کد خبر: ۸۱۹۸۱
تعداد نظرات: ۴۰ نظر
نگاه شما:
در سنوات گذشته تقریبی سی سال گذشته، دامپزشکان چیره‌دست در بخش دولتی غیر از اینکه دست به قلم بودند، بلکه دست به سرنگ حرفه‌ای نیز بودند و چه خدماتی به مناطق محروم نکردند ...

تحلیلی جامع بر لغو ممنوعیت اشتغال همزمان دامپزشکان دولتی در بخش خصوصی: فرصتها، تهدیدها و راهکارهای پیشرو

دکتر جواد شایان‌خواه

به دنبال واکنش‌های گسترده‌ای که به دستور لغو ممنوعیت اشتغال همزمان دامپزشکان دولتی در بخش خصوصی شکل گرفته است، تصمیم گرفتم با تکیه بر اندک تجربه شخصی‌ام در تمامی بخش‌های دولتی، خصوصی، آموزشی و دانشگاهی دامپزشکی، این موضوع را از زوایای مختلف بررسی کنم.

بسیاری از انتقادات به این تصمیم، به تعارض منافع و کاهش کیفیت خدمات دولتی اشاره دارد، اما آیا این استدلال‌ها در عمل هم درست هستند؟

در این زمینه، سخنی از رئیس‌جمهور پیشین، محمود احمدی‌نژاد، نیز به ذهن می‌رسد که اظهار داشتند: «کسی که می‌خواهد نظارت کند، خود باید از همه کارشناس‌تر باشد، وگرنه به جای مدیریت و نظارت، تحت تأثیر بخش نظارتی و خصوصی... قرار خواهد گرفت و به جای مدیریت، مدیریت خواهد شود.»

این جمله به‌خوبی نشان می‌دهد که اشتغال همزمان می‌تواند هم تهدید باشد و هم فرصت، بسته به اینکه چگونه آن مدیریت شود و لغو این دستور قبلی نقطه عطفی در تاریخ دامپزشکی خواهد بود و می‌بایستی ان را به فال نیک گرفت؛ همچنانی که در سنوات گذشته تقریبی سی سال گذشته، دامپزشکان چیره‌دست در بخش دولتی غیر از اینکه دست به قلم بودند، بلکه دست به سرنگ حرفه‌ای نیز بودند و چه خدماتی به مناطق محروم نکردند و برای دامداران ان عصر نیز فراموش‌نشدنی است و شبکه‌های دامپزشکی (ادارات دامپزشکی فعلی) که هنوز وسایل مامایی و جراحی و... آن زمان در انبارهای ادارات هنوز هم موجود است و خاک می‌خورد.

ولی متاسفانه در حال حاضر دریغ از یک کارشناس متبحر که بتواند جا پای بزرگان بگذارد، چون علنا بخش دولتی بنا بر اقتضا و حمایت از خصوصی‌سازی و برون‌سپاری امور وارد حوزه سامانه‌ای گردیده و علنا کاربر کامپیوتر شده‌اند و بس! پس لازمه این کار در وهله اول لغو این دستور بود.

در این خصوص دوست داشتم قیاسی بزنم به سایر حوزه‌های مرتبط به مانند پزشکان، داروسازان و دندانپزشکان نه از باب قیاس مع‌الفارق، بلکه نگاه چند بعدی به این مسئله

۱. وضعیت فعلی در وزارت بهداشت (پزشکان، داروسازان، دندانپزشکان):

مزایا:

- افزایش درآمد نیروهای دولتی: اشتغال در بخش خصوصی به عنوان منبع درآمد مکمل، انگیزه حضور در بخش دولتی را حفظ می‌کند.

- کاهش فرار مغزها: امکان فعالیت دوگانه از مهاجرت متخصصان به بخش خصوصی یا خارج از کشور جلوگیری می‌کند.

- دسترسی بهتر مردم به خدمات: پزشکان باتجربه دولتی، خدمات خود را در بخش خصوصی نیز ارائه می‌دهند.

معایب و چالش‌ها:

- تعارض منافع: ممکن است اولویت‌دهی به بیماران خصوصی یا سودآوری بر وظایف دولتی تأثیر بگذارد (مثلاً کاهش زمان ویزیت در بیمارستان دولتی).

- کاهش کیفیت خدمات دولتی: خستگی ناشی از کار دوگانه و تقسیم تمرکز بر عملکرد حرفه‌ای.

- نابرابری جغرافیایی: تمرکز پزشکان در شهرهای بزرگ و محرومیت مناطق روستایی از خدمات تخصصی.

قوانین محدودکننده:

- مدیران ارشد (مانند رؤسای دانشگاه‌ها یا معاونین وزارت) معمولاً مجوز فعالیت خصوصی ندارند تا از تعارض منافع جلوگیری شود.

- پزشکان عادی موظفند ساعات مشخصی را در بخش دولتی حضور یابند، اما نظارت دقیقی بر این موضوع وجود ندارد.

۲. وضعیت جدید در سازمان دامپزشکی:

مزایای لغو ممنوعیت:

- استفاده از ظرفیت تخصصی: دامپزشکان دولتی می‌توانند در بخش خصوصی (مانند کلینیک‌ها یا مشاوره به تولیدکنندگان) تجربه کسب کنند و این دانش را به حوزه دولتی منتقل کنند.

- جذب و نگهداری نیروها: افزایش درآمد از طریق بخش خصوصی، جذابیت شغل دولتی را برای دامپزشکان افزایش می‌دهد.

- رشد بخش خصوصی دامپزشکی: توسعه خدمات پیشرفته‌تر با مشارکت متخصصان دولتی.

ریسک‌ها و نگرانی‌ها:

- تعارض منافع: ممکن است دامپزشکان در نظارت بر بخش خصوصی (مثلاً در صدور مجوزها یا بازرسی‌ها) جانبدارانه عمل کنند.

- کاهش تمرکز بر وظایف حاکمیتی: اولویت‌دهی به درآمدزایی خصوصی بر مسئولیت‌هایی مانند کنترل بیماری‌های دامی یا واکسیناسیون تأثیر بگذارد.

- فقدان چارچوب نظارتی شفاف: سازمان دامپزشکی برخلاف وزارت بهداشت، ممکن است سازوکارهای نظارتی ضعیف‌تری برای کنترل ساعات کاری یا تعهدات داشته باشد.

۳. مقایسه کلیدی بین دو بخش:

۴. درس‌هایی از وزارت بهداشت برای سازمان دامپزشکی:

تعریف چارچوب شفاف:

- مشخص کردن ساعات مجاز برای فعالیت خصوصی (مثلاً حداکثر ۲۰ ساعت در هفته).

