطور می‌شود این مساله را کنترل کرد؟

تخلفات حرفه‌ای یکی از واقعیت‌های غیر قابل انکار در همه مجموعه‌های اجتماعی از جمله فعالان در حوزه دامپزشکی است. داروخانه نیز جدای از این مجموعه قرار ندارد و همیشه عده‌ای ممکن است به دلایل گوناگون نتوانند و یا نخواهند در چهارچوب دستورالعمل‌های مقرر بر فعالیت خویش عمل کنند.

گاهی بعضی از همکاران با هدف منفعت‌طلبی و خودخواهانه و خارج از مقررات اقدام به نقض قوانین می‌نمایند. کانون و انجمن‌های صنفی هیچ‌گاه همسو و همراه این افراد نبوده و همه عزیزان خدوم شاغل در این حرفه را دعوت به رعایت و عمل به دستورالعمل‌های مصوب می‌نماید.

اما بعضا پیش می‌آید که بعضی از این دستورالعمل‌های وضع شده، حتی با اذعان ناظران و مجریان آنها، در میدان عمل حرفه‌ای قابلیت اجرا ندارند و همکاران ما ناخواسته گاها مجبور به عمل نکردن به این دستورالعمل می‌شوند. در اینجاست که انجمن‌ها و کانون سراسری به عنوان عالی‌ترین نهاد نمایندگی حقوق صنفی اعضای خود، باید به وظایف خویش در انتقال این ناکارآمدی دستورالعمل‌ها به مسئولین و متصدیان محترم ذیربط این امور اقدام کنند.

بدیهی است داروخانه‌داران هم گلایه هایی از بعضی همکاران کلینسین دارند که کانون تنها راه حل ممکن را برپایی جلسات مشترک استانی و کشوری نمایندگان این دو حرفه می‌داند.

حکیم مهر: ارزیابی شما از گرانی داروهای دامپزشکی و سرمایه‌ای که یک داروخانه‌دار نیاز دارد، چیست؟

با افزایش قیمت داروهای دامپزشکی در سال‌های اخیر، سرمایه نقدی لازم برای تاسیس داروخانه دامپزشکی جدید یا ادامه فعالیت داروخانه قدیمی افزایش چشمگیری داشته است و در این میان سود کم ناشی از فروش این داروها پاسخ‌گوی این حجم سرمایه‌گذاری نیست.

ازسوی دیگر با توجه به مشکلات دام و طیور در کشور و پایین آمدن توان مالی دامداران به خرید دارو، تعداد مشتریان داروخانه کاهش محسوسی داشته است. مشکل دیگر سرمایه‌گذاری در این حرفه، فروش غیرنقدی است که بعضا تسویه‌حساب آن تا یکسال هم طول می‌کشد. مورد دیگر افزایش میزان دپو و خواب دارو به‌علت کمبود آن در زمان نیاز است.

مشکلات بالا و بسیاری از مشکلات هزینه‌ای باعث شده این حرفه در مقطع کنونی درگیر مشکلات اقتصادی فراوانی باشد که امیدواریم با مساعدت و تعامل مسئولين بتوانیم تعدادی از آنان را رفع نماییم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

کانون سراسری داروخانه‌های دامپزشکی کشور گفتگو، احترام متقابل و تعامل سازنده را خط مشی اولیه خود برای حل مشکلات جاری مرتبط با فعالیت خویش می‌داند و در ارتقاء شان و منزلت حرفه دامپزشکی تلاش مجدانه و وافر می‌نماید. با هرگونه صدایی که منجربه گسستگی روابط سالم حرفه‌ای می‌شود، همسو نخواهد بود و دست دوستی، تعامل و گفتگو را به سمت تمامی دلسوزان در همه بخش‌های حرفه دامپزشکی دراز می‌کند و تلاش وافر خواهد داشت که با کمک و درایت بزرگان دلسوز و پیشکسوتان این حرفه، در ساختن بستری سالم برای همه بخش‌ها تلاش کند.

