حکیم مهر - دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در ارواین موفق به پرورش گونه‌‌ای پشه شده‌‌اند که به دلیل عدم قابلیت انتقال انگل مالاریا به انسان به رویکردی قابل توجه در کمک به مهار یکی از مبرم‌ترین مشکلات بهداشت عمومی جهان تبدیل شده است.

محققین این دانشگاه با همراهی انستیتو پاستور پاریس با استفاده از مهندسی ژنتیک دست به تولید نمونه‌ای از پشه آنوفل stephensi متداول در هند و خاورمیانه زده‌اند که تولید انگل مالاریا را مختل کرده و بیماری‌ توسط آنها انتقال نمی‌یابد.

این اولین نمونه از پشه ناقل مالاریااصلاح ژنتیکی شده است که قادر به زندگی در جمعیت‌های ناقل مالاریا نخواهد بود.

بیش از 40 درصد از جمعیت جهان در مناطقی زندگی می‌کنند که دارای خطر انتقال مالاریا است.

بنابر اعلام مراکز کنترل و جلوگیری از بیماری، سالانه 300 تا 500 میلیون مورد انتقال مالاریا رخ داده و هر ساله صد ها هزار انسان از این بیماری می‌میرند که بیشتر آنها را نوزادان، کودکان و ماداران باردار در آفریقا تشکیل می‌دهند.

از مزیت‌های این دستاورد که در مجله مجموعه مقالات علمی فرهنگستان ملی علوم آمریکا منتشر شده این است که می‌توان آنرا بر روی گونه‌های مختلف پشه از جمله گونه‌های آفریقایی اعمال کرد که به نگهداری و انتقال انگل Plasmodium falciparum می‌پردازند.

این رویکرد از مطالعات بر روی موش‌ها به دست آمده است. موش‌های دارای عفونت گونه انسانی مالاریا به تولید پادتن‌هایی برای کشتن این انگل می‌پردازند.

محققان با بررسی ترکیبات مولکولی این واکنش سیستم ایمنی موش به مهندسی ژنهایی پرداختند که می‌توانستند همین واکنش را در پشه‌ها کاهش دهند.

در نمونه محققان، پادتن‌ها در بدن پشه‌های مهندسی ژنتیکی شده منتشر شدند که این انگل را برای دیگران بی‌خطر می‌کند. این فرایند توقف درون این حشره ناقل مالاریا می‌تواند به طور چشمگیری به کاهش بیماری و موارد مرگ انسانی کمک کند.

خبر مرتبط :