کد خبر: ۴۷۸۵۶


رئیس هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران با بیان این‌که مشخص نیست علت واردات گوشت، کمبود منابع دامی است و یا خروج دام از ایران، اظهار کرد: شنیده‌ها حاکی از این است که در حال حاضر دام‌های ماده صادر می‌شوند که در درازمدت تأثیرات آن مشخص خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی حسن زاده دلیر»، در پاسخ به این‌که این صادرات به صورت قاچاق انجام می‌شود؟ اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت که تنها شنیده است که دام ماده صادر می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کاهش کشتار دام به کمبود مواد اولیه صنعت چرم منجر شده، اظهار کرد: در گذشته که کشتار گاو سالانه حدوداً معادل دو میلیون رأس بود، در تأمین مواد اولیه صنعت چرم کمبود داشتیم؛ امسال این رقم بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است و کمبود مواد اولیه به مراتب بیش‌تر شده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع چرم ایران با بیان این‌که آمار و ارقامی دقیقی از ظرفیت فعال تولید چرم در دسترس نیست، گفت: چیزی که مشهود است این است که کشتار گوسفند بسیار کم شده و مشخص نیست علت آن کمبود دام، گرانی گوشت و کاهش قدرت خرید مردم و یا افزایش واردات گوشت است.

حسن زاده دلیر یکی دیگر از مشکلات تأمین مواد اولیه صنعت چرم را سخت بودن روند واردات پوست عنوان کرد و گفت: پوست یک محصول دامی است و باید نهایتاً ظرف ۴۸ ساعت ترخیص شود چراکه اگر زمان طولانی وارد خط تولید نشود، کیفیتش را از دست می‌دهد، اما بروکراسی به قدری زیاد شده که تولیدکنندگان را مستاصل کرده است.

این فعال اقتصادی هم‌چنین با اشاره به افزایش قیمت پوست در ماه‌های اخیر، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت پوست در داخل به بالای ۱۳ هزار تومان رسیده، در حالی که اگر با دلار ۱۳ هزار تومان یک نوع پوست با کیفیت معمولی وارد کنیم، قیمت آن معادل ۹,۵۰۰ تومان می‌شود.

وی افزود: علت اصلی افزایش قیمت پوست نیز کمبود دام آن است و با توجه به اینکه واردات تسهیل نمی‌شود، تقاضای زیاد و عرضه کم منجر به بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم ایران در پایان خاطرنشان کرد که با توجه به وابستگی صنعت کفش به چرم، باید به صنعت چرم بها بدهیم.

 

نظر شما
ادامه