کد خبر: ۷۲۸۸۰
تعداد نظرات: ۶۳ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر کوکب فرامرزیان» کلینیسین دام‌های بزرگ در شهرستان داراب:
وی می‌گوید: شاید یک خانم فقط در چند مقوله مثل سخت‌زایی یا اصلاح پرولاپس رحم در گاو به مشکل بخورد که آن را هم از نظر فیزیکی نتواند انجام دهد، وگرنه کار کردن در این رشته هیچ تفاوتی با یک مرد ندارد، حتی زن‌ها در بعضی کارها مثل جراحی ظرافت بیشتری دارند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «در دوران تحصیل دامپزشکی اساتید خیلی خوبی داشتم که تبعیضی بین خانم‌ها و آقایان قائل نمی‌شدند و مشوق من و دیگران بودند، اما در کنار آنها اساتیدی هم بودند که با تکیه بر زنانگی خانم‌ها اعم از شیک‌پوشی و استفاده از زیورآلات که جزو جداناپذیر و انکارناپذیر یک زن هست، ما را مورد شکنجه روحی قرار می‌دادند.» این را «دکتر کوکب فرامرزیان» کلینیسین دام بزرگ در شهرستان داراب استان فارس به حکیم مهر می‌گوید: «خوشبختانه زن‌ها توانستند ثابت کنند که توانایی خوب کار کردن را دارند.»

وی تصریح می‌کند: «در حال حاضر به اغلب کسانی که رشته دامپزشکی را برای تحصیل مدنظر دارند، می‌گویم که دیگر دامپزشکی نخوانند، چون بازار کار اشباعی دارد و امنیت شغلی و مالی در آن وجود ندارد. از طرفی سازمان دامپزشکی کشور هیچ حمایتی از دامپزشک بخش خصوصی نمی‌کند. در حال حاضر با عدم توازن میان فارغالتحصیلان دامپزشکی و بازار کار سودده مواجه هستیم که ضربه جبرانناپذیری را هم به تازه فارغ‌التحصیلان و هم به افراد شاغل خواهد زد.»

دکتر فرامرزیان خاطرنشان می‌کند: «تا به امروز با رسیدن به فصل آخر سال ۱۴۰۱ تعرفه خدمات دامپزشکی ابلاغ نشده و در طرح‌های خرید خدمت نیز پس از گذشت ۲ سال در استان، متاسفانه شاهد عدم تعیین تکلیف تعرفه‌ها در طرح‌های خرید خدمت هستیم که سبب انصراف برخی از همکاران محترم از انجام طرح‌های خرید خدمت به دلیل عدم تامین منافع مالی آنها شده است. این مساله به وضوح نشانگر عدم اگاهی مسئولین از نقش بخش خصوصی به عنوان بازوی قدرتمند در مبارزه با بیماری‌های دامی و بخصوص بیماری‌های مشترک ازجمله بیماری تب مالت است که چشم‌پوشی سازمان دامپزشکی از این نقش، صدمات جبران‌ناپذیری را به بهداشت عمومی جامعه وارد خواهد کرد.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال ۸۵ مقطع عمومی رشته دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز هستم.

حکیم مهر: چه شد که رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

زمانی که من این رشته را انتخاب کردم، دامپزشکی جزء رشته‌های درجه یک و برتر ایران بعد از پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی بود. من هم مثل خیلی از افراد فعال در حوزه دامپزشکی، بعد از آن سه رشته‌، دامپزشکی را انتخاب کردم. یعنی در واقع اولویت اول من نبوده است.

حکیم مهر: آیا شناختی هم از رشته دامپزشکی داشتید؟

شناخت زیادی از این رشته نداشتم اما به مرور به آن علاقه‌مند شدم و هیچ‌وقت از اینکه این رشته را انتخاب کردم، پشیمان نشدم.

حکیم مهر: دوره عمومی شما چطور گذشت؟

خوشبختانه در دوره عمومی، بهترین اساتید را در دانشگاه شهید چمران اهواز و مخصوصا در درمانگاه داشتم. اساتیدی مثل جناب اقای دکتر نوری، دکتر حاجی کلایی و دکتر قدردان که همه آنها با بهترین روش‌های تدریس، ما را در این رشته زنده نگهداشتند، به طوری که اغلب افرادی که همزمان با من فارغ‌التحصیل شدند و هم‌کلاسی‌های من بودند، الان در فیلد دامپزشکی کار می‌کنند.

حکیم مهر:‌ بعد از دوره عمومی چه کردید؟

بعد از آن دوره تخصص را در رشته بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ در دانشگاه شهید چمران اهواز خواندم.

حکیم مهر: چه سالی؟

در سال ۹۱ یعنی بلافاصله بعد از دوره عمومی وارد دوره تخصص شده و سال ۹۵ فارغ‌التحصیل شدم.

