کد خبر: ۵۵۶۴۱
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
ادعای دکتر اسماعیل کهرم:
این فعال محیط زیست افزود: چه کسی باید پاسخگوی این حجم از مرگ و میر پرندگان باشد؟ برای آن که پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود با بهانه سم بوتولیسم موضوع را حل و لاپوشانی کرده‌اند ...

حکیم مهر: خبرگزاری رکنا نوشت:

«دکتر اسماعیل کهرم» گفت: سم بوتولیسم راهی بهانه ای برای فرار از پاسخگویی در مورد 17 هزار بال پرنده در میانکاله است.

مرگ و میر پرندگان مهاجر میانکاله در گلستان، باعث شد که سازمان دامپزشکی کشور به این موضوع واکنش نشان داده و دلیل مرگ و میر پرندگان میانکاله را تغذیه آن‌ها از سم بوتولیسم اعلام کرد. اتفاقی که به دلیل کاهش سطح آب تالاب میانکاله و تولید سم بوتولیسم بصورت طبیعی در این تالاب اعلام شد. برخی احتمال وقوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را عامل مرگ و میر بالای پرندگان میانکاله در برخی نقاط مشخص تالاب اعلام کردند.

اسماعیل کهرم، فعال محیط زیستی مرگ و میر پرندگان را با این اعتقاد که نظریه اعلام شده مبنای درستی ندارد چنین توضیح داد: مرگ و میر این پرندگان نشانه های عمدی بودن دارد و دستی در کار بوده است. کما این که این حوادث در گذشته هم اتفاق افتاده است. در سال 1373 محیط بانان تورهای صیادان را جمع کردند، صیادان نیز در برکه اصلی سم ریختند و ماهی های بسیاری تلف شد و روی آب آمد برای جمع آوری ماهی ها هلی کوپتر تور می انداخت و آنها را منتقل کردند. این سابقه را داشتیم.

این فعال محیط زیستی در پاسخ به این سوال که بوتولیسم چیست؟ گفت: باکتری کلستریدیوم بوتولینوم سمی بوتولیسم را تولید می کند و تعادل هر انسان یا حیوانی که آن را مصرف کند از بین برده و بعد از یکی دو روز می میرد. این سم آنقدر قوی است که اگر دو سه قطره از این سم را در یک استخر بریزید قادر است ده ها نفر سم بوتولیسم در دریاچه تشکیل نمی شود بلکه در کنسروهایی که چند سال مانده اند تشکیل می شود.

او با اشاره به سابقه سم ریختن توسط برخی، افزود: به قدری سابقه سم ریختن زیاد است که شکارچیان به اداره کل محیط زیست می روند و می گویند این محیط بان را عوض کن چرا که با شکارچیان بد رفتاری می کند در غیراینصورت سم می ریزیم! ضمن آن که مسئول سازمان دامپزشکی گفته دلیل این مرگ و میر به احتمال زیاد بوتولیسم است و ما نمونه هایی را به آزمایشگاهی در خارج از کشور فرستادیم. اگر از این گفته مطمئن نیستند چرا موضوع را بیان می کنند؟ اگر مطمئن هستند چرا هزینه می کنند و آزمایش ها را به خارج از کشور می فرستند؟ شما هیچگاه نتیجه این آزمایش را نمی شنوید چرا که بوتولیسم نیست.

کهرم با بیان این که آنها چرا حقیقت را پنهان می کنند؟، تاکید کرد: در حال حاضر 17 هزار بال پرنده فلامینگو، آوست، پلیکان و... از بین رفته است. چه کسی باید پاسخگوی این حجم از مرگ و میر پرندگان باشد؟ برای آن که پای پلیس، آگاهی و دادگاه پیش کشیده نشود با بهانه سم بوتولیسم موضوع را حل و لاپوشانی کرده اند.

