کد خبر: ۷۷۷۳

حکیم مهر - نبود متولی واحد برای صنعت نوغانداری، ورود پیله‌ خشک و نخ ابریشم قاچاق، کاهش تدریجی توتستان‌ها، هزینه‌های بالای تولید، کمبود صنایع فرآوری و کمبود واحدهای پژوهشی به روز و کارآمد از مهم‌ترین مشکلات صنعت نوغانداری است.

کاهش 90 درصدی تولید پیله ابریشم از سال 79 تاکنون

"رمضان بهشتی"، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لنگرود در این زمینه گفت: تولید بیش از 50 هزار جعبه پیله ابریشم در سال 79 تا به امروز 90 درصد کاهش داشته و هم اینک این میزان به زیر 6000 جعبه رسیده است.

وی با اشاره به این‌که شهرستان لنگرود، قطب پرورش کرم ابریشم در کشور است، افزود: به منظور برخورداری از تسهیلات طرح مشاغل خانگی و افزایش اشتغال در شهرستان، پرورش‌دهندگان کرم ابریشم برای برخورداری از تسهیلات طرح، به مبادی ذیربط معرفی شده‌اند.

همچنین "علی موسوی" رییس اداره نوغان شهرستان لنگرود نیز عنوان کرد: اغلب کسانی که به کار نوغانداری مشغولند سالخورده هستند و باید راهکارهایی اندیشیده شود تا جوانان روستایی به پرورش کرم ابریشم علاقه‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: امسال نسبت به سال گذشته نوغانداران رضایت بیشتری داشتند. با به صرفه‌تر شدن پرورش این محصول و حمایت‌های استانی و ملی، می‌توان آینده‌ای روشن را برای این صنعت ترسیم کرد.

"فرزام‌ پوررمضان"، مدیرعامل شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم ایران نیز با اشاره به وظایف وزارت جهاد کشاورزی برای احیای صنعت نوغانداری ایران، گفت: حمایت نوغانداران از طریق فراهم کردن نهاده‌های تولید و نهال توت اصلاح شده به قیمت ارزان از دیگر وظایف وزارت جهاد کشاورزی در آئین‌نامه‌ی جدید نوغانداری کشور است که می‌تواند به احیای توتستان‌های کشور منجر شود.

وی درباره وظایف وزارتخانه‌های دیگر برای احیای صنعت نوغانداری، عنوان کرد: وزارت صنایع و معادن، مسوول ارائه‌ی طرح اصلاح ساختار صنایع وابسته به ابریشم، وزارت بازرگانی مسوول پایش واردات متناسب با نیاز پیله‌ی تر و مقابله با ورود پیله‌ی قاچاق، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسوول ایجاد رشته‌های جدید دانشگاهی با موضوع صنعت نوغانداری، وزارت کار و امور اجتماعی‌ مسوول ارتقای دانش فنی کاربران در زمینه‌های نوغانداری و صنایع جانبی آن و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مسوول تقویت صنایع دستی ابریشمی با هدف افزایش مصرف ابریشم داخلی است.

به صرفه نبودن تولید صنعت نوغانداری از دهه 80 تاکنون

"عبدالله رمضان‌پور" نوغاندار لنگرودی هم خاطرنشان کرد: 45 سال است که به پرورش کرم ابریشم در لنگرود مشغول هستم. علت ماندگاری من در این بخش این است که عاشق کارم هستم. باید گفت اخیرا توجه بیشتری به صنعت نوغانداری از سوی دولت شده است اما با توجه به تورم موجود در جامعه، اشتغال به نوغانداری از دهه 80 ، دیگر مقرون به صرفه نبوده و نوغانداران به کشت محصولات دیگری روی آورده‌اند. مطلوب نبودن تخم نوغان‌ها از عوامل مهم کاهش تولید کرم ابریشم است.

وی همچنین به قیمت بالای دستمزد کارگران، اشاره و خاطرنشان کرد: کارگران، معمولا بین 40 تا 45 روز به طور مستمر در توتستان‌ها کار می‌کنند و دستمزد روزانه 20 هزار تومان برای کارگر هزینه‌های زیادی بر دوش نوغانداران می‌گذارد.

رمضان‌پور ادامه داد: سال گذشته قیمت هر کیلو پیله‌ 7600 تومان بود که تقریبا نوغانداران از این قیمت راضی بودند. باید حمایت‌های جدی‌تری در این خصوص صورت گیرد.

 

نظر شما
ادامه