حکیم مهر:‌ چرا دام‌های بزرگ را انتخاب کردید؟

به طور کلی به فیلد دام‌های بزرگ علاقه مند بودم از طرفی هم برای من خیلی مهم بود که بتوانم در زمینه‌ای کار کنم که برای مردم و به خصوص مردم کم‌بضاعت مفید باشم. شاید یکی از دلایلم که وارد این حوزه شدم، اساتید متبحری بود که در این رشته داشتم و راهنمای خیلی خوبی برای من بودند.

حکیم مهر: بعد از دوره تخصص چه کردید؟

بلافاصله بعد از تخصص در شهرستان داراب مشغول به کار در زمینه دام های بزرگ شدم.

حکیم مهر: بسیاری از افرادی که در دانشگاه دولتی تحصیل کرده و تخصص هم می‌گیرند، بعد از فارغ‌التحصیلی جذب دانشگاه و محیط آکادمیک می‌شوند. شما چرا فعالیت در بخش خصوصی و بالینی را انتخاب کردید؟

ورود به محیط آکادمیک در رشته‌های بالینی دامپزشکی برای خانم‌ها به دلیل نگاه جنسیت‌زده و باور یک جامعه مردسالار به نتوانستن بسیار سخت هست و من هیچ‌گاه در هیچ فراخوانی شرکت نکردم. ترجیحم کار در شرایطی بود که صاحب فکر و عقیده خودم باشم تا اینکه قالب دیگران را به خود بگیرم.

به طور کلی در ورودی‌ ما، تعداد دانشجویان  ۱۸ نفر دختر و ۶ پسر بود، یعنی ما سه برابر پسرها بودیم که اغلب خانم‌ها در رشته‌های بالینی کار کردند و موفق بودند. در کل من فکر می‌کنم ما با یک جامعه‌ای که در آ زن‌ها را با مردها مقایسه نکنند، فاصله زیادی داریم و کلیشه‌های جنسیتی همواره وجود دارد. اما خوشبختانه در دانشگاه شهید چمران اساتیدی که در زمینه دام بزرگ کار می‌کردند، تبعیضی قائل نبودند و در نهایت هم فکر می‌کنم چیزی که باعث شد دخترهایی که از دانشگاه شهید چمران فارغ‌التحصیل می‌شوند، بتوانند موفق کار کنند، همین بود.

حکیم مهر: لطفا کمی بیشتر به مشکلاتی اشاره کنید که به واسطه خانم بودن برای شما پیش می‌آمد.

از بدو ورود به رشته دامپزشکی و یا هر رشته دیگری بسیار هستند آقایان و شاید حتی خانم‌هایی که زن‌ها را برای انجام کارهایی که از قدیم مردانه نشان داده شده، به رسمیت نمی‌شناسند. نمود این را در بخش‌های مختلف دامپزشکی داشتیم. از اظهارنظر و قضاوت بر اساس لباس پوشیدن، گفت‌و‌گوهای دانشجویی خانم و آقا، سرکوب دختران در زمان مشورت با آنها و حتی اساتیدی که اجازه تشکیل گروه‌های دانشجویی مشترک را نمی‌دادند. الان که سال‌ها گذشته، ما هنوز آن شیوه قضاوت بر اساس ویژگی‌های زنانه که لازمه زن بودن هست، برایمان عجیب است. اما خوشبختانه زن‌ها توانستند ثابت کنند که توانایی خوب کار کردن را دارند.

حکیم مهر: صرفا در حوزه دام بزرگ با چه سختی‌هایی مواجه بودید؟

من این رشته را دوست داشتم و هیچ‌وقت از اینکه آن را انتخاب کردم، پشیمان نشدم. اما برای کسانی که می‌خواهند دامپزشکی را انتخاب کنند، چالش‌های آن را می‌گویم؛ اول اینکه در حال حاضر به اغلب بچه‌ها می‌گویم که دیگر دامپزشکی نخوانند، چون بازار کار اشباعی دارد و برای آنها سودده نیست. از طرفی سیستم‌ها و ارگان‌های نظارتی کشور هیچ حمایتی از دامپزشک بخش خصوصی نمی‌کنند. خانم‌های زیادی هستند که به خاطر علاقه به کار در جاهای خیلی دور کار می‌کنند اما اینکه این رشته به درد خانم‌ها می‌خورد یا نه، شاید یک خانم فقط در چند مقوله مثل سخت‌زایی یا اصلاح پرولاپس رحم در گاو به مشکل بخورد که آن را هم از نظر فیزیکی نتواند انجام دهد، وگرنه کار کردن در این رشته هیچ تفاوتی با یک مرد ندارد. چه بسا که حتی زن‌ها در بعضی کارها مثل جراحی ظرافت بیشتری دارند. اما در بعضی شرایط نیز خانم‌ها از نظر فیزیکی نیاز به کمک دارند که یک نفر همراه آنها باشد.

