کد خبر: ۸۱۲۷۵
تعداد نظرات: ۴۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: ما در حوزه تولید یک نقطه بحرانی داریم که می‌توانیم در این نقطه بیماری‌های خطرناک و مشترکی داشته باشیم و برای اینکه در این حوزه دچار خسارت سنگین نشویم باید علم بیوتکنولوژی تکیه کنیم که به کمک بشریت آمده است ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اینکه مخاطبان تنها به اخباری که در سایت سازمان دامپزشکی کشور منتشر می‌شود توجه داشته باشند، اظهار کرد: طی سال گذشته در همین بازه زمانی ۶۶ کانون تب برفکی در کشور داشتیم و این در حالی است که ما در سال جاری ۳۰ کانون داریم و بعضاً در رسانه‌ها مباحثی مطرح می‌شود که واقعیت ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه نمایشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی اظهار کرد: دستگاه حاکمیتی باید علاوه بر سند با اجرای علم نیز هماهنگ باشد تا در حوزه تولیدات کشاورزی در شرایط شایسته‌ای باشد. ما در کشور حدود ۱۳۰ میلیون تن فرآورده‌های غذایی تولید می‌کنیم که در این حوزه تکنولوژی بزرگترین خدمت را ارائه می‌دهد و حلقه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند اما مهم‌ترین نکته این است که من به عنوان یک متخصص دامپزشکی و طیف وسیعی از تولید کنندگان که با ما همکاری دارند در حوزه فرآورده خامه‌ای حدود ۱۷ میلیون تن در سال تولید داریم، برای اینکه بهره‌وری را به حداکثر برسانیم به تکنولوژی نانو و اقدامات علمی و فناوری که در دست محققان و پژوهشگران است نیاز داریم تا از بحران‌ها عبور کنیم.

وی افزود: ما در حوزه تولید یک نقطه بحرانی داریم که می‌توانیم در این نقطه بیماری‌های خطرناک و مشترکی داشته باشیم و برای اینکه در این حوزه دچار خسارت سنگین نشویم باید علم بیوتکنولوژی تکیه کنیم که به کمک بشریت آمده است.

رفیعی‌پور ادامه داد: اگر طی سال‌های گذشته موفقیت‌هایی را در حوزه تولید خوراک، واکسن، دارو، مکمل‌های غذایی، سموم، ضدعفونی کننده‌ها و... و. علم بیوتکنولوژی و فناوری‌ها به ما کمک کرده است. سالیان سال است که ما در ایران اپیدمی بیماری نداشتیم و میزان تولید ما مناسب است و این شرایط را مدیون دانشمندان حوزه موسسات تحقیقات پژوهشی در حوزه‌های دولتی و خصوصی هستیم.

وی درباره تب برفکی که این روزها در خبرها جریان ساز شده است مطرح کرد: من معتقدم که بازی رسانه‌ای میان تولیدکنندگان و واردکنندگان گوشتی در این میان مطرح است که امنیت غذایی را دچار خطر می‌کنند. شما در هر موضوعی نمی‌توانید جلوی این همه شبکه اجتماعی و اخبار راست و دروغ را بگیرید ولی مرجع صلاحیت دار این موضوع در حوزه بیماری‌های دائمی مثل برفکی و... موسسات تحقیقات پژوهشی هستند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور مطرح کرد: تب برفکی از جمله بیماری‌هایی است که اگر شرایط زیستی در مجموعه دامداری رعایت شود محصولات علم بیوتکنولوژی می‌تواند به ما کمک کند. رخ دادن تب برفکی یک امر طبیعی است، اما کانون‌های انفرادی بودن آن می‌تواند خطرناک باشد که اگر بخواهیم یک آمار دقیق از دی ماه سال گذشته تا ۱۵ دی ماه سال جاری بدهیم و مقایسه کنیم ما در سال جاری شاهد کاهش کانون‌ها هستیم چرا که طی سال گذشته در همین بازه زمانی ۶۶ کانون در کشور داشتیم و این در حالی است که ما در سال جاری ۳۰ کانون داریم بعضاً در رسانه‌ها مباحثی مطرح می‌شود که واقعیت ندارد و تنها راه حل این است که فقط به مطالبی که در سایت سازمان دامپزشکی منتشر می‌شود توجه شود.