این فعال محیط زیستی، با اشاره به دفن بهداشتی پرندگان گفت: شیاری کندند، پرندگان را داخل آن انداخته و آهک روی آنها ریختند که به آن دفن بهداشتی می گویند.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
2
............................. میگویند سم بوتولیسم عامل تلفات در چندین گونه با نحوه تغذیه متفاوت شده. در طول تاریخ کدام عامل بوتولیسم توانسته یکجا بیش از هجده هزار قطعه تلفات ایجاد کند؟ .................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
از ............. سئوال کن.
دامپزشک
|
Romania
|
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
5
مطمنم پای یک کارخونه با نفوذ در می‌ونه!!!
حکیم جان لطفاً ی خبر بذار همه پرنده ها. میانکاله مردن ...بذار ما انقد غصه این جنایتو نخوریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
3
چه خبره؟ کی راست میگه؟ ما موندیم ؟ به نظر میرسه نیاز به یک مناظره تلویزیونی رو در رو داریم. مسئولین سازمان یا علی بگید و در خواست مناظره رو در رو بدید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
4
2
ایشون نمی دونه خوردن اب تالاب ربطی به بوتولیسم ندارد
این آقا متوجه نیست که بوتولیسم باعث مرگ 4 میلیون پرنده هم شده
وافعا حرف های یک آدم ........... باید منتشر بشود؟؟
Dr
|
Canada
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
2
قطعا همینطوره،نه محیط زیست نه وامپزشکی توان مبارزه با شکارچیان مافیایی و ندارن به همین خاطر فقط فرافکنی میکنند
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
0
1
درود به شرف دکتر کهرام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
2
2
ایشان میکروبیولوژیست نیستند و صلاحیت اظهار نظر در خصوص بیماری ها را ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
این وظیفه گزارشگره که سوال مرتبط بپرسه وقتی با یک شخص شاخص صحبت میکنه. سوال غیر مرتبط و شیطنت های گزارشگریه که باید توسط خواننده لحاظ شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
0
این هم از فشل و ناکارآمد بودن سیستم دامپزشکیست که به جای یک دامپزشک متخصص بیماریهای طیور و یا یک دامپزشک میکروبیولوژیست که صلاحیت اظهار نظر در این مورد را دارد این آقا که فاقد صلاحیت علمی در این مورد است اظهار نظر میکند و هیچ چهره علمی دامپزشکی هم جواب این آقا را نمیدهد . جای بسی تاسف است برای جامعه دامپزشکی ایران .
دکتر کنعانی
|
United States of America
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
7
به بهانه مرقومه دوستی که کامنت هشتم از بالا
و خصوصا جمله آخرشان که نوشته اند"جای بسی تاسف است برای جامعه دامپزشکی ایران"