مساله بعدی نگاهی است که به دامپزشک زن می‌شود. خود من زمانی که کارم را شروع کردم، دامپزشک زن مخصوصا در شهرستان‌ها اصلا پذیرفته شده نبود. در واقع انگار دامپزشک زن کار خود را برای سرگرمی شروع کرده بود، اما به تدریج جا افتاد و الان هم من همکاران خانمی دارم که در حال کار کردن هستند. آن زمان فکر می‌کنم فقط چند همکار خانم در استان بودند اما الان بیشتر شدند.

متاسفانه همیشه خانم‌ها توسط همکاران و ارباب رجوع مورد تعرض جنسی کلامی قرار می گیرند که باید قوانینی وجود داشته باشد که از خانم‌ها حمایت کند. در حوزه دام بزرگ شاید چون دامدار اطلاعات و آگاهی کمتری دارد، اما این رفتار از طرف همکار و سایرین بسیار ناپسند هست.

حکیم مهر: نگاه اطرافیان و خانواده شما به اینکه رشته دامپزشکی را انتخاب کردید، چطور بود؟

خانواده من هیچ مشکلی با این مساله نداشتند و برای اطرافیان هم پذیرفته شده بود که من تصمیم گرفتم که این کار را انجام دهم و آنها باید قبول می‌کردند و کردند. من در خانواده‌ای نبودم که نگاه جنسیت‌زده داشته باشند و بگویند زن به درد این کار و یا آن کار نمی‌خورد.

حکیم مهر: آیا فعالیت یک خانم در فیلد دام بزرگ می‌تواند در زندگی شخصی او مشکلی ایجاد کند؟

برای من در زندگی شخصی مشکلی ایجاد نشده، اما با توجه به تفاوت‌های زن و مرد و سایر مسئولیت‌هایی که یک خانم دارد، بنده فکر می‌کنم یک دامپزشک زن باید حمایت شود و ساعت کاری کمتری داشته باشد، اما صحبت از عدم توانایی نیست.

حکیم مهر: آیا حرفه دامپزشکی از نظر مالی می‌تواند پاسخ‌گوی یک زندگی متوسط رو به بالا باشد؟

در حال حاضر خیر. همون طور که قبلا هم عرض کردم به دلیل به روز نشدن تعرفه های دامپزشکی و در نظر گرفته نشدن منافع بخش خصوصی توسط سازمان دامپزشکی نمی‌توان به دامپزشکی به عنوان یک شغل با حاشیه امن مالی نگاه کرد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از پایگاه خبری حکیم مهر تشکر می‌کنم و از همین‌جا به تمام زن‌هایی که می‌خواهند این مسیر را بروند یا هر زن دیگری می‌گویم که هیچ راهی برای هیچ زنی ناهموار نیست و کافی است که بخواهند آن را طی کنند. البته که در مسیر ممکن است با نگاه‌های جنسیت‌زده مواجه شوند و ما نیاز به قوانین حامی زن‌ها داریم. در آخر یک مساله مهم برای من، نه به‌عنوان یک زن دامپزشک بلکه به‌عنوان یک دامپزشک، این است که همه ما دامپزشکان نیاز داریم که ارگان دولتی در کنار ما خصوصی‌ها بایستد و از ما حمایت کنند.

با افتخار به زن بودنم و با احترام فراوان به زن‌هایی که در راه تحقق رویاهایشان که برخورداری از حقوق برابر هست، هزینه‌های روحی و روانی سنگینی را متحمل شدند. به عنوان یک زن هیچ‌وقت زن یا مرد بودن برای من دغدغه ذهنی نبوده و همواره دنبال برخورداری از حقوق انسانی برابر بودم. اما در جامعه‌ای با تفکرات جنسیت زده، همواره جایگاه زن‌ها تنزل داده شده و آنها را در تمامی صنوف، محدود به انجام کارهای ساده دانستند. دامپزشکی و دامپزشک بودن هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست. چه بسیار دخترهایی که در زمان دانشجویی خودم توسط اساتید به اصلاح فرهیخته شکنجه روحی شدند و خاطرم هست روزهایی که در درمانگاه وقتی خانمی حتی دانشجوی دوره تخصصی کاری را انجام می‌داد، دائم به تمسخر گرفته می‌شد که زن‌ها را چه به کار دامپزشکی و جراحی. اما چه بسیارند خانم‌هایی که امروز در فیلدهای مختلف دامپزشکی موفق هستند. اما در پشت آن چهره موفق، متحمل آسیب‌های زیادی توسط همکاران و ارباب رجوعشان شدند.

