کد خبر: ۹۵۶۳

حکیم مهر - استان یزد با تولید سالانه دو میلیون و 200 هزار قطعه بلدرچین، عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده بلدرچین کشور را به خود اختصاص داده است.

پرورش بلدرچین برای اولین بار از قریب 20 سال پیش در استان یزد و در شهرستان میبد آغاز شد و هم‌اکنون این استان با تولید بیش از 70 درصد از گوشت بلدرچین کشور رتبه نخست کشور را از این لحاظ دارد.

هم‌اکنون 13 واحد پرورش بلدرچین با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومان در این استان فعالیت دارند که غالباً نیز در شهرستان میبد واقع هستند و از این جهت باید میبد را خاستگاه اصلی پرورش بلدرچین در کشور دانست.

استان یزد در حال حاضر سالانه دو هزار و 950 تن گوشت بلدرچین و بیش از 50 تن تخم بلدرچین را تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌کند.

"سعید حبیبی" کارشناس مدیریت طیور سازمان جهادکشاورزی یزد از اقدامات صورت گرفته در جهت توسعه این صنعت و صنایع وابسته به آن به راه‌اندازی اولین کشتارگاه و بسته‌بندی صنعتی بلدرچین ایران در شهرستان صدوق استان یزد با ظرفیت کشتار پنج هزار قطعه در ساعت اشاره کرد و گفت: این کشتارگاه که مورد استقبال مناسبی از سوی تولیدکنندگان بلدرچین استان مواجه شده است، یکی از بزرگترین دغدغه‌های این پرورش‌دهندگان را رفع کرده است و کشتارگاه دیگری به همین منظور در منطقه عقدا در حال ساخت است.

وی همچنین از حمایت‌های بیمه‌ای و اختصاص تسهیلات بخش توسعه کشاورزی برای توسعه، تکمیل و تجهیز واحدهای پرورش بلدرچین در استان خبر داد.

حبیبی ضمن تاکید بر توجه بیشتر مسوولان به توسعه ابعاد مختلف و گسترده پرورش بلدرچین در استان، از مهمترین مشکلات این صنعت در استان را تامین نهاده‌ها و اندک آشفتگی بازار فروش تولیدات پرورش‌دهنگان ذکر کرد.

حجت الاسلام "علی محمد سلطانی" مسوول نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان یزد نیز توجه به مسائل شرعی و ذبح اسلامی بلدرچین را اساس توسعه این صنعت دانست و گفت: یزد به عنوان اولین و بزرگترین تولیدکننده بلدرچین در کشور، توجه به مسائل شرعی و ذبح اسلامی را در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

سلطانی همچنین از برگزاری آموزش‌های لازم به کارکنان کشتارگاه‌های صنعتی بلدرچین استان برای انجام عمل ذبح شرعی و بهداشتی بلدرچین خبر داد.

پرورش بلدرچین به دلیل برخورداری از ویژگی‌های خاص از جمله مقاومت بالای پرنده به شرایط نامساعد محیطی، بالا بودن میزان تخم‌گذاری، سرعت بالای رشد و قیمت نسبتاً بالای تولیدات اعم از گوشت و تخم‌، سن بلوغ پایین، سن مناسب کشتار، کوتاهی فاصله بین نسل‌ها، کیفیت مطلوب گوشت، هزینه‌های ثابت و جاری مناسب، صنعتی سودآور محسوب شده و برخی استان‌های کشور به سمت آن روی آورده‌اند.

سرعت رشد این پرنده بسیار قابل توجه و در حدود 2.5 تا 3.5 برابر دیگر طیور است به طوری که در 45 تا 50 روزگی دارای وزن 180 تا 220 گرم و آماده کشتار می‌شوند.

میزان تخم‌گذاری در بلدرچین‌ها نیز بالا و در حدود 250 عدد در سال است و بلدرچین ماده در سن 50 تا 60 روزگی به اوج تولید تخم می‌رسد. سن بلوغ در این پرنده حدود هفت تا هشت هفتگی است.

حبیبی در رابطه با ارزش غذایی بلدرچین نیز به ایسنا - منطقه یزد، گفت: گوشت بلدرچین به رغم این که از کلسترول نسبتاً پایینی برخوردار است، دارای انواع بیشتری از پروتئین، ویتامین‌ها و عناصر معدنی کمیاب بدن در مقایسه با گوشت سایر طیور است.

وی اضافه کرد: پزشکان به دلیل وجود انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده که در ترمیم سلول‌های از دست رفته بافت‌های بدن موثر است، آن را برای افراد مسن و از کار افتاده تجویر می‌کنند.

این کارشناس جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به وجود عناصری همچون فسفر، کلسیم و انواع ویتامین‌ها در تخم بلدرچین، مصرف آن در کودکان را موجب رشد سریع و در بزرگسالان موجب تنظیم دستگاه عصبی، گوارش و قلب و همچنین دفع مواد رادیو اکتیو، فلزات سنگین و مواد زائد بدن دانست.

یادآور می‌شود؛ به رغم خواص ذکر شده برای گوشت و تخم‌ بلدرچین، سرانه مصرف آن در استان یزد و کشور بسیار پایین است و به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای مصرف بلدرچین در جامعه تاکنون ناکافی بوده است.

 

نظر شما
ادامه