چرا بعضی دوستان اینگونه اظهار نظر میفرمایند؟ آقای دکتر کلهر میتواند از زاویه دیگری موضوع را ببیند. ما به همه تخصص ها در واکاوی یک بحران نیاز داریم. همچین دامپزشکی ، دامپزشکی می کنیم که گویا تا کنون چه کرده ایم؟ و آیا همه چیز گل و بلبل است! باز حرکت نکنید و براساس این نوشته من وامصیبتا سر دهید و از فیوضات دامپزشکی صحبت کنید که آن را همه میدانیم.
ببینید در این حوزه مسائل زیادی را بصورت استخوان لای زخم رد شده ایم.فقط به همین مسائل مطروحه اخیرا نگاه کنید، بحث افلاتوکسین، چی شد؟ چه مستنداتی ارائه کردیم که به جامعه ثابت کنیم که این ادعا مبنی بر وجود آن کذب است؟ و اثر بخشی رشته بسیار با ارزش خود را به رخ آنان که نمیدانند، بکشیم. مصاحبه و تکذیبیه که بدرد نمیخوره. بحث علمی و مستندات آن چی شد؟ بحث مرغ تریاکی چی شد؟ بحث آنفلوانزا کجا رفت؟ تب برفکی و دهها بیماری از این دست، کدامیک توضیح داده شد؟ هر جا هم حرفی زدند، یک تریبون یک طرفه بود.
مگر در داخل صنف خودمان در خصوص واکسیناسیون علیه آنفلوانزای فوق حاد، بحث واقناع صورت گرفت؟ معاون مربوطه در جلسه ای در حضور همه رفتند پشت تریبون و خلاصه کلام اینکه فرمودند: هیچکدام نمی فهمند!!!!!
ما که نمی فهمیم! هر کس هم از خارج از صنف صحبتی بکند که محکوم است و تکذیبیه می دهیم، پس چی؟؟؟؟ چکار باید کرد که حداقل نتایج یک معظل بنام میانکاله دو مرتبه گریبانگیر کشور و منطقه نشود؟
موضوع تلفات دام سنگین و رها کردن لاشه های آن در اطراف شیراز چه بود و چه شد؟ آیا شما توضیح قانع کننده ای شنیدید؟ اگر روزی هم مصاحبه ای شود، قطعا از پیگیری قضایی از انتشار دهنده ویدیو خواهد بود!!!! یا از منتشر کننده خبر مرغ تریاکی!!!!!! . من الان به درست و غلط بودن خبر تاکید نمیکنم، بلکه ارزیابی واکنش های مسئولین مربوطه را دارم.
آیاچکار باید کرد که انجام واکسیناسیون علیه آنفلوانزای فوق حاد به سرنوشت دهها واکسنی که در طیور استفاده می شود،نشود؟ چکار باید کرد که با وجود چندین نوع واکسن تب برفکی و هزینه های سرسام آور واردات واکسن خارجی، حداقل تلفات ناشی از تب برفکی نداشته باشیم؟ در این میان واکسن موسسه رازی چی شد؟ با واردات واکسن میخواستیم مشکل را حل کنیم، آیا حل شد؟ ارزیابی سود و زیان کردیم؟
بحث میانکاله اگر دوباره اتفاق افتاد، ما چه مستنداتی داریم که از این اتفاق اخیر تجربه کسب کرده باشیم. جز دوتا ماموریت معاون سازمان به منطقه،درخواست اعتبارات، دوتا مصاحبه و قس علی هذا.
حدود 20 هزار پرنده (طبق اعلام حضرات) تلف شد که باعث بهم خوردن اکوسیستم نه منطقه میانکاله بلکه تمام مناطقی خواهد شد که این پرندگان اوقاتی از سال را در آنجا سپری و زاد و ولد میکردند و ما نشستیم و نگاه کردیم و هنوز از احتمالات صحبت میکنیم و دلمان خوش است که رئیس محیط زیست هم حمایت کرد. راستی چرا زمانی که ایشان حمایت کرد، مدرک تحصیلی اش را نگاه نکردیم ولی وقتی دکتر کهرم انتقاد کرد، متاسف شدیم؟