- ممنوعیت فعالیت مدیران ارشد در بخش خصوصی (همانند تبصره جدید سازمان دامپزشکی).

تقویت نظارت:

- ایجاد سامانه ثبت ساعات کاری در بخش دولتی و خصوصی.

- اعمال جریمه برای تخلفات (مانند کاهش حقوق یا تعلیق پروانه).

شفاف‌سازی تعرفه‌ها:

- تعیین تعرفه‌های استاندارد برای خدمات خصوصی دامپزشکی به جلوگیری از رقابت ناسالم کمک می‌کند.

آموزش اخلاق حرفه‌ای:

- برگزاری دوره‌های آموزشی برای کاهش تعارض منافع و افزایش مسئولیت‌پذیری.

لغو ممنوعیت اشتغال همزمان در سازمان دامپزشکی می‌تواند فرصتی برای بهبود همکاری بخش دولتی و خصوصی باشد، اما موفقیت آن به تدوین قوانین شفاف، نظارت دقیق و فرهنگ‌سازی اخلاقی وابسته است. تجربه وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فعالیت دوگانه می‌تواند به افزایش کارایی منجر شود، اما در صورت عدم مدیریت صحیح، تعارض منافع و کاهش کیفیت خدمات عمومی را به دنبال خواهد داشت.

سازمان دامپزشکی باید با الگوبرداری از نقاط قوت وزارت بهداشت (مانند نظام پزشکی) و اجتناب از اشتباهات آن (مانند نظارت ضعیف)، این سیاست را به گونه‌ای اجرا کند که منافع عمومی و حرفه‌ای‌گرایی را همزمان تأمین نماید ان‌شالله. و من الله توفیق

 

انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
11
16
حق الانصاف ،می بایستی بزارن بخش دولتی فعالیت کنه وگرنه میشن همگی پشت میزنشین و بی اطلاع از امورات زیر دستشان و این کارها رو یه دیپلم معمولی هم می تونه انجام بده
ناشناس
|
United States of America
|
۰۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
7
9
واقعا اگر بخش دولتی توان فعالیت داشته در بخش خصوصی و درمان چرا که ،صد البته فضا رقابتی میشه به شرطی که عدالت باشه ،وگرنه کسی که واقعا کار بلد نباشه لعو این مصوبه هیچ فایده ای براش نداره ،مگر کار بلدها که اونها هم در بخش دولتی هر استان به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد تازه ،اونم براساس حق الزحمه کارمنده، بتونی درمان کنی دام مردم رو،یا طیور یا ماهی و زنبور ،تولیدکننده و یا مردم پول مفت ندارن به بخش خصوص یا دولتی بدن
کیوان نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
7
8
تصمیم بسیار خوب و درستی گرفته و امیدوارم به نحو احسن هم اجرایی بشه.
خدارو خوش نمیاد با این حجم عظیم فارغ‌التحصیلان دامپزشکی، افرادی خصولتی باشند.
اجرای این بخشنامه عدالت رو در صنف دامپزشکی برقرار خواهد کرد.
پاسخ ها
کامیاب قیصربیگی
| Germany |
۱۴:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
سلام.
آقای نوری شما چندین کامنت گذاشتی ،البته خیلی عذر خواهی می کنم ،اصلا معلوم نیست منظورتان چیست و مداوم هم تکرار می کنید .
بالاخره بخش دولتی کار بکند یا نه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
جناب آقای دکتر نوری عزیز ریس محترم سابق اداره دامپزشکی مریوان و از مجموعه محترم اداره کل دامپزشکی استان کردستان
ممنون از نظرتون هدف اصلی این تصمیم، برقراری عدالت و استفاده بهینه از ظرفیت دامپزشکان است، اما چالش‌هایی هم وجود دارد که نباید نادیده گرفته شوداجرای درست این مصوبه نیازمند نظارت قویشفافیت و در نظر گرفتن شرایط اقتصادی و شغلی همکاران بخش خصوصی و دولتی است
اگر این تغییرات به‌خوبی مدیریت شوند، می‌توانند به نفع صنف دامپزشکی باشند، اما نگرانی‌هایی هم درباره تعارض منافعکیفیت خدمات و تأثیر آن بر تولیدکنندگان و دامپزشکان شاغل در بخش خصوصی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد امیدوارم در عمل، این مصوبه باعث بهبود شرایط شغلی همه دامپزشکان شودنه اینکه مشکلات جدیدی ایجاد کند ارادتمند جواد شایان خواه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
15
11
بزودی فساد گسترده ای بر دامپزشکی دولتی اتفاق می افتاد که دیگر قابل کنترل نخواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
فساد یک احتمال قابل‌توجهه ولی نباید به‌صورت قطعی و از پیش‌فرض بهش نگاه کرد در هر سیستمی که نظارت ضعیف باشه امکان تخلف وجود داره اما به جای رد کامل این مصوبه، بهتره روی راه‌های نظارت دقیق‌تر و جلوگیری از سوءاستفاده تمرکز کنیم
اگر چارچوب‌های شفاف مثل تعیین سقف ساعات فعالیتممنوعیت اشتغال مدیران ارشد در بخش خصوصی و ایجاد سامانه‌های نظارتی قوی پیاده‌سازی بشه چرا باید حتماً به سمت فساد گسترده بریم؟ اصلاحات همیشه چالش داره، اما این به معنی شکست حتمی نیست
اگر راه‌حل بهتری برای بهبود معیشت دامپزشکان دولتی و جلوگیری از خروج متخصصین از سیستم دارید، خوشحال می‌شم بشنوم دوست عزیز ،شما بگید چیکار کنیم ارادتمند جواد شایان خواه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
تعارض منافع یعنی فساد
به کتابهای تکست مدیریرت فساد مراجعه کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
9
10
عمر این مصوبه به شش ماه نخواهد رسید . تعارض منافع و سرایت فساد به کل سیستم دامپزشکی انجام خواهد شد.
چون دامپزشکی دارای ماهیت پیشگیری است . لذا مدیران و کارشناسان دارای پست کنترل و پیشگیری وقرنطینه و بهداشت و ناظر بر مراکز هرگز نباید مزد بگیر بخش خصوصی و دامدار و مرغدار و پروش ابزیان و مسئول فنی و ..... بشوند.
واضح و روشن است که بجای حرکت به سوی تامین معاش همکاران دولتی آنهم بعلت ناتوانی پشتیبانی سازمان، فرار رو به جلو نموده و کارکنان را به جان تولید کنندگان انداخته اید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
اینکه اجرای مصوبه ممکنه چالش‌هایی داشته باشه قابل انکاره نیست اما اینکه عمرش به شش ماه هم نرسه، پیش‌بینی خیلی بدبینانه‌ایه در بسیاری از کشورها، دامپزشکان دولتی تحت ضوابط مشخص اجازه فعالیت محدود در بخش خصوصی رو دارند، بدون اینکه فساد کل سیستم رو بگیره
در مورد تعارض منافع، درست می‌فرمایید که در بخش‌های حساس مثل قرنطینه و بهداشت، باید قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده وضع بشه. اما این به این معنی نیست که هر دامپزشک دولتی که خارج از ساعت اداری در کلینیک خصوصی کار کنه، لزوماً در حال سوءاستفاده از جایگاهشه اصل موضوع اینه که آیا می‌شه سیستمی طراحی کرد که هم جلوی تخلفات رو بگیره، هم به دامپزشکان اجازه بده دانش و تجربه‌شون رو در بخش خصوصی به کار بگیرند؟
در مورد اینکه کارکنان را به جان تولیدکنندگان انداخته‌اید ، این نگرانی اگر در عمل اتفاق بیفته، قطعاً باید اصلاح بشه. اما هدف این مصوبه فشار به تولیدکنندگان نیست، بلکه تأمین امکان درآمد بیشتر برای دامپزشکانیه که حقوق دولتی کفاف زندگیشون رو نمی‌ده اگر سازمان توانایی تأمین مالی کافی برای دامپزشکان دولتی رو داشت، شاید نیازی به چنین راهکاری نبود، اما در شرایط فعلی، آیا راه‌حل جایگزینی برای حفظ نیروهای متخصص در بدنه دامپزشکی وجود داره؟
ارادتمند جواد شایان خواه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
7
5
مقایسه با وزارت بهداشت از اساس اشتباه هست

