حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «برخی
دروس مانند پرورش زنبور عسل، ماهیان زینتی و جنینشناسی تجربی در دانشکده دامپزشکی
دانشگاه سمنان ارائه میشوند که لازم است درباره آن تجدید نظر صورت گیرد و به صورت
اختیاری ارائه شوند.» این یکی از گلایههای دانشجویان این دانشکده در گفتوگو با حکیم مهر
است: «از آنجا که تعداد دانشجویان بیشتر شده، برای برخی دروس گروه پاتوبیولوژی مثل
باکتریشناسی و یا اپیدمیولوژی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استفاده کردیم، در
حالی که خیلی بهتر است که اساتید ما از اعضای هیات علمی دانشگاه خودمان و متخصصین
این رشته باشند.»
به گفته یکی از دانشجویان، اساتید حاضر در دانشکده پتانسیل آموزش دادن
علوم مرتبط با طب حیات وحش را دارند و خیلی خوب میشود اگر به جای برخی دروس که
واقعا قدیمی شدند و هنوز در چارت وجود دارند، دروس مرتبط با طب حیات وحش تدریس شوند؛
چه بسا در آینده دانشگاه سمنان بتواند بهعنوان یکی از ارائهدهندگان رشته تخصصی
طب حیات وحش باشد و در مقطع بعد از دکترای عمومی بتواند تخصص دامپزشکی حیات وحش را
ارائه دهد.
به منظور بررسی میدانی این مسائل و واکاوی سایر مشکلات
دانشکده، پایگاه خبری حکیم
مهر به سراغ دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان رفته
و با تعدادی از دانشجویان به گفتوگو نشسته است که ماحصل آن را در ادامه میخوانید.
برخی دروس چندان مورد استفاده دانشجویان قرار نمیگیرند
«مشکل اول ما در بحث آموزش، چارت درسی است.»
این را یکی از دانشجویان دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان به حکیم مهر
میگوید: «برخی از دروسی که داخل چارت درسی وجود دارند، نیاز است که تغییر کنند و
برخی به بعد از آزمون پیشدرمانگاهی منتقل شوند. مثلا فارماکولولوژی بالینی
همانطور که از اسم آن هم مشخص است، باید بعد از آزمون پیشدرمانگاهی تدریس شود،
اما در چارت درسی دانشگاه سمنان این درس قبل از آزمون پیشدرمانگاهی ارائه میشود
و دانشجویان آن را میگذرانند. برخی از دروس هم در دانشکده دامپزشکی سمنان ارائه میشوند
که بیشتر برای مقطع دکترای حرفهای مناسب هستند و لازم است که یک تجدید نظر صورت گیرد
و این دروس به صورت اختیاری ارائه شوند؛ درسهایی مثل پرورش زنبور عسل، ماهیان زینتی
و جنینشناسی تجربی درسهایی هستند که در مقطع دکترای عمومی به آن شکل جایگاهی
ندارند و با توجه به طب جدید و گرایش دانشجویان به سمت حیوانات خانگی، پرداختن به
چنین دروسی آن هم در مقطع دکترای عمومی، خیلی مورد استفاده دانشجویان قرار نمیگیرد.»
قرار بود بعد از کرونا برخی دروس دوباره حضوری تدریس شوند
وی ادامه میدهد: «مورد بعدی که اهمیت زیادی دارد، جبران
دروسی است که دانشجویان در ایام کرونا
گذراندند؛ همانطور که مستحضر هستید با پاندمی کرونا در سال ۹۸ دانشجویان ورودی ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ درسهای علوم پایه را به صورت
مجازی پاس کردند. آن زمان مسئولین دانشکده بیان میکردند که بعد از بهبود شرایط
کرونا، کلاسها را خصوصا برای برخی واحدها که کلاسهای عملی آنها خیلی لازم است،
به صورت حضوری برگزار میکنیم. درسهایی مثل آناتومی، فیزیولوژی عملی، بیوشیمی،
باکتریشناسی و... دروسی هستند که عملیات آنها اهمیت زیادی دارد و متاسفانه در ایام
کرونا به صورت مجازی ارائه شدند. در نهایت نیز بعد از کرونا و حضوری شدن دوباره
کلاسها، متاسفانه کلاسهای جبرانی برای این درسها برگزار نشد و تنها اتفاقی که
افتاد این بود که دانشجویان به همان فیلمهایی که از همان زمان داشتند، کفایت
کردند. در حال حاضر هم مشکل در علوم پایه واقعا حس میشود. طوری که دانشجویانی که
به دروس جراحی رسیدند، مشکلات آنها در علوم درمانگاهی و عملی آناتومی که برای آنها
در ترم دو و سه برگزار نشده است، کاملا به چشم میآید.»
مشکل خوابگاه
این دانشجوی دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان در ادامه به
امکانات خوابگاهی دانشگاه سمنان اشاره و تصریح میکند: «یکی از مشکلات این
دانشگاه، خوابگاه است. البته الان شرایط با روی کارآمدن دکتر جبلی که از اعضای هیات
علمی خود دانشکده دامپزشکی هستند و به عنوان معاونت دانشجویی دانشگاه سمنان فعالیت
دارند، به نسبت قبل بهتر شده است. اما به طور کلی دانشگاه سمنان هم به لحاظ تعداد
خوابگاههایی که برای دانشجویان در نظر گرفته میشود و هم از نظر شرایط رفاهی و
امکانات، یک سری خلاءها دارد که به نظر من میتواند اوضاع بهتر شود.»
