توضیحات سازمان حفاظت از محیط زیست درخصوص تخلف صورت گرفته در عدم برگزاری مناقصه و فراخوان عمومی برای اجرای پروژه احیای مرجان های خارگ، تحمیل شرکت غیرمرتبط و فاقد تخصص و تجربه را ثابت کرد.
به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به گزارش «احیای مرجانهای دریایی با مدیریت یک دامپزشک» جوابیهای را ارسال کرده است که متن این جوابیه با همراه توضیحات مهر در ادامه خواهد آمد:
با سلام و احترام؛
با عنایت به درج مطلبی با عنوان «احیای مرجانهای دریایی با مدیریت یک دامپزشک» در تاریخ ۲۲ تیرماه ۱۳۹۹ با کد خبر ۴۹۷۰۷۴۵ در آن خبرگزاری، خواهشمند است دستور فرمائید بر اساس قانون مطبوعات پاسخ این خبر در همان صفحه منتشر شود.
ادعای احیای مرجانهای دریایی با مدیریت یک دامپزشک کذب و بی اساس است
داوود میرشکار سرپرست دفتر حفاظت از زیست بومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پی انتشار خبر احیای مرجانهای دریایی با مدیریت یک دامپزشک را تکذیب و ادعاهای مطرح شده را بی اساس عنوان کرد.
وی گفت: پیرو صورت جلسه کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست به تاریخ ۱۷ مردادماه ۱۳۹۱ موضوع جبران خسارت زیست محیطی ناشی از عبور خطوط لوله انتقال گازهای جمع آوری شده سکوهای نفتی داخل دریا و پرهیز از تخریب مرجانها و اتخاذ تدابیر لازم و ترمیم محیطهای آسیب دیده ناشی از اجرای پروژه در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد مجری طرح شرکت نفت فلات قاره به عنوان مجری طرح نسبت تهیه طرح جبران خسارت زیست محیطی با هماهنگی معاونت محیط زیست دریایی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ظرف مدت یک ماه اقدام کند.
وی با یادآوری اینکه به دلایل نبود اعتبارات کافی برای اجرای پروژه احیاء مرجانهای جزیره خارک در تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۴ جلسهای با حضور نمایندگانی از شرکت نفت فلات قاره (طرح توسعه میدان فروزان) در معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و میزان خسارت وارده به منابع دریایی ناشی از فعالیتهای نفتی آن شرکت برآورد شد. گفته است: شرکت مزبور با توجه به صورتجلسه کمیته ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست موظف به جبران خسارت در قالب پروژه احیاء مرجانهای جزیره خارک و نیز اجرای برنامه پایش دوساله شد.
میرشکار گفت: به منظور اقدام ملی پروژه احیاء مرجانهای جزیره خارک، معاونت محیط زیست دریایی در تاریخ ۱۳۹۵/۰۴/۲۷ جلسهای با حضور نمایندگانی از دانشگاههای شهید بهشتی (دکتر شکری)، هرمزگان (دکتر شریف رنجبر)، مشاوران زیست انرژی پارس، کارشناسان و متخصصان محیط زیست دریایی ترتیب یافت که مصوب شد پیشنهاد دهندگان نسبت به تهیه و ارائه طرح نهایی به شرکت نفت فلات قاره با محوریت پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار سازمان حفاظت محیط زیست اقدام کنند تا بعد از بررسی و تأیید طرحها توسط کارشناسان محیط زیست دریایی پروژه احیاء مرجانهای جزیره خارک اجرایی شود و شرکت نفت فلات قاره نیز درباره ابهام حقوقی جهت انعقاد قرارداد با مشارکت مجریان بررسیهای لازم را به عمل آورد.
وی ادامه داد: شرکت نفت فلات قاره پس از دریافت طرحهای پیشنهادی که توسط پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، دانشگاههای شهید بهشتی و هرمزگان و مشاوران زیست انرژی پارس تهیه شده بود، برای اظهار نظر علمی و فنی به معاونت محیط زیست دریایی ارسال میکند که طی جلسات متعدد و با حضور نمایندگان یاد شده با رتبه دهی به هر کدام این نتیجه حاصل شد که با توجه به همسطح بودن همه پیشنهادات و تفاوت اندک در جزئیات طرحها، به منظور بهره برداری از دانش و تجربههای متخصصان حوزه دریایی طرح احیاء مرجانهای جزیره خارک به صورت مشارکتی توسط همه مجریان و با مدیریت پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار انجام شود.
سرپرست دفتر حفاظت از زیست بومها و سواحل دریایی با تأکید بر اینکه معاونت محیط زیست دریایی تنها به ارائه مشاوره علمی و فنی به منظور انجام بهتر طرح احیاء و نیز عمل به تعهد اداری برابر نامه دفتر ارزیابی عمل کرده است، گفت: معاونت محیط زیست دریایی در مقام ناظر طرح در انتخاب مجری اصلح همکاری کرده است و همچنان پیگیر اجرایی شدن تعهدات شرکت نفت فلات قاره خواهد بود.
داوود میرشکار گفت: جلسهای به تاریخ ۱۳۹۵.۱۰.۶ در معاونت محیط زیست دریایی با موضوع بررسی نحوه همکاری و تشکیل تیم کاری مشترک اجرای طرح احیاء آبسنگهای مرجانی جزیره خارک و خسارت وارده توسط خط لوله میدان فروزان تشکیل شد که در ابتدا جلسه حاضرین به ارائه نظرات موافق و مخالف خود پرداختند که در این خصوص آقای دکتر شکری نماینده دانشگاه شهید بهشتی ضمن بیان اعتراض خود به کلیات طرح متاسفانه اصل موضوع را به حاشیه برده و با رفتاری ناشایست و غیرمنتظره نسبت به حاضران، جلسه را ترک میکند که در نهایت با جمع آرای حاضرین در جلسه و با تشکیل تیم کارشناسی با اجرای طرح مزبور توسط پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، دانشگاه هرمزگان و شرکت زیست انرژی پارس موافقت شد.