وی تاکید کرد: هیچ واکسنی چه تولید داخل و چه وارداتی مصرف نمی‌شود مگر اینکه تمام الزامات بهداشتی و میزان اثربخشی، کیفیت و پروانه تولید و... بررسی شود در غیر این صورت واکسنی مصرف نخواهد شد.

 

انتشار یافته: ۴۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
4
27
جناب رییس سازمان چندصد تا کانون میخواهید برایتان در بیاورم.بیماری در تمام نقاط کشور وجود دارد .............
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
متاسفانه برخی افراد با دیدن یک دامداری درگیر در منطقه خودشان فکر می کنند تمام کشور اینجوری هست خوشبختانه درحال حاضر بحران در کشور نداریم ولی متاسفانه برخی افراد آرامش جامعه را هدف قرار دادند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
اظهارات رئیس حاوی تناقض‌ها و ادعاهای بدون پشتوانه است که اعتبار سازمان را زیر سؤال می‌برد. برای بهبود این وضعیت، سازمان باید به جای انکار مشکلات و انتقاد از رسانه‌ها، به شفاف‌سازی اطلاعات، ارائه مستندات کافی و بهبود رویکردهای کنترل بیماری بپردازد. همچنین، پاسخگویی به نگرانی‌های عمومی و همکاری با رسانه‌ها به جای مقابله با آنها، می‌تواند به بازسازی اعتماد از دست‌رفته کمک کند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کاهش کانون‌های تب برفکی از ۶۶ مورد در سال گذشته به ۳۰ مورد در سال جاری، بر این موضوع تأکید می‌کند که تنها اخبار منتشرشده در سایت سازمان دامپزشکی معتبر است. اما این ادعا با گزارش‌های میدانی و مشاهدات مردمی که از شیوع گسترده‌تر این بیماری حکایت دارند، در تناقض است. این تناقض باعث ایجاد شکاف بین ادعای رسمی و واقعیت‌های عینی شده و اعتماد عمومی به سازمان دامپزشکی را زیر سؤال می‌برد.
رئیس سازمان دامپزشکی با انتقاد از رسانه‌ها و بیان اینکه برخی اخبار واقعیت ندارند، سعی دارد تنها سایت سازمان را به عنوان منبع معتبر معرفی کند. این رویکرد نه تنها شفافیت را کاهش می‌دهد، بلکه باعث ایجاد این تصور می‌شود که سازمان در پی پنهان‌کاری یا کنترل اطلاعات است. در حالی که در جوامع دموکراتیک، رسانه‌ها نقش مهمی در نظارت و افشای حقایق ایفا می‌کنند و این انتقاد بدون ارائه مستندات کافی، غیرمنصفانه به نظر می‌رسد.
ادعای رئیس سازمان دامپزشکی مبنی بر وجود بازی رسانه‌ای بین تولیدکنندگان و واردکنندگان گوشت، بدون ارائه هرگونه شواهد یا مستندات، قابل قبول نیست. اینگونه اظهارات بدون پشتوانه، نه تنها اعتبار سازمان را خدشه‌دار می‌کند، بلکه می‌تواند به عنوان تلاشی برای انحراف اذهان عمومی از مشکلات واقعی تلقی شود. در بسیاری از کشورها، چنین ادعاهای بی‌پایه می‌تواند منجر به بازخواست مسئولان مربوطه شود.