در پایان از پایگاه خبری حکیم مهر که همواره نسبت به انعکاس اخبار، نظرات و مشکلات حرفه‌ای دامپزشکی تلاش وافر می‌نماید و با برقراری پل ارتباطی بین بدنه حرف مختلف دامپزشکی با یکدیگر و مسئولین ذیربط، گام بزرگی در اعتلای حرفه دامپزشکی برداشته، کمال تشکر را دارم و برای تمام عزیزان تلاشگر آن آرزوی موفیت و سربلندی می‌کنم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
5
6
بهترین کار اجماع هست و بس، با شرط کسب امتیاز
ناشناس
|
Canada
|
۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
5
16
بهترین کار جمع کردن رشته دامپزشکی هست کلا، یا حذف مقطع دکتری دامپزشکی از آموزش عالی ، اینطوری کلا کسی نمیره این رشته ، ۹۹ درصد بخاطر اسم دکتری میرن، نه داروخانه دیگه میصرفه نه کلینیک نه هیچی، این رشته نابود شده با این حجم فارغ التحصیل ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۶
دوست عزیز به علت مشکلات اقتصادی و تحریم هاست که هیچ کاری نمیصرفه الان اکثر اصناف در رکود و شرایط بدی هستند نه فقط مشکل دامپزشکی باشه اگه مجوز جدید ندن فقط جیب قدیمیا پر میشه
ناشناس
|
Lithuania
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
5
7
ضمن عرض تبریک
تخلف اصلی داروخانه های کشور فروش دارو بدون نسخه است.
........‌‌‌ غیر قابل توجیه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
دقیقا ......... که ویلانه، داروخانه دامپزشکی هم دارو میفروشه هم واکسن هم آزمایش خون انجام میده، به شبکه میگیم نیرو بازرس ........ رو می‌فرسته اونم میگه هیچ خبری نیست، اونقدر وقیح شدن که داروخانه تماس میگیره میگه قیمت واکسن رو اینی بده که من میدم، بی صاحاب ترین جای تو ایران در نظارت داروخانه ها استان .......... هست، ..................، اگه شما میتونید شما به اعصابتون و اعضاتون بگید واکسن نفروشند آزمایش خون و نسخه پیچی نکنند بخدا دارم مردی میکنم که تا الان منم مثل خودشون نامرد نشدم و پام رو نکردم تو کفششون، داروخانه روستا دیگه بی شرمی رو از حد گذرونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
2
5
یک رشته و شغل سراسر حاشیه و بی قانونی و درامد افتضاح !
اهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
7
4
امروز کانون و نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی پر امید تر از گذشته هستند، خدا کند در دولت جناب دکتر رئیسی برای بخش خصوصی و داروخانه تعامل سازنده ای برقرار گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
4
4
بسیار عالی و‌کامل. مشخص است ایشان اشراف کاملی به مشکلات موجود داروخانه داران دارند و‌امید است که قدمهای سازنده ای برای این صنف برداشته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
1
3
یکی از تخلفات عمده در حوزه دارو ودرمان فروش دارو خارج از زنجیره توزیع (تولید کننده یا وارده کننده----شرکت پخش سراسری----شرکت پخش استانی---'-داروخانه--‐--مصرف کننده ) است بغیر از اعضا زنجیره بخش های دیگر دامپزشکی وغیر دامپزشکی هم اقدام به فروش دارو به مصرف کننده می کنند اکثر قریب به اتفاق کلینک ها ،ماموران تلقیح ،مهندسان دامپرور،کارگران گاوداربها و.......
سازمان دامپزشکی و سازمان نظام برای سرو سامان دادن به این وضعیت باید ترتیبی اتخاذ کنند که تنهامحل عرضه دارو به مصرف کننده داروخانه باشد( البته زیر نظر دکتر دامپزشک درمانگر)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
5
3
زنده باد دکتر دشتی زاده. در استان فارس گل کاشتی، امیدوارم در سطح کشور هم خوش بدرخشی
داروخاته دامپزشکی استان تهران
|
Canada
|
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
2
3
.......................
از زحمات هیات مدیره قبل که در حفظ جایگاه داروخانه تلاش کردند سپاسگزارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
عذر میخوام. اشتباها علامت منفی را زدم
مهران ادیبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
1
2
