کد خبر: ۴۲۷۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
معاون بهداشت و بهره‌برداری سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران:
«دکتر علی عفتی» افزود: این مسائل باید میان دامپزشکی که متولی صدور پروانه‌ها و مجوزها است و شهرداری حل شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «دامپزشکی باید از شهر برود»، این را ‌مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران می‌گوید. از نظر «فرهاد افشار» از ۲۵ رسته شغلی آلاینده، ۲۰ شغل منتقل شده و ۵ رسته شغلی باقی مانده‌اند که دامپزشکی نیز یکی از این مشاغل است؛ درست مانند تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین.

معاون بهداشت و بهره‌برداری سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران یک دامپزشک است که اگر چه در جریان این اظهار نظر نیست، اما معتقد است که دامپزشکان باید از حق خود دفاع کنند. «دکتر علی عفتی» می‌گوید: «اگر دامپزشکی به این جمع‌بندی رسیده که بهتر است داخل شهر بماند، باید از این نظریه دفاع کند تا مصوب شود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، اخیراً مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران، با اشاره به مصوبه سال ۹۶ وزارت کشور نسبت به الزام انتقال ۲۵ رسته شغلی آلاینده به شهرداری‌ها، تعمیرگاه‌های خودروهای سنگین، انبارهای پسماند، مراکز اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودروها، مراکز شارژ گاز در کپسول و همچنین دامداری‌ها و دامپزشکی‌های حاشیه شهر را از جمله رسته‌های شغلی آلاینده به حساب آوردند که باید از شهر تهران منتقل شوند. ارزیابی حضرتعالی به عنوان یکی از مدیران شهرداری چیست؟

این خبر ارتباطی به حوزه کاری بنده ندارد.

حکیم مهر: البته. اما به هر حال شما یکی از مدیران شهرداری هستید که همیشه به دامپزشک بودن خود افتخار کردید.

بنده در میادین میوه و تره‌بار فعالیت دارم و حوزه کاری من بیشتر مواد غذایی است. دامپزشکان زحمات زیادی را در حوزه مواد غذایی، بهداشت شهر و سلامت شهروندان متحمل می‌شوند؛ در واقع یکی از زحمت‌کش‌ترین قشر در حوزه مواد غذایی و بهداشت مواد غذایی، دامپزشکی است. در همه کشورهای دنیا نیز دامپزشکی جزء معدود سازمان‌های emergency action یا همان «اقدام فوری» است که باید در خیلی از مسائل از جمله ایمنی و بهداشت مواد غذایی ورود کند. طبیعتاً نقش دامپزشکان، چه افرادی که کار تکنیکی می‌کنند و چه کسانی که به شکل تخصصی در حوزه مواد غذایی کار می‌کنند، در بهداشت عمومی و سلامت جامعه انکار ناپذیر است.

امروزه بیش از ۵۰ درصد بیماری‌های شناخته شده زئونوز هستند و طبیعتا دامپزشکان نقش موثری در سلامت و بهداشت جامعه دارند، اما اینکه این نگاه و این اظهار نظر در کدام بخش شهرداری صورت گرفته، بنده در جریان نیستم و خیلی با حوزه کاری بنده ارتباطی پیدا نمی‌کند. طبیعتاً هر شغلی نیازمند الزاماتی است که باید از سوی متولیان آن رعایت شود. قاعدتاً این اظهار نظر برای کسانی صورت گرفته که بیمارستان و کلینیک دارند. این مشاغل طبیعتاً الزاماتی مانند پروانه دارند که باید رعایت شود. اگر الزامات رعایت شود، به نظر نمی‌رسد که مشکلی به وجود بیاید.

آنچه در داخل شهر تهران وجود دارد، مربوط به پت است و پت نیز در همه جای دنیا در داخل شهر فعالیت می‌کند. کمااینکه کسی که حیوان خانگی دارد، نمی‌تواند برای معاینه او را به بیرون از شهر ببرد.

به طور کلی و به نظر بنده یک سری الزامات وجود دارد که این الزامات باید از سوی کسی که می‌خواهد این کار را انجام دهد، رعایت شود. مواردی هم دیده شده که الزامات مذکور را رعایت نکرد‌ه‌اند و اگر صحبتی شده و من در جریان آن نیستم، احتمالاً بیشتر بر سر آن اماکنی بوده که در آنها الزامات رعایت نشده است.

حکیم مهر: اما به نظر می‌رسد به عقیده شهرداری، حتی اگر الزامات حوزه دامپزشکی رعایت شود، باز هم باید به عنوان یکی از مشاغل مزاحم از شهر خارج شود.

بنده این خبر را نخواندم و در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. اما این مسائل باید میان دامپزشکی که متولی صدور پروانه‌ها و مجوزها است و شهرداری حل شود. این که چه رویکرد و تصمیمی گرفته می‌شود، بنده در جریان نیستم اما طبیعتاً اگر دامپزشکی این احساس را دارد که باید در داخل شهر باشد، باید از آن دفاع کند. سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی هم باید دفاعیات خود را ارائه دهند.

به نظر من منطقی‌تر است که شهرداری یک سری الزامات را برای آن محلی که قرار است دامپزشکان در آن فعالیت داشته باشند، اعلام کند تا با الزامات دامپزشکی در کنار هم قرار بگیرند و در مکان‌هایی باشند که بحث آلایندگی در آن مطرح نباشد. کمااینکه بعضی جاها واقعا آلاینده هستند. درست است که نمی‌شود کلینیک‌های دام کوچک را بیرون از شهر برد اما به هر حال جاهایی این آلایندگی را دارد. طبیعتا نمی‌توان فعالیت‌های دامپزشکی را در واحد مسکونی انجام داد، لذا باید برای آن چارچوب مشخص و تعریف کنند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
به نظرم قضیه چیز دیگه هستش.اگر ملاک آلایندگی باشه که بیمارستانهای انسانی به مراتب آلایندگی بیشتری دارن.به نظر میرسه مساله اساسا وجود مراکز درمانی دامپزشکی حیوانات خانگی باشه.به همون دلایل مضحک غرب گرایی و پرورش حیوانات خانگی.منتها اون آقا جرات بیان این مطلب رو نداره و میخواد صورت مساله رو پاک کنه.
نظر شما
ادامه