رئیس سازمان دامپزشکی کاهش کانون‌های تب برفکی را به عنوان دستاورد سازمان معرفی می‌کند، اما این ادعا با این واقعیت که در سال‌های گذشته نیز کاهش موارد بیماری به زحمات سازمان نسبت داده می‌شد، در تضاد است. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است کاهش یا افزایش کانون‌های بیماری بیشتر تحت تأثیر عوامل خارجی (مانند شرایط آب‌وهوایی یا تغییرات در مدیریت دامداری‌ها) باشد تا اقدامات سازمان دامپزشکی.
با توجه به اینکه رئیس سازمان دامپزشکی اذعان می‌کند در زمینه تب برفکی کار متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته انجام نشده، این سؤال مطرح می‌شود که چرا انتظار نتایج متفاوت وجود دارد؟ این موضوع نشان‌دهنده عدم برنامه‌ریزی و نوآوری در رویکردهای کنترل بیماری است.
احمدی
| United States of America |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
با درود فراوان
با تشکر از حکیم مهر که همچنان اجازه ابراز نظرات رو به خانواده دامپزشکی می دهد؛موضوعی که در حال حاضر در برخی گروههای دامپزشکلن به شدت جلوگیری و سرکوب می شود(یعنی بیان حقایق)
اما در مورد موضوع این مصاحبه؛
اقای دکتر دلیل این همه نگرانی و برخورد اینچنینی چیست؟
شما به راحتی میتوانید با استدلال و مستندات مطلب خود را بیان کنید اینهمه برخوردهای تحکمی برای چیست؟؟
دکتر امین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
3
4
.................
به نظر می آید واکسن ایرانی [...] در گاو مانع تب برفکی نیست
به نظر می آید این سویه را ساپورت نمیکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
بهترین کارایی را فقط واکسن [...] داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
مرکز ملی تشخیص سازمان مرتب واکسن ها را مچینگ تست می کند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
0
5
چشم ، امری!
دامپزشک
|
United States of America
|
۲۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
1
15
پس دفتر مبارزه سازمان چکار میکنه؟؟؟!!!!
پاسخ ها
آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
دامپزشک با پرچم آمریکا دفتر مبارزه برنامه مدون مشخص دارد و از شهریور پیش بینی کاملی از بیماری تا آخرسال را ارائه کرده است و برهمین اساس برنامه ریزی کرده است . متاسفانه برخی افراد با استناد به اخبار غیر موثق سهوا یا عمدا دنبال تخریب هستند لطفا انصاف داشته باشید و دنبال تشویش جامعه نباشید
K1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۱۹
0
18
یکی از دلایل عمده این هست که کسی کانون ثبت نمیکنه. همه معتقد هستن که با ثبت کانون فقط خود مسئول مبارزه است که به چالش می افته. به همین دلیل ثبت کانون به حداقل رسیده. باید به واحد مبارزه نگاه ویژه بشه. فلسفه وجودی سازمان، مبارزه با بیماری های دامی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
0
12
وقتی کانون ها گزارش نمی‌شوند.....چرا باید طوری رفتار شود که ترس از ثبت کانون باشد
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
3
14
.......................
هر استانی که بگردی بالای ۶۰ تا کانون داره...
چرا واقعیت رو پنهان میکنید؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
احتمالا شما ماهواره دارید که دارید تمام استانها را رصد می کنید . نه اصلا اینجوری نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
مگه شما با ماهواره دنبال بیماری میگردی؟
اگه دامپزشک باشی ، هم دوره ای های دانشگاهی ات در چهار سوی ایران پراکنده اند
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
0
6
تب مالت چی دکتر؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
1
5
با سلام و عرض خداقوت
بویژه تلاشگران حوزه فنی واکسیناسیون که با کار جهادی و زحمت مضاعف در جهت کنترل بیماریهای دامی در حال خدمت هستند . .آرزوی سلامتی و سعادتمندی برای همه مردم خوب کشور عزیز مان .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
0
10
مبارزه با گزارش بیماری در اولویت است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
واقعا انسان متاسف می شود وقتی این کامنت ها را می خواند آیا اطلاعی از گزارشات حوزه انسانی دارید ؟؟؟؟ چقدر سازمان دامپزشکی مظلوم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
با این حقوقها کاملا مظلوم است. اما ربطی نداره که در گزارش بیماری .... فرصت ۲۰ روزه برای پایان دادن داده بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
0
5
آقای رییس کانون ها گزارش نمیشود.در استان ......... تا دلت بخواهد کانون تب برفکی هست . وتلفات هم زیاد .ولی گزارشی داده نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
این شامل همه استانها نمی شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
پس شامل کدام استانها است؟؟؟؟؟؟؟
کامیاب قیصربیگی
|
Germany
|
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
1
15
سلام.
