کد خبر: ۲۰۱۷۳

زنبور عسل

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: به دلیل خشکسالی سال جاری در استان البرز و کاهش تولید گل و گیاه، میزان تولید عسل در هر کندو از شش و نیم کیلو به پنج کیلو کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید اصغر برائی نژاد ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران در محل اداره کل دامپزشکی استان البرز در کرج با اشاره به تخصیص به موقع اعتبارات در حوزه بهداشت و مبارزه با بیماری های واگیر دامی در سال جاری گفت: تعداد کانون های بیماری مربوط به دام در استان البرز از ۱۱۰ کانون به ۳۰ کانون کاهش یافت.

وی تامین بودجه را سبب انجام به موقع واکسیناسیون دام ها، پایش و اعمال مراقبت های ویژه اعلام کرد و افزود: همچنین با همکاری بخش خصوصی اقدامات موثری درسالم سازی فضای دامی استان انجام گرفت.

به گفته برائی نژاد در ۱۰ ماهه نخست سال یک میلیون و ۳۵۵ دز واکسن دامی مصرف و در حوزه بیماری مشترک انسان و دام ۶۱۲ هزار راس دام علیه بیماری‌های مشترک واکسینه و ۹۰ هزار راس دام مبتلا به بیماری های مشترک شناسایی و حذف شده است.

مدیرکل دامپرشکی البرز با اشاره به رتبه چهارم استان در تولید دامداری های صنعتی یادآور شد: ۶۰ درصد واحدهای دامداری استان به صورت صنعتی فعالیت می کنند و دارای شرایط بهداشتی و تولیدی شاخصی هستند.

وی البرز را در میزان تولید شیر از استانهای شاخص اعلام کرد و با اشاره به تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن شیر در استان افزود: ۴۰ درصد از این میزان به مصرف داخل می رسد و ۶۰ درصد به سایر نقاط کشور صادر می شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز با اشاره به اینکه ۲۲۶ هزار کیلو فرآورده دامی در استان البرز ضبط و ۶۵ تن از این میزان معدوم شده است، یادآور شد: از ۱۶۲ پرونده قضایی موجود در بخش دامپزشکی ۷۸ مورد منجر به پلمب با حکم قضایی شده است.

به گفته وی در ۱۰ ماه نخست سال ۹۳ میزان صادرات فرآورده‌های خام استان البرز به خارج از کشور چهار هزار و ۶۴۸ تن بوده است.

برائی نژاد همچنین به تولیدات در حوزه ماهیان زینتی و خوراکی اشاره کرد و افزود: در این استان حدود ۸۰ واحد پرورش ماهیان قزل آلای سردابی و چهار واحد گرمابی با ظرفیت ۸۰۰ تن و ۴۰ واحد تولید و پرورش ماهیان زینتی با ظرفیت تولید هفت میلیون قطعه فعال هستند.

وی با اشاره به فعالیت
۴۰۵ زنبورستان با ۳۷ هزار کندو، اذعان داشت: متاسفانه به دلیل خشکسالی سال جاری و کاهش تولید گل و گیاه، میزان تولید زنبور در هر کندو از شش و نیم کیلو به پنج کیلو کاهش یافته و در این مدت شاهد تولید ۱۸۰ تن عسل بوده ایم.

برائی نژاد در ادامه درباره نظارت های دامپزشکی بر فعالیت واحدهای این بخش گفت: هم اکنون حدود هزار نفر شامل دامپزشک، کارشناس و کاردان در بخشهای مختلف حوزه های مرتبط با فعالیت های دامپزشکی فعالیت می کنند تا تمام فرآیندها از کشتار و بسته بندی و خواک دام و ... به صورت بهداشتی انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی البرز با اشاره به اینکه اوایل سال جاری از غرب کشور بیماری لمپی‌اسکین وارد کشور شد، گفت: این بیماری با پیشگیری‌های صورت گرفته تنها سبب از بین رفتن دو راس دام استان شد و بخش عظیمی از دام‌های استان از طریق واکسن آبله سالم ماندند.

وی درباره واکسیناسیون سگ های ولگرد با اشاره به راه اندازی مرکز نگهداری سگ های ولگرد در حلقه دره کرج گفت: دامپزشکی در زمینه تامین واکسن و داروهای ضد انگلی و همچنین در صورت نیاز ارجاع به مراکز دامپزشکی با شهرداری کرج همکاری می کند.

وی با بیان اینکه سگ های ولگرد پس از انجام واکسیناسیون و عقیم سازی رها می شوند، افزود: تامین هزینه معاینات پزشکی و واکسیناسیون به عهده شهرداری است و دامپزشکی نسبت به تامین داروهای ضد انگلی و واکسن ها اقدام می کند.

به گفته وی استان البرز در زمینه عقیم سازی سگ های ولگرد پیشقراول است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز همچنین از تشدید نظارت بر رستوران ها و واحدهای پذیرایی در ایام نوروز خبر داد و افزود: سامانه ۱۵۱۲ به منظور پیگیری شکایت های مردمی راه اندازی شده و مردم می توانند از این طریق تخلفات را گزارش دهند.

 

 

برچسب ها: البرز، عسل،
نظر شما
ادامه