کد خبر: ۵۳۷۲۳
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دانشجوی جدیدالورود دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«سید مهیار مرتضوی» افزود: پدر و مادرم اوایل شاید کمی تردید داشتند، اما خیلی پشتم ایستادند و بعداً که دیدند علاقه دارم، گفتند هر کاری را که به آن علاقه داری، اگر انجام دهی، در آن موفق می‌شوی ...
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: «سید مهیار مرتضوی» یکی از دانشجویان رتبه برتر جدیدالورود دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران است که اعتقاد دارد کار در حوزه دامپزشکی بسیار جذاب‌تر از پزشکی است. از نظر او، شاید دروس دامپزشکی کمی از پزشکی ساده‌تر باشند، اما در نهایت سال‌های تحصیل تمام می‌شود و آنچه باقی می‌ماند، سال‌های جذاب کار در دامپزشکی است.

حکیم مهر: چرا رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

دامپزشکی رشته‌ای است که کار در آن خیلی جذاب است یا حداقل در فیلدی که من قصد دارم در آن کار کنم، برای من جذاب است. شاید سایر رشته‌های پزشکی این قدر جذاب نباشند. شاید دروس دامپزشکی آسان‌تر باشد و فهم آن راحت‌تر باشد اما آن چیزی که با انسان می‌ماند کار است. درس زود تمام می‌شود و انسان می‌خواهد با کار زندگی کند. من به این فکر می‌کردم که اگر بخواهم کاری کنم، در آن کار خوشحال باشم و به آن کار علاقه داشته باشم، به خاطر همین دامپزشکی را انتخاب کردم.

حکیم مهر: حس می‌کنید که می‌توانید در این رشته خوشحال باشید؟

بله. اگر کارها روی غلطک بیفتد، مخصوصاً در ایران که در حوزه دامپزشکی کمی محدودیت وجود دارد، اگر این محدودیت رفع شود خیلی بهتر می‌شود و انسان راحت‌تر می‌تواند کار کند.

حکیم مهر: چقدر با علاقه رشته دامپزشکی را انتخاب کردید؟

من در دوره دانش‌آموزی و قبل از اینکه انتخاب رشته کنم، به کارهای هنری مثل تئاتر، صداگذاری و ... علاقه داشتم. اما چیزی که پیش آمد، رشته تجربی را انتخاب کردم. سال آخر تحصیل شروع به درس خواندن برای کنکور کردم و زمان انتخاب رشته تصمیم گرفتم که این بار علاقه‌ای را که دارم، دنبال کنم و نظرات دیگران به من تحمیل نشود. به خاطر همین خیلی راحت دامپزشکی را انتخاب کردم و آمدم.

حکیم مهر: برای کنکور چطور درس می‌خواندید؟

به آن شکل جدی و از سال اول نمی‌خواندم و سال آخر برای من جدی شد. متاسفانه در ایران به این شکل جا افتاده که اگر کنکور خراب شود، آینده فرد خراب می‌شود. در صورتی که همچین چیزی نیست و من سال آخر شروع به خواندن کردم و در حدی که توانستم خواندم. شاید از دید خیلی‌ از اطرافیانم تلاش نمی‌کردم اما به نظر خودم سعی و توانم را گذاشته بودم. هفته‌هایی که مدرسه داشتیم، ۳۳ ساعت و هفته‌هایی که کامل تعطیل بود، ۴۲ ساعت درس می‌خواندم. این حجم از مطالعه از دید اطرافیانم خیلی زیاد نبود. اما خدا را شکر موفق شدم.

حکیم مهر: ریشه این انگیزه از کجا بود؟

من ارتباط برقرار کردن با حیوانات را خیلی دوست دارم و در رشته‌هایی که از تجربی می‌توان انتخاب کرد، بیشتر به دامپزشکی علاقه داشتم و همانطور که گفتم کار آن برایم خیلی جذاب است.