در وزارت بهداشت فقط مدیران ارشد پزشک هستند بر خلاف سازمان دامپزشکی که تا پایین ترین رده کارشناسی هم دامپزشک هستند

در وزارت بهداشت اختیاراتی مانند واکسن و مجوز و … در اختیار ادارات بهداشت نیست اما اینجا دامپزشک دولتی دامدار و مرغدار را مجبور میکند اگر فلان مجوز را میخواهی باید من ویزیت کنم اونوقت اون بنده خدا باید یک هزینه ویزیت علاوه بر متخصص مورد اطمینانش بدهد

نظارت در وزارت بهداشت بسیار بهتر هست(به نسبت امکانات و توانایی ها) اما عملا در دامپزشکی بر ساعات فعالیت و …. نظارتی نیست

به هرحال دود چنین تصمیماتی به چشم بخش خصوصی میرود، همانطور که تابحال رفته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
مقایسه دامپزشکی و پزشکی از این نظر که هر دو با سلامت موجودات زنده سروکار دارند، بی‌راه نیست اما در مورد تفاوت ساختار مدیریتی، درست می‌فرمایید که در وزارت بهداشت فقط مدیران ارشد پزشک هستند، ولی در دامپزشکی حتی در سطوح کارشناسی هم دامپزشکان حضور دارند. دلیل این تفاوت اینه که در دامپزشکی، برخلاف پزشکی، تعداد زیادی از وظایف کارشناسی و اجرایی نیازمند دانش مستقیم از بیماری‌های دامی و کنترل آن‌هاست
در مورد اجبار به ویزیت توسط دامپزشک دولتی برای صدور مجوز این مورد اگر واقعاً در برخی مناطق اتفاق می‌افتد، یک ضعف در نظارت هست که باید اصلاح بشه اما هدف از حضور دامپزشک دولتی در فرایندهای نظارتی، حفظ بهداشت عمومی و جلوگیری از شیوع بیماری‌هاست، نه تحمیل هزینه اضافی به دامدار. اگر این مسئله باعث نارضایتی شده راه‌حلش ایجاد شفافیت در تعرفه‌ها و نظارت بیشتر بر اجرای قوانین هست، نه حذف کلی نظارت دولتی
در مورد نظارت بر ساعات کاری دامپزشکان دولتی، این یک چالش جدیه که باید بهش پرداخته بشه، اما اینطور نیست که نظارتی وجود نداشته باشه. بسیاری از دامپزشکان دولتی تحت نظارت بازرسی‌های داخلی سازمان دامپزشکی هستند. اگر ضعف‌هایی وجود داره، باید راهکارهایی مثل گزارش‌دهی مردمی و ایجاد سامانه‌های شفاف‌تر برای نظارت بر عملکرد ارائه بشه، نه اینکه امکان فعالیت همزمان به‌کلی رد بشه
در نهایت، تصمیم‌گیری در این مورد باید طوری باشه که هم به نفع دامداران و مرغداران باشه، هم دامپزشکان، هم سلامت عمومی. حذف کامل امکان فعالیت خصوصی برای دامپزشکان دولتی، به‌جای حل مشکلات، ممکنه باعث کاهش کیفیت خدمات و خروج نیروهای متخصص از سیستم بشه که در بلندمدت به ضرر همه خواهد بود
ارادتمند جواد شایان خواه
کامیاب قیصربیگی
|
Germany
|
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
5
8
سلام.
متاسفانه در این کشور تصمیم گیرنده مشخص نیست و جالبه کسی هم پاسخگو نیست .
همکاران گرامی درک این موضوع زیاد سخت نیست .
بعنوان مثال در حوزه بازرسی گوشت ،الان واگذار شده به بخش خصوصی و دامپزشکان دولتی علاقه ای به کار در کشتارگاه ندارند و بعد همین دامپزشکان بخش دولتی که حتی سابقه یک روز بازرسی در کشتارگاه ندارند برای نظارت بر واردات گوشت به کشورهای دیگر اعزام می شوند
و سال‌ها این مسائل را فریاد می زنیم و گوش شنوایی وجود ندارد.
بازرسی گوشت به فراموشی سپرده شده است چون مدیران اصولا الفبای آن را بلد نیستند ،بازرسی گوشت یک امرحاکمیتی است که به بخش خصوصی سپرده شده است .
آیا می شود از پشت میز بازرس گوشت مجربی شد ،امکان ندارد اگر حداقل ۵ سال در کشتارگاه کار نکنی چیزی را یاد بگیری .
فارم هم همین‌گونه است .
بازرسی گوشت و مسولین فنی را دریابید لطفا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
دکتر کامیاب قیصر بیگی عزیز دامپزشک بخش دولتی شهرستان خرم اباد و کلینسین حاذق منطقه لرستان با سلام و خداقوت به شما دکتر عزیز و به قول دوستان که برخی می‌گویند همیشه منتقد و به نوعی آقای فراستی بخش دامپزشکی کشور هستید و صد البته افتخار برای بنده،گفتگوی با جنابعالی
نکاتی که مطرح کردید، واقعیت‌هایی هستند که بسیاری از همکاران با آن‌ها مواجه‌اند بازرسی گوشت یک مسئولیت حاکمیتی است و اگر اجرای آن به درستی مدیریت نشود، می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند
در مورد اعزام دامپزشکان دولتی به نظارت بر واردات گوشت، موافقم که تجربه میدانی در کشتارگاه‌ها بسیار مهم است. اما مسئله اینجاست که چرا بسیاری از دامپزشکان دولتی تمایلی به کار در کشتارگاه‌ها ندارند؟ آیا مشکلات معیشتی نبود انگیزه یا شرایط نامناسب کاری باعث این مسئله شده است؟
از طرفی، اگر هدف بهبود نظارت است چرا از ظرفیت دامپزشکان باسابقه در بخش خصوصی برای نظارت‌های دولتی استفاده نشود؟ این می‌تواند یک راهکار باشد تا افراد با تجربه عملی، مسئولیت‌های نظارتی را بر عهده بگیرند
نظرات و دغدغه‌های شما ارزشمند است، اما بهتر است به‌جای مخالفت کامل، روی اصلاح مسیر و ارائه پیشنهادهای اجرایی تمرکز کنیم تا مشکلات این حوزه به شکل بهتری مدیریت شود البته با عذرخواهی از شما به عنوان پیشکسوت هم بخش دولتی و هم آشنا به بخش خصوصی الخصوص دام سنگین و سبک .ارادتمند شما جواد شایان
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
سلام.
دکتر شایان خواه گرامی ، مانا باشید .
اول چرا دامپزشکان دولتی به کار در گشتارگاه علاقه ای ندارند؟
چون همونطور که واقفید کار بازرسی گوشت اول بخاطر محیط کار که خشن است و خیلی تخصصی و طاقت فرسا و توان جسمی بالایی نیازمند است ،ساعت ۵ و نیم صبح تا ۱۴ و شاید هم بیشتر ،بسته به میزان کشتار .
در برزیل از ۶صبح تا ۵ عصر کارهای کشتار طول می کشید .آلودگی به بیماری‌هایی همچون بروسلوز ؛ سل و مشکلات تنفسی و آلرژی پوستی و تنفسی .
کار کردن با کارفرما ،سلاخ و چوبدار واقعا از نظر روحی روانی مرد پولادین می خواهد .
واقعا کسی قبول می کند به اختیار در همچین محیطی کار کند ؟
واقعا ما مگه چند واحد درسی بازرسی گوشت پاس کردیم .
دکتر گرامی،یکی از وظایف مدیران کل کادر سازی است و اگر مدیری ان را بدرستی مدیریت نکند ،باور قلبیم است که آن مدیر را بایستی بازخواست و انفصال از خدمت کرد ،مدیران فعلی حداقل بایستی برای ده سال آینده ،بتوانند پلن نیروی انسانی مورد نیاز را پیش بینی و برای آن برنامه ریزی کنند .
اتفاقا همین اعزام فرصت خوبی است برای حضور دامپزشکان دولتی در کشتارگاه .
خدمت دوستان سازمان هم گفتیم و نوشتیم برای اعزام دامپزشکان حداقل شرط ۵ سال کار در کشتارگاه بگذارند .
چگونه است همه برای اعزام صف کشیده اند ولی حاظر به کار در کشتارگاه نیستند ؟
بنظرم یکی از دلایل اصلی کاهش بار علمی کارشناسان بخش دولتی در حوزه دام بزرگ ،همین واگذاری بازرسی گوشت به بخش خصوصی بوده است .
بنده هم از روی اجبار ، به بازرسی گوشت علاقمند شدم و واقعا کمک بزرگی بود برای کار کلینیکی کردن و به علاقمندان فعالیت در حوزه دام بزرگ توصیه می نمایم .
در برزیل دوستان شاهد هستند از اول تا روز آخر( ۹۰ روز )با کشتارگاه درگیر بودم و واقعا کار بسیار سخت و طاقت فرسا بود و اینگونه نیست که بعضی از همکاران چون الفبای بازرسی را نمی دانند فکر می کنند کار راحتی بوده و همه فکر می کنند ،اعزام به خارج کشور یعنی عشق و حال و کسب درآمد.
باور کردنی نیست میزان تقلب بهداشتی آنان چه در زمان کشتار ،چه در زمان بسته بندی و ارسال .
در مورد اعزام دامپزشکان بخش خصوصی:
آقای دکتر بارها نوشتم ،بازرسی یک امر حاکمیتی است و از اول سپردن آن به بخش خصوصی کار اشتباهی بوده است و هرچی زودتر باید در آن تجدید نظر کرد.
قطع رابطه مالی کارفرمایان با مسولین فنی بهداشتی حداقل در کشتارگاه های دام و طیور باید یکبار برای همیشه قطع گردد.
تبصره ۱۷+۱ اصلا قابلیت اجرایی ندارد چون وابسته به پرداخت به موقع توسط کارفرماست .
با تمام این تفاسیر ،بنا به درخواست بعضی از همکاران بازرسی گوشت ،
بارها و بارها سوال کردم ،گفتند منع قانونی دارد .
اول اگر مشکلی پیش بیاید چه کسی باید پاسخگو باشد ؟قطعا نیروی بخش خصوصی نمی تواند پاسخگو باشد و این سازمان است که باید پاسخ بدهد ،دوم موضوع جانشین بازرس اعزامی و قوانین کار است .
ذکر این نکته را از نظر اخلاقی لازم می دانم که پیگیری های فراوانی صورت گرفت و در زمان دکتر ماکنعلی ،قرار شد که حقوق بازرسین گوشت از طريق اداره پرداخت شود و از محل تبصره ۳ این هزینه ها جبران شود که با رفتن دکتر ماکنعلی کلا به فراموشی سپرده شد .
شما هم می  توانید مجددا سوال بفرمایید.

دوم فرمودید ،بنده با طرح های   مطرح شده همواره مخالفت می کنم و اصلا دنبال راهکار نیستم .
آقای دکتر عزیز اگر حتی یک مورد از انتقادهای بنده ،نادرست یافتید و آن انتقاد را غیر اخلاقی و غیر علمی تشخیص دادید  و حتی به قول بعضی از دوستان سیاه نمایی و مغرضانه بود  ،بفرمایید اگر دلایل بنده قانع کننده نبود ،عذر خواهی خواهم کرد و دیگر انتقادی نخواهم کرد تا روز سفر به دیدار یار .
همواره قبل از انتقاد کردن ،خودم را در جایگاه مدیریت قرار می دهم و اگر موضوعی قابل اصلاح نباشد ،مطرح نکرده و نخواهم کرد .
در حال حاضر بزرگترین دغدغه بنده در حوزه دام بزرگ مایکوپلاسماست که بصورت چراغ خاموش در حال گردش در فارمهای صنعتی و روستایی  است .
در مورد آقای فراستی هم مزاح می فرمایید .