واقعا جا دارد نهادهای نظارتی ورود کنند .
به احتمال زیاد شیوع تب برفکی در کشور منجر به جابه جایی وزیر آقای نوری قزلچه هم خواهد شد .
تلفات و درگیری این دوره تب برفکی وحشتناک است .
الان در یک ماه ، ۱۰ کانون تب برفکی در شهرستان خرم آباد فقط ینده گزارش کردم و دوستان دیگر و شهرستان‌های دیگر بماند .
یعنی سایر استان‌های کشور فقط ۲۰ کانون دارند .

خدا وکیلی آقای دکتر رفیعی پور این اطلاعات شما با عقل ناقص ما هم هم خوانی ندارد .

لطفا نهادهای نظارتی ورود کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
تو استان ما امسال بالای ۶۰ کانون داشتیم.
پس کل کشور باید پاک باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
این فرافکنی و شایعه پراکنی برخی افراد آرامش جامعه را مورد هدف قرار داده است متاسفانه اطلاعات برخی افراد ناقص و غلط است . مدیران استانی ضمن شفافیت کامل بایستی با افرادی که اطلاعات غلط بدهند و آرامش کشور را هدف قراردادند برخورد نمایند .
همکار دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
از یک تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۲ تعداد ۶۶ کانون تایید تب برفکی گزارش گردیده است ولی از یک تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۳ تعداد ۳۰ کانون ثبت شده است این آمار رسمی و ثبت شده است . تایید کانون فقط باید تایید نتایج آزمایشگاهی است درغیر اینصورت مورد تایید نیست و ارزشی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
پای غریبه را نباید به خانه باز کرد.
دکترامیرنصرخضرایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
سلام همکارگرامی
شما مرجع رسمی هستید درخصوص اعلام کانون تب برفکی؟؟۴راس دام راشما چهارتاکانون اعلام کردین.واقعیات راوارونه کردن کاردرستی نیست
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
سلام.
یکی از کارکنان دولت ،یک پرواربندی خریداری کرده و به قول خودش می خواست به تولید کشور کمک کند .
شروع کرده بود به خرید گوساله .
در اولین خرید پنج راس گوساله حدود ۳۰۰ کیلوگرم ،خریداری کرده بود که بعد از یک هفته ،سه راس مبتلا به تب برفکی شدند ،از سه راس مبتلا دو راس تلف شدند و بقیه را فروخت و حالا آن دوراس هم مبتلا شدند .یعنی ۱۰۰درصد میزان آلودگی.
ما فرا فکنی نمی کنیم دوست گرامی ،اگر قبول ندارید تشریف بیاورید از این واحدها ی آلوده بازدید میدانی بفرمایید .

متاسفانه دوستان سازمان به اشتباه گزارش بیماری را منوط کردن به تایید آزمایشگاه.
که در خصوص تب برفکی جز هدر دادن وقت همکاران برای نمونه گیری و هزینه آزمایشگاه چیز دیگری ندارد .
اندیشمندان سازمان دامپزشکی در خصوص تب برفکی در یک استان نمی تواند همزمان چند سویه شیوع پیدا بکنند و این به تجربه ثابت شده است .پس نیاز به ارسال نمونه از هم کانون‌های درگیر بیماری نیست .
