کد خبر: ۷۲۰۲۱
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با تنها بانوی دامپزشک کلینیسین دام‌های کوچک در سبزوار:
«دکتر غزاله فضلی» افزود: کلا خیلی اذیت نشدم؛ بیشتر سیستم دامپزشکی من را اذیت کرد و به من فشار آورد تا محیط کار ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دکتر غزاله فضلی» اولین بانوی دامپزشک مسئول فنی در استان خراسان رضوی، از سال اول دبیرستان آن چنان علاقه‌ای به دامپزشکی داشت که تمام هم‌کلاسی‌های او، می‌دانستند که روزی دامپزشک می‌شود. وی فعالیت خود را در یک کشتارگاه طیور در شهرستان سبزوار آغاز کرد و در حالی که او را تهدید به چاقو خوردن کرده بودند، اما به مدت ۱۳ سال در این عرصه تاب آورد و دامپزشک نمونه استان نیز شد. دکتر فضلی در ادامه به حوزه دام کوچک ورود کرد و حالا صاحب تنها کلینیک دام کوچک شهرستان سبزوار است.

وی تصریح می‌کند: «تمام خواهر و برادران من پزشک هستند اما مطب‌های آنها تجاری نیست. من نمی‌دانم چه فرقی بین پزشکی و دامپزشکی است که فشار می‌اورند که مطب دام کوچک باید تجاری باشد. این مسائل باعث شده که ما مجبور باشیم هر سال پول جمع کنیم و برای پیگیری حقوق خودمان وکیل بگیریم.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۷۹ دانشگاه شهید چمران اهواز هستم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

برخلاف خیلی از دامپزشکان، من خاطرم هست که از سال اول دبیرستان عاشق دامپزشکی بودم و از همان زمان خودم را یک دامپزشک می دیدم. تا جایی که تمام معلمان و هم کلاسی‌های من می‌دانستند که آروزی من این است که دامپزشک شوم. شاید دست تقدیر هم دخیل بود اما با علاقه خیلی زیاد وارد این رشته شدم.

حکیم مهر: ریشه این علاقه از کجا بود؟

مثل همه دامپزشکان، من هم حیوانات را خیلی دوست داشتم. در مورد رشته دامپزشکی اطلاعات زیادی نداشتم و بیشتر به خاطر علاقه‌ای که به حیوانات داشتم، وارد این رشته شدم.

حکیم مهر: بعد از قبولی در دانشگاه چه کردید؟ فضای دانشکده دامپزشکی چطور بود؟ آیا به آنچه در ذهن شما وجود داشت، شبیه بود؟

بله. فضای دانشگاه شهید چمران به گونه‌ای بود که روز به روز علاقه من به رشته دامپزشکی را زیادتر می‌کرد. ما کیس زیاد داشتیم و اساتید خوبی ما را آموزش می‌دادند. بعد از اینکه ۶ سال دوره عمومی من تمام شد، به نیشابور برگشتم و درخواست کار دادم. در ادامه به سبزوار آمدم، مسئول فنی شدم و شروع به کار کردم.

حکیم مهر: در کدام بخش مسئول فنی شدید؟

این هم داستان دارد. زمانی که من می‌خواستم شروع به کار کنم، در استان خراسان هیچ خانمی مسئول فنی کشتارگاه طیور نبود. به خانم‌ها این اجازه را نمی‌دانند و این مساله یک چالش خیلی بزرگ بود. من سر این قضیه خیلی جنگیدم و به نوعی به من برخورد و گفتم باید مسئول فنی کشتارگاه طیور شوم. در نهایت هم مسئول فنی کشتارگاه طیور بیهق شدم و حدود ۱۳ سال در آنجا کار کردم. در طول آن سال‌ها، دامپزشک نمونه استان شدم و بعد از من راه برای سایر خانم‌ها باز شد. در خراسان خیلی نسبت به این قضیه سخت می‌گرفتند و خیلی من را ترساندند، اما به راحتی کار کردم و حتی دامپزشک نمونه شدم. هنوز هم همان شرکت تعاونی می‌گوید که تو از بهترین دامپزشکان ما بودی و همه چیز را بر اساس قانون پیش بردی و خیلی از من راضی بودند.