حکیم مهر: یکی از معضلات رشته دامپزشکی، جذب بی‌رویه دانشجوهای با رتبه بسیار بالای کنکور در دانشگاه‌های فاقد استاندارد است. آیا این باعث نگرانی شما در آینده نیست؟

البته هر کسی که تلاش کرده و به جایی رسیده نسبت به کسی که تلاش نکرده و به آنجا رسیده، حس بدی دارد. اما خب کاری هم نمی‌توان کرد. انسان باید تلاش خود را بکند و خودش را ببیند و سعی کند که خودش رشد کند. نباید به اینکه سایرین چه می‌کنند، اهمیت دهد.

حکیم مهر: فکر می‌کنید ۷ سال دیگر که فارغ‌التحصیل شدید، چه خواهید کرد؟

اوایل به فکر تخصص بودم اما اگر بخواهم تخصص بگیرم، قطعا تلاش می‌کنم که خارج از ایران این کار را بکنم. تصمیم من این است که در ایران تخصص نگیرم.

حکیم مهر: چرا؟

 چون تخصص در ایران به درد هیات علمی شدن می‌خورد. دامپزشکی در ایران آن طور که باید پیشرفته نیست. من اگر بخواهم تخصص بگیرم به خارج از کشور می‌روم. دامپزشکی مدرک عمومی مثل دندانپزشکی دارد و این طور که جا افتاده، لازم نیست تخصص بگیرید تا کار مورد نظر را انجام دهید.

حکیم مهر:‌ یعنی چه؟

مثلا دندانپزشکان روی تابلو می‌نویسند دندانپزشک و جراح. درست است که وی تخصص نگرفته اما آن کار را انجام می‌دهد. دامپزشکی هم همین طور است. دامپزشک می‌تواند با مدرک DVM یا همان عمومی، کارهایی را که متخصص می‌کند، انجام دهد. اما فیلدهایی که برای من جذابیت دارند، دام بزرگ، جراحی و دام کوچک هستند. البته بخش تولید مثل حیوانات مثل اسب هم خیلی جذاب هستند.

حکیم مهر:‌ تفکر شما نسبت به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، قبل و بعد از ورود به آن چقدر تغییر کرد؟

دانشکده همان طور بود که فکر می‌کردم و خیلی تفاوت نداشت. فکر می‌کردم فضای خوبی داشته باشد و الان هم به همین نتیجه رسیدم. امکانات دانشگاه تهران نسبت به سایر دانشگاه‌ها که به گوش ما می‌رسد، واقعا خوب است.

حکیم مهر: آیا انتقادی هم به وضعیت موجود دارید؟

فعلا که چند هفته است آمدم و خیلی جا نیفتادم.

حکیم مهر:‌ آیا تعداد ورودی‌ها متناسب با فضا و امکانات هست؟

بله خوب است. نه آن قدر زیاد است که اذیت کند و نه آن قدر کم است که کلاس‌ها خلوت باشند. اما در کل به نظر من سطح دانشگاه تهران به شکلی است که ورودی‌های آن باید محدودتر شود. مثلا اگر ۷۰ نفر است کمی محدودتر شود و دانشجوهای با رتبه‌های پایین‌تر جذب شوند که بچه‌ها قوی‌تر باشند. البته کنکور ملاک این نیست که یکی قوی‌ و دیگری ضعیف‌تر است، فقط یک رتبه آمده که بیشتر هم به سطح استرس ربط دارد، اما اگر تخصصی‌تر باشد و ورودی‌ها کمتر باشد و کیفیت بالاتر باشد، به نظر من بهتر است.

حکیم مهر: چه توصیه‌ای برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به رشته دامپزشکی دارید؟

اینکه کنکور را تبدیل به یک غول نکنند. زندگی خود را بکنند و از کار و زندگی نیفتند. تفریح کنند و درس را به مقدار لازم بخوانند. من بیشترین سالی که فیلم دیدم، بیرون رفتم و تفریح کردم، سال کنکور بود. اما در کنار آن درسم را می‌خواندم و بعد تفریح می‌کردم. این‌ها در کنار هم باعث می‌شود که فرد موفق شود. البته انسان با انسان فرق دارد اما به نظر افراد نباید دید تک بعدی داشته باشند.