چرا واحدهایی که از واکسنی عیر از واکسن دولتی استفاده کردند ،آلودگی مشاهده نمی شود .
از پشت میز نمی شود دستورالعمل صادر کرد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
2
11
اصلا کانون رو گزارش کنیم
کو واکسیناتور که بره تو شعاع واکسن بزنه؟
بخش دولتی که همه واکسیناتور ها ادامه تحصیل دادند در شأن شون نیست واکسن بزنند
بخش خصوصی هم که میگه پرداختی پایینه یک روستا را میزند ده تا روستا گزارش میکند درصورتیکه نه هزینه واکسن میده نه وقتی صرف تحویل واکسن می‌کنه میاد آماده از شبکه میگیره و هزینه ایاب ذهاب هم جداگانه میگیره
و حتی یک مبلغی هم زیرگاوی از دامدار میگیره بازم راضی نیست
واکسن مهم تب برفکی باید رایگان و توسط نیروی دولتی و به صورت اجباری در ساعات اداری انجام شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۴
بجای افترا و توهین به بخش خصوصی زحمتکشی که 10 ماه از سال گذشته و هنوز ریالی بابت طرحها دریافت نکرده و با باد هوا گذران زندگی میکند بروید و ببینید واکسیناتورهای شبکه ها چگونه کار و گزارش صوری میدهند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
2
7
آقای دکتر رفیعی پور باید یک خانه تکانی اساسی درسطح ادارات کل انجام شود .تنها باجابجایی مدیر کل کار درست نمیشود.افراد شایسته کاربلد ودلسوز دامپزشکی سرکار بیایند
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
این را قبول دارم برخی استانها واقعا وضعیت مدیریتی ضعیفی دارند نارضایتی شدیدی بین کارمندان وجود دارد وقتی یک نفر فقط با ۱۰ سال سابقه کار بدون حتی یک دقیقه سابقه مدیریتی استانی مدیرکل بشود و از لحاظ فنی با اصول اولیه آن آشنایی نداشته باشد وضعیت همین می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
0
5
آیا اقای دکتر رفیعی پور اطلاعی از امار تب برفکی استان ........... دارند؟؟؟؟ چیزی برای گفتن ندارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۰
0
8
جناب رئیس دستور فرمودند ظرف بیست روز باید تب برفکی کنترل بشه. به نظرم همکاران استان ها هم یه اولتیماتوم لیست روزه برای درج تسری در حکم های کارگزینی بگذارن و در صورتی که اجرا نشد. اون وقت با دقت و حساسیت کلیه کانون های تب برفکی رو با اخذ نمونه، عکس و مستندات ثبت کنند تا اون وقت خود جناب وزیر هم تشریف ببرند تعطیلات چه برسه به ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
عالی بود
عالی
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
نان پدر و شیر مادرت حلالت .
البته این کشور اونقدر هم بی درو پیکر نیست .
بعضی ها فکر می کنند ،می توانند با دست کاری آمار،واقعیت‌ها را پنهان کنند ،اما روز پاسخ گو شدن زیاد دور نییت..
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
0
5
سلام
اقای دکتر درست میگند، قبلا ۶۰ کانون بود ( شامل تعدادی دامداری و روستا و بعضا شهرهای کوچک) و الان ۳۰ کانون ( شامل ۳۰ استان کشور از ۳۱ استان)
پاسخ ها
همکار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۱
اصلا اینجوری نیست به هیچ وجه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
0
0
با احترام به همه صاحبنظران و مدیران
مشکل اصلی در زمینه پرورش دام سبک عدم مدیریت مناسب هست.