حکیم مهر: دقیقا شما را از چه می‌ترساندند؟

من با پدرم به آنجا رفته بودم و یادم است که به من می‌گفتند آنجا ممکن است چاقو بخوری، آنجا کشتارگاه است و وقتی می‌خواهی قانون را رعایت کنی، اذیت می‌شوی. با این حرف‌ها خیلی من را ترساندند اما به هر حال مقاومت کردم. از طرفی پدرم چون من را می‌شناخت، به آنها گفت که روحیات دختر من به شکلی نیست که نتواند اوضاع را رو به راه کند و اگر این طور نبود، من هیچ‌وقت او را به اینجا نمی‌آوردم. در نهایت آنها وقتی دیدند که پدر من موافق است، قبول کردند و گفتند برو و مشغول شو، اما بدان که بیشتر از شش ماه دوام نمی‌آوری. من هم رفتم و حدود ۱۳ سال ماندم و اصلا دوران سختی برای من نبود.

حکیم مهر: آیا واقعا اصلا برای شما سختی نداشت؟ از نظر شما مهمترین معضلات مسئول فنی علی‌الخصوص برای خانم‌ها چیست؟

بعضی وقت‌ها سختی کار را احساس می‌کردم اما شاید به خاطر روحیه خودم بود که این سختی‌ها روی من تاثیرگذار نبود. سختی‌هایی که من داشتم، برای تمام مسئولین فنی صادق است و ربطی به جنسیت نداشت. بیشتر این سختی‌ها هم مربوط به درگیری با مدیرعامل بود. کمااینکه به هر حال شغلی است که باید در آن خیلی حواس جمع بود، چون ممکن است شاهد تقلب باشید و من با این قضایا درگیری داشتم. اتفاقا چون خانم بودم، راحت‌تر می‌توانستم حرفم را بزنم و شاید اگر مرد بودم، بیشتر می‌توانستند من را تهدید کنند. اما کلا خیلی اذیت نشدم؛ بیشتر سیستم دامپزشکی من را اذیت کرد و به من فشار آورد تا محیط کار.

حکیم مهر: دریافت مستقیم حقوق از کارفرما، چقدر جلوی شما را برای نظارت بهتر می‌گرفت؟

اوایل سال‌هایی که مسئول فنی شده بودم، از کشتارگاه حقوق می‌گرفتم. کشتارگاهی که من در آن مشغول به کار بودم، شرکت تعاونی بود و مقداری شرایط بهتر بود، اما با این حال خیلی وقت‌ها پیش می‌آمد که حقوق ما پرداخت نمی‌شد و باید پیگیر می‌شدیم. در مقطعی قانون نظام سبز سلامت پیاده شد، کمی بعد کنسل شد و اخیرا دوباره اسم آن به میان آمده است. آن زمان که بنده با صندوق نظام سبز سلامت قرارداد بستم، حقوق ما دیگر با سایر کارکنان واریز نمی‌شد. من یادم است که آن سال، سخت‌ترین سال کاری من بود. چون حقوق ما به حساب صندوق نظام سبز واریز می‌شد و صندوق حدود یک ماه حقوق ما را نگه می‌داشت. از طرفی کشتارگاه که می‌بایست حقوق را به حساب دیگر بریزد و جدا از سایر کارکنان بود، هیچ فشاری برای پرداخت احساس نمی‌کرد و شاید سه ماه طول می‌کشید که حقوق ما را واریز کند. نظام سبز هم اصلا پیگیری نمی‌کرد و ما باید از طریق نظام سبز پیگیری و التماس می‌کردیم. می‌گفتند که به ما ارتباطی ندارد، هر زمان کارفرما حقوق شما را واریز کرد، ما به حساب شما می‌ریزیم؛ در نهایت هم مبلغی را به عنوان کارمزد برمی‌داشتند.

آن سال من خیلی اذیت شدم و خاطرم هست زمانی که گفتند می‌توانید با نظام سبز قرارداد نبندید، احساس راحتی کردم؛ اما خب از نظر وجه قضایی خیلی خوب بود و این یکپارچگی را ایجاد کرده بود که حقوق‌ مسئولین فنی بالا برود و همه یک‌دست شوند. هرچند که برای این مساله هم راه فرار وجود داشت. نظام سبز باید خودش پیگیر حقوق مسئول فنی باشد، نه اینکه مسئول فنی دوباره برود و برای حقوق به کارفرما رو بیندازد. اگر مسئول فنی برای حقوق خود به کارفرما وابستگی نداشته باشد، دست او خیلی بازتر است.

