کد خبر: ۴۹۶۲۴


مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه ماده شیر ایرانی وارد کشور شد، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ برنامه‌ای در حال حاضر برای احیای شیر ایرانی ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «دکتر مجید خرازیان مقدم» با اعلام خبر ورود ماده شیر ایرانی به کشور گفت: شیر ماده ایرانی نیز روز گذشته وارد کشور شده است و در حال حاضر وضعیت این دو شیر نر و ماده خوب است و باید ببینیم گزارشی که از ارم برای ما ارسال می‌شود به چه صورتی است.

وی ادامه داد: انتقال این دو قلاده شیر به کشور براساس یک سری بده و بستان‌هایی است که باغ‌وحش‌ها در سراسر دنیا با هم دارند. برای ورود هر گونه حیوان یک سری مجوز از سازمان محیط‌زیست اخذ می‌شود این دو قلاده نیز مجوزهای لازم از سازمان حفاظت محیط‌زیست را دارند و تا جایی که می‌دانم شیرها رایگان به ایران منتقل شده‌اند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرد: انتقال این دو قلاده شیر برعهده باغ وحش بوده و هیچ ربطی به تکثیر و احیای این گونه در حیات وحش ندارد و سازمان حفاظت محیط‌زیست چنانچه روزی تصمیم بگیرد که گونه‌های منقرض شده را احیا کند، خود رأسا اقدام خواهد کرد. همانطور که چند سال پیش سازمان حفاظت محیط‌زیست تصمیم گرفت ببر ایرانی را که منقرض شده است احیا کند که متاسفانه در این امر ناموفق بود.

خرازیان مقدم درباره احیای گونه‌های در معرض خطر انقراض تصریح کرد: اولویت اول سازمان حفاظت محیط‌زیست حفظ گونه‌های موجود در کشور و ارتقای وضعیت حفاظتی گونه‌های در معرض خطر تهدید و گونه‌های در معرض خطر انقراض است و اولویت اول ما این است که حیواناتی را که داریم مانند یوز، پلنگ، گورخر حفظ کنیم، اما چنانچه در سال‌های آینده اعتبارات طرح حفاظت و احیای گربه‌سانان کشور که در سال گذشته تهیه شده است تامین شود و ۱۵۴ میلیارد تومان برای ۵ سال اجرای این طرح در نظر گرفته شود، قطعا یک بند این طرح که انجام مطالعات امکان‌سنجی احیای شیر و ببر است را انجام خواهیم داد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای احیای شیر در سال جاری نداریم و طرح احیا و حفاظت از گربه‌سانان کشور در سال ۹۷ تقدیم سازمان برنامه و بودجه شده است و چنانچه اعتبارات تامین شود، مطالعات امکان‌سنجی احیای دو گونه شیر و ببر منقرض شده‌ انجام می‌شود، اما از آنجا که هنوز خبری از این طرح و اعتبارات آن نیست، ما هم برنامه‌ای برای احیای این دو گونه در زیستگاه طبیعی نداریم.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به هیچ عنوان قرار نیست موالید این دو قلاده شیر در زیستگاه رها شوند، خاطرنشان کرد: این انتقال همانطور که گفتم براساس بده و بستان‌‌هایی است که همه باغ‌وحش‌ها در سطح دنیا دارند، اما نظارت بر وضعیت زندگی و فضاهای نگهداری این دو قلاده شیر مانند سایر گونه‌های جانوری برعهده سازمان حفاظت محیط‌زیست است. همچنین نظارت بهداشتی آن‌ها نیز برعهده سازمان دامپزشکی کشور است، این نظارت نیز از طریق ادارات کل محیط زیست استانی انجام می‌شود، اما سازمان محیط‌زیست نیز حسب مورد نظارت‌های عالیه و موردی را خواهد داشت.

خرازیان مقدم ادامه داد: ورود این دو قلاده شیر به کشور چنانچه شرایط نگهداری مطلوبی داشته باشند، قطعا به نفع ما خواهد بود، چراکه بچه‌های ما با دیدن این شیرها متوجه می‌شوند که ما روزی چنین گونه‌هایی در طبیعت داشتیم و مردم قطعا متوجه خواهند شد که نباید محیط‌زیست خودشان را از بین ببرند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره وضعیت باغ وحش ارم و خبرهایی که در فضای مجازی درباره این باغ وحش اخیرا مطرح شده است، گفت: بحث نظارت بر وضعیت باغ‌های وحش و مراکز نگهداری حیات وحش برعهده محیط زیست استان‌ها است، اما حسب مورد چنانچه گزارشی باشد ستاد نیز نظارت خواهد کرد. در حال حاضر طبق همان ابلاغ مستمری که به استان‌ها می‌دهیم از استان‌‌ها خواستیم تا مرکز نگهداری حیوانات را مورد پایش قرار دهند.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه درباره باغ وحش ارم هیچ گزارش منفی از سوی محیط‌زیست استان تهران برای ما ارسال نشده است، ادامه داد: چنانچه لازم باشد ما نظارت‌های موردی را از این باغ‌وحش انجام خواهیم داد. البته با توجه به اینکه اخیرا در فضای مجازی اخباری درباره وضعیت حیوانات در باغ‌وحش ارم منتشر شده است، قطعا برای بازرسی از این مکان اقدام خواهیم کرد.

خرازیان مقدم تصریح کرد: وضعیت باغ وحش ارم و سایر باغ‌های وحش در کشور ما تا رسیدن به استانداردهای جهانی فاصله دارد، اما واقعیت این است که در این ۴ الی ۵ سال وضعیت این باغ‌وحش‌ها بسیار بهتر شده است. در سال ۹۲ بیش از نیمی از مراکز نگهداری حیوانات و باغ‌های وحش در سراسر کشور مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را نداشتند، اما در حال حاضر وضعیت آنها ساماندهی شده و فقط ۲ باغ وحش هستند که مجوز لازم را ندارند، البته این دو باغ وحش نیز در حال تلاش هستند تا خود را به استانداردها برسانند.

وی تاکید کرد: معتقدم این باغ‌های وحش و مراکز نگهداری حیوانات تا رسیدن به استانداردهای لازم و مطلوب فاصله دارند، اما نسبت به ۵ سال پیش شرایط واقعا بهتر شده است و چنانچه هر مرکز نگهداری حیوانات تخلف کرده و از دستورالعمل سرپیچی کند، ما با کسی تعارف نداریم و صددرصد با آنها برخورد خواهیم کرد.

 
نظر شما
ادامه