در یک نگاه کلان، تفاوتی در کار دامپزشکی بین زن و مرد جز در چند مورد که به نیروی فیزیکی قوی نیاز دارد، وجود ندارد. دم زدن از عدم توانایی زن‌ها صرفا بازی روانی هست که بر خانم‌ها اعمال می‌شود و در کل فرقی بین کار زن و مرد دامپزشک وجود ندارد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
دکتر دشتی زاده
|
Thailand
|
۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
30
آرزوی پیروزی و سلامت برای تان داریم خانم دکتر که با شرایط سخت در مناطق محروم خدمت رسانی می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
عنوان خبر درست است جز بند آخرش که تبلیغاتی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
بد سلیقگی در انتخاب تیتر برای مصاحبه با یک دامپزشکی موفق زن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
4
23
در این چند وقت اخیر که حکیم مهر با بانوان مصاحبه میکند، اکثر مصاحبه ها را خواندم واین مصاحبه با همه متفاوت بود. متوجه شدم خانم دکتر فرامرزیان یکی از سخت ترین فیلدهای کاری دامپزشکی را در یکی از سخت ترین شرایط جغرافیایی انتخاب کرده و به موفقیتهایی هم رسیده اند و این نشان میدهد توانایی های بانوان به هیچ وجه کمتر از آقایان نیست. اول از همه بایستی بانوان خودشان را باور داشته باشند، امروز جامعه و‌در واقع مردان به زنها نگاه کاملا متفاوت تری نسبت به قبل دارند و به زنهایی که به خود باوری رسیده اند احترام بیشتری گذاشته میشود.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
3
24
خانم دکتر فرامرزیان یکی از دوستان عزیز هستند که به جرات می توان گفت از نخبگان دامپزشکی کشور می باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
3
24
مشکل و بد بختی شغل ما ، سازمانهای دامپزشکی و نظام دامپزشکی هستند.
تعرفه های بحش خصوصی به روز نمی شود. اگر تا ۵۸ روز به روز نشود ، قانون ، اجازه افزایش دو ساله را یکجا نمی دهد چون افزایش ها سقف دارد و وزیر هم خوب میداند که چکار می کند.
دنبال نمایندگان مجلس باشید تا وزیر را استیضاح کنید.
حقوق دولنی دامپزشکان ما هم به حد یک کارمند فوق دیپلم در سایر وزارتخانه ها نیست.
قصور از روسای سازمانهای ما هست.
فقط استیضاح
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
32
واقعا دامپزشکی نابود شده ،نباید کسی وقتشو برای این رشته بزاره در تمامی مقاطع
پاسخ ها
کامبیز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
خب کی منتظر تعرفه می مونه ؟ من که تعرفه هام رو با دلار به روز می کنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
آقا کامبیزی دیگه و احتمالا کلینیسین دام کوچک. بقیه کامبیز نیستن که بتونن با نرخ دلار و به روز پول بگیرند چون دامدار، گاودار، مرغدار که کار تولید میکنند و اهل روستا هستند با نرخ دلار پول نمیدن. کاش ما هم مثل کامبیز زرنگ بودیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
2
27
درود به شرفت که بالاخره یک نفر از فضای مصنوعی ذهنی خودبزرگ بینی رشته دامپزشکی خارج شده و عین واقعیت رو در مورد اشباع کار دامپزشکی حتی در دوردست ترین نقاط تا عدم به روز رسانی تعرفه ها که عین بی عدالتی و نادیده گرفتن بخش خصوصی است رو شفاف و واضح بیان کردند.
دکتر رئوفت
|
United States of America
|
۰۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
4
15
خانم دکتر فرامرزی از مفاخر درمانگران استان فارس،هستند
آرزوی موفقیت روزافزون دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
الان چند نفر کلینیسین و استاد دانشگاه بهشون برمیخوره با این کامنت
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
3
15
با نظرات خانم دکتر کاملا موافق هستم. در زمانی که ما در آنجا درس خواندیم حوزه درمانگاهی دام بزرگ رو چنان خوب و عملی به ما یاد دادن که اصلا یک فارغ التحصیل دامپزشکی از چمران چه دختر و یا پسر در خودش حتی حس ناکافی بودن و نابلد بودن رو نداشته. جراحی دام بزرگ و کوچک عالی بود. مامایی به سبب نداشتن رزیدنت همه کارها رو خودمان انجام میدادیم. داخلی هم که بهترین های ایران رو داشتیم.
بنظر بنده اساتید که جای خود رو دارند و عالی بودن. اهواز دانشجویان تخصص فوق العاده ای هم داشته که از در اختیار قرار دادن دانش خودشون به دانشجویان عمومی اصلا دریغ نمی‌کردند.
شخصا سپاس گذار اساتید هستم. اما دانشجویان تخصص زمان ما مثل بخش جراحی دکتر ایمانی. جهانی و سابیزا و کاووسی عالی بودن . بخش داخلی هم خانم دکتر و هم کلاسی هاشون و سال بالای و پایینی های تخصص اشون همه عالی بودن من تو کارم هنوز گاهی به نکاتی که از دانشجویان تخصص یاد گرفتم مراجعه میکنم. ای کاش حکیم با دانش آموخته های تخصص داخلی دام بزرگ و جراحی اهواز هم مصاحبه ای داشته باشند.