بر اساس این گزارش، پروژه احیای مرجانهای جزیره خارک با گذشت چهار سال از شروع اجرای پروژه احیای مرجانهای جزیره خارک کماکان پروژه یاد شده از سوی شرکت نفت فلات قاره تامین نشده است و اجرای فاز اول که شناسایی زیستگاههای جزیره و آبسنگهای مرجانی بوده است. توسط پژوهشکده محیط زیست توسعه پایدار و محیط زیست با اعتبار محدودی با نظارت معاونت محیط زیست دریایی و تالابها و اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر و با مشارکت دانشگاه هرمزگان، شرکت زیست انرژی پارس و شرکت نفت فلات قاره آغاز شده است.
در پایان، موارد زیر برای روشن شدن افکار عمومی مورد تاکید قرار میگیرد:
-سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس وظایف و اختیارات قانونی ضمن پیگیری موارد تخریب محیط زیست، باید نسبت به مراحل بازسازی و احیا طبیعت که حاصل نحوه عملکرد اشخاص حقیقی و حقوقی است، نظارت کند که این مهم در حال انجام است.
-تمامی مستندات متقن، بیانگر آن است که از ارائه دهندگان طرح، برای حضور در جلسات دفاعیه دعوت رسمی طی نامه شماره ۹۵.۱۴۷۹۲ به تاریخ ۰۲/۰۴/۹۵ به عمل آمده است که نماینده دانشگاه شهید بهشتی نیز در جلسات حضور داشته و نسبت به دفاع از پروپوزال ارسالی آن مجموعه، همانند سایرین اقدام کرده است.
-نکته قابل توجه آن است که معترض امروز و گوینده جلسات نمایشی! در آن تاریخ، شخص آقای محمدرضا شکری است که پاسخگوی حضور ایشان در جلسات نمایشی! و عدم پیگیری و مصاحبه ایشان تاکنون بر عهده مخاطبان خبر و نشر دهندگان آن خواهد بود.
-در متن خبر چنین عنوان شده که نماینده دانشگاه شهید بهشتی چند سال پیش پیشنهاد فنی این طرح را به شرکت نفت فلات قاره ارائه کرده و در ادامه به درخواست رئیس وقت پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در سال ۱۳۹۶ پیشنهاد فنی را به ایشان هم ارائه کرده! و رئیس وقت با استفاده از آن پیشنهاد فنی با سایرین وارد مذاکره شده و قرارداد منعقد کرده است.
اثبات این ادعای حضور شخص آقای محمدرضا شکری، در جلسه دفاع از طرحهای ارائه شده با حضور نمایندگان دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه هرمزگان و پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار در یک روز و در یک مکان واحد در تیرماه سال ۱۳۹۵ است، ضمن اینکه تمام فرآیندهای دفاع پروپوزالها و اعلام رسمی پروپوزال نهایی تایید شده به شرکت نفت فلات قاره طی نامه شماره ۹۵.۵۴۴۹۹ به تاریخ ۹۵.۱۲.۱۰ محقق شده است. لذا قضاوت درستی یا نادرستی خبر مذکور با توجه به سوابق موجود به عهده افکار عمومی است.
-در بخشی از خبر اشاره شده که شرکتی که برای اجرای پروژه ورود پیدا کرده هیچ گونه تخصصی در موضوعات مربوط ندارد! که لازم به توضیح است حضور شرکت مشاور همکار پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار بر اساس تاکید کارفرمای اصلی است. در فرآیند ارزیابیهای صورت گرفته دارای گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره از سازمان برنامه و بودجه که قابل ملاحظه عموم و همچنین زمینه فعالیت آن محیط زیست و پایه ۲ است و مشمول تعداد کار آزاد بوده است.
ضمن اینکه اساسنامه و رزومه ایشان منعی برای فعالیت موضوع نداشته و تمام بررسیها توسط کمیته علمی پژوهشکده در چارچوب مقررات و بر اساس وظیفه ذاتی انجام و مورد تایید است و تمامی مفاد قرارداد منعقده برای طرفین لازمالاجرا است.
-ادعای واهی که مدیر اجرایی پروژه یک دامپزشک است؛ کاملاً کذب است و به سمع و نظر نشر دهندگان عزیزان میرساند ضمن احترام به تمامی متخصصان و دامپزشکان در هیچیک از مراحل تهیه پروپوزال دفاع یا اصلاح نهایی، هیچ دامپزشکی از طرف پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار یا مهندسی مشاور که در اسناد قرارداد ابلاغی کارفرما به عنوان همکار پژوهشکده مقید شده است، حضور نداشت است. مجری پروژه دارای دکترای تخصصی اکولوژی دریا و عضو هیات علمی با مرتبه استادی و دارای حدود دو دهه فعالیت علمی در حوزه محیط زیست دریایی است.
توضیحات ارایه شده توسط میرشکار حاکی از وقوع تخلف در این طرح است!
1- در توضیحات ارایه شده برخی از موارد مهم مطرح نشده، مثلاً این موضوع که معاونت محیط زیست دریایی در همان سال ۹۴ به صورت مکتوب به شرکت نفت فلات قاره اعلام کرد به دلیل تخریب زیستگاههای مرجانی باید چند ده میلیارد تومان بابت جریمه ضرر و زیان نابودی مرجانها پرