کد خبر: ۸۰۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: چالش هایی که واکسیناتورهای دامپزشکی با ان روبرو هستند، یکی از علل اصلی محقق نشدن پیش بینی واکسیناسیون دام هاست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر برات الله زیدابادی» رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، گفت: یکی از چالش های عدیده ای که واکسیناتورهای دامپزشکی با ان روبرو هستند، عدم همکاری دامدار به دلایل مختلفی از جمله آبستنی دام ها و برداشت اشتباه از واکسیناسیون نظیر کاهش تولید شیر، بروز سقط جنین در دام و... می باشد.

وی، افزود: یکی دیگر از مشکلات پیش روی واکسیناتورها، کاهش جمعیت دام و از بین رفتن ذات گله داری است که همکار مایه کوب مجبور به واکسیناسیون خانه به خانه دام ها است که امری زمان بر و طاقت فرسا می باشد. همچنین در این زمان بعلت عدم حضور آقایان در منزل، مقید کردن  و مهار کردن دام ها برای خانم ها از لحاظ توان فیزیکی مشکل می باشد و همین امر اتلاف وقت بسیاری را در پی دارد.

زیدابادی، در ادامه توضیح داد: عدم توجه برخی از دامداران به زمان هماهنگ شده برای حضور اکیپ واکسیناسیون در محل روستا سبب مراجعات متعدد گروه های دامپزشکی به روستاها می شود که وقت زیادی برای واکسیناسیون در یک روستا  صرف می گردد.

 وی، اظهار داشت: همچنین با توجه به نوع  کار و فعالیت حرفه دامپزشکی در فصول گرم و سرد سال، شرایط اقلیم آب و هوایی نامساعد جوی، خود باعث توقف عملیات فنی امپزشکی می باشد.

زیدآبادی، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی از علل دیگر بی انگیزگی و عدم تمایل به همکاری دامدار با اکیپ های مایه کوب است.

این مقام مسئول، تاکید کرد: از اصلی ترین دلایل محقق نشدن پیش بینی حداکثری واکسیناسون دام، بروز صدمات و آسیب های فیزیکی برای همکار در حین عملیات فنی دامپزشکی، نظیر تزریق واکسن به دست، شکستگی اندام های حرکتی، درگیری با بیماری های مشترک نظیر تب مالت با دوره درمان طولانی، بروز تصادفات جاده ای در مسیر تردد به روستا و دامداری و... که در اکثر مواقع باعث از کارافتادگی نیروی مایه کوب شده که این مهم به موجب عدم توانایی در انجام عملیات فنی سبب بروز خلل در ادامه کار می شود.

رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، تاکید کرد: همچنین همکاران دامپزشکی از بیمه حوادث برخوردار نیستند  به همین دلیل همکار مایه کوب قدرت ریسک پذیری کمی در زمان کار و فعالیت دارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
0
0
اصلی ترین مشکل پرورش سنتی دام در کشور هست.برنامه پایش و مراقبت و پیشگیری و کنترل بیماریها در دامهای سنتی مشکل و در بسیاری از موارد با شکست مواجه میشه.پرورش دام هم مثل طیور باید از سنتی به صنعتی تغییر پیدا کند
دومین مشکل وجود واکسن رایگان هست.باید خدمات پیشگیری به صورت بهادار باشه.هم دامدار ارزش کار رو میدونه.هم باعث حذف دامداریهای سنتی میشه و هم با قطع دست دولت با اجرای طرحهای واکسیناسیون، واکسیناتور انگیزه ایی برای واکسیناسیون پیدا میکنه
نظر شما
ادامه