حکیم مهر: بعد از اتمام کار مسئول فنی چه کردید؟

از حدود پنج سال پیش، به حوزه دام کوچک ورود کردم. من در تمام مدتی که مسئول فنی بودم، به دام کوچک هم علاقه زیادی داشتم. در منزل سگ و گربه نگهداری می‌کردم و تمام نزدیکان من در این خصوص از من راهنمایی می‌گرفتند. شهر ما کوچک و تقریبا مذهبی است و در ابتدا ترسی همراه من بود که شاید در اینجا کار کردن سخت باشد و آن‌قدر برای من درآمد نداشته باشد. اما در نهایت دل را به دریا زدم و ابتدا با راه‌اندازی یک پت‌شاپ شروع کردم و گفتم خود را محک بزنم. اوایل خیلی سخت بود اما در این چند سال فضای کار خیلی پیشرفت کرده و بهتر شده است. اما همچنان نسبت به شهرهای بزرگ عقب است، با این حال جای خوشحالی است که در شغلی فعالیت می‌کنم که آرزوی همیشگی من بوده است. در حال حاضر سبزوار یک کلینیک تخصصی دام کوچک دارد که آن هم من هستم.

حکیم مهر: لطفا اشاره‌ای هم به مشکلات حوزه دام کوچک بفرمایید.

تنها مشکلی که من دارم، بحث حمایت است، چون حدود ۵۰ درصد از کار ما جنبه حمایتی پیدا می‌کند، در حالی که من با هیچ ارگان حمایتی کار نمی‌کنم. با این حال درصد حیواناتی که پیدا می‌کنند و می‌آورند و پولی برای پرداخت ندارند، زیاد است. هزینه‌های بالای درمان، ضدعفونی کردن، نگهداری، جراحی، لوازم جراحی و... باعث شده که مردم توان پرداخت این هزینه‌ها را نداشته باشند. این مسائل باعث شده که من به نوعی ۵۰ درصد از هزینه‌ها را از جیب خودم پرداخت کنم، اما در نهایت آن حس خوبی که برای من می‌ماند، کافی است.

حکیم مهر: آیا با مزاحمتی از جانب شهرداری مواجه نشدید؟

خیر. من از این بابت مشکلی ندارم چون از ابتدا کلینیک خود را در همان منطقه دامپزشکی و در یک مکان تجاری، راه‌اندازی کردم، اما می‌بینیم که همکاران، خصوصا در خراسان چقدر تحت فشار هستند. تمام خواهر و برادران من پزشک هستند اما مطب‌های آنها تجاری نیست. من نمی‌دانم چه فرقی بین پزشکی و دامپزشکی هست که فشار می‌اورند که مطب دام کوچک باید تجاری باشد. این مسائل باعث شده که ما مجبور باشیم هر سال پول جمع کنیم و برای پیگیری حقوق خودمان وکیل بگیریم.

حکیم مهر:‌ آیا هیچ وقت به ادامه تحصیل و اخذ تخصص فکر نکردید؟

اتفاقا خیلی دوست داشتم و به فکر آن هم بودم. اما شرایط زندگی، ازدواج و فرزند باعث شد کمی تنبلی کنم. زمانی که من فارغ‌التحصیل شدم، شاید فکر نمی‌کردم که تخصص تا این اندازه کاربردی باشد. آن زمان وقتی تخصص می‌خواندیم، باید در دانشگاه فعالیت می‌کردیم و بورس می‌شدیم و من اصلا این را دوست نداشتم. من می‌خواستم کار بالینی و کلینیکی کنم و به همین خاطر به فکر آن نیفتادم. اما الان تمام کارآموزان را تشویق می‌کنم و می‌گویم که آن دوره گذشت و الان همه باید تخصص بگیرید، چون در حال حاضر تخصص ارجحیت دارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید.


انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
6
4
این طبیعیه خانمها به حیوانات خانگی علاقه بیشتری دارند ولی دامپزشک شدن به خاطر این علاقه، نمی‌گم اضافی، ولی یک چیز دیگری است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
بنده خانم هستم و درمانگاه دام بزرگ دارم. اکثر فارغ التحصیل های جدید هم آقایان به سبب سربازی و مسول فنی شدن سال اول بعد بخاطر کسب درآمد بیشتر سراغ داروخانه می‌روند اما خانم ها بلافاصله درمانگاه عمومی میزنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
البته خانمها به کار عملی بیشتر علاقه دارند اینرا درست میگویید ولی آقایان مجبور هم هستند چون کسب درآمد بیشتر برای آقایان ضروری تر است تا دنبال میل ذاتی خود و دنبال کار مورد علاقه شان بروند وگرنه آقایان هم از لحاظ کار عملی حتماً خوب هستند در مورد کار حیوانات خانگی هم باید اضافه کنم یک علاقه و هوس ذاتی میخواهد یا بهتر بگوییم عشق به اینکار که در خانمها بیشتر است بنده هم نگفتم بهتر است یا بدتر بهر حال دو نوع تمایل و عشق داریم کورکورانه و واقعی چون من و شما دامپزشک هستیم نمیتوانیم بخاطر تعصب کاری که به دامپزشکی و کلیه حِرَف آن داریم بگوییم این کار بد است آن یکی خوب است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
0
10
قبل از ایشون خانم دکتر بنی حسن درسال ۷۹و۸۰ مسوول فنی کشتارگاه طیور در نیشابور بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
1
3
"من نمی‌دانم چه فرقی بین پزشکی و دامپزشکی هست که فشار می‌اورند "
ولی من میدانم دامپزشکی بخصوص در جهان سوم یک رشته تولیدی است و هر کجا که سیستمهای ضد تولید وجود داشته باشد نه فقط با دامپزشکی با هر رشته تولیدی دیگر برخورد میشود و ذهنیت نسل جوان را از دبیرستان نسبت به این رشته ها بد بین میکند. دامپزشکی مادر و اساس علوم زیست پزشکی است و برخورد با آن در کشورهای پیش رفته صنعتی بسیار متفاوت با آن چیزی است که ما اینجا مشاهده میکنیم. در انگلستان و فرانسه و آلمان در هر محله ای یک کلینیک دامپزشکی وجود دارد و افراد جامعه با احترام بسیار زیادی با دامپزشکان برخورد مینمایند. به امید روزی که در مملکت ما رده های بالا و تاثیر گذار از دامپزشکان آگاه انتخاب شوند که برای تصمیم گیران نا آگاه نقش این رشته را توضیح دهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
6
9
دامپزشکی رشته‌ی بدی نیست اما بعنوان شغل، خوب نیست و نمیشه باهاش یک زندگی رو ساخت. من هم دامپزشکم و هنوز بقول معروف "یک‌ام گرو دو هست"
خیلی از همکاران هم وضعیت مشابه بنده رو دارن
خانم دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
3
4
انشالله موفق باشید و به راهتون علیرغم حرفهای منفی اطرافیان که نمیتونی و نمیشه و خانم رو چه به دامپزشک شدن و.... ادامه بدید.
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
0
12
بنده هم علیرغم مخالفت شبکه و استان در اولین سال فعالیتم مسئول فنی واحد آبزیان در بندر هندیجان بودم منطقه ای محروم و دورافتاده و خارج از شهر که به دلیل وجود عقرب های سمی شب ها نمی شد از سوئیت محل اقامتم خارج بشم. دور از خانواده و ماهی یک بار می تونستم برگردم به شهرم مرکز استان برای دیدار خانواده. کم نیستند خانم های دامپزشک که در چنین شرایط سختی به قسم حرفه ای شون عمل کردند...
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
3
6
احسنت به حسن انتخاب حکیم مهر . خسته نباشید .
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
1
11
حکیم مهر لطفا در انعکاس خبرهاتون به این موضوع توجه کنید که عنوان کلینیک‌های حیوانات خانگی که توسط همکار دامپزشک با مدرک "دکتری حرفه‌ای دامپزشکی" تاسیس میشه، کلینیک "اختصاصی" هست، نه تخصصی.
دکتر امید مرادی
|
Germany
|
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
3
9
جای بسیار خوشحالی و افتخار است که بانوان دامپزشک فعال در زمینه حیوانات خانگی در جای جای این کشور مشغول فعالیت هستند و عزتمندانه به ارائه خدمات می پردازند.
خداقوت به خانم دکتر فضلی
دکتر بهشتی فر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
5
11
همکاران خانم نظیر شما مایه مباهات هستند . آرزوی موفقیت روزافزون دارم .
ایمان داودی .
|
United States of America
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
6
1
با سلام. همکاران خانم در بخش های مختلف دامپزشکی به خصوص کلینیسن ها بسیار با دقت و با عملکرد بالا چه در بخش دام بزرگ و چه دام کوچک و طیور فعالیت دارند و باعث خرسندی و سربلندی هست.دامپزشکی رشته خوبی هست و درآمد خوبی دارد حتی در برخی مواقع از فوق تخصص های رشته پزشکی درآمد بالاتری دارند البته به جز جراحان در رشته پزشکی مخصوصا در بخش کلینیکال اگر مهارت کافی را داشته باشید و کیفیت کار خوب باشد درآمد خوبی را دارید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
سلام، داداش چی زدی؟؟؟ کو کیس که ببینه من زنم یا مرد یا مهارت دارم یا ندارم. دامی نمونده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۰
5
5
خانم دکتر همت شما باعث افتخار همه ما هست
دکتر تمیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
4
5
با آرزوی موفقیت های روزافزون برای دوست و همکار عزیزم خانم دکتر فضلی
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
10
10
درود بر خانم دکتر فضلی سختکوش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
الان من موندم دو نفر به نظر دوستمون دیس لایک دادن!!!! چرا، نمیدونم. در حالیکه چیز خاصی م ننوشته و فقط از خانم دکتر فضلی با توجه به رزومه و عملکردشون به نیکی یاد کرده !
یاد بگیریم خوب نگاه کنیم و حسادت و خساست و تنگ نظری رو بریزیم دور.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
من بخاطر هیجانش منفی دادم. خانم دکتر هم به دفاع شما نیاز ندارند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
5
2
درود فراوان و عرض خسته نباشید..
حسن امتحانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
6
5
احسنت خانم دکتر

