کد خبر: ۹۵۲۵

حکیم مهر - رییس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: طی سال جاری حدود چهار میلیون و 700 هزار نوبت سر قطعه طیور علیه بیماری ها در این استان واکسینه شده اند.
دکتر فرزین حسینی افزود: تعداد قطعه طیوری که در مدت مشابه سال گذشته واکسینه شده اند نیز چهار میلیون و 500هزار قطعه بوده است.
وی میزان جوجه ریزی انجام شده در سه ماهه نخست سال جاری را 935 هزار قطعه ذکر کرد.
حسینی با اشاره به اینکه میزان جوجه ریزی انجام شده در مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 800 هزار قطعه بوده است ادامه داد: در سال جاری شاهد  افزایش 15 درصدی در میزان جوجه ریزی هستیم .
وی اظهار داشت: واکسیناسیون از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از بروز بیماری های عفونی انجام می شود که در بخش طیور صنعتی نیز انجام واکسیناسیون صحیح و اصولی در کنار رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای در مزارع صنعتی پرورش طیور نقش بسیار مهمی در جلوگیری از بروز و انتشار بیماری های عفونی این گروه از پرندگان دارد .
به گفته این مسوول واکسیناسیون در بخش طیور صنعتی توسط مراکز مایه کوبی دامپزشکی بخش خصوصی و با مراجعه مرغدار به دامپزشک مسئول بهداشتی مرغداری ودریافت برنامه واکسیناسیون و با نظارت شبکه های دامپزشکی صورت می گیرد.
وی بیان کرد: بیماری های نیوکاسل، برونشیت عفونی، گامبورو و آنفلوانزای پرندگان از جمله مهمترین بیماری های طیور هستند که واکسیناسیون در مورد آنها انجام می شود و با توجه به تشخیص و برنامه دامپزشک مسئول بهداشتی مزرعه در طی یک دوره پرورش، یک تا سه مرحله واکسیناسیون در مورد هر بیماری در گله های طیور انجام می پذیرد .
رئیس اداره بهداشت و مبارزه با بیماری های طیور و زنبور عسل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد:انتخاب زمان و روش مناسب واکسیناسیون در کنار رعایت اصول صحیح کاربرد واکسن ها از جمله موارد مهمی هستند که در حصول نتیجه مطلوب و موثر از واکسیناسیون و بدنبال آن پیشگیری از بیماری ها و جلوگیری از اتلاف سرمایه ها اهمیت دارند.

 

 

نظر شما
ادامه