کد خبر: ۸۱۲۵
حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در خصوص احتمال شیوع بیماری مشمشه در استان هشدار داد و گفت: برای پیشگیری از شیوع این بیماری مردم باید از خرید و فروش اسب‌های فاقد شناسنامه دامپزشکی خودداری نمایند.
دکتر بهراد زندیه مدیر کل دامپزشکی استان گفت: بیماری مشمشه نوعی بیماری باکتریایی تک ‌سمی‌ها و قابل انتقال به انسان است.
وی اظهار داشت: در این راستا جهت شناسایی و مبارزه با بیماری مشمشه، عملیات تست مالئیناسیون برای شناسایی اسب‌های مبتلا به این بیماری درتمام باشگاه‌های سوار کاری استان انجام گرفته و هم اکنون این بیماری در استان مهار شده و تحت کنترل است.
دکتر زندیه ضدعفونی مداوم اصطبل‌ها، اشیاء و لوازم جانبی اسب‌ها را از اقدامات مهم و مؤثر در کنترل بیماری مشمشه عنوان کرد.
وی یادآور شد: برای اطمینان و پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری به انسان باید هر شش ماه یکبار در تمام اسب‌داری‌ها و باشگاه‌های نگهداری اسب تست مربوطه انجام شود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت این بیماری از نظر واگیری سریع و سرایت آن به انسان، گفت: به طور کلی تمام افرادی که در ارتباط مستقیم با تک‌سمی‌ها به ویژه اسب هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی یکی از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم اداره کل دامپزشکی استان را پیشگیری از بیماری‌های مشترک و ارتقای بهداشت عمومی جامعه عنوان کرد و افزود: بیماری‌های مشترک انسان و دام از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی حائز اهمیت است.
دکتر زندیه یادآورشد: بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان یا زئونوزها بیماری‌ها و عفونت‌هایی هستند که به طور طبیعی بین حیوانات مهره‌دار و انسان انتقال می‌یابند.
وی گفت: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از میان هزار و 709 عامل بیماری‌زای شناخته‌ شده در انسان، 832 عامل یعنی 49 درصد و از میان 156 بیماری نوپدید و بازپدید شناخته‌ شده مشترک، 114عامل یعنی 74 درصد زئونوز می‌باشند.
دکتر زندیه با بیان اینکه سیاست سازمان دامپزشکی در راستای کنترل بیماری مشمشه انجام تست کنترلی مالئیناسیون در تک‌سمی‌هاست، گفت: کارشناسان مبارزه با بیماری‌های مشترک این اداره کل در سالجاری دو هزار و 170 رأس اسب و تک سمی را تحت این تست قرار داده اند که این آمار نسبت به پیش بینی ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور بیش از دو برار رشد داشته است.
وی تاکید کرد: باید این باور در میان مردم ایجاد شود که همکاری با ماموران و بازرسان دامپزشکی همواره در زمینه حفظ سرمایه‌های دامی و ارتقا بهداشت عمومی جامعه است.
وی ادامه داد: تحقق بسیاری از برنامه‌های دامپزشکی استان در زمینه پیشگیری از بیماری‌های مشترک انسان و دام منوط به همکاری‌های بین‌بخشی و همکاری صاحبان دام با گروه ‌های دامپزشکی است.
نظر شما
ادامه