کد خبر: ۴۷۷۶۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 
 

عنوان مجرمانه مشخصی در خصوص سگ‌گردانی یا نگهداری سگ در آپارتمان وجود ندارد.

این روزها شاهد آن هستیم که بسیاری از خانواده‌ها حیوانات خانگی از جمله سگ را در آپارتمان نگهداری می‌کنند، حیواناتی که نگهداری از آن‌ها در فرهنگ ایرانی اسلامی جایی نداشته‌ و خیلی‌ها رواج این پدیده را یک معضل فرهنگی- اجتماعی و تقلیدی کورکورانه از فرهنگ غربی می‌دانند؛ اما سوال این است که آیا نگهداری این حیوانات در اماکن مسکونی از نظر قانون مشکلی ندارد؟

 به گزارش حکیم مهر به نقل از اعتمادآنلاین، «دکتر محمدجعفر حبیب‌زاده» معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس در همین رابطه گفت: برای نگهداری حیوانات خانگی چه اهلی و چه وحشی در آپارتمان‌ها قوانین روشن و شفافی نداریم. تنها بر اساس ماده 3 آیین‌نامه اجرایی قانون تملک آپارتمانها مصوب 8 اردیبهشت ماه 1347 هیأت وزیران «قسمتهایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آنها که به‌طور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکا می‌باشد قسمت‌های مشترک محسوب می‌گردد و نمی‌توان حق انحصاری بر آنها قایل شد.»

 معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: به موجب تبصره ماده مذکور: «گذاردن میز و صندلی و هر نوع اشیای دیگر و همچنین نگاهداری حیوانات در قسمت‌های مشترک ممنوع است‌. قسمت‌های مشترک در ملکیت مشاع تمام شرکای ملک است‌، هرچند که در قسمت‌های اختصاصی واقع شده باشد و یا از آن قسمت‌ها عبور نماید». با عنایت به این ماده قانونی، به خوبی مشخص ‌‌می‌شود که نگهداری حیوانات خانگی مثل سگ، گربه، مرغ و… در نقاط مشترک بین ساکنان آپارتمان ممنوع است و در صورت تخطی هر یک از ساکنان، بقیه همسایه‌‌ها از حق شکایت برخوردار ‌‌هستند.

 این استاد دانشگاه تاکید کرد: می‌توان در اساس‌نامه مجتمع‌های مسکونی نیز به صراحت به این مورد اشاره کرد و یا در مجمع عمومی مالکان ساختمان یا هیات مدیره ساختمان برای آن قاعده مشخصی تصویب کرد که برای تمامی ساکنین لازم الاجرا خواهد بود و تعدی از آن توسط مدیر اجرایی و یا اعضای هیات مدیره مجتمع قابل پیگیری است. اگر در اثر اهمال و سهل‌انگاری در نگهداری سگ، خسارتی به دیگری وارد آید، صاحب حیوان عهده‌دار جبران آن است.

 حبیب‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر با توجه قوانین فعلی کشور به نظر می‌رسد عنوان مجرمانه مشخصی در خصوص سگ‌گردانی یا نگهداری سگ در آپارتمان وجود ندارد، گفت: بر اساس اصل 40 قانون اساسی: «هیچ‌کس‏ نمی‏ تواند اعمال‏ حق‏ خویش‏ را وسیله‏ اضرار به‏ غیر یا تجاوز به‏ منافع عمومی‏ قرار دهد». با توجه به اینکه اصل مذکور براساس یک قاعده فقهی تدوین شده، اگر همسایه بتواند ثابت کند که نگهداری و رفت‌وآمد حیوان خانگی تهدیدعلیه بهداشت است می‌توان با توجه به ماده 688 ق.م.ا. (تعزیرات) با او برخورد کرد . به موجب ماده 688 قانون مجازات اسلامی «هر اقدامی که تهدید علیه بهداشت عمومی شناخته شود، ممنوع می‌باشد و مرتکب به حبس تا یک سال محکوم خواهد شد.»

 حبیب‌زاده افزود:‌ همچنین اگر حیوان خانگی سر و صدای غیر متعارف (مثل پارس‌های شبانه سگ) ایجاد کند، همسایگان می‌توانند با تهیه استشهادیه برای رفع مزاحمت به دادسرا مراجعه کنند و دادسرا می‌تواند با استناد به ماده 690 قانون مجازات اسلامی با صاحب سگ به اتهام ایجاد مزاحمت برخورد کند.

 معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس تاکید کرد:‌ بنابراین نگهداری سگ در خانه و محیط‌های مسکونی به سبب سرو صدا و مزاحمتی که برای همسایگان دارد، می‌تواند مصداق سلب آسایش عمومی ‌محسوب ‌شود و قابل پیگرد قضایی است. اما هر گاه حیوانی به دیگری حمله کند و او در حد متناسب با خطر ایحاد شده از خود به میزان لازم دفاع کند و موجب مرگ یا آسیب به حیوان شود، مدافع ضامن نیست. همچنین اگر حیوان را از هجوم به جان یا مال دیگری به مقدار لازم بازدارد و این کار موجب تلف و یا آسیب او شود ضامن نخواهد بود. هم‌چنین هر گاه کسی با اذن صاحب خانه وارد خانه دیگری شود و سگ صاحب خانه به او آسیب برساند، صاحب خانه ضامن است، خواه آن سگ قبلاً در خانه بوده یا بعداً وارد شده باشد و خواه صاحب خانه بداند که آن حیوان به او آسیب می‌رساند و خواه نداند.

 معاون پژوهشی دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه چندی پیش 39 نماینده مجلس طرحی با عنوان «قانون نگهداری سگ در آپارتمان» تهیه کردند، گفت: بر اساس این طرح «گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده، یا نجس‌العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود.» این ماده می افزاید: «نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی نیز چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان گردد، ممنوع است». این طرح به وزارت بهداشت ماموریت می‌دهد تا فهرست حیوانات خطرناک و نجس العین (علاوه بر سگ) را تهیه کند. اما این طرح هنوز به نتیجه نرسیده است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
1
0
نگهداری از سگ حتی در خانه ها از دیر باز در همه شهرهای ایران حتی شهرهای بشدت مذهبی مرسوم بوده و علت آن شرایط ضعیف امنیت عمومی بوده و تا دوران رضا شاه هم ادامه داشته اما با مدرن تر شدن شرایط زندگی و کوچک شدن خانه ها و رشد آپارتمان نشینی و افزایش امنیت عمومی بتدریج این رسم به فراموشی سپرده شده است .
متاسفانه حافظه ضعیف تاریخی ایرانیان و بعضی ضعفهای عجیب فرهنگی این خطه باعث میشود این مردم ، براحتی گذشته خود را زود فراموش کنند و خیلی راحت منکر آنچه بودند، شوند و از اصطلاح مجعول فرهنگ "ایرانی اسلامی" برای توجیه خود استفاده کنند !!؟؟ در حالی که در فرهنگ اصیل ایرانی جایگاه سگ محترم بوده و در فرهنگ واقعی و معنوی اسلامی نیز هیچگونه منعی برای نگهداری درست سگ وجود ندارد و نکته معروف و مشترک همه پیغمبران چوپانی و داشتن سگ بوده است !!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
2
بنده خودم دامپزشک و ورودی دهه 60 به دانشگاه تهران هستم. متاسفانه مثل خیلی چیزای دیگه فرهنگ نگهداری حیوان در مملکت ما وجود ندارد. ما همسایه ای در آپارتمان داریم که سگ نگه میدارد. بارها در مواجه با آسانسور یا مسیر سگ باعث ترسانیدن خانم و بچه های بنده شده است. سگ ایشان تا ساعت 3 بامداد پارس میکند. و ......
ایشان غذاهایی مثل سنگدان و گوشت مرغ و غیره را در پارکینگ برای گربه های ولگرد میگذارد در تابستان این غذاها بوی بسیار بدی میگیرد و در کنار آنها مگس و مورچه زیادی تجمع میکند. بارها به آرامی به ایشان تذکر داده ام که خانم ؛! لطفا غذا را کمی آنورتر بگذارید که این عوارض را نداشته باشد. اما دریغ از توجه به این تذکرات. ایشان شده اند آدم خوب داستان و بنده شمر !!
یکبار به ایشان گفتم که خانم، شما رضایت گربه را به نارضایتی ساکنین آپارتمان ترجیح میدهید!
اگر شخصی منزلی ویلایی دارد که نگهداری حیوانات مزاحمتی برای دیگران ندارد، برود 100 تا سگ و 100 تا گربه نگه دارد؛ دستخوش!
اما بسیاری از افراد به دلایل مختلف از نگهداری حیوانات در آپارتمان ناراضی هستند و خیلی از آنها هم به دلیل رودربایستی اعتراض نمیکنند و اگر افرادی به روز واپسین اعتقاد دارند ممکن است آنجا دچار مشکلاتی شوند که تصور آن را هرگز نمیکردند!! یکی از کسانی که هرگز رضایت نخواهند داد خود بنده هستم.
نظر شما
ادامه