افزایش تعداد ورودیها
توازن را به هم زد
وی ضمن اشاره به وضعیت تجهیزات
آزمایشگاهی دانشکده، خاطرنشان میکند: «دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان در پردیس
شماره یک دانشگاه، یک ساختمان تازهتاسیس دارد و به لحاظ تجهیزات آزمایشگاهی مشکلی ندارد. به
هر حال این تجهیزات نو هستند و تازه خریداری شدهاند. اما یک افزایش تعداد ورودی
دانشجویان در سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ اتفاق افتاد
که این موضوع تعداد دانشجویان در هر کلاس را بالا برد و آن توازن بین تعداد دانشجویان
و امکانات را به هم زد. این مساله باعث شد که در برخی تجهیزات و مواد شیمیایی آزمایشگاهی،
یکسری کم و
کاستیها به وجود آید که باید جبران شود. اما به طور کلی در رابطه با تعداد دانشجویان،
تعداد ورودی سال ۱۴۰۲ با توجه به عدد اعلامی سازمان سنجش، ۱۵ نفر روزانه و ۱۵ نفر شبانه است که این مساله بسیار امیدوارکننده
است. اینکه تعداد دانشجویان ورودی کاهش پیدا کرده باعث ایجاد یک توازن بین امکانات
دانشکده، گنجایش و ظرفیت کلاسها و تعداد دانشجویان خواهد شد و امیدوارم در سالهای
آینده نیز دانشگاه سمنان چنین سیاستی را پیش بگیرد.»
در برخی دروس کمبود استاد
داریم
این دانشجوی دانشکده
دامپزشکی دانشگاه سمنان اضافه میکند: «مورد بعدی که به واسطه افزایش تعداد ورودی
دانشجویان سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به وجود آمد، احساس نیاز برای تعدادی از اساتید
متخصص دروس بود. کمااینکه در حوزه اعضای هیات علمی، کمی خلاء وجود داشت. از آنجا
که تعداد دانشجویان بیشتر شده، برای برخی دروس گروه پاتوبیولوژی مثل باکتریشناسی
و یا اپیدمیولوژی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی استفاده کردیم؛ در حالی که خیلی
بهتر است که اساتید ما از اعضای هیات علمی دانشگاه خودمان و متخصصین این رشته
باشند. اینکه پایه اساتید، دامپزشکی باشد خیلی بهتر است تا اینکه بخواهیم از اساتید
دانشگاه علوم پزشکی استفاده کنیم.»
وی ادامه میدهد: «مشکل دیگری
که همه دانشجویان دامپزشکی دارند، ارتباط بین رشته و دانشکده دامپزشکی با سایر
دانشکدهها و دانشجویان حاضر در دانشگاه سمنان است. بالاخره ما به واسطه قرار
گرفتن زیرگروه و زیرمجموعه وزارت علوم، آن ارتباط را به آن شکل با سایر دانشکدهها
نداریم و برای برگزاری خیلی از دروس باید زحمت زیادی بکشیم. ابتدا باید همه مسئولین
دانشگاه را در جریان برنامههایی که قصد اجرای آن را داریم بگذاریم و سر همین
موضوع کلا شرایط سختی برای ما به وجود میآید. چه بسا که شده برخی برنامههای ما
به خاطر همین عدم ارتباط بین رشته ما با سایر رشتههای مهندسی و فنی و علوم انسانی
کنسل شود. بنابراین اگر ما در ساختار درستتری در وزارت بهداشت قرار داشتیم،
بالاخره اتفاقات خیلی بهتری در دانشکده ما میافتاد و همکاریهای بهتری بین دانشجویان
رشتههای علوم پزشکی به وجود میآمد و ما میتوانستیم رویدادهای آموزشی را در سطح
ملی و بینالمللی به تعداد بیشتری برگزار کنیم.»
اوضاع کیس بد نیست
یکی دیگر از دانشجویان
دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان در گفتوگو با حکیم مهر با بیان اینکه درخصوص دروس
علوم درمانگاهی، کیسها و وضعیت کلینیک دانشکده نمیتوان شهر سمنان را با کلانشهرهایی مثل تهران، شیراز و تبریز به
نسبت جمعیتی که دارد و تاثیری که روی جمعیت دامی و حیوانات خانگی میگذارد، مقایسه
کرد، میافزاید: «مطابق نظرسنجیها و پرسوجو بین دانشجویان، در این زمینه اوضاع
نسبتا خوبی حاکم است. کیسهایی که به کلینیک دانشکده مراجعه میکنند، با توجه به
جمعیت شهر سمنان وضعیت بدی ندارند. اوضاع به نسبت خوب است اما با شرایط ایدهال
خود فاصله دارد و نمیتوانم بگویم که شرایط بد است. از نظر تجهیزات هم بیمارستان
دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان، تجهیزات به نسبت خوبی دارد. فقط ساختمان بیمارستان
دانشکده جای کار دارد و اگر در سالهای آینده بازسازی صورت گیرد، میتواند شرایط
بهتری داشته باشد و شرایط برای برگزاری کلاسهای آموزشی داخل بیمارستان بهتر از
الان خواهد بود.»