حکیم مهر:‌ خانواده مخالف ادامه تحصیل شما در رشته دامپزشکی نبودند؟

اوایل شاید کمی تردید داشتند اما پدر و مادرم خیلی پشتم ایستادند و بعداً که دیدند علاقه دارم، گفتند هر کاری را که به آن علاقه داری، اگر انجام دهی، در آن موفق می‌شوی. آنها من را به این رشته ترغیب کردند و گفتند که هر کسی هر حرفی می‌زند، توجه نکن و کاری را که دوست داری، انجام بده.

حکیم مهر: موفق باشید.

 

انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
3
22
این مصاحبه ها که اخیرا از دانشجویان ترم اولی انجام میشود فایده ای ندارد و این عزیزان هیچ اطلاعات قابل ذکری ندارند که بخواهند ارائه دهند. بهتر است که از دانشجویان سال آخر که تا حدی با دامپزشکی آشناتر شده اند مصاحبه شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
فایده یعنی چه؟ شما از اساس اشتباه آمدی، فهم همه فهم شما نیست. حد شما و نسل شما همین افتضاح کنونی دامپزشکی هست پس در مورد دیگران قضاوت نکنید
دامپزشکی خوندن بزرگترین اشتباه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
حق با ایشون هست.تازه ورودی ها هنوز،داغ هستن بعدا که از داغ افتادن که حدودا سال سه به بعد این احساس کاملا به یقین تبدیل می شه.دامپزشکی رو اصلا نباید خوند مگه اینکه طرف ردی رشته های دیگه باشه و مجبور باشه یه چیزی بخونه حالا رشته سوپ باشه یا رشته دامپزشکی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
ناشناس ۱۹:۱۷، پسرم. میدانم که امسال با کلی امید و آرزو از دامپزشکی قبول شدی. ولی از همین الان یاد بگیر که فهم خودتو از بقیه بیشتر ندونی و به بزرگان توهین نکنی. انشاالله با تلاش بیشتر بتوانی شش سال دیگر دکتر شوی و به هدفت برسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۶
فایده یعنی اینکه شخص مصاحبه شونده در مورد موضوع مصاحبه اطلاعات حداقلی داشته باشد تا بتوان این صحبت ها را به عنوان خبر منتشر نمود و خواننده بتواند با خواندن آن به معلومات خود اضافه کند. بنابراین نظرات شخصی مثل شما که یک ماه است دبیرستان را تمام کرده اند و هیچ معلوماتی در زمینه دامپزشکی ندارند به درد هیچ کسی نمی‌خورد پسر جان
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
19
امیدوارم بعد از اخذ مدرک تحصیلی هم ، نگرش شما همینگونه که درحال حاضر است ، باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
1
14
ایشون که ترم اول هستن یقینا در مورد سختی یا آسانی دروس نباید نظر بدن. از ترم چهار به بعد با دروس سخت آشنا میشن :)
حکیم مهر میتواند چهار سال دیگه با ایشون مصاحبه کنه و نظرشونو در مورد موضوعات مختلف بپرسه.
ایشون میگن به دام بزرگ و جراحی و دام کوچک و... علاقه دارن
,درحالی که تا توو فیلد خاصی کار نکنید نمی تونید بگید بهش علاقه دارید یا نه. ..
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
1
18
به به عجب اطلاعات مفیدی دروس دامپزشکی آسانتر از پزشکی اند ! کی این معلومات را به شما داده دیگر انتخابت را کرده ای تمام شده بخوان برای مهاجرت یا ادامه تحصیل در رشته های علوم پایه یا آزمایشگاهی پزشکی یا ادامه تحصیل در خارج بیرون هیچ چیزی نیست .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
1
11
به غير از ايشون در ورودى هاى بالاتر هم افرادى با رتبه هاى بهتر در دانشكده حضور داشتند كه شايد اطلاعات كامل تر و ديد بهترى نسبت به اين رشته دارند...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