در پایان به احترام حضرتعالی که با هویت واقعی خودتان وقت گذاشتید و پاسخ دادید .می ایستم و دست می زنم  .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
2
2
جناب دکتر شایان خواه عزیز
از تحلیل شما سپاسگزارم و نقدی بر آن دارم .
۱-قیاس پزشکی با ما طبق فرمایش خودتون مع الفارق است و
الف - کماکان کمبود پزشک خصوصا متخصص در کشور دیده میشه و گاها پزشکان بدلیل تقاضا سه شیفت کار میکنن .
ب- ارتباط پزشک و بیمار با ارتباط دامپزشک ( خصوصادولتی ) و دامدار کاملا متفاوت است و دربسیاری موارد دامداران نیازمند خدماتی مثل گواهی حمل ، گواهی کشتار ، تایید تخلیه ، واکسیناسیون دولتی ، سمپاشی ، داروهای رایگان طرح های انگلی و....هستند . لذا ترجیح میدن پیش دامپزشکی برن که این خدمات رو مدیریت میکنه
ج- درموارد متعددی پزشکان ارشد بخشهایی از بیمارستان های دولتی که شاغل آنجا هستند رو مصادره میکنن و اجازه بستری کردن بیمازان غیر خودی را نمیدن . اما این فساد توسط خود پزشکان لاپوشانی میشه .
د-معمولا بیماران به پابوس پزشکان میرن اونهم در محیطی پاک لاکچری . اما‌من دامپزشک بعضا بعداز چند ساعت رانندگی تازه میرسم سردام و مشکلات معاینه ودرمان ش وع میشه . کدام دامپزشک دولتی وقت خودش رو اینگونه دربخش خصوصی تلف میکنه .
۲-شاید یک ده هزارم دلیل فرار مغزها ندادن مجوز نیمه وقت باشه که همه به اون آگاهند
۳- دسترسی بیشتر خدمات حتما نباید با دامپزشکان دولتی انجام بشه .
۴- درحال حاضر متخصصانی در ادارات کل هستند یا درسازمان که در حوزه تخصصی خود گماشته نشده مثلا متخصص طیور در بخش مبارزه با بیماری های دامی ست یا متخصص طیور کار نظارت بهداشتی میکنه که بعداز ظهر آزاد باشه و بدون مجوز در کلینیک ها بیمار ببینه . بوفور دیده میشه .
۵- با لغو ممنوعیت هم کار دولتی زمین میمونه هم خدمات مناسب بخش خصوصی داده نمیشه .
۵- قطعا برا از میدان بدر بردن دکترهای بخش خصوصی ، دامپزشکان دولتی از هر حربه ای استفاده میکنن.
بنابراین لغو ممنوعیت اقدام نسنجیده و مضر است .
پاسخ ها
جواد شایان خواه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
سلام و قبولی طاعات و عبادات
دغدغه شما دوست و برادر عزیز رو کاملا درک می کنم و ممنون از دقت نظر و نقدهای سازنده‌ای که مطرح کردید. پاسخ من به نکات شما به این صورت است:

