کد خبر: ۷۸۸۴۹
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
رئیس نظام دامپزشکی استان بوشهر در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر عبدالمجید کوثری‌نژاد» افزود: متاسفانه در خیلی از موارد، بیمه همکاران به طور کامل پرداخت نمی‌شود و این موضوع بسیار خطرناکی است و نزدیک به ۶۰ درصد همکاران بیمه واقعی ندارند ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس نظام دامپزشکی استان بوشهر معتقد است که اگر نحوه محاسبه حقوق مسئولین فنی به شیوه ضرب ضرایب برگردد، ظلم کامل در حق این افراد است و مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیون تومان از حقوق همکاران کسر خواهد شد.

«دکتر عبدالمجید کوثری‌نژاد» در گفت‌وگو با حکیم مهر با یادآوری اینکه در طرح جهاد دامپزشکی قرار شد افرادی را به عنوان واکسیناتور به خدمت بگیرند که فاقد سواد دامپزشکی بودند، تصریح می‌کند: «من همان‌جا نسبت به این واقعیت اعلام خطر کردم که هر کسی که یک بار آمپول به دست شود و برای چهار راس گوسفند تزریق انجام دهد، بعد از چند روز همه ایشان را دکتر خطاب می‌کنند و او شروع به کار می کند. ما در استان خودمان چندین مورد این معضل را داشتیم. فردی که راننده یکی از اکیپ‌های ما بوده، کارهای جراحی انجام می‌داد که ایشان را به دادگاه هم فرستادیم؛ جالب اینکه تبلیغ سونوگرافی هم می‌کرد که من با سونوگرافی، آبستنی را تشخیص می‌دهم!»

حکیم مهر: آقای دکتر، مهمترین مسائل و مشکلات بخش خصوصی دامپزشکی در استان بوشهر چیست؟

اولین چالش ما در استان بوشهر بحث امنیت شغلی کامل است که از نظر خودم در بحث مسئولین فنی بهداشتی هنوز انجام نشده است. در مدتی که بنده در خدمت دوستان بودم، تقریبا از حمایت کامل اداره کل دامپزشکی استفاده کردم و مدیرکل محترم در ادوار مختلف از ما حمایت کردند. اینکه از امنیت شغلی به طور کامل صحبت کردم، به این دلیل است که ما در استان بوشهر خیلی با مشکل پرداخت تعرفه یا پرداخت حقوق و مزایا مواجه نیستیم، بلکه مشکل اصلی که من احساس می‌کنم در استان وجود دارد، بحث بیمه همکاران است که متاسفانه در کل کشور وجود دارد و در خیلی از موارد به طور کامل پرداخت نمی‌شود و این موضوع بسیار خطرناکی است. ما در همین چند روز گذشته دکتر داریوش نویدفر را در سن ۵۱ سالگی و به دلیل سکته از دست دادیم. ایشان یکی از بهترین دوستان ما بودند که در دوره سوم نایب‌رئیس بنده و دو دوره هم عضو شورا بودند. خوشبختانه ایشان جزو کسانی بودند که بیمه کامل داشتند اما همین موضوع باعث شد که ما پیگیر این مساله شده و متوجه شویم که نزدیک به ۶۰ درصد همکاران بیمه واقعی ندارند که این یکی از مهمترین چالش‌هایی است که در آینده دوستان در بحث بازنشستگی یا خدای ناکرده از کارافتادگی بسیار موثر است.

مشکل بعدی که به تازگی در کل کشور نمود پیدا کرده، در بحث کلینیک‌های دامپزشکی است که ما را دچار مشکل کرده است. اینکه حتما می‌بایست از واحدهای تجاری استفاده کنند، کار را برای دکترهای دامپزشک ما که کلینیسین هستند، بسیار سخت کرده است، به خصوص اینکه ما قبلا به این دوستان در برخی واحدهای ساختمانی مجوز دادیم و آنها صاحب حق شدند و الان مجبور هستیم که آنها را به مراکز تجاری منتقل کنیم که در شهر بوشهر خیلی گران و با عددهای بسیار وحشتناک هستند که شاید کار برای دوستان به صرفه نباشد.

حکیم مهر: وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان چگونه است؟

سال‌های سال است که ما در استان بوشهر ماده ۱۹ را به نحوی که مدنظر سازمان دامپزشکی بوده و به معنای امنیت پرداخت حقوق بدون دردسر تلقی می‌شود، با جمع ضرایب انجام دادیم. متاسفانه الان به گوش من رسیده که ممکن است وضعیت را به ضرب ضرایب برگردانند که از نظر بنده یک ظلم کامل به مسئولین فنی بهداشتی است. همان طور که استحضار دارید، حقوقی که در حال حاضر همکاران ما دریافت می‌کنند، اگر با جمع ضرایب هم حساب کنیم، با کسر کسورات حدود ۳۳ میلیون تومان خواهد شد که در وضعیت امروزی و با توجه به تورم موجود، واقعا پول زیادی نیست. شاید خیلی از استان‌ها بگویند که بوشهر بالاترین حقوق‌ها را می دهد اما واقعیت این است که این رقم برای یک دکتر دامپزشک اصلا به چشم نمی‌آید.

من امیدوارم دوستان ما در سازمان نظام دامپزشکی در جلسه پیش‌رو از حق و حقوق همکاران ما در بخش خصوصی دفاع کنند و سازمان دامپزشکی هم به عنوان متولی این موضوعات، لطف کنند و بحث جمع ضرایب را پیگیری کنند که حداقل مقدار کمی کمک شود. کمااینکه اگر نحوه محاسبه پرداختی به ضرب ضرایب برگردد، چیزی قریب به ۱۰ میلیون تومان از حقوق همکاران کسر خواهد شد. ما در استان بوشهر خیلی روی بحث دریافت حقوق‌ها در بحث ماده ۱۹ مشکلی نداریم و سال‌های سال است که این موضوع جا افتاده و کارفرمایان محترم هم آن را قبول کردند و ما هم اجرایی کردیم. اما اینکه ضرب ضرایب اجرایی شود، به‌خصوص در استان‌هایی مثل بوشهر، سیستان و بلوچستان و حتی هرمزگان قابلیت اجرا ندارد، چون یک دکتر دامپزشک هیچ وقت بین تهران و بوشهر، بوشهر را انتخاب نمی‌کند.

جالب است بدانید که بالای ۸۵ درصد مسئولین فنی بهداشتی که در استان بوشهر کار می‌کنند، غیربومی هستند و تعداد مسئولین فنی بهداشتی بومی ما انگشت‌شمار و شاید در حدود ۲۵ نفر باشند که آن هم به تازگی با فارغ‌التحصیل شدن همکاران اتفاق افتاده است. اگر ضرب ضرایب اجرایی شود، استان‌هایی مثل بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و برخی استان‌های دیگر با مشکل اساسی مواجه خواهند شد. لذا امیدوارم که دوستان در نظام مرکز تصمیمی بگیرند که به نفع عزیزان و همکاران ما در بخش خصوصی باشد. 

حکیم مهر: تعداد دانشکده‌های دامپزشکی در استان‌های مجاور چگونه است؟

استان بوشهر فاقد دانشکده دامپزشکی است اما همسایگان ما دارند. مثلا استان فارس دانشگاه آزاد کازرون و دانشگاه دولتی شیراز را دارد و در این میان آموزشکده‌های فوق دیپلم و... هم دارند. ما در اینجا فقط رشته بهداشت مواد غذایی با منشاء دامی را به صورت علمی کاربردی داشتیم. از استان خوزستان هم اکثر فارغ‌التحصیلان دانشگاه چمران و شوشتر در استان بوشهر مشغول به کار هستند.

حکیم مهر: آیا در استان بوشهر با معضل درمان غیرمجاز روبرو هستید؟

متاسفانه این موضوع در کل کشور وجود دارد. اگر خاطرتان باشد بنده در شورای مرکزی به شکل محترمانه خدمت دکتر آقامیری اعتراض خود را نسبت به بخشی از طرح خوب جهاد دامپزشکی اعلام کردم. در این طرح قرار شد افرادی را به عنوان واکسیناتور به خدمت بگیرند که فاقد سواد دامپزشکی بودند. من همان‌جا نسبت به این واقعیت اعلام خطر کردم که هر کسی که یک بار آمپول به دست شود و برای چهار راس گوسفند تزریق انجام دهد، بعد از چند روز همه ایشان را دکتر خطاب می‌کنند و او شروع به کار می‌کند. ما در استان خودمان چندین مورد این معضل را داشتیم. فردی که در حد راننده یکی از اکیپ‌‌های ما بوده، کارهای جراحی انجام می‌داد که ایشان را به دادگاه هم فرستادیم. جالب اینکه تبلیغ سونوگرافی هم می‌کرد که من با سونوگرافی، آبستنی را تشخیص می دهم که خوشبختانه جلوی او را گرفتیم. در بحث جوانان و دوستان جدید کمتر این مساله را داریم و یک‌سری تکنیسین‌های قدیمی بودند که آنها هم بازنشسته شدند.

حکیم مهر: نسبت کلینیک به داروخانه دامپزشکی در استان بوشهر چگونه است؟

به طور کلی تعداد داروخانه‌های ما در استان شاید به تازگی دو یا سه واحد اضافه شده است. بوشهر استانی است که تمرکز دام آن صرفا در دو یا سه شهرستان است. نسبت تعداد کلینیک به داروخانه تقریبا سه به دو است، یعنی اگر سه کلینیک داشته باشیم، دو داروخانه داریم.

حکیم مهر: به عنوان رئیس دوره جدید شورای نظام دامپزشکی استان، مهمترین اولویت ها و برنامه‌های شما چیست؟

در دوره جدید، یکی از اولین موضوعاتی که من پیگیری خواهم کرد، برنامه انجمن‌های صنفی و به خصوص قدرتمند کردن انجمن‌های صنفی کلینسین‌ها و داروخانه‌ها است. ما پیش از این انجمن صنفی مسئولین بهداشتی را راه‌اندازی کردیم که در حال حاضر به خوبی در حال فعالیت است و به شکل قوی کنار ماست. حالا باید آن دو بخش دیگر را دنبال کنیم. از آنجا که تعداد آنها کم بوده، تا الان نتوانستیم برنامه بچینیم اما در حال حاضر برنامه داریم و در حال انجام مقدمات کار هستیم.

دومین موضوع اولویت‌دار من که شاید اولویت آن در همین حد و حتی بالاتر باشد، بحث امنیت کامل شغلی همکاران در بخش خصوصی است. بیشترین اعضای جامعه دامپزشکی استان بوشهر را مسئولین فنی بهداشتی تشکیل می‌دهند و ما مشکل بیمه همکاران را داریم. در حال حاضر سنوات خدمتی آنها هم بالا آمده و خطراتی مثل موضوعی که به تازگی برای ما اتفاق افتاد، شاید زنگ خطری برای همه دوستان باشد. ما در همین چند روز گذشته جلساتی را با مدیر کل و اعضای انجمن صنفی برگزار کردیم تا بحث بیمه عزیزان در بخش خصوصی حل شده و بیمه کامل شوند.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

برای همه اعضای جامعه دامپزشکی و کل کشور آرزوی بهترین اتفاقات و سلامتی دارم و امیدوارم بحث حقوق مسئولین فنی بهداشتی ختم به خیر شده و به عددی برسد که در شأن همکاران دامپزشک باشد. امیدوارم که ۲۲ هزار نفر از همکاران خودمان در بخش مسئولین فنی بهداشتی را به راحتی فدا نکنیم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
2
15
واقعا انسان باشرافت و منطقی هستید ، رییس نظام استان ........... عقیده مخالف نظر ایشان دارن معتقدن حقوق مسئولین فنی با ضرب ضرایب هم خیلی زیاد هست و باید نصف همین مبلغ کم هم بگیرن ، هرچند شرافت و بزرگی به همه انسان ها داده نشده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
5
7
درود بر شما جناب دکتر. کاش در همه استان ها همچین افرادی وجو داشتند
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
1
8
ايراد اجرايي نشدن ماده ١٩وتمام گرفتاري هاي مسولين فني سازمان دامپزشكي وكارمندان در مسند كار اين بخش هستند
تماما در جلسات خصوصي عنوان ميكنند اين مبالغ چه خبر است
وبه كارفرما هم همين مطلب را منتقل ميكنند

................ از شغل دولتي استعفا بديد وبيايد اين حقوق هاي نداده را بگيريد
وگرنه از مسولين فني حمايت كنيد كه بتوانند به حق وحقوقشان برسند
احمدی
|
Brazil
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
0
6
درود فراوان
جناب دکتر خدا قوت
لطفا در شورای نظام کشوری از تصویب قوانین نادرستی که ضمانت اجرایی ندارند جلوگیری نمایید.
با تشکر
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۹
2
9
مرد واقعی بوشهر جناب دکتر کوثری عزیز
کاش استان ......... شخصی بمانند شما داشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
0
7
ده تومن کسر شود، بعضی مسئولین فنی به کارفرما بدهکار هم میشوند
Reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
0
6
در حالی که امروز شاهد تصویب ترمیم حقوق کارکنان نظام سلامت در مجمع تشخیص مصلحت نظام بودیم و یا مجلس مصوبه پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان رو مصوب می‌کنه در مقابل شاهد کاهش جمع ضرایب به ضرب ضرایب مسئولین فنی بهداشتی در حرکتی هماهنگ توسط اداره کل دامپزشکی و نظام دامپزشکی هستیم درواقع امروز بحث حمایت از دامپزشکان در همه وجه ها توسط این سازمان ها زیر سوال رفته و به حمایت از کارفرماها تبدیل شده .باید اسم سازمان ها متناسب با عملکردشان تغییرکنه.و پیشنهاد اینه که دامپزشکی از زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج و به وزارت سلامت و بهداشت ملحق بشه
حامد پیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
3
9
بسیار انسان شریف و کار درستی هستند ای کاش استان هایی چون ................ نیز از ایشان بیاموزند
پاسخ ها
دامپزشک بوشهر
| Finland |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۱
و البته بسیار بسیار کاربلد و شجاع . این شجاعت خیلی مهمه
دکتر نیوشا جهانمردی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
2
1
درود بر اقای دکتر دلسوز و پیگیر.
نظر شما
ادامه