1
12
جوجه رو اخر پاییز میشمارن.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
2
12
فقط دل میسوزه میگم اول جوونی هست هزار امید و ارزو داری 7 سال دیگه همش دود میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
2
5
شاید هدفش از اول خارج رفتن باشه معمولا همین طوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
دوست عزیز اشتباه که خیلی میکنند دامپزشکی بدترین رشته برای مهاجرت چون اصلامدرک ایران قبول ندارند باید ازمون بدی در هر کشوری که شرط و شروط داره تازه خیلی از مباحث و مثل خوک ما اصل در ایران نمیخوانیم دامپزشکی تنها رشته که هم راه مهاجرتش بسته است هم داخل ایران کار نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
8
من جز کسانی بودم‌که ده سال قبل با رتبه هشتصد دامپزشکی دانشگاه تهران انتخاب کردم پیشمانم حتی در ورودی های بعد کسانی داشتم که با رتبه چهارصد هم‌این رشته رو انتخاب کردم و در سال اخر پشیمان شدند پسر خوب اشتباه کردی خودت رو هم رده فردی کردی که با هشتاد هزار در دانشکده بافت دامپزشکی میخوانه..‌واقعا دامپزشکی بدترین رشته است خصوصا که راه مهاجرت بر این رشته بسیار سخته
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
2
9
پیش بسوی بدبختی،سرخوردگی، افسردگی، بیکاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۶
0
9
وقتی بعد هفت سال رفتی یه جا استخدام‌بشی گفت پانصد هزار تومان میفهمی...وقتی خواستی مهاجرت کنی دیدی مدرک ایران قبول ندارم باید ازمون بدی متوجهه میشی..وقتی رفتی کشتارگاه دامدار برات چاقو کشید متوجه میشی..‌وقتی رفتی نظام‌دیدی هیچ مجوزی داده نمیشه متوجهه میشی..وقتی دیدی هر روز یک‌دانشکده میزنند متوجهه میشی..وقتی رفتی درمانگاه دانشگاه تهران دیدی بیمار دام بزرگ و طیور هیچی کیسی نداره متوجهه میشی..وقتی رفتی سربازی دیدی درجه دامپزشکا ستوان دو و پزشک ستوان یک متوجهه میشی...وقتی در اینده نه کار پیدا کار کردی نه ازدواج..متوجهه این رشته میشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
همه حرفات قبول ولی توی سربازی دامپزشکا ستوان یکن!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
کیس طیور خیلی میاد بیمارستان دانشگاه تهران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
بله متاسفانه وضعمون همینه تو این رشته.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
بیمارستان دانشکده در کرج مریض دام بزرگ زیاد ندارد.
ولی کیس هایی که می آید معمولا پیچیده و اصطلاحا End stage هستند و به خصوص به دلیل اینکه با کار آزمایشگاهی و کالبدگشایی توسط پاتولوژیست های بنام و مجرب مثل استاد ساسانی و استاد مرجان مهر تکمیل می شود، بار آموزشی بالایی دارند.
بنابراین نبود مریض دام بزرگ در بیمارستان دانشگاه تهران دروغ محض است و بیشتر توسط کسانی پخش می شود که به کار دام بزرگ علاقه ای ندارند و می خواهند به این بیمارستان که با دانشکده حدود 50 دقیقه فاصله دارد نروند و درس را لوث کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
7
دوست گرامی دوتا مشکل حالا زوده در مورد سختی و اسونی اظهار نظر کنی
دوم انتخاب اشتباه کردی، منم بیست و دو سال پیش اشتباه تو رو کردم البته اونوقت شرایط دامپزشکی خیلی هم دبهتر بود الان عذاب وجدان دارم چون اگه میزفتم داروسازی یا دندانپزشکی الان هم خودم هم خانوادم تو رفاه بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
8