الهی که بروسلوز نگیری
به درد هاری و شاربن نمیری
نبینم بعد عمری خدمت و کار
به دست تلخ بیماری اسیری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
الان این متن یعنی چی؟
الهی که بروسلوز نگیری ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
دام کوچکه منظورش هاری بوده
حسن امتحانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
من از نزدیک شاهد تلاش خانم دکتر و همسرشون آقای دکتر پاریاب که ایشان هم از دامپزشکان مهربان و متعهد کشورمان هستند بودم و این شعر دعای خیر کردنه برای بچه های دامپزشکی و لاغیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
هر متنی که وزن داشته باشد شعر نیست، شعر نیمایی یک سبک است...
استفاده از کلمات لاتین و فرانسه! آن هم به اسم شعر نو...
دعای خیر برای بچه های دامپزشکی خوب امدی...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
3
6
دامپزشکی هیچ موقع به پای پزشکی نخواهد رسید رشته بدی هم نیست درصورتیکه تو منطقه ای باشی که دام فراوان باشند و بخوبی جا افتاده باشی وگرنه هیچه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
هرجا هم که دام باشه دامپزشک مجاز و بخصوص غیرمجاز اینقدر ریخته که کار جدیدی برای کسی نمی‌مونه ، دامداران هم که از غیرمجاز پامنقلی خودشون بیشتر خوششون میآد
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
0
1
سلام
متاسفانه دیدم بعضی ها درگیر قیاس و وزن کردن دامپزشکان هستند مجبور شدم این نکته رو عرض کنم که به چند دلیل من دامپزشک ها رو از پزشک ها بیشتر دوست دارم و بودن اونها رو واجب تر میبینم
یکی اینکه دامپزشکی سخت تره چون شما همواره با بیمارانی طرف هستین که نمیگن که چه نقطه ای از بدنشون درد میکنه و چه حالی دارن یا توی چند روز گذشته چه حالی داشتن .....

بعدش اینه که چون بیمارهای مقابل شما انسانها نیستند قدر شناسی و تشکر اونها رو توی چشماشون نمیبینی پس کارت سخت تره
وبدتر از همه اینه که هر روزه مرگ و میر حیوانات رو می بینی و چون زبان بیان درد ندارن مرگشون رنج زیادی به انسان وارد میکنه به هر حال این علاقه ی به حیوانات در وجود ۹۰ درصد انسانها هست و در وجود دامپزشک ها صدها برابر بیشتره ....
درود به تمامی پزشکان و دامپزشکانی که بخاطر پول کار نمیکنن و عاشقانه زحمت میکشن بدون انتظار بدون توجه به موج های دنیای جدید .....
نظر شما
ادامه