در خصوص برنامه و استراتژی واکسیناسیون علیه آنفلوانزا، آیا همه چیز خوب پیشرفته و موفقیت 100 درصد بوده است؟ حالا ما و شما غریبه، آقایان حداقل برای خودشان و آیندگان، مشکلات موانع و کاستی های طرح را نوشتند تا در برنامه ریزی های بعدی بدرد بخورد؟ یا اینکه در حل مشکلات بعدی هنوز صفریم!
آیا مشکل تلفات دام و رها کردن لاشه ها در بیابان های اطراف شیراز، فقط بحث دلال ها بود؟ هیچ عامل دیگری دخالت نداشت؟
حالا هر کسی آمد و در موارد بالا از نگاه خودش صحبت کرد، بجای اینکه ببینیم این اظهار نظر میتواند به تکمیل بخشی از پازل مبهم ما کمک کند، زود برویم مدرک تحصیلی اش را نگاه کنیم و بعد محکم بزنیم به دهانش و بگوئیم چرا اظهار نظر کردی؟ بله منهم بنوبه خودم برای بخشی از جامعه دامپزشکی ایران متاسفم . از این بابت متاسفم که دردرما سطوح بالای مدیریتی،ما هیچ مشکلی را حل نمیکنیم، فقط مشکل را با یک مشکل دیگر می پوشانیم. و به این شکل و شمایل مطمئن باشیم جایگاه ما و این سیستم مدیریتی در همین جایی که هستیم خواهد بود.
فاعتبروا یا اولی الابصار
پاسخ ها
دامپزشک
| United States of America |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
قسمت گریه دار موضوع واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد اینجاست که مثلا در استان قزوین بیشتر فارم های تخمگذار رو وادار به زدن واکسن کردن اما در همین منطقه برخی فارم ها واکسن نزدن! یعنی در یک زون مشخص برخی واکسن زدن و برخی نزدن.این هست علم روز دنیا
تازه یک روز می گویند گله های بالای ۹۰ هفته باید حذف شوند چون ایمنی ندارند روز دیگر می گویند گله های بالای ۸۰ هفته ایمنی ندارند.....
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
تو همون قزوين فارمهاي معروفي با وجود واكسينه بودن دچار آنفلوآنزا شدن .................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
همکار محترم . من هم با سابقه ای ۱۷ ساله به تمام این مسائلی که فرمودید و بسیار بیشتر از این واقفم . برای همین هم گفتم دامپزشکی ایران فشل و ناکارآمد است . از آموزش گرفته تا پیشگیری و درمان و ... . ولی اینکه هر فرد صاحب نظر در حوزه محیط زیست یا هر زمینه ای بجز دامپزشکی و بدون ارائه مدرک و دلیل علمی در مورد بیماری دام و طیور و آبزیان و خصوصا تشخیص بیماری اظهار نظر کند تیشه به ریشه این درخت لرزان در حال خشک شدن زدن است . در حال حاضر دهها دامپزشک متخصص بیماریهای طیور در دانشکده های بی شمار سراسر کشور در حال تدریس هستند و در دانشکده های باسابقه تر رزیدنتهای طیور در حال تحصیل و تحقیق هستند . چرا نباید هیچ صدایی از این خیل متخصص بر خیزد و به جای دکتر کهرم اظهار نظر کند ؟ چرا هیچکدام ادعای ایشان را تایید یا رد نمیکنند ؟ از ماست که بر ماست .
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۳۰
براي اينكه به فرموده مسئولين سازمان دامپزشكي هيچ دامپزشكي حق اظهار نظر در اين مورد را ندارد غير از ايشان و دليلشان هم اينست كه هيچ دامپزشكي به نتايج آزمايشگاهي و لاشه ها دسترسي ندارد و درست هم ميگويند چون آنرا نيز خودشان ممنوع نموده اند

