حکیم مهر - آیت الله العظمی مکارم شیرازی از مراجع معظم تقلید در پاسخ به سؤالی درباره محبت به حیوانات غیرموذی، حمایت از آنان را خوب دانستند.
روزنامه خراسان در مطلبی به قلم حجت الاسلام دارینی از پاسخگویان سؤالات شرعی حرم مطهر امام رضا علیه السلام، به انتشار چند پرسش و پاسخ درباره حیوانات پرداخت.
در این مطلب حجت الاسلام دارینی در پاسخ به سؤالات فتوای آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید را نقل نموده است.
متن پرسش و پاسخها به این شرح است :
کشتن و آزار حیوانات غیرموذی چگونه است؟ محبت به این حیوانات چه حکمی دارد؟
آیت ا...مکارم شیرازی پاسخ داده اند: کشتن و آزار حیوانات غیرموذی اشکال دارد و حمایت از آنان خوب است.
خشک کردن حیوانات و نگهداری آن در منازل و خرید و فروش آن، چه حکمی دارد؟
پاسخ آیت ا...مکارم شیرازی: اگر هدف عقلایی داشته باشد و موجب اذیت و آزار فوق العاده ای نشود، اشکالی ندارد.
خشک کردن یا کشتن حیوانات برای دکور و غیر آن چه حکمی دارد؟
آیت ا...مکارم شیرازی: اگر باعث اذیت و آزار خاصی نباشد اشکالی ندارد، ولی در مورد حیوانات موذی مسئله روشن تر است ولی اگر از حیوانات دارای خون جهنده باشد با توجه به این که ذبح شرعی نمی شود، احتیاط آن است که با دست تر، بدن آن ها لمس نشود.
شکار، خرید و فروش حیواناتی که در حال انقراض می باشند و از منابع طبیعی به شمار می روند و متعلق به همه مردم است، چگونه است؟
آیت ا...مکارم شیرازی پاسخ می دهند: هرگونه عملی که سبب انقراض حیوانات شود و از این ناحیه ضرر و زیانی به جامعه برسد، جایز نیست.
با سلام بنده کارشناس دینی نیستم ............
معيار موذي بودن كدام است؟
چه حیوانی موذی تلقی می شود؟ و دقیقا چه کسی تعیین می کند کدام حیوان موذی هست و کدام حیوان موذی نیست؟ ( با سند معتبر و علمی لطفا )
|
موذیبودنازآنبابتهستکهبهشماضرروزیانمیرساندهممالیوهمجانیوهمرفاهوآسایشموشیامگسیاسوسکدرخانهرامجبورهستیدبکشیدسگولگردکهاحتمالحملهورشدنبهشماوکودکاندرمناطقمسکونیویازمینکشاورزیدرصورتیکهامکاندورکردنباشدمقدمدورکردنهستماردرخانهیاباغکهخطرناکهستامادرمحیططبیعتجایزنیستوحتیحیواناتیوحشراتیکهباعثبیماریوخسارتاقتصادیهست
با سلام و احترام - به نظر می رسد حیوانات موذی به آن دسته از حیوانات گفته می شود که دو شرط داشته باشند. یکی آزار رساندن به انسان و مزاحمت و دیگری خطر داشتن برای انسان. فکر می کنم عرف تعیین می کند که کدام حیوان مزاحمت و آزار برای انسان دارد و علم هم درباره خطرناک بودن (بیماریزا بودن و غیره) حیوان تصمیم می گیرد. لذا علم و عرف تعیین کننده هستند. وظیفه مرجع پاسخ به سوال است و نه تبیین موارد موجود در سوال. شاید به همین دلیل این تلقی پیش بیاید که چرا در اینجا بحث آزار و اذیت فوق العاده درباره دکوری استفاده کردن حیوانات تاکسیدرمی شده به این شکل مطرح شده است. در اینجا یک فرض هم وجود دارد. ممکن است برخی حیوانات به مرگ طبیعی تلف شوند یا ذبح شرعی شده باشند و یا به روش مرگ با شفقت راحت شده باشند که در این صورت مفهوم آزار و اذیت فوق العاده بر آنها متبادر نیست. درباره هدف عقلایی هم مرجع تقلید حکم کلی را بیان می کند. قاعدتاً اگر هدف عقلایی پیدا نشد طبیعی است که حکم بر می گردد و استفاده از این روش (خشک کردن حیوانات برای نگهداری در منزل) جایز نخواهد بود. در مورد منابع طبیعی هم سوال کننده در صدد طرح یک دغدغه زیست محیطی بوده و خیلی نباید سخت گرفت. شاید سوال خیلی خوب طرح نشده است اما پاسخ قاطع حضرت آیت الله مکارم شیرازی بسیار قابل توجه و لازم الاتباع برای مقلدین فتاوای ایشان است. البته من در مقام پاسخگویی نیستم. مایل بودم چون بحث جالبی مطرح شده بود در این بحث شرکت کنم. محمد لطفی زاده
سلام
با نوشته های دکتر ترابی و خانم روشنائی کاملا موافقم.
فكر نمي كنيد هدف عقلايي يعني تفسير به ميل و اينگونه هركسي ميتواند به ميل خودش بگويد فلان حيوان موذي هست يا خير يا فلان حيوان هنگام كشتنش اذيت و آزار نمي بيند و ...
در پاسخ به دوست گرامی ،آقا/خانم م.ت.ز،
|
شمابامگسوسوسکهایمزاحمخانهچهمیکنیدباموشهاییکهواردانبارآذوقهشدهوبرنجوحبوباتراآسیبمیزندوهیچراهزندهگیرینداریچگونهبرخوردمیکنیدویامارخطرناکیکهواردخانهشدهوامکانزندهگیرینداردوتهاجمیهستچکارمیکنید
با عرض سلام خدمت شما اقای مجید m.en
سلام لینک منبعی را که معرفی کرده بودید را خواندم.خوشحالم که با شما اشنا شدم.مطالبی که ترجمه کرده اید از قبیل فلزات سنگین و یکسری مطالب علمی درباره حیوانات را با سرچ کردن دیدم و متوجه شدم گویا دانشجوی فعالی در زمینه های متفاوت هستید.من با شما درباره صد در صد نبودن اعمال حیوانات از روی غریضه و همچنین دارا بودن فهم و شعور کاملا موافق بودم و هستم .در این مدت بر روی مبحث ذکر شده تحقیق کردم و همچنان تحقیقم ادامه دارد و خدارا شکر می کنم چون در این راه اطلاعات با ارزشی روزیم شد.اما هنوز خودم را برای مباحثه درباره این مبحث اماده نمی بینم.درست است که با صحبتهای شما موافق هستم اما بنظرم صحبتهایتان کامل نیست و بحث وسیعتریست و بعضی قسمتهای صحبتتان جای بحث دارد.
سلام به دلیل مفصل بودن جواب بعضی از سوالات دیگر بینندگان، نشد اینجا پاسخ را درج کنم.بنابراین جواب را در وبلاگ کلاسم به ادرس زیر قرار داده ام:
پاسخ به کامنت آقای مجیدm.en
آیت الله مکارم در جواب کسی که گفته ایا میتونیم برای دکور خانه حیوانی رو بکشیم و خشک کنیم. گفته اشکال نداره. به نظر شما مردم این کار اشکال نداره!!!!!!یعنی خدا راضی هستش!!!!!!! بابا بخدا حکم اینا ایه قران نیست که هرچی بگن ما بگیم درسته. یه خورده تفکر کنیم بخدا ضرر نداره