کد خبر: ۷۸۳۶۸
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
رئیس جدید نظام دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر ماندانا پدرام» افزود: متاسفانه دستورالعمل اجرایی ماده ۱۹ به گونه‌ای نیست که بتواند استقلال مسئولین فنی را از نظر مالی و انجام وظایف حرفه‌ای خود حفظ کند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس جدید نظام دامپزشکی استان کرمانشاه، تعداد زیاد فارغالتحصیلان را یکی از مشکلات اساسی حوزه دامپزشکی کشور میداند و امیدوار است که با توجه به ماده 21 قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی، اصلاحاتی در این خصوص صورت گیرد: «روز به روز به حجم فارغالتحصیلان افزوده و از حجم دام کمتر میشود و لذا ما هر جا که بخواهیم این افراد را مشغول به کار کنیم، با معضل روبرو خواهیم بود.»

«دکتر ماندانا پدرام» در گفتوگو با حکیم مهر معتقد است فارغااتحصیلانی که قصد ورود به حوزه درمان و آزمایشگاه را دارند، بهتر است برخی دورههای عملی را پس از فارغالتحصیلی بگذرانند که مهارت کافی در این امر را به دست آورند.

از نظر او همه استانها با مساله اجرای ماده 19 مواجه هستند: «متاسفانه دستورالعملهای اجرایی به گونهای نیست که بتواند استقلال مسئولین فنی را حفظ کند.»

حکیم مهر: خانم دکتر، ورودی چه سالی و کدام دانشگاه هستید؟

بنده ورودی سال 1374 دانشکده دامپزشکی دانشگاه ارومیه هستم و در تیرماه سال 80 فارغالتحصیل شدم. در مرداد ماه همان سال اولین پروانه مستقل مرکز مایهکوبی در کشور را دریافت کردم و در حال حاضر هم نزدیک به 23 سال است که در مرکز واکسیناسیون دام و طیور مشغول به فعالیت هستم.

حکیم مهر: از نظر شما مهمترین مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان چیست؟

به نظر من همه استانها با مساله اجرای ماده 19 مواجه هستند. متاسفانه این دستورالعمل اجرایی به گونهای نیست که بتواند استقلال مسئولین فنی را از نظر مالی و انجام وظایف حرفهای خود حفظ کند.

همچنین به طور کلی یکی از مشکلاتی که تمام کشور با آن دست به گریبان است، بحث تعداد زیاد فارغالتحصیلان است که باید با اجرایی کردن ماده ۲۱ قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی، تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاهها را بر اساس نیاز کشور تعدیل کرد. کمااینکه روز به روز به حجم فارغالتحصیلان افزوده و از حجم دام کمتر میشود و لذا ما هر جا که بخواهیم این افراد را مشغول به کار کنیم، با معضل روبرو خواهیم بود.

با توجه به گستردگی خدمات ارائه شده توسط دامپزشکان، باید برخی دورههای عملی برای فارغالتحصیلانی که قصد ورود به حوزه درمان و ازمایشگاه را دارند، از سوی نظام و با کمک مراکز دانشگاهی، بخشهای خصوصی و دولتی فعال برگزار شود تا فارغالتحصیلان با کسب اطلاعات عملی بیشتری بتوانند وارد بازار کار شوند.

حکیم مهر: به ماده ۱۹ اشاره کردید. از نظر شما وضعیت اجرای ماده 19 در استان چگونه است؟

همانطور که قبلتر هم گفتم، این مشکل در استان کرمانشاه مانند سایر استانها وجود دارد اما خوشبختانه، ما در سطح استان ارتباط و هماهنگی خوبی با اداره کل داریم که امیدوارم به کمک آن و با همکاری انجمن صنفی مسئولین فنی مشکلات همکاران را حتی‌الامکان کمتر کرده و راهکاری برای آنها بیندیشیم.

بحث دیگر این است که همکاران مسئول فنی را از جایگاه و اهمیت شغلی خود آگاه کنیم تا بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری در مورد رسالتی که از جهت بهداشت عمومی بر عهده دارند، عمل کنند.

حکیم مهر: وضعیت استان را از نظر نسبت میان داروخانه و کلینیک دامپزشکی چطور ارزیابی میکنید؟

عدم تناسب بین داروخانه و درمانگاههای دامپزشکی نیز یکی دیگر از مسائل کشوری است، چون تعرفههای درمانی پایین بوده و با نرخ تورم همخوانی ندارد و این باعث کاهش انگیزه در ارائه خدمات میشود. عدم تناسب خدمات و درآمد باعث افت کیفیت خدمات نیز میشود و این امر در مورد خدمات درمانی بیشتر مصداق پیدا میکند؛ طوری که بعضی کلینیسینها در استان، درمانگاه را تبدیل به داروخانه کردهاند، متاسفانه با این روند در چند سال آینده در حوزه درمان با مشکل مواجه خواهیم شد.

حکیم مهر: از نظر شما راهکار آن چیست؟

راهکار این است که در تعیین تعرفهها تورم سالانه در نظر گرفته شود و تعرفهها در اول هر سال اعلام گردد. تلاش ما بر این است که در راستای کمک به همکاران، در صورت امکان متراژهای در نظر گرفته شده را کاهش دهیم چون متراژهای مورد نظر با قیمتهای معقول پیدا نمیشود و قیمت اماکن سال به سال افزایش پیدا میکند. رفع این معضل دغدغههای همکاران را کمتر میکند. در حال حاضر متاسفانه تعرفهها دیر به دیر ابلاغ میشود و تا بخواهیم آن را اعمال کنیم، سال تمام شده است.

حکیم مهر: آیا آماری در خصوص نسبت درمانگاه به داروخانه در استان دارید؟

فکر می کنم که حدودا 105 داروخانه و نزدیک به 100 درمانگاه دام بزرک و دام کوچک و طیور و مرکز مایهکوبی در سطح استان فعال میباشد.

حکیم مهر: برای تعرفهها هم میتوان کاری کرد؟

چون روند تعیین تعرفهها به نوعی بر عهده ریاست نظام و سپس ابلاغ آن با وزیر کشاورزی جهت تایید است، به نظر میرسد این روند، روندی طولانی است و نیاز به بازنگری جهت کوتاهتر کردن پروسه دارد. به نظر بنده تعرفهها بایستی به نظام و صنف سپرده شود که هم به موقع و هم متناسب با افزایش تورم اعلام شود.

حکیم مهر: آیا در استان با معضل درمان غیرمجاز مواجه هستید؟

این مشکل در همه جا وجود دارد و کرمانشاه هم از این قضیه مستثنی نیست. برخی تکنیسینهای تلقیح مصنوعی و سایر ردهها و حتی افراد فاقد مدرک با ارائه خدمات درمانی معمولا ناقص و غلط، در کار درمان مداخله میکنند و بعضا باعث ضرر و زیان به دامدار مه‌شوند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

