کد خبر: ۷۰۹
در حالی‌که کمیته بین‌المللی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر (Cites سایتیس) تنها مجوز 40 تن را در دنیا می‌دهد ایران مجوز پرورش و صادرات 100 تن خاویار برای بزرگترین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری را از آن خود کرده است...
imagesd

رییس سازمان شیلات ایران در جمع خبرنگاران در جشن شروع فصل صیادی و جشن پایان فصل بازسازی ذخایر شیلات گلستان در بندرترکمن گفت: سالانه 10 درصد به میزان تولیدات شیلاتی کشور افزوده می شود، به همین منظور وبرای پویایی صید مستمر و افزایش تولید خاویار در کشور، برای نخستین بار در دنیا، مجوز پرورش و صادرات 100 تن خاویار برای بزرگترین مرکز تکثیر ماهیان خاویاری که در استان گلستان مستقر است، داده شد در حالیکه کمیته بین المللی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر (Cites سایتیس) تنها مجوز 40 تن را در دنیا می‌دهد.
دکتر علینقی سرپناه مجهز بودن شیلات ایران به فناوری‌های سونوگرافی و میکرو سزارین را از افتخارات دیگر ایران در دنیا برشمرد.
وی در ادامه گفت: خاویار ایران نیز دیگر محصول صادراتی است که اگر کشور روسیه با صادرات خاویار ایران موافقت نکند از این تهدید به عنوان فرصتی برای افزایش توان تولید و بازسازی این ذخایر در کشور استفاده می‌شود.
او که در حاشیه جشن شروع فصل صید ماهیان استخوانی در بندر ترکمن استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد: برای اینکه صادرات خاویار ایران در سطح جهانی باقی بماند کشورهای عضو کمیسیون منابع زنده حاشیه دریای خزر متشکل از ایران، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و روسیه، موافقت کردند هرچند کشور روسیه جواب مشخصی در این باره نداده است.
به گفته وی، تاکنون سه جلسه فوق‌العاده برگزار و نامه‌ها و پیروهای مختلف ارسال شد اما جوابی دریافت نشده و بناست جلسه فوق العاده 18 آبان در تهران برگزار و موضع روسیه نسبت به ایران مشخص شود که امیدواریم موافقت کند.
سرپناه اظهار داشت: در غیر این صورت، هر تهدیدی برای ایران فرصتی خواهد بود، نگران بله یا خیر گفتن آنها نیستیم و شیوه تولید قبل را ادامه دهیم تا این محصول در سفره غذایی مردم جای بگیرد.
وی ادامه داد: این درحالی است که دنیا طالب خاویار ایران است و افتخار ماست که در جهان بهترین کیفیت و فرآوری و رتبه اول را داریم.
به گفته سرپناه، اگر روسیه هم مخالفت کند، چون فرآورده خوب داریم، دنیا طالب خاویار ایران است و متکی به خود بوده و تحریم‌ها جواب نخواهد داد، چرا که ما می‌توانیم و می‌دانیم که موفق می‌شویم.
وی در ادامه به میزان سرانه مصرف ماهی در دنیا اشاره کرد و گفت: سرانه مصرف ماهی در دنیا 16 کیلوگرم است اما در ایران کمتر از این رقم است که در برنامه پنجم به 10 کیلوگرم افزایش خواهد یافت.
به گفته سرپناه، با ترویج فرهنگ استفاده از آبزیان و آبزی پروری، اعطای مجوز پرورش انواع ماهیان گرمابی، سردآبی و خاویاری و مجوز آبیاری در استان‌های غیرساحلی، شاهد افزایش سرانه مصرف ماهی در استان‌ها و کشور خواهیم بود.
وی در بخش پایانی سخنان خود به صادرات و ارزآوری محصولات آبزی برای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از 20 نوع محصولات آبزی، فرآوری و صادر می‌شود که رقم صادرات آن به حدود 60 میلیون دلار می‌رسد.
دکتر سرپناه افزود: در مجموع میزان برداشت سالانه از دریا و آبزی پروری حدود 600 هزار تن است که فقط 20 نوع محصول فرآوری شده آنها صادر می‌شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای استمرار صید، در حال حاضر بیش از آنچه تکلیف مراکز است در حوزه دریای خزر بچه ماهی رهاسازی می‌شود.