خداوند هر جا هستید بهتون عمر با عزت بدهد.
ارادت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
واقعا جای یک مصاحبه با دکتر جواهری خیلی خالیه. ایشان فوق العاده بودند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
سپاسگزاریم از کامنت شما
نگین سبز جنوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
8
واقعا انتخاب خانم دکتر برای مصاحبه کار شایسته ای بود. ای کاش افراد دلسوز و دغدغه مند مثل ایشان در صنعت بیشتر وجود داشتند. امید سلامتی و موفقیت برای خانم دکتر عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
7
سلام افرین
ساسان حمزوی
|
United States of America
|
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
7
خوشحالم که خانم دکتر شجاعانه بسیاری از مشکلات رو گفتند.
میم.سین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
9
هزاران آفرین بر شیرزن ایرانی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
2
9
جان کلام خانم دکتر فرامرزیان عزیز:


"به طوری که اغلب افرادی که همزمان با من فارغ‌التحصیل شدند و هم‌کلاسی‌های من بودند، الان در فیلد دامپزشکی کار می‌کنند."


"ما خوشبختانه در دانشگاه شهید چمران اساتیدی که در زمینه دام بزرگ کار می‌کردند، تبعیضی قائل نبودند و در نهایت هم فکر می‌کنم چیزی که باعث شد دخترهایی که از دانشگاه شهید چمران فارغ‌التحصیل می‌شوند، بتوانند موفق کار کنند، همین بود."
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
11
کاملا درست است حالا دانشگاه های دولتی کمتری دارد .قبولی در این رشته در دانشگاه آزاد مثل آب خوردن است و بعد خانواده بدبخت باید هزینه های گزاف این به اصطلاح دانشگاه را تحمل کند و بعد از فارغ التحصیلی هم نهایتا دامپزشکان فارغ التحصیلی ماهی پنج شش تومان در آمد دارند تازه اگر بتوانند کاری پیدا کنند یعنی به عبارت ساده تحصیل در این رشته بخصوص در دانشگاه آزاد یعنی بدبخت شدن فرد و خانواده
کامیاب قیصربیگی
|
Germany
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
2
19
سلام.
گاهی به سال‌های دانشجویی فکر می کنم ،نا خودآگاه اشک از چشمانم سرازیر می شود ،چقدر سخت گذشت پاس کردن این همه واحد درسی بی خاصیت که هیچ ارتباطی با لاین کاری ما در فیلد ندارد.
چرا اینقدر ما را عذاب دادند ؟