و همهترين دليلي هم كه بقيه ميگويند بوتوليسم نيست دقيقا همين ممنوع كردن ورود دامپزشكان به موضوع است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۲
سلام
من اگر بجای رئیس بودم چند بار این تحلیل رو مطالعه میکردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
یکی از علل عدم موفقیت دامپزشکی و قرارگرفتن در جایگاهی که شایسته اوست، نگاه تنگ نظرانه و عدم تحمل سخنان تخصص های دیگر است. فن گوش دادن لازمه گفتمان امروز است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
1
1
این آقا انسانی فرهیخته و پر مطالعه است بجای تعصب بی جا به محتوای حرف توجه کنید. مطمئنا ایشان مشاورینی دارد و با مشاورت با آنها دارد صحبت میکند.من یکبار گفتم و باز هم میگویم امکانات تشخیصی در سیستم دامپزشکی ایران با توجه به تجربیات چندین ساله ای که در دانشگاه های مختلف خارج بدست آوردم میسر نیست بهترین کار اگر کسی بخواهد واقعیت مشخص گردد ارسال نمونه به آزمایشگاه های مجهز خارج از کشور است. منتها هیچ اراده ای وجود ندارد که عامل مرگ ومیر مشخص گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
0
1
مشکل اصلی صیاد ها هستند دامپزشکی و محیط زیست با هم به توافق رسیدن که پای صیاد ها به مسئله باز نشود ولی نمیدانستن که ....... تا این حد برایشان چالش ایجاد کند الان هم دیر نشده میتوانید اصلاح کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
1
چرا فکر میکنیم فقط دامپزشک ها حق اظهار نظر دارند ؟
دکتر کنعانی
|
United States of America
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
0
1
عزیز دل که سابقه 17 ساله دارید.
اگر دیگران اظهار نظر نمیکنند، دلیل نمیشود که دکتر کهرم هم چیزی نگوید. ضمن اینکه در حقیقت این صحبت ها بجای اینکه در فضای مجازی گفته شود، بایستی در کمیته های فنی و تخصصی سازمان زده شود و فقط در فضای مجازی به نقد گذاشته شود. ولی از آنجائیکه این کمیته ها خیلی محدود برگزار و در جریان آن حرف، حرف رئیس و معاون هست و در خیلی موارد گویا تصمیمات از قبل و حتی خارج از سازمان گرفته میشود، لذا بحث ها به فضای مجازی کشیده می شود. این امر تنها مربوط به این دوره مدیریتی نیست، بلکه در بعضی از دورانها نیز همینطور تصمیم گیری می شده است. معاون بهداشتی وقتی خود را صاحب نظر در تمام امور می بیند، آن وقت است که نه تنها کارشناسان و صاحب نظران بیرون از سازمان، که حتی کارشناسان و مدیران باسابقه داخلی نیز در تصمیم گیری و تصمیم سازی بکار گرفته نمی شوند و طوری میشود که الان شاهد آن هستیم. یادمان نرفته افتضاحی که در تب برفکی و انفلوانزای سال 94 و 95 رخ داد.
از طرفی، چون افراد مختلف به هر بهانه ای کنار گذاشته میشوند، فضا برای عرض اندام عده‌ای که طبیعتا بدنبال همچین فضایی هم هستند باز می شود و در این وضعیت تصمیم ها روز به روز مدیریت را بیشتر در گیر مسائل حاشیه ای میکند و آنوقت است که مدیریت فکر میکند که این اتفاقات حتما و قطعا کار "دشمن" است. در اینصورت دیگر مدیریت نمیتواند حتی اخبار و رویدادهای پیرامونی ( مثل تلفات دام در اطراف شیراز، بحث افلاتوکسین شیر، بحث خوراندن تریاک و......) را بخوبی و بموقع دریافت کند و در قبال آن واکنش مناسب داشته باشد. در این موقعیت و با توجه به وقایع پیرامونی و تجمیع افرادی که سعی میکنند فقط اخبار مثبت را بسمع و نظر ملوکانه میرسانند، کم کم دایره مدیریت محدود میشود و هر که خارج از آن قرار میگیرد(حتی مراکز علمی موازی)، مشکوک یا دشمن تلقی میگردد.این وضعیت مهمترین آفت مدیریت و مهمترین عامل تصمیم گیری های خلق الساعه در جامعه ماست.
اما در خصوص ماجرای میانکاله با توجه به نقش سازمان محیط زیست و با عنایت به شخصیت دکتر کلانتری، بنظر میرسد فرمان دست سازمان محیط زیست است. ایشان هم امروز اعلام فرمودند که لازم نمی بینند جواب هر سوالی را بدهند (طبق معمول) و حمایت کامل ایشان از موضع سازمان دامپزشکی هم موید این ادعاست.
شاید در آینده ای نه چندان دور این پرنده ها در مهاجرت به موطن خود، برای متخصصین آن دیار داستان دیگری تعریف کنند.
نظر شما
ادامه