در مورد تفاوت ماهوی پزشکی و دامپزشکی، بله، کمبود پزشک متخصص در کشور محسوس است، اما در دامپزشکی هم در برخی حوزه‌ها مثل بیماریهای دامی و بیماری‌های آبزیان با کمبود نیروی متخصص مواجهیم. تفاوت اصلی اینجاست که در دامپزشکی، بخش دولتی وظایف حاکمیتی مثل کنترل بیماری‌های مشترک را بر عهده دارد و بخش خصوصی بیشتر خدماتی است، مثل کلینیک‌های دامپزشکی. این دو نباید رقیب هم باشند، بلکه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند.
در مورد رابطه دامپزشک و دامدار، درست است که دامداران نیاز به خدمات حاکمیتی مثل گواهی حمل دارند، اما این خدمات رایگان است و دامپزشک دولتی نمی‌تواند برای آن هزینه‌ای دریافت کند. بنابراین تعارض منافع در این زمینه کمتر اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، وقتی دامپزشک دولتی در بخش خصوصی هم فعالیت داشته باشد، اعتماد دامدار به او بیشتر می‌شود و همکاری در برنامه‌های دولتی مثل واکسیناسیون بهبود پیدا می‌کند.
در رابطه با مصادره امکانات دولتی توسط پزشکان، این یک نوع فساد سیستماتیک است که در دامپزشکی به دلیل ماهیت غیرانتفاعی‌تر خدمات مثل سمپاشی دامداری کمتر دیده می‌شود. راه‌حل آن نظارت دقیق و شفافیت در عملکرد دامپزشکان است، نه ممنوعیت کلی.
شرایط سخت کاری دامپزشکان هم نکته درستی است، اما راه‌حل آن تعریف ساعات کاری منعطف و ایجاد مشوق‌هایی مثل معافیت از مالیات برای دامپزشکانی است که در مناطق محروم فعالیت می‌کنند.
در مورد فرار مغزها، یکی از دلایل اصلی آن حقوق پایین دولتی و نداشتن فرصت کافی برای فعالیت تخصصی است. اگر دامپزشکان متخصص اجازه داشته باشند در بخش خصوصی هم فعالیت کنند، نه‌تنها درآمدشان افزایش پیدا می‌کند، بلکه سطح دانش و تجربه‌شان هم بالاتر می‌رود.
در برخی مناطق، بخش خصوصی حضور چندانی ندارد و اگر دامپزشک دولتی بتواند در کنار وظایفش خدمات فنی ارائه دهد، هم دامداران منتفع می‌شوند و هم از خروج نیروی متخصص از این مناطق جلوگیری می‌شود.
مسئله تخصص‌های نامرتبط در ادارات هم یک ضعف مدیریتی است که با ممنوعیت فعالیت دامپزشکان دولتی در بخش خصوصی حل نمی‌شود. بلکه اگر این افراد بتوانند در حوزه تخصصی خود فعالیت کنند، انگیزه بیشتری برای ادامه کارشان خواهند داشت و کیفیت خدمات دولتی هم بالاتر می‌رود.
در رابطه با نگرانی‌هایی مثل رقابت ناسالم و زمین ماندن کار دولتی، این موضوع با قوانین شفاف و نظارت دقیق قابل مدیریت است. محدودیت ساعات فعالیت خصوصی، ممنوعیت فعالیت برای مدیران ارشد، و اولویت‌دهی به وظایف دولتی از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند جلوی سوءاستفاده را بگیرند
اگر دامپزشکان دولتی بخواهند از موقعیت خود برای رقابت ناسالم استفاده کنند، نقش نظارتی سازمان دامپزشکی بسیار مهم می‌شود. ایجاد سامانه گزارش‌دهی برای تخلفات و تشکیل کمیته‌های اخلاق حرفه‌ای در استان‌ها می‌تواند به کنترل این موضوع کمک کند
در مجموعلغو ممنوعیت اشتغال همزمان دامپزشکان دولتی در بخش خصوصی به خودی‌خود نه تصمیمی نسنجیده است و نه مضر، بلکه می‌تواند از ظرفیت‌های بلااستفاده دامپزشکی کشور بهره‌برداری کند. البته موفقیت این طرح وابسته به تدوین آیین‌نامه شفاف، تقویت نظارت، فرهنگ‌سازی اخلاق حرفه‌ای و ایجاد مشوق‌های مناسب است. اگر این موارد رعایت نشود، قطعاً نگرانی‌هایی که مطرح کردید به واقعیت تبدیل می‌شوند. اما اگر این موضوع به درستی مدیریت شود، می‌تواند هم به نفع دامداران باشد، هم دامپزشکان، و هم نظام سلامت کشور
باز هم از شما بابت نظرتان تشکر می‌کنم و امیدوارم این توضیحات بتواند به روشن‌تر شدن بحث کمک کند.
ارادتمند شما جواد شایان خواه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
جناب دکتر شایان خواه
از پاسخ شما سپاسگزارم . تمام فرمایشات شما کاملا صحیح اما در فضای کاملا قانونی .سازمان دامپزشکی کشور بدلیل کمبود اعتبارات ، نیرو، دریافتی پایین کارکنان و امکانات دربسیاری نظارت ها متاسفانه ضعیف عمل می کند بنابراین هر کس چه در بخش دولتی و چه خصوصی ساز خودرا می نوازد .دلیل آن جولان درمانگران غیر مجاز در فیلد و حضور در فضای مجازی بدون هیچ ترسی ، کانون های تب برفکی علی رغم واکسیناسیون بخش خصوصی در منطقه و ....
بنابراین در فضای سالم و نظارت صحیح فرمایش شما درست است . اما در شرایط حال حاضر ورود همکاران دولتی به بخش خصوصی با عرض معذرت قوز بالای قوز خواهد بود .
کامیاب قیصربیگی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
سلام.
ای کاش آماری از دامپزشکانی که مجوز نیمه وقت داشته و دارند را نظام دامپزشکی منتشر می کرد .
چرا فکر می کنید کار کردن اینقدر در فارم راحت است و هر کسی که مجوز گرفت راحت وارد بازار کار می شود .
اصلا همچین خبری نیست .
در مورد فساد و رانت مگه الان وجود ندارد و کسی از موقعیتش سو استفاده نمی کند ،اتفاقا وجود دارد و کسی رسیدگی نمی کند .بنابراین تخلف ربطی به داشتن مجوز ندارد .
آیا می توانند از آن استفاده کنند؟ .بله نور چشمیان مدیرکل براحتی هر کاری که دوست داشته باشند چه با مجوز چه بی مجوز انجام می دهند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۱