اینقدر واحدهای بی ربط پاس کردیم و بعد بدون دانش فنی لازم و تجربه کافی ما را پرت کردند وسط میدان جنگ پر از مین .
واقعا دانشجوی رشته دامپزشکی بودن در ایران ،یک کار غیر عقلانی است ،هیچگاه به دیگران این رشته را در ایران توصیه نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
من همینطور!
بازيار-بوشهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
5
باسلام
خانم دكتر فرامرزيان از دامپزشكان بسيار باسواد، توانمند و باجرات هستند.
اين خصوصيات، ايشون رو فردي موفق و البته الگو براي بقيه همكاران بخصوص همكاران خانم تبديل كرده است. از نظر بنده فيلد دام بزرگ سخت ترين فيلد دامپزشكي هست و ايشون سخت ترين فيلد رو انتخاب كردن و موفق هم هستند. با آرزوي سربلندي و موفقيت هاي بيشتر براي ايشون.
دامپزشک دوره ی عمومی(DVM) دانشگاه شیراز،با جنسیت آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
5
سلام علیکم. درود بر خوبان. سه مصاحبه ای که طی ماه جاری مطالعه کردم و اتفاق متعلق به همکاران محترم خانم رشته مون هست باعث تداعی مشکلات مشترک و مزمن و قدیمی مون شد برام. نظر خوانندگان این مصاحبه ها هم عمدتا موئید این مشکلات حاد و توان و جانفرساست. دامپزشک فارغ التحصیل اگه از خونواده ی بی بضاعت و بی استطاعت زیر خط فقر باشه و نتونه از خونواده برای شروع کار و ورود به جامعه ی شغلیش حمایت مالی بگیره، حتما دچار مسائل حاد و بحرانهای شدیدتری برای شروع و ادامه ی کار در بخش خصوصی میشه و خیلی ها به همین علت، مدرک و زحماتشون معطل و عاطل و باطل موند. دارم نمونه دوستانی که بخاطر سرخوردگیهای شدید، زندگیشون از کیفیت افتاده و متأسفانه به کام بیماری، افسردگی، اعتیاد، خودکشی و بداخلاقیهای شغلی و شخصیتی و... شدن و نتونستن زندگی موثر و مفیدی داشته باشن و با پناه بردن به شغل مسئول فنی بهداشتی شدن در استانها و شهرهای دور ، مواجه شدن با سودجویی و سوءاستفاده ی کارفرما و مجبور شدن با حقوق بسیار پایین مشغول شن که واقعا اسفناکه سرنوشت زحمات تحصیلی و شغلیشون. برخی از روی ناچاری برای اینکه یه حقوق حداقلی به هرقیمتی داشته باشن مجبور به فروش شرف شغلی شدن. عمر و دنیاشونو دادن و یه مدرک گرفتن حالا هم باید برای تامین زندگی حداقلی برای خیابون خواب نشدن و تامین نظر کارفرماهای سودجو، آخرتشونو باید بِدّن و ماشین مهر و امضاء صوری شّن و با بهداشت وسلامتی جامعه شون معامله کنن. خیلی بعید میدونم این مشکلات حالاحالاها ،حل بشه. متولی هامون در دسترس نیستن. ناله ها رو نمیشنون. ببینن و بشنون هم کاری گویا ازشون بر نمیاد. پناه بر خداوند دانا و توانا. به امید گشایشها. بدرود وعلیکم السلام.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
بله قصه تلخی است.نظام دامپزشکی هم در فکر برج سازی برای دوستان!
تاسف آور است
الیاسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
1
4
درود بر خانم دکتر موفق و توانمند
همکار متخصص داخلی دام بزرگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
2
7
نخست دستمریزاد جانانه به خانم دکتر، دوم آفرین به صداقتشون در مصاحبه و دلسوزیشون برای نسل آینده. ولی باید پذیرفت که با دستی که النگو دارد و یا ناخن کاشته شده دارد، نمی توان "بَساوِش راست روده ای"(TR) انجام داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
من خانمم و فیلد درمانگاهی ام هم اکثرا دام بزرگ هست. نه النگو و نه حلقه و نه کلا ناخن به دستم هست. چیزی که به یک دامپزشک در دوران دانشجویی یاد میدن هم کوتاه بودن همیشگی ناخن هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
در گذشته نامه ای برای بچه های پزشکی زدند که دانشجویان پوشش غیر مجاز در روتیشن هاشون نداشته باشند ولی احدی در خصوص پروتکل ها و گایدلاین بیمارستان جان هاپکینز صحبت نکرد که به بسیار سختگیرانه تر از بخشنامه ها داخلی بود، الان دانشجو ما از صورت تا نوک پاشو تتو میکند و بلندی مو تا جایی هست که چشم های دانشجو رو نمیتوان دید!

جنسیت زده بودن داستان متفاوتی دارد کما اینکه در دانشگاه های ایران دیده شده دید بعضی از اساتید این دید را داشته اند و بعضا سو استفاده های غیر اخلاقی هم شده است.

پ.ن فمنیسم در حال و آینده ایران بزرگ و مقتدر جایگاهی نخواهد داشت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
جنسیت گرای نباید جای نداشته باشد.
شایسته سالاری و تکیه به متخصصین باید وجود داشته باشه. حالا میخاد همش تتو هم باشه. من یک متخصص تتو دار رو به یه بی سواد حزب الهی ترجیح میدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
کسی با تتو کردن مخالف نیست ولی نباید در معرض نمایش در محیط حرفه ای باشه