من در طول این چهار سال تمام تلاش خود را در رسیدگی به مسائل مرتبط به صنف و حرفه دامپزشکی انجام خواهم داد و از انجام هیچ کاری برای پیشرفت و ارتقاء شغلی دامپزشکان و سایر ردهها امتناع نخواهم کرد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
3
11
..........‌‌‌‌‌ اون دانشکده ای که در شهر شما هست و هیچ امکاناتی نداره رو پلمپ کنید بخشی از مشکلات دامپزشکی کرمانشاه رفع میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
از کجا فهمیدی "هیچ امکاناتی نداره" ........؟!! گاوداری صد رأسی متعلق به دانشگاه از نظر حضرت عالی امکانات نیست؟! گوسفندداری سیصد رأسی دانشگاه از نظر حضرت عالی امکانات نیست؟! فارمهای پرورش طیور گوشتی و تخمگذار از نظر حضرت عالی امکانات نیست؟! آزمایشگاههای مجهز انگل شناسی، بافت شناسی، بیوتکنولوژی، فیزیولوژی، فارماکولوژی و ایمونولوژی، بهداشت و تغذیۀ مواد غذایی با منشاء دامی، دو دستگاه سونوگرافی، دستگاه رادیولوژی، دستگاه آنالیز اسپرم، ده ها میکروسکوپ برند المپوس، سالن تشریح، آزمایشگاه پاتولوژی، و ... از نظر حضرت عالی امکانات نیست؟! یا پرت هستی یا مغرض!
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
دوست عزیز، تعداد اعضا هیات علمی تون چند نفره؟ شما اصلا تعداد هیات علمیت استاندارد هست؟ شما اگر دانشکده ت خوب بود چرا استادتون ول کرد رفت؟ نحوه گزینش اساتیدتون هم که الا ماشالا!! فراخوان های سوری و .....!! نگذارید مسائلی اینجا بیان بشه که آبرو و حیثیت اون دانشکده از بین بره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
جناب از دانشگاه تهران هم ممکنه یک هیئت عضو علمی به دلایل شخصی یا شغلی خارج بشه و به یک دانشگاه دیگر یا موقعیت دیگر بره. ترک یک دانشگاه یا دانشکده توسط یک هیئت علمی معیار سنجش درستی برای آن دانشگاه یا داشکده نیست! تو ادعا کردی دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی هیچ امکاناتی نداره و بنده عرض کردم یا اطلاع ناری یا مغرضانه نظر میدی. تعداد اعضای هیئت علمی استخدامی ممکنه در دانشکده دامپزشکی دانشگاه رازی استاندارد نباشه اما دروس تخصصی که هیئت علمی استخدامی ندارد توسط اساتید مدعو تدریس میشود. برخی از این اساتید هم جذب شده اند و مراحل استخدامی و گزینشی خود را طی میکنند کما این که بعد از ترک همان عضو یا اعضای هیئت علمی که اشاره کردی و به دلایل کاملاً شخصی بوده نه به قول تو بخاطر عدم امکانات، دو متخصص در همان گرایش و یکی دو نفر هم از گرایشهای تخصصی دیگر جذب و استخدام شده اند. پس آمار غلط به کاربران نده و بجای آن درد اصلی خودت را رک و بدون پرده عنوان کن که فکر کنم بطور تلویحی با این جمله اشاره کرده ای، این فرمایش حضرت عالی که "نحوه گزینش اساتیدتون هم که الا ماشالا!! فراخوان های سوری و .....!!"! جهت اطلاع حضرت عالی، فراخوان جذب هیئت علمی قریب به 15 سال است که بطور متمرکز از طرف وزارت آموزش عالی انجام میشود و دانشکده های دامپزشکی فقط بخش مصاحبه و بررسی سوابق علمی متقاضیان را انجام میدهند. پس اگر موفق نشده ای احتمالاً مشکل از خودتان است.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۲
اولا تو نه! شما! نمیدونم کدوم یک از هیات علمی های اونجا هستین که هیچ شغلی نتونستین بیرون پیدا کنین و الان دارید اینجوری سنگ دانشکده رازی رو به سینه میزنید، بله کاملا مشخصه که خانوم فلان استاد آقا که در آب نمک خوابیده برای جذب با فراخوان های از قبل هماهنگ شده کاملا قانونی و طبق اطلاع وزارت علوم هست? ادامه ندید عزیز والا مجبور میشم مباحثی رو بنویسم که قطعا از دوستان وزارت علوم هم اینجا اونا رو میخونن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
خب خدا رو شکر شغل داری، فکر کردم بیکاری. پس انرژی و وقتت رو بذار روی شغلت.
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
الحمدلله ............. بله شغل داریم خوبش هم داریم. شما هم شغل آبرومند انشالله پیدا کنید تا مجبور نباشید از قبل پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی و اضافه کردن ساعت تدریس و پایان نامه و سو استفاده از وقت و انرژی جوان مملکت برا خودتون رتبه بگیرید تا ۷۰۰ هزار بیاد رو حقوقتون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
علیرغم این همه ژستی که گرفتی و به دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه رازی و اعضای هیئت علمی آن توهین کردی و گفتی دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه رازی پیف ... پیف! فکر کنم رویای جذب در این دانشکده به عنوان هیئت علمی را داشته باشی اگر تازه شرایط لازم رو داشته باشی!