3
1
درکشوری که روابط جای ضوابط راگرفته ووضیعتی که سیستم بیماراداری کشورما دارد ووضعیت اقتصادی وخیم فعلی این مصوبه جدیدبسیارخطرناک است.لطفا ازرئیس فرهیخته سازمان بپرسید بخش خصوصی نیز میتواند بصورت نیمه وقت واردسیستم دولتی شوند
قول میدهم یک ساعت کار این نیروها درادارات معادل یک روز کاری نیروهای دولتی است باورکنیدخیای از کارهای عملیاتی ادارات شهرستانهت رابخش خصوصی بصورت رایگان انجام میدهد(مثل بررسی بیماری ونمونه گیری)
پاسخ ها
جواد شایان خواه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
در اینکه وضعیت اقتصادی و ساختار اداری کشور ما مشکلاتی داره شکی نیست اما این مشکلات با منع کامل دامپزشکان دولتی از کار در بخش خصوصی حل نمی‌شه موضوع اصلی اینه که چطور می‌شه از ظرفیت این نیروها به‌درستی استفاده کرد بدون اینکه فساد یا تعارض منافع ایجاد بشه
در مورد پیشنهاد ورود بخش خصوصی به سیستم دولتی، نکته جالبی مطرح کردید. شاید یکی از راه‌های عادلانه‌تر این باشه که امکان همکاری متخصصان بخش خصوصی با ادارات دامپزشکی هم در قالب قراردادهای شفاف فراهم بشه
در نهایت، به‌جای مخالفت کلی، بهتره به دنبال راهکاری باشیم که هم منافع دامداران و تولیدکنندگان حفظ بشه، هم دامپزشکان دولتی انگیزه و معیشت بهتری داشته باشند و هم نظارت و شفافیت افزایش پیدا کنه اگر پیشنهادی برای بهبود این مصوبه دارید، مشتاق شنیدن هستم دوست عزیز
ارادتمند شما جواد شایان خواه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
1
1
افت شدیدعلمی وکارائی اکثر نیروهای سازمان عوامل جامع ومهمتری داردکه عدم تجربه کاری درفارم دربین این عوامل اصلا به چشم نمی آید مثل عدم تمایل فارغ التحصیلان نخبه درکار درسازمان دامپزشکی(اکثرامهاجرت کرده وبقیه هم جذب بخش خصوصی میشوند)وازطرف دیگرعدم به کارگیری دامپزشکان زبده وباسابقه کار واقعی نه اینکه با رابطه از اول رئیس بوده ویادرسازمان کارکرده حتی تجربه تست سل هم ندارندورابطه بازی درسیستم اداری وغیره
این مصوبه بیشتر به علت بسته شدن دهان پرسنل شریف سازمان است هروقت محرومیت از مطب را مطالبه کردند میگویند بیا این مجوز رابیربرو بیرون کار دریغ ازاینکه اوضاع به کلی تغییر کرده وکار کردن به راحتی گذشه نیستعلت آنهم تعدادزیادفارغ التحصیلان است درگذشته دربسیاری ازشهرستانهای کوچک دامپزشکی نبود ودامپزشکان استانها بیشتر دربخش دولتی شاغل بودند وویزیت دردرمانگاهای دولتی ویا بعد ازساعت اداری درفارمها انجام میشد
دکتر وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۲
0
2
هر‌گسی از ظن خود شد یار من .
نبود قوانین و مقررات صحیح و‌منطقی ، فراوانی دانشکده‌های دامپزشکی ، عدم تفکیک وظایف منطقی ، عدم‌حمایت از کارکنان دولت بطوری که نیازمند کار در بخش خصوصی نباشند و نهایتا رقابتی ایجاد نکند .، نبود اموزشهای کافی ، عدم‌مدیریت علمی ، و عدم‌توجه به بهداشت عمومی و غیره .. عوامل موثر در مشکلاتی است که گریبانگیر بخش دولتی و خصوصی دامپزشکیست . به همین جهت مرتبا نظرات مختلفی از جوانب مختلف ارایه میشود و هیچکدام کارساز نیستند .
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۴
سلام استاد عزیز و گرامی جناب آقای دکتر عطارد عزیز پیشکسوت و صاحب نظر در حوزه بیماریهای دامی الخصوص بیماریهای تب برفکی و gis
دقیقا همین‌طور است. مشکلات دامپزشکی ریشه‌های عمیق‌تری دارند که صرفاً با یک مصوبه یا تصمیم‌گیری کوتاه‌مدت حل نمی‌شوند. فراوانی دانشکده‌ها، نبود حمایت‌های لازم از بخش دولتی، رقابت نابرابر و نبود آموزش‌های کافی، همگی عواملی هستند که وضعیت را پیچیده کرده‌اند
برای حل مشکلات، نیاز ب یک برنامه‌ریزی جامع، اصلاح قوانین و ایجاد یک مسیر مشخص برای آینده دامپزشکی کشور داریم. متأسفانه تصمیمات مقطعی عدم مدیریت علمی،باعث شده که هر بار نظرات متفاوتی مطرح شوند، اما نتیجه عملی چندانی دیده نشود. امیدوارم که تصمیم‌گیران به جای راهکارهای موقتی، به دنبال یک تغییر اساسی و کارآمد باشند.ارادتمند جواد شایان خواه
سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
1
5
نه شغل بخش خصوصی تهدید میشود و نه فسادی رخ میدهد. اینقدر با تخیلتان تئوری نبافید. من فکر میکنم نهایتا کمتر از یک درصد دامپزشکان دولتی (آن هم شامل کارمندان دون پایه) برای دریافت مجوز اقدام میکنند که تعدادش در کل کشور زیر صد نفر خواهد شد. اندازه ی ورودی دامپزشکی یک دانشکده فقط در یک سال!
چرا اینقدر کم؟ به دو دلیل. ۱. دامپزشک باسواد که کار کردن در بازار فعلی را بلد باشد و سرمایه و ملزومات دیگر را داشته باشد در بخش دولتی نادر است. (اصلا مگر کل دامپزشکان دولتی یک استان چند نفر هستند؟!! چه برسد به کسانی که امکان، شرایط و تمایلش را دارند) ۲. روئسا و مدیران پایه و میانی و بالایی تمام وقت درگیر حفظ پست و سمتشان هستند و اینقدر مسئولیت و فشار از طرف سایر ارگان ها و مسئولین بالایی رویشان هست که به آخرین چیزی که فکر کنند درآوردن کت و شلوار و ویزیت دام در طویله یا گاز گرفته شدن توسط سگ و گربه ی مردم است!!