حضور دکتر حامد زارعی در نظام دامپزشکی کشور و در بدو ورود و برخورد و جایگزینی نجومی بگیران نظام دامپزشکی کشور را به فال نیک برای کانون کلینیک و داروخانه های کشور میگیریم.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
سرنوشت پولهایی که نجومی بگیران گرفتند چی میشه؟ باید پس بدهند یا نوش جونشون میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
0
3
رییس جدید کانون داروخانه های کشور صحبتهای خوبی را مطرح کرده، امیدوارم در عمل هم مانند صحبت کردن خوب باشند.
اصفهان داروخانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
0
2
بسیار متین و هوشمندانه داروخانه داده می شود ولی با ظرفیت سنجی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
3
2
از همکاران کشوری می خواهیم دارو توسط داروخانه توزیع گردد، هر گونه تحریف و تغییر و تبصره انحراف ایجاد می کند. خداوند اجرتان دهد.
زهرا فتاحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
3
2
از سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی می خواهیم همانگونه که جناب دکتر دشتی زاده فرمودند جلوی توزیع دارو توسط زنجیره ها را بگیرند،دارو نهاده نیست برای سلامت مردم جلوی این عمل را بگیرید
کامبیز خادمی فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
2
2
نگرش انسان مسیر را تعیین می کند،جناب دکتر عزیز ایجاد سایت قیمت گزاری و به روز فروشی آرزوی داروخانه داران کشور است.خداوند بشما و هیات مدیره کشوری توفیق عطا کند.
محبی (دانشجوی دکتری)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
3
2
اشتغال و امنیت شغلی دغدغه ماست، با تشکر از جناب دکتر دشتی زاده که ارزش و اهمیت زیادی برای مشکلات فارغ‌التحصیلان جوان قائل هستند.
F
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
3
1
با توجه به شناختی که از ایشان دارم ،یقینا در این سمت هم خوش می‌درخشند و یقینا بسیاری از مشکلات رفع میشود
بازی پور (دانشجو)
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
3
2
ما همه در آرزوی روزی هستیم که دامپزشکی جایگاه اصلی خود را در جامعه پیدا کند. و حضور افراد دغدغه‌مندی مثل دکتر دشتی زاده که به آینده‌‌ی این رشته و فارغ‌التحصیلان جوان بها می‌دهند، قطعا نقش به سزایی در بهبود شرایط خواهد داشت.
تبریک عرض میکنم. همیشه موفق باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
2
2
توسعه خدمات باید متناسب باشد و ساز مان نظام دامپزشکی وظیفه دارد به صدور مجوزها سرو سامان دهد. صحبت دکتر دشتی زاده کاملا درست است که فرمودند، مخالف صدور پروانه جدید نیستیم ولی بر اساس ماده ۲ قانون افزایش بهره وری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۴
0
1
بهترین کار حذف دانشکده های اضافه هست مثل ۸۵ درصد دانشکده های آزاد و ۴۰ درصد دانشکده های دولتی که هیچ حرفی برای آموزش و امکاناتی ندارن، یا گرایشی کردن دانشکده ها، وقتی من میدونم دانشکده اهواز تو طیور یا رادیولوژی و سونو و ام آر ای هیج نقشی در پرورش دانشجو برای وارد کار شدن تو این حوزه ها نداره خوب بهتره این قسمت ها کلا از اهواز جمع بشه، یا وقتی دانشگاه تهران، رازی، گرمسار، کلا کیس دام بزرگ ندارن چرا تعطیل نمی‌کنند این قسمت ها رو، بهتره همه چی گرایشی بشه.
حداقل تهران بشه همان تربیت مسول فنی مراکز داروی که الان فارغ التحصیل هاش همشون همانند.
یا وقتی مرغ لاین شمال اینقدر قدرت داره چرا یه نفر تو شهرکرد باید ابن درس رو بخونه و هیچی ندیده باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
جان سخن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
0
0
سلام ریس
چرا مثل داروخانه های انسانی نسخه پی چی را انلاین نمیکنید؟
چرا جلوی فروش واکسن و درمان رو توسط داروخانه ها نمیگیرید؟
داروخانه های ....... پر از داروی قاچاق هستند؟
داروخانه نمیخاد چندتا کانال تلگرام معرفی کنم یا اینستا که دارو رو بیارند با پیک در خونه بدون ویزیت؟ داروی که من ایمیل زدم به شرکت آمریکای گفتم این تولید شما هست چون تو سایتتون نیست؟ اما تو ........ هستش، کی میخاید نظارت واقعی کنید؟؟؟
نظر شما
ادامه