حکیم مهر - روز دوشنبه هفته جاری مصادف با 27 اردیبهشت ماه، روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی را پشت سر گذاشتیم. روابط عمومی مجموعهای از اقدامات و کوشش های حسابشدهای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروههایی که با سازمان در ارتباطند انجام میدهد .
ضمن عرض تبریک صمیمانه و خسته نباشید به کلیه همکاران شاغل در روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور و روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان ها و قدردانی از زحماتی که در این راه متحمل می شوند، لازم دیدیم که چند نکته را نیز در این زمینه عرض نماییم.
پیشاپیش باید متذکر شویم که بیان این نکات به منزله انکار زحمات شبانه روزی همکاران شاغل در روابط عمومی سازمان دامپزشکی نبوده و هدف ما تنها بیان نکاتی جهت ارتقاء هر چه بیشتر عملکرد این حوزه می باشد.
1- وظایف روابط عمومی هر سازمان، بسته به شرح وظایف و کارکرد آن سازمان کاملاً متفاوت است. در مورد سازمان دامپزشکی کشور که نقش مستقیمی در سلامت جامعه ایفا می نماید، وظایف روابط عمومی از اهمیت بالاتری برخوردار است.
2- یکی از نقاط ضعف روابط عمومی سازمان دامپزشکی، نامتقارن بودن عملکرد روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان های مختلف می باشد به طوری که تعدادی از ادارات کل، روابط عمومی بسیار فعال و قابل تقدیری داشته و تقریباً هر روز اخباری از آنها در خبرگزاری های رسمی کشور مشاهده می گردد و برعکس، تعدادی از روابط عمومی های استان ها عملکردی کاملاً منفعلانه داشته و نیاز به بازنگری جدی در عملکرد آنها مشاهده می گردد که لزوم نظارت و سازماندهی بیشتر مدیریت محترم روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور را می طلبد.
3- با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی کشور با سلامت مواد غذایی سروکار داشته و با عنایت به اینکه گسترش استفاده از فضای مجازی در جامعه زمینه انتشار شایعات متعددی را در این خصوص فراهم آورده است، واکنش سریع، مناسب و به موقع روابط عمومی سازمان دامپزشکی به این اخبار می تواند ضمن آگاهی بخشی به اقشار مختلف جامعه و کاهش نگرانی های آنها، شناخت مردم از نقش پر رنگ دامپزشکی در ارتقاء سلامت جامعه را بیش از پیش افزایش دهد. متاسفانه آنچه که در اغلب موارد شاهد آن بودیم، این است که هر چند سازمان دامپزشکی به این شایعات (مثلاً استفاده از هورمون در مرغداری ها، استفاده از گوشت حیوانات حرام گوشت در فرآورده های گوشتی و ...) عکس العمل مناسبی داشته است، ولی اغلب دیر هنگام و پس از چند روز تاخیر بوده است که این تاخیر موجب شده است شایعات اثر تخریبی خود را بر افکار عمومی باقی بگذارند.
4- وب سایت رسمی سازمان دامپزشکی کشور، ویترین این سازمان محسوب می شود و علاوه بر افراد فعال در این حوزه، روزانه افراد عادی زیادی نیز برای کسب اطلاعات به آن مراجعه می نمایند. متاسفانه این وب سایت، چه از نظر سرعت لود شدن و چه از نظر محتوایی شایسته سازمان دامپزشکی نمی باشد. فقدان بخشی در پورتال این سازمان که به طور منظم به بیان نکات بهداشتی مرتبط با دامپزشکی جهت اطلاع عموم بپردازد، محسوس است؛ ضمن اینکه برای افراد شاغل در حوزه دامپزشکی نیز فاقد جذابیت های بصری و محتوایی قابل قبول می باشد.
5- یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان دامپزشکی، ارتباط کم آن با خبرگزاری ها و رسانه های تاثیرگذار کشور و بخصوص صدا و سیما می باشد. ارتباط مؤثر و مداوم مدیران ارشد سازمان دامپزشکی کشور با این رسانه ها و حضور مستمر آنها در رسانه ملی می تواند به شناساندن هر چه بیشتر دامپزشکی به جامعه کمک نماید که این مهم نیز از وظایف روابط عمومی سازمان می باشد. به جرأت می توان ادعا کرد که زحمات شبانه روزی همکاران شاغل در نقاط مختلف کشور پهناورمان، چنان که شایسته است، در رسانه های عمومی کشور منعکس نمی گردد.
6- اخبار منتشر شده از سوی روابط عمومی ادارات کل دامپزشکی استان ها، در بسیاری از موارد نیاز به ویراستاری و اصلاحات نگارشی دارد و لزوم نظارت یک ناظر متبحر در این خصوص کاملاً احساس می شود.
7- یکی دیگر از نقاط ضعف سازمان دامپزشکی کشور در این حوزه، فقدان سامانه ای برای دریافت نظرات همکاران بخش خصوصی و دولتی و ارائه این بازخوردها به مدیران سازمان دامپزشکی می باشد. ایجاد راهکاری برای ارتباط دوسویه مدیران سازمان و افراد مرتبط و شاغلان حوزه دامپزشکی، از دیگر وظایف مغفول روابط عمومی سازمان دامپزشکی می باشد.