در آخر هم بگویم همان معدود دامپزشکان انگشت شمار که از نعمت های ذیل شامل : وقت اضافه، نیروی جوانی، علاقه به درمان، داشتن سرمایه و لوازم، عدم انگیزه برای تمرکز بر ارتقای شغل دولتی و قبول درجا زدن در سمت دولتی فعلی، و چند شرط دیگر برخوردار هستند همین الان هم در بخش خصوصی کار میکنند و منتظر نامه نبوده اند. پس در عمل هیچ تغییر محسوسی در شرایط دامپزشکی دولتی و خصوصی کشور رخ نخواهد داد!
پاسخ ها
ناشناس
| Italy |
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۴
دقیقا این مصوبه نه تهدیدی برای بخش خصوصی داره، نه باعث فساد میشه. تعداد دامپزشکان دولتی‌ای که شرایط و تمایل ورود به بخش خصوصی رو داشته باشن، خیلی محدوده و در حدی نیست که بازار رو تحت تأثیر قرار بده
از طرفی، اینکه تصور کنیم هر دامپزشک دولتی بخواد وارد کار خصوصی بشه، دست از نظارت و تعهدش برمی‌دارهنادیده گرفتن اخلاق حرفه‌ای و قوانین موجوده. خیلی از کشورها چنین مدلی رو اجرا کردن و مشکل خاصی هم پیش نیومده.