فعلا گرمی تو دانشگاه هم که از الان بهتون میگن دکتر خوشحالی فکر کردی خبری هست - اونی که تو جزوه ها میخونی با اونی که تو بازار کار میبینی دنیای متفاوت هست مگر اینکه چشم به جیب بابا جووون داشته باشی - اگه نه که به جمع بدبختا خوش آومدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
6
5
این بنده خدا رو اینقدر مایوس نکنین. هر کسی به هر کاری علاقه داشته باشه موفق میشه حتی اگه علاقه به رفتگری داشته باشه کسانی که تو این رشته مایوس شده اند علاقه نداشتند و اومدند کسی که اهل کار باشه تو هر رشته ای کار هست و موفق میشه. فکر کردین تو پزشکی یا داروسازی حلوا پخش میکنن پزشک راننده خودم سراغ دارم متخصص کودکان خانه نشین هم سراغ دارم پس توانایی شخص مهمه و دامپزشک عمومی ناشناخته سراغ دارم که بالای 20 میلیون در ماه درآمد داره در یک شهرستان . پس بنده خدا را دلسرد نکنین چون علاقه داره و اگه پشتکار هم داشته باشه که حتما داره صد در صد موفق میشه.
دامپزشک بیکار راننده اسنپ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
7
من خودم از دانشگاه تهران فارغ التحصیل شدم با معدل نسبتا خوب و مهارت نسبتا کافی خصوصا در زمینه دام کوچک اما این رشته برادر عزیزم هیچ کاری نداره..‌توصیه به شما اینه اگر میتونید تغییر رشته بدید سریعا این کارو بکنید وگرنه از دیر من اینده لین رشته مثبت نیست از یک کلاس هفتاد دو نفر دانشگاه تهران عین امار۶۲نفر بیکارنند ...این رشته چیزی جز سرخوردگی ندارد ...انتخاب باشماست فقط گول این دیالوگ مسخره اگر سواد داشته باشی کار هست و نخور...خیلی از بچه ها باسواد کلاس ما هنوز بیکارنند ..‌حتی خیلی از بچه های دوره تخصص...و راه مهاجرت با این رشته بسیار سنگین و سختر از رشته های فنی هستش انتهای این راه بن بست و پشیمانیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
جان عزیزت داری راست میگی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
5
دادا مطلبی که بایس بدونی اینه که نمیتونی خارج از کشور تخصص بگیری. عاقبت این برنامه ریزیت شدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
2
غلتک نه غلطک.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۷
0
4
متاسفم که اینو میگم ولی پیش بینی میکنم با وضع موجود بعد از فارغ التحصیلی گرفتار چنان عذابی میشی که روزی ۱۰۰بار آرزوی مرگ میکنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
1
1
اصلا کی گفته دروس دامپزشکی از پزشکی راحت تره
حکیم السلطنه
|
Germany
|
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
0
پسرم تو هنوز دامپزشکی را شروع نکردی چطور با دروس پزشکی مقایسه میکنی؟دوم اینکه تخصص ارزش بالایی دارد صرفا برای ورود به حوزه تحقیق نه حوزه عملی ,چرا که در حوزه عمل با تمرین میتوان قابلیت تخصصی پیدا کنی.چون من خارج هم بودم فقط میگویم زبان خارجیت بهتر میشود.اما علاقه ات را که امیدوارم کم نشود ستایش میکنم.موق باشی تشکر از حکیم مهر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۸
0
1
اولا برای دانشجوی سال اول، اظهار نظر در مورد دامپرشکی خیلی زوده! در واقع مطالب فوق فقط احساس و نظر شخصی و کاملا غیر تخصصی است. ان شا... تا اخرش همینطور پر انرژی و با اعتماد به نفس باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
0
1
اگه در کارت علاقه داری مطمئن با ش که موفق می شوی،چون زمینه برای کار در این حوزه بسیار گسترده است،سعی کن سواد علمی و عملی تو در در دانشگاه بالا ببری.دکتر جوان