در این خصوص حقیر طرحی رو مطرح می کنم امیدوارم صاحب نظران نقاط ضعف اون رو برطرف و نقاط قوتش رو تقویت کنند تا قابلیت اجرا داشته باشه تا هم معضل کنترل و مبارزه با بیماریهای واگیردار و مشترک و هم معضل قاچاق دام و هم معضل سرشماری دام سبک حل بشه :
مسئله اصلی، پرورش سنتی و بی قید و بند دام سبک در این کشور هست که هر کسی با توجه به امکانات اندک و چند متر جا و به امید افزایش سرمایه یا سرگرمی، خیال پرورش دام رو در سر میپروراند و یک شبه دامدار و صاحب چند راس میش و بره میشه و یک شبه هم همه رو میفروشه و دیگه دامدار محسوب نمیشه.
مقرر کنند پرورش دام مولد رو فقط واحدهای دارای پرورانه بهداشتی بهره برداری داشته باشند و فقط دام ماده و میش داشتی رو پلاک کنند(شامل عشایر هم بشه).ظرفیت این واحدها بالای دویست راس دام مولد باشد.این واحدها همانند واحدهای پرورش طیور تحت نظر یک مسئول فنی دامپزشک باشند.نقل و انتقال میش ماده و بره ماده فقط با مجوز دامپزشکی باشه و در غیر اینصورت قاچاق دام و مشمول جریمه های سنگین باشه.موظف باشه هر شش ماه یکبار موجودی دام رو به صورت خوداظهاری در سامانه ها به روزرسانی کنه و توسط مسئول فنی فارم و کارشناسان شبکه های دامپزشکی و جهاد راستی آزمایی بشه.و به ازای هر تعداد اضافه کردن دام یا کسری موجودی بدون مستندات به هر نحو پاسخگو باشه. هچیکس حق پرورش دام مولد و بره ماده رو به صورت سنتی نداشته باشه .
از اون طرف فقط و فقط پروار بندی به شکل سنتی و صنعتی مجاز باشه و در هر شرایطی.نقل و انتقال دام نر پرواری بدون مجوز باشه.و کشتار دام نر در کشتار بدون مجوز و بدون پلاک مجاز باشه.
با این طرح مزایای ذیل بهره برداری میشه:
کنترل بیماریها در واحدهای دارای پروانه و به صورت صنعتی راحت هست چون تحت نظر دامپزشک و شبکه هست.واکسنها سر وقت خورده میشه.گزارش بیماری انجام میشه.بروسلوز به راحتی تحت کنترل در میاد.آمار دام مولد در کل کشور مشخص هست.دامدار با این شرایط و برای حفظ سرمایه راغب تر به بیمه دام هست.برای تمدید پروانه ها ساختار دامداری مرتب پایش و کنترل میشه.دامدار بره های ماده مازاد رو به صورت شناسنامه دار و با مجوز و فقط به واحدهای پروانه دار میتونه انتقال بده و نه به دامداران سنتی چون قانون بهش اجازه نمیده.بره نر مازاد رو یا خودش پروار میکنه و در کشتارگاه کشتار میکنه یا به افرادی که قصد پرورش دارن(سنتی و صنعتی) بدون مجوز و‌بدون پلاک میده .قاچاق دام به هیچ وجه انجام نمیشه چون دامدار در مورد موجودی دامش مرتب از مجاری مختلف پایش میشه و تحت کنترل هست.
دامدار سنتی هم فقط مشغول پروار بندی بره نر هست و چون فقط یکبار ورود و خروج بره نر به دامداریش رو داره و مدت پرورش کوتاه هست و از دامداریهای تحت کنترل و واکسن خورده خریداری کرده کمتر دچار بیماری میشه و اگر در دامداریهای سنتی دام مولد و بره ماده رویت بشه به عنوان قاچاق دام ،مبدا و مقصد مشمول جریمه های سنگین بشن( مشکل اصلی در حال حاضر اینه که دامدار چند راس میش تهیه میکنه.چند صباحی نگهداری میکنه .واکسن ها رو اصلا نمیزنه.گاهی چند تا مولد یا بره ماده رو میفروشه و نه واکسن خورده و نه از نظر انتقال بیماریش تحت نظر هست.گاهی مواقع هم تو دامداریها دور میگرده و دنبال چند تا میش هست که خریداری بکنه که به این شکل انتقال بیماری به راحتی امکان پذیره)
کشتار دام نر در کشتارگاه بدون مجوز باشه و فقط دام مولد با مجوز به کشتارگاه بیاد اونم فقط دام مولد مازاد یا پیر و بدون آبستنی
دکترامیرنصرخضرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
3
0
سلام وارادت خدمت فرهیختگان
اینکه درفصل سرد سال تب برفکی شیوع پیدامی کند جای تعجب نداره دراروپاهم هست دراسیاهم هست ،خوب توایران هم هست ‌بوده ولی مهم اینست که برنامه های جدی وارزیابی شیوع جدید بیماری توسط ریاست محترم سازمان ومسئولان دفاترتخصصی درحال انجام است.