در واقع، هدف اصلی این مصوبه، ایجاد فرصت‌های جدید برای دامپزشکانیه که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارن، بدون اینکه بخواد رقابت ناسالمی ایجاد کنه. پس بهتره قبل از قضاوت، منتظر اجرای درستش باشیم و ببینیم چطور عمل میکنه ارادتمند جواد شایان خواه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
2
1
دیوان عدالت اداری کجاست؟ تخلف محرز
پاسخ ها
دكتر دامپزشك
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
چي تخلف محرزه؟ حرفا مي زنيد!!!!
ناشناس
| Italy |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۴
تخلفی در کار نیست این مصوبه در چارچوب قوانین موجود تدوین شده و چیزی خارج از اصول قانونی تصویب نشده اگر هم کسی نظری غیر از این داره، راه قانونی و حقوقی برای بررسی وجود داره، اما اینکه بدون استناد به ماده قانونی خاصی، صرفاً از لفظ تخلف محرز استفاده بشه، بیشتر شبیه به پیش‌داوریه تا یک نقد حقوقی
در نهایت، دیوان عدالت اداری مرجع رسیدگی به اعتراضات قانونیه، و اگر واقعاً تخلفی باشه مسیر مشخصی برای پیگیریش وجود داره ارادت جواد شایان خواه
دكتر دامپزشك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
0
1
اين كه پزشكان در وزارت بهداشت تنها متصدي پست هاي مديريت ارشد هستند صحيح نيست. شايد منظورتون خود ستاد وزارت بهداشت مي باشد، وگرنه پزشكان متصدي پست هاي كارشناسي وزارت بهداشت نيز مي باشند.
ناشناس
|
Poland
|
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
1
2
همینجوری تضاد منافع و فساد داره بیداد میکنه که حالا شما دست اونا رو هم کاملا باز بزاری که دیگه هیچ
هم مثال ساده وقتی کسی که مسئول دادن پروانه و مجوز داروخانه است به نظرتون اجازه یک داروخانه نه نزدیک که هم در محدوده خودش رو نمیده
الان دست‌کم فقط رشوه رو میگیرن
دکتر بدیعی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۳
0
2
هم‌اکنون سن و سال اکثر دامپزشکان دولتی در شرف بازنشستگی است،تقریبا میانگین سنی دامپزشکان دولتی بالای ۲۳ سال است و انگیزه ها هم اجازه بدهند توانایی بدنی و سوی چشم اجازه نمی دهد گوی سبقت و خوان نعمت بخش خصوصی را برباید.امیدوارم بخش خصوصی با سعه صدر تحمل کند و ماهیت حرفه ای دامپزشک بودن یک فرد با مدرک دکتری دامپزشکی دولتی را درک نماید.از ما که گذشت چه دانشگاهی و چه دولتی.
بقول شهریار: آمدی جانم بقربانت ولی حالا چرا ...
ناشناس
|
Italy
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۴
0
0
بحث بر سر مقایسه‌ی کلی ساختار وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی در وزارت بهداشت، پزشکان عمدتاً در رده‌های مدیریتی حضور دارند، اما در سازمان دامپزشکی، دامپزشکان در تمام سطوح، از کارشناسی گرفته تا مدیریت، حضور فعال دارند. این تفاوت ساختاری باعث می‌شه که دامپزشکی نقش اجرایی بیشتری در تمامی سطوح داشته باشه
البته در وزارت بهداشت هم پزشکان در برخی رده‌های کارشناسی حضور دارن، اما در مقایسه با دامپزشکی، سهم سایر رشته‌ها در این حوزه بیشتر دیده می‌شه انشاله دقیق به نکات اشاره کرده باشم ارادتمند جواد شایان خواه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۵
0
1
اگر بخش خصوصی در این مملکت حقی داره، اولا که یکپارچه و تمام قد در برابر این تصمیم از طریق دیوانه عدالت اداری اقدام کنید. تا حق به حق دار برسه، بخش دولتی داره حقوق می گیره از دولت چرا سفره‌بخش خصوصی رو دارید کوچیک می کنید. سالانه هزاران نفر دارن فارغ التحصیل می شن این بد بخت ها با چه امید و انگیزه ای ادامه تحصیل بدهند. کارمندان بخش دولتی رو دارید کم و‌کم تر می کنید به اسم‌چابک سازی دولت. از طرفی سالانه مثل قارچ واحد دانشگاهی اضافه می کنید و تعداد دامپزشک بیکارو زیاد می کنید. والله خدارو خوش نمیاد برای اینکه دل بخش دولتی رو بدست بیارید سفره بخش خصوصی رو کوچیک می کنید. حقوقشون زیاد کنید و دست از پیکر بی جان بخش خصوصی بردارید. والله خیر نمی بینید آه و نفرین بخش خصوصی دامنتون می گیره. ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۶
3
0
این موضوع برای اساتید گروه علوم بالینی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز بسیار خوب و شیرین شد!! حالا با خیالی آسوده تر، سر و ته کلاس و دانشگاه و دانشجوهای معصوم را میزنند!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۶
0
2
تصمیم خیلی بجایی بود. باعث میشه نیروهای دولتی به روز بمونن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۶
0
2
با سلام نمیدانم اینایی که نظر فساد و رقابت ناسالم میدن اصلا دستی تو کار دارن یا از سر اینکه چیزی گفته باشن می نویسن.
اولا کار در بخش خصوصی به این نون و ماستی که فکر میکنیم نیست شما حتی رئیس اداره یک شهر هم باشی وقتی دوبار به یه دامداری مراجعه کردی و پروتکل درمانی یا بهداشتی شما جواب نداد دامداری که حتی یه کلاس درس نخونده باش دفعه بعد شما را نمیخواد چه برسه یک مرغدار با چشم و گوش باز
دوم اینکه کار درمان و حتی برنامه پیشگیری در بخش خصوصی در دستان قدر قدرت عموما غیر دامپزشکان رفته است چرا چون جوون های دامپزشک امروزی عموما گرایش پت پیدا کرده و بقیه هم که حال و حوصله کار طاقت فرسا در دامداری و مرغداری را ندارند و عده ای محدود هم که تمایل به این بخش را دارند بدلیل دست اندازی افراد غیر متخصص عموما مامورین تلقیح مصنوعی در د امداری های و کارشناسان دامپروری در مرغداری ها اجازه ورود پیدا نمی کنند
سوم اینکه هیچ اراده ای هم برای ساماندهی به بخش تشخیص و درمان دامپزشکی وجود نداشته و ندارد چراکه قبلا متولیان بخش بدلیل ممنوعیت اشتغال در بخش خصوصی امکان برخورد با افراد غیر مجاز را نداشته اند چون خودشان نیز در مضان اتهام بوده اند و امروزه هم بجای اینکه دامپزشکان ما مطالبه جدی ساماندهی بخش تشخیص و درمان دامپزشکی را داشته باشند دنبال دلایل تراشی ممنوعیت اشتغال تعداد معدود دامپزشکان بخش دولتی در بخش خصوصی هستند در حالیکه اصل قافله بر باد رفته است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۱۶
2
1
با سلام .خدمات درمانی را موافقم ولی مشاوره نه متاسفانه مشاوره تبدیل به کار چاق کنی می شود. سالها پیش من خیلی سعی کردم به افرادی که توان ارایه خدمات فنی و درمانی دارند اجازه فعالیت بدهم ولی خیلی مخالفت شد و متاسفانه نشد .
دامپزشک دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
0
2
این لغو ممنوعیت در در قسمت نابرابری جغرافیایی واقعا مفید است در شهر ما یک دکتر بخش خصوصی هست که همه کار میکند کلینیک درمانی و دارو هر چه به نظام استان تماس گرفتیم که فردی را برای تاسیس کلینیک یا داروخانه یا مجتمع درمانی مشغول شود هیچ استقبالی نمیشود در صورتیکه برای یک دکتر دیگر واقعا کار هست بیشتر درمانها کالبد گشایی و نمونه گیری وارسال به آزمایشگاه در حال حاضربعهده بخش دولتی هست اگر رقابتی هست فقط در مناطق با جمعیت دامی زیاد هست و در مناطقی که جمعیت دامی پراکنده هست هیچ استقبالی توسط بخش خصوصی نیست این جاست که اهمیت اجازه کار دکتر بخش دولتی بصورت نیمه وقت واقعا لازم هست . حتی بعضی مناطق کلینیک و مایه کوبی هم ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
0
1
با سلام
حکیم مهر عزیز در سیستم دامپزشکی که انجام بیشتر کارها در دست سایر رده ها میباشد و اکثرین دامپزشکان پشت میزهای .........ی هستند که فقط ادعا دارند و متاسفانه همه امتیازها برای این قشر میباشد از خارج رفتن تا الی ماشالله .....اگر دامپزشکی رو می‌توانست دامپزشک اداره کند چرا سایر رده استخدام کرده است.
چرا هیچ امتیازی برای سایر رده ها قائل نیست و همیشه سایر رده ها نادیده گرفته می‌شوند.
نظر شما
ادامه