*
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۹
1
2
دانشجوی عزیز اونایی که میگن کار نیست پشت میز نشستن و حال کار ندارن برای کارگر ساده و ... کار هست چطور برا دامپزشک نیست .تشریف بیارن کمی دورتر از تهران کار هم هست چون من خودم مشغول کارم و میبینم.کسی که چسبیده به تهران و میخاد بیارن تو فرمانیه یا زعفرانیه بگن بفرمایید پول آقای دکتر زحمت کشیدین درس خوندین این خبرا نخیر نیست ولی اگه اهل کاری و علاقه داری و سواد هم داشته باشی کار همیشه هست اونایی که میگن کار نیست با عرض معذرت تنبل تشریف دارن بله تو برج فلان در محله لاکچری تهران کار نیست اینو درست میگن اونجا نه برای دامپزشک کار هست نه پزشک نه هر رشته دیگه ای. موفق باشی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
0
1
من بعنوان یک دانشگاهی نظرات خود را میدهم. من فارغ التحصیل 1353 از دانشگاه تهران هستم .در آن زمان فقط دانشگاه تهران دامپزشکی داشت و از همان ابتدای ورودم به این دانشکده بین بچه ها صحبت تغیر رشته بسیار جدی بود ولی در نهایت همه کلاس به همین رشته با تمام بار روانیش ادامه دادند و فارغ شدند. اجتماع آن وقت با دید تمسخر به دامپزشک نگاه میکرد اگرچه اکنون هم همین گونه است. من بعد از پایان خدمت به یک دانشگاه بسیار معتبر اروپایی برای اخذ PhD رفتم ودر دوره تحصیل در آنجا چیزی بسیار متفاوت دیدم آموزش بسیار متفاوت و دروس بسیار سنگین.کارهای عملی برای دانشجویان در سطح بالایی ارایه میشد و جنبه اقتصادی این رشته از جایگاه ویژه ای برخوردار بود و وقتی در اجتماع از شما سئوال میکردند چه کاره ای تا بناگوش سرخ نمیشدی. من در دوره تحصیلم شاهد تغیر رشته عده زیادی از رشته های دیگر شاخه پزشکی به این رشته بودم ویکی از آرزوهای خانواده های اروپایی قبولی فرزندانشان در این رشته است. من پس از اخذ مدرکم از انگلستان روانه آمریکا شدم و باز در انجا اهمیت اقتصادی این رشته را با پوست و استخوان لمس کردم و اهمیت بسیار ویژه ای را که دولت برای این رشته قایل بود را از نزدیک دیدم.دوستان رشته دامپزشکی مثل تمام رشته های تولیدی در ایران جایگاهی نداردبنابراین وقتی از این رشته صحبت میکنید و آنرا مورد مزمت قرار میدهید به این نکته توجه داشته باشید. در ایران دانشجوها تنها از این رشته به رشته پزشکی فرار نمیکنند از رشته برق دانشگاه شریف شما همچین تغیر رشته ای را میبینید. من به این دوست جوان توصیه میکنم اگر به این رشته علاقه دارید به راه خود ادامه دهید ولی به نکات زیر کاملا توجه داشته باشید: 1. در ایران چیزی بنام دامپزشکی کاربردی به شما آموزش نخواهند داد و عمدتا شما درس های تئوری آنهم بصورت نیم بند میخوانید2. دوست عزیز حتما برای یک زندگی بهتر باید مهاجرت بنمایید و لازمه این کار هرچه بیشتر قوی نمودن زبان خود هست. شما سرکلاس دانشکده نرفتید مشکلی نیست ولی کلاس زبانت را اصلا تعطیل نکن.3. سال چهارم را که تمام کردی یک تابستان برای انجام یک فلوشیپ داشجویی حتما به یک کشوراروپایی یا آمریکایی برو این بشما بسیار کمک میکند که بتوانید پس از فراغت از تحصیل ازیک جای معتبر پذیرش بگیرید. در خاتمه دامپزشکی علمی بسیار وسیع و شیرین است و لذت کار بخاطر تنوع بالایی که دارد با کمتر رشته ای قابل مقایسه است.
|
Germany
|
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۲
0
0
سلام دکتر جان میشه ایدی تلگرامتون و داشته باشم چندتا سوال بپرسم؟
نظر شما
ادامه