پاسخ ها
دکتر وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
بیماری سالهاست در اروپا ، امریکای شمالی و اکثر کشورهای امریکای مرکزی و‌جنوبی و استرالیا و‌نیوزیلند ریشه کن شده است .. اخیرا در دهم ژانویه در تعداد س راس گاومیش در المان بیماری مشاهده شده است که هنوز منشا و سویه ان در دست بررسیست .. لطفا از بیان‌اطلاعات اشتباه خودداری فرمایید . بیماری در حال حاضر در اسیا و‌ افریقا اندمی است . می توانید به گزارش سازمان جهانی بهداشت دام و‌نقشه های مربوطه مراجعه کنید .
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۳
آقای دکتر خضرایی در کامنتهای بالا،منکر بیماری شدید و دوستان را متهم کردید به وارونه جلوه دادن حقیقت و بعد اطلاعات غلط جهت توجیه بیماری می آورید .
آقای دکتر شنیدید که ماه پشت ایر نمی ماند .
تلاش شما و دوستانی که بصورت ناشناس همکاران را تهدید می کنند که بیماری را گزارش نکنند ،راه به جایی نمی برید .
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۲
0
3
مرکز ملی تشخیص سازمان ......................... از اون افتضاح توزیع واکسن هاری ترکیه ای بدون پتنسی و طغیان هاری بگیر تا تب برفکی و ppr و آنفلوانزای پرندگان و سل و بروسلوز .
نقش فشل دو انستیتوی دولتی مستقر در کرج هم که بوضوح در انها پر رنگ است
دکترامیرنصرخضرایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۴
0
0
فرهیختگان گرامی جناب دکترعطاردوجناب بیگی
عارضم خدمتتون کسی انکارنخواهدکرد ایجاد کانونهای تب برفکی رادرکشور،صحبتی که عرض داشتم خودداری درمیزان ‌تعداد کانونهابودکه اغراق امیزبود
بهرجهت جناب دکترعطارد هم منکر صحبت بنده نشدید دراروپاواسیانیزوجوددارد.بنده هم عرض داشتم همین موضوع را،قطعاسازمان فرهیختگان دامپزشکی این اراده رادارند تاجایگاه مناسبی ازجهت کنترل بیماری اخذکنند به دور از سیاست کاری ها ‌،تهدیدی درجهت شماعزیزان صورت نپذیرفت ولی اینکه تعدادراغیرکارشناسی فرمودین عرایض داشتم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۳/۱۰/۲۴
0
0
اقای رییس توجه داشته باش که تا مدیرانی دراستانها داریم که گزارش کانون بیماری روباحفظ سمت خودشون درتضاد میبیند نمیشه به کانون های گزارش شده اکتفا کرد ودم از مهار بیماری زد هرسال موضوع پیشگیری بدتر ازسال قبل واصلا پیشرفتی نداریم واگر درسالی تب برفکی نداریم به این معنا نیست که ما کارمونو درست انجام میدیم بلکه ممکن ایمنی طبیعی بعد بیماری دخالت داشته که شاهد بیماری برامدتی نباشیم
نظر شما
ادامه