معیشت صیادان رونق می‌یابد
دکتر علینقی سرپناه در این باره گفت: با اجرای مصوبه هیات دولت و تعدیل صیادان معیشت آنها رونق می‌یابد.
وی در ادامه گفت: نرخ بیمه صیادان با مصوبه ریاست جمهوری از 27 درصد به 17 درصد تقلیل یافته است و در بودجه سال 89 محقق می‌شود.
همچنین از آنجایی که صید و صیادی سختی کار دارد و زیان بار است به عنوان مشاغل سخت شناخته شده و این مساله هم در سال 89 اجرایی می‌شود.
سپس از ساماندهی صیادان پره در سه استان شمالی کشور خبر داد و گفت: به دلیل اینکه این صیادان میزان تولیداتشان کمتر از 10 تن است و پاسخگوی مخارج صیادان نیست، نیازمند ساماندهی هستند و در این زمینه مسئولان در کنار صیادان بوده و از آنها حمایت می‌کنند و امید است که همه اساتید و نمایندگان مجلس، کار ساماندهی را تسریع ببخشند تا صیادان به حداقل زندگی دست پیدا کنند.
وی به صیادان نیز سفارش کرد به صورت پایلوت در جایگاه‌های صید و صیادی، مراکز گردشگری و توریستی ایجاد کنند و شش ماه از سال را از طریق این مراکز امرار معاش کنند و در کنار آن، بحث تکثیر و پرورش انواع ماهیان دریایی را داشته باشند و دیگر شش ماه از سال بیکار نخواهند بود.
رییس سازمان شیلات ایران از اختصاص بیش از 50 میلیارد ریال در مراسم جشن شروع فصل صید ماهیان استخوانی و خاویاری و پایان فصل بازسازی ذخایر در بندرترکمن به شیلات گلستان خبر داد.
به گفته دکتر سرپناه این رقم در بخش‌های بازسازی ذخایر و افزایش رهاسازی، حفاظت از منابع آبزی و آبزی پروری، رهاورد سفر یک روزه معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران به استان گلستان بود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازسازی این ذخایر ارزشمند توسط شیلات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از همین رو اختصاص قریب به 10 میلیارد ریال به بازسازی ذخایر استان گلستان برای افزایش رهاسازی درنظر گرفته خواهد شد.
وی در ادامه گفت: برای پرداخت معوقه‌های نیروهای یگان حفاظت 100 میلیون ریال اختصاص می‌یابد.
رییس سازمان شیلات ایران گفت: توسعه آبزی‌پروری در کشور ما یک ضرورت اقتصادی است زیرا ذخایر طبیعی آبزیان ما چه در آب‌های داخلی و چه در آب‌های سرزمینی در شمال و جنوب، نه امروز و نه در آینده به هیچ وجه جوابگوی تقاضا نخواهند بود.
همچنین در شرایط کنونی که موضوع اشتغال در جامعه ما بسیار پراهمیت است، آبزی‌پروری می‌تواند زاینده فرصت‌های شغلی مولد و ارزش افزوده باشد به همین منظور قریب به 40 میلیارد ریال به صورت سرمایه در گردش برای آبزی‌پروری گلستان تخصیص می‌یابد.
وی در ادامه گفت: با حمایت استاندار و مسئولان شیلات گلستان این اعتبارات جذب و هزینه شود تا شیلات استان به شکوفایی بیشتری دستیابی پیدا کند.
سرپناه همچنین خواستار فرهنگسازی استفاده از آبزیان از سوی رسانه‌ها برای مردم شد و اظهار امیدواری کرد با افزایش تولیدات، کاهش قیمت ماهی و فرهنگسازی مفید، میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور طی برنامه پنجم به 10 کیلوگرم برسد.
وی با بیان اینکه سازمان شیلات ایران بیش از 700 میلیون لارو بچه ماهی استخوانی و 15 میلیون لارو بچه ماهی خاویاری در دریای خزر رهاسازی می کند، گفت: در حال حاضر مکلفیم هفت میلیون لارو بچه ماهی خاویاری در دریای خزر رهاسازی کنیم اما به منظور احیا و بازسازی این ذخایر ارزشمند در جنوب دریای خزر 15 میلیون لارو رهاسازی می‌شود.
به گفته سرپناه، برای صید غیرمجاز ماهیان خاویاری نیز به همه صیادان گفته شد که کاشت و داشت را دولت انجام می دهد و برداشت از آن شماست که اگر خوب برداشت شود از آنان قدردانی خواهد شد.

 

نظر شما
ادامه