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
رویای جذب؟؟؟؟!!! سخت در اشتباهید، زندگی در شهری که خاک تو هواشه، محیط دانشگاهی که در یک منطقه ..... واقع شده؛ و جو بسیار سطح پایینی که در اونجا حاکم هست چه جذابیتی داره برای ما؟؟! ضمنا من رزق و روزی خودم رو به قیمت علاف کردن بچه های مردم و هدر دادن وقت و پولشون کسب نمیکنم جناب، .............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
از دانشگاهی مدرک گرفتی که داری به همون دانشگاه ..............! اگر دانشکدۀ دامپزشکی دانشگاه رازی تأسیس نمیشد که تو الان نمیتونستی ژست دامپزشک بودن بگیری، فرزندم!
دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۶
اگر بخوایم منصفانه بگیم دانشکده رازی از خیلی از آزاد ها هم عقب تره، علوم تحقیقات ، کرج و حتی گرمسار و تبریز خیلی خیلی جلوترن از رازی، دفاع کورکورانه به جایی نمیرسه ......................
دامپزشک
|
Sweden
|
۰۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
7
6
با ارادت
............
متراژ درمانگاه بیاد پایین؟؟
خواهر عزیز همینجوری با ۴۵ متر مجوز درمانگاه اختصاصی حیوانات خانگی میدن،۴۵متر میدونید یعنی چی؟یعنی گل فروشی،خوار ‌بار فروشی
شما هیچ صنفی رو و هیچ جاندار و صاحب پیشه ای رو هیچ جور دیگه نمیتونید تحقیر کنید که با ۴۵متر مجوز درمان بدید
همینجوری اشتباه هست ترکیب متراژ برای جای درمانی ،لطفاً با دانش بیشتر و کارشناسی شده تر نظر بدید،مثلاً بگید از شیر فلکه خروج دانشجو یا قبول دانشجو کم کنید،نه اینکه قانون رو جوری تغییر بدید که ظاهر شغلی دامپزشک با یک‌ مغازه تعویض روغن یا عاملیت پخش سیگار براری متراژ داشته باشه
تو تعرفه با پزشکی مقایسه میکنید،تو متراژ محل درمان با خواربار فروشی
.............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
همکار عزیز بر اساس دستورالعمل ویرایش چهارم حداقل مساحت مورد نیاز برای یک مرکز مایه کوبی 25 متر مربع در نظر گرفته شده در حالیکه فضاهای لازم برای یک مرکز واکسیناسیون شامل این موارد در نظر گرفته شده:
1-محل استقرار مسئول و كاركنان مركز
2-محل استقرار سردخانه/ يخچال/ فريزر
3- محل نگهداری وسايل و تجهیزات مايه كوبی و نگهداری لباس كار
4-محل شستشو/ ضدعفونی و سترون سازی
5-انبار
6-محل استقرار برق اضطراری خودكار آماده بکار.
در حالیکه عملا تخصیص چنین فضاهایی در مساحت 25 متر مربع امکان پذیر نیست، شما می فرمائید متراژ را کمتر در نظر بگیرند. آیا چنین پیشنهاداتی باعث کاهش اعتبار و پرستیژ دامپزشکی نخواهد شد؟
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
0
0
مهمترین مشکل که خودتان واقفید
انحصار حوزه واکسن در استان است
رعایت حوزه جغرافیایی برای مراکز مایه کوبی باعث احیای مراکز می‌شود
جلوگیری از استفاده از افراد غیر مجاز در اکیب واکسن
و فروش مستقیم و...
همین موارد را که خودتان ماشالله مسلط هستید حل کنید .
بیمه واکسیناتور
پرداخت حق واکسیناتور
نرفتن در حوزه شهرستانها و....
م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۱
0
3
لطفا جلوی رانت و پارتی رو بگیرید، خیلی از افراد چندین سال هست که در کرمانشاه فارغ التحصیل شدن و حتی یک بار هم کاری بهشون پیشنهاد نشده با وجودی که در اداره دامپزشکی و نظام اسمشون هست که اگه کاری بود در ارتباط با مسئول فنی بهشون اطلاع داده بشه. با این وجود خیلی افراد راحت براشون کار پیدا می‌شه و اگه اون کار رو هم دوست نداشتن راحت جای دیگه‌ای مسئول فنی می‌شن. خدایا تا کی پارتی .....
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
0
2
ایران را می‌شود با سه تا دانشکده اداره کرد کجای دنیا هر دهکده ای یک دانشکده دارد مافیای پذیرش دانشجو بلای جان این رشته شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۵
فرمایش شما با توجه به جمعیت دامی و مراکز تولید مواد غذایی با منشاء دامی حال حاضر کشور شاید درست باشد و شاید هم سوء مدیریت موجب بیکاری و سردرگمی و نارضایتی و همچنین مشکلات معیشتی فارغ التحصیلان این رشته و رشته های مرتبط شده. اما اگر در این سرزمین پهناور به صنعت دامپروری بها داده شود و از تولید کنندگان حمایت گردد، و روستاها بجای ویران شدن آباد گردند تا از مهاجرت بی رویۀ روستاییان به شهرها و حاشیۀ شهرها ممانعت شود، که خود مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارد، شاید به پذیرش سالانۀ این تعداد دانشجو در این رشته نیاز باشد.
نظر شما
ادامه