سمنان میتواند قطب
دامپزشکی حیات وحش باشد
محمدپارسا توکلی ضمن اشاره
به پتانسیل و ظرفیت دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان در ارائه دروس مرتبط با طب حیاتوحش،
میگوید: «اساتید دانشکده دامپزشکی با استفاده از امکاناتی که در دانشکده دامپزشکی
دانشگاه سمنان وجود دارد در پروژه تکثیر یوزپنلگ ایرانی همکاری داشتند و از طرف
سازمان محیط زیست نیز استقبال زیادی شده بود. اساتید حاضر در دانشکده ما پتانسیل
آموزش دادن علوم مرتبط با طب حیات وحش را دارند و خیلی خوب میشود اگر به جای برخی
دروس که واقعا قدیمی شدند و هنوز در چارت وجود دارند، دروس مرتبط با طب حیات وحش
را وارد کنیم. چه بسا در آینده دانشگاه سمنان بتواند بهعنوان یکی از ارائهدهندگان
رشته تخصصی طب حیات وحش باشد و در مقطع بعد از دکترای عمومی بتواند تخصص حیات وحش
را ارائه دهد. با توجه به موقعیت جغرافیایی دانشکده و نزدیکی به پارک ملی توران و
کیسهای حیات وحشی که به دانشگاه سمنان ارجاع داده میشود، بالاخره این ظرفیت و
پتانسیل در دانشگاه وجود دارد.»
هر زمان انتقاد کردیم، با
روی باز پذیرفتند
توکلی با یادآوری اینکه هر
زمان که در دانشکده انتقاد کردیم، با روی باز به انتقادات ما گوش کردند و مسئولین
درصدد برطرف کردن مشکلات برآمدند، تصریح میکند: «دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان
تفاهمنامهای را با بسیج استان امضا کرد و در آن قرار بر تاسیس کلینیک سیار و همینطور اعزام دانشجویان و متخصصین در جهت
درمان دامها شد. مورد بعدی انعقاد تفاهمنامه بین شورای نظام دامپزشکی استان و
دانشکده دامپزشکی به منظور استفاده و بهرهمندی از امکانات، ظرفیتها و تواناییهای
علمی طرفین و توسعه همکاریهای آموزشی و تحقیقات و فعالیتهای دانشبنیان بود. مورد دیگر هم انعقاد تفاهمنامه با برخی شرکتها و همینطور برخی کلینیکهای دامپزشکی بود که در
جهت طرحهای تحقیقاتی، انجام پایاننامههای دانشجویی و گذراندن دوره کارآموزی
دانشجویان مقطع دکترای عمومی انجام شد.»
وی در ادامه ضمن اشاره به
برخی فعالیتها توسط انجمن علمی دانشگاه سمنان، خاطرنشان میکند: «ما در دوره جدید
انجمن علمی اقدام به راهاندازی یک پادکست به عنوان پادکست پالاس کردیم که در سه
بخش "مصاحبه"، "مونولوگ" و "دامپزشک روایتگر" اقدام
به تولید محتوا میکند. از مهمترین مزیتهای آن این است که دانشجویان میتوانند از
زمان خالی و تکتک
فرصتهای خود استفاده کنند و مثلا در بخش مصاحبه با اساتید دانشکده و با مفاخر
رشته دامپزشکی بیشتر آشنا شوند. همچنین برای دانشجویان خانم سعی کردیم با اساتید
خانم دانشکده صحبت کنیم که چه پروسهای را طی کردند تا به اینجا رسیدند و چه سختیهایی
وجود داشته است و مراحل مختلف زندگی و دانشجویی را تا رسیدن به این مرحله بررسی
کردیم تا روشنگر راه دانشجویان باشد. مورد بعدی ایجاد تیم ترجمه فیلمهای آموزشی
توسط انجمن علمی ماست که ما در این بخش به ترجمه، صداگذاری و نوشتن زیرنویس برای فیلمهای
آموزشی میپردازیم.»
توکلی در پایان خاطرنشان میکند:
«مورد بعدی تاسیس بانک کتاب، رفرنسها و جزوات دامپزشکی است. ما معتبرترین رفرنسهای
دامپزشکی و همینطور جزوات تعریف شده توسط اساتید مختلف دانشکده را جمعآوری و آنها را داخل
کانال تلگرامی مربوطه منتشر کردیم. ما برای بعضی کتابها از اساتید کمک گرفتیم و
از آنها خواستیم که روی یک کتاب تحلیل داشته باشند تا دانشجویان بتوانند خیلی راحتتر
کتاب مورد نظر خود را انتخاب کنند.»
واژه ای که عمق فاجعه و وخامت شرایط موجود را ارائه دهد پیدا نکردم. شما به بزرگی و شریف بودن خودت ببخش I March عزیز