متخصص تتو و پیرسینگ دار ، براتون آرزو موفقیت های بسیار میکنم
حسن محمدپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
2
11
خیلی اشتباه کردم .بیچاره شدم.بعد عمری درس خواندن و تجربه .متاسفانه کاملا بیکار و خانه نشین شدم.و تو این سن با دوتا بچه از این به بعد نمیتونم برم شاگردی و کاری یاد بگیرم.حیف ،حیف اینهمه علاقه و واردیت در کاری که دارم.خجالتم میاد برم کارگری .آرزوی مرگ میکنم.امروزه امرارو معاشم از گدای سر خیابان هم کمتره و شرمنده زن و بچه هام هستم
پاسخ ها
احمد علی
| United States of America |
۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
سلام چرا شرمنده شدی چرا گدایی پاشو بیا زابل مثل ی پزشک درآمد کسب کن به شرطی که مثل خانم دکتر محرومیت منطقه رو برای خدمت از دل قبول کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
احمد علی شوخ نکن
دامپزشکی نه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۸
دکتر من هم همین وضعیت شما رو داشتم. ....... به این مجلس و این دولت های ایران.دیدم اینا خودشون رو به کری زدن و واقعا بی فایده شدن.ولی من چون علاقه به کارهای فنی داشتم خیلی با مصیبت رفتم و شاگردی کردم.توصیه ام به بقیه اینه که مطلقا طرف این رشته نرن.به زندگی شون و عمرشون و اطرافیانشون رحم کنن .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
8
بنده با معدل ۱۸ فارغ التحصیل شدم در سال ۹۴ با انگیزه ای خیلی زیاد متاسفانه به علت بی تدبیری در این رشته و وضعیت خیلی بد در این رشته ناخواسته مجبور به تغییر شغل شدم و الان در شغل جدیدم ماهانه نزدیک ۶۰ میلیون در بدترین حالت درامد دارم و کاش این رشته رو از اول نمی خواندم کسایی که می خوان دامپزشکی بخونن کمی بیشتر تحقیق کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
شغل جدیدتون رو معرفی کنید ما هم بیایم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
پس چرا دلت هنوز با دامپزشکیه که زیر پست های حکیم مهر کامنت می زاری؟
ناقلا راستش را بگو کجا کار می کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
چون ۶-۷ سال جونیمون رو در پای این رشته گذاشتیم چون عاشق دامپزشکی بودم چون بی عدالتی در این رشته باعث شد کنار بزارمش کسی هنوز نمیدونه درامدمون از دامپزشکی نیست فقط ظاهر دکتر بودن رو حفظ کردیم من تنها نیستم خیلی ها الان کارهای متفرقه می کنند و همه فکر می کنند دامپزشکان وضع مالیشون خوبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
شرم بر آنهایی که همه جا را به گند کشیدند
ناشناس
| Germany |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
It is human nature to have a bias in some thing or person
سجادممبینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
1
3
با سلام مفید بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
3
3
اقا مگر برای رشته های دیگر کاری هست ؟؟ الان همه دو شغله و سه شغله اند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
درسته همه رشته ها اینطورین ولی پزشکان و داروسازان و دندان پزشکان که هم رده دامپزشکی محسوب می شوند اینطوری نیست در دامپزشکی بدبخت مسئول فنی ما نمیتونه حقوق قانونی خودش رو بگیره ۱۵ میلیون قرارداد میبنده روی کاغذ ولی دریافتی نهایت ۵ تومن میشه و بقیه رو باید به کارفرما برگردونه در داروسازی کدوم دکتر داروساز مسئول فنی این شرایط رو دارند برای نصف روز ۱۵ تومن میگیرن برای کل روز ۳۰ تومن ماهی
پاسخ به ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
ببخشید دکتر چه هم‌رده بودنی با اون رشته‌ها مشاهده می‌کنی؟ مثلا من که دندونپزشکم بخوام مطب بزنم باید برم از اتحادیه صنف دارندگان اتوسرویس مجوز بگیرم یا مثلا شهردار یه شهری میاد به من میگه مدرکمون رو وزارت گردشگری میده؟ یه نگاه به بازار کنکور بنداز. همه میگن قبولی در 3 رشته. کسی اسم دامپزشکی رو هم کنار اینا نمیاره. این دانش‌آموزا هستن که وقتی توی این سه رشته قبول نمیشن و میرن توی دامپزشکی، میخوان واقعیت دنیا رو عوض کنن که دامپزشکی هم کنار ایناست. در حالی که از اول با خودشون روراست باشن این مشکلا وجود نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
دکتر جان مشکل از خود ماست خودمان باعث بی ارزش شدن جایگاهمان شدیم وقتی دامپزشکی برای اینکه همکار خودش رو خراب کنه و سر راهش سنگ اندازی کنه رایگان ویزیت میره و مسئول فنی که من میشناسم با ۲ میلیون تومن الان داره تا ظهر کار میکنه انتظار داری وضعمون بهتر شه مسئولی که در اداره نشسته میگه وقتی من ۱۰ تومن حقوق میگیرم چرا باید مسئول فنی بخش خصوصی ۱۵ تومن بگیره سیستم دامپزشکی از پایه ویرانه چرا چون خودمان به این خفت تن دادیم و میدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
آقا یا خانم محترم دندانپزشک که خودت رو خیلی بالاتر از دامپزشکان می‌دونی معلومه اطلاعات جنابعالی در باره ی رشته ها کمه‌.خواستم خواهش کنم ازتون یکم مطالعه و اطلاعات عمومیتون رو بالا ببرید در همه ی دنیا دوتا دکترای حرفه ای پیوسته وجود داره یکی پزشکی و دیگری دامپزشکی.دندانپزشکی و داروسازی فقط در کشورهایی مثل ایران دکترای حرفه آیه وگرنه در اروپا و آمریکا لیسانسه و اسم رشته هم دندانسازیه که دروس خیلی تخصصی ندارم و همش مهارته داروسازی هم باز لیسانسه .اما دامپزشکی باز از پزشکی گسترده تر و سیستم مثلاً سگ سانان با گربه‌سانان و پرندگان و نشخوار کنندگان متفاوتند و ما باید آنتونی و فیزیولوژی و ....اینارو بخونیم.اقای دندانساز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
2
ازسایررده های دامپزشکی هم بگویید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
6
اساتید و فارغ التحصیلان گرامی من تقریبا دورهdvmتموم میرم سربازی به نظرتون دوباره کنکور پزشکی بدم؟
پاسخ ها
مصطفی ق.
| Germany |
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
I do not recommend that level of non-stop study for the majority of people, even academically gifted ones
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
اگر سرمایه کافی داری و میتونی در زمینه دام کوچک در شهر های بزرگ فعالیت کنی نه ولی اگر سرمایه نداری و در شهر کوچک ساکن هستی حتما کنکور بده از این رشته فرار کن در ایران جایگاهی برای دامپزشکی تعریف نشده الان وضعیت پزشکی خیلی خوب شده به طوری که اگر بخوای در پزشکی بعد عمومی تخصص بخونی ماهانه ۱۲ میلیون کمک هزینه نیدن در صورتی که در دامپزشکی باید از جیبت خرج کنی در دامپزشکی برای قبولی در تخصص باید رانت داشته باشی و اصلا توانایی تو مهم نیست ولی در پزشکی رانتی وجود نداره با توجه به قابلیتت تخصص میخونی
فواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
7
3
من ی دامپزشکم با ماهی ۵۰ تومن کمش درآمد خداروشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
الکیه میگه، دانشجو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
داداش تو اوج خوشبختی به زور به ماهی ۱۰ تومن میرسه
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
سلام.
همکار ناشناس ساعت ۸.۲۱.
شاید ایشان بالای ده سال سابقه داشته باشد.برای یک دامپزشک خوب البته بالای پنج سال سابقه .پنجاه تومن چیزی نیست .
اگه واقعا دامپزشک باشی،درآمد بد نیست.سخته ولی حلاله .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
کامیاب جان واقعا تو تو بالین دام بزرگ داری کار میکنی؟؟؟
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
سلام.
از نظر بنده ،جداب ترین و سخت لاین کاری دامپزشکی ،کار درمانی در حوزه دام بزرگ است و معتقدم یک دامپزشک در این حوزه بایستی ،داخلی،مامایی و جراحی را انجام بده.
با اجازه آقای ناشناس محترم ،از سال پنجم دانشجویی تا به امروز کار درمانی در حوزه دام بزرگ انجام می دهم.خدا رو شکر کارم را دوست دارم .راضیم به رضای دوست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
دکتر قیصربیگی شما جزو بخش اداری هستید. چطور مجوز درمان دارید؟
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
برای اینکه شب راحت بخوابید،مجوز فعالیت درمانی پاره وقت دارم.
ولی مگه برای کار درمانی نیاز به مجوز است ؟
از تلقیح گر،واکسیناتور ،کاردان ،کارشناس،مهندس،دکتر ،متخصص بدون مجوز در حال کار درمانی هستند.

مشکل امثال شما ،مجوز بنده نیست.عدم توانایی است.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
2
سلام در مملکتی که معاون پارلمانی وزیر نفتش دامپزشکه چرا امنیت شغلی وجود نداره خوب شما هم برید وزیر و معاون وزیر بشید تا امنیت شغلی داشته باشید.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
4
ما باید خودمان ارزش کارمان را بالا ببریم دندانپزشک با یک کشیدن دندان که کارش ده دقیقه است ۲ میلیون میگیرد وما در اداره در قالب اردوها و مناسبتهای دیگر جهادی در روستاها کار مجانی با ضد عفونی و سمپاشی واکسن مجانی دامدار انتظار کار مفتی دارد ولی پزشک اگر کشیک هم باشد با ناز وبا چند منشی خانم همراهش هستند .در یکی از روستاهای غرب مازندران برای تست سل رفته بودیم بعد از اتمام کار دامدار گفت برای من چی آوردید گفتیم سم در اداره نبود وبعد پرید پشت خودرو مقداری وسایل برداشت گفت این هم جزای نیاوردن سم وضد عفونی .
گاندی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
0
0
زن زندگی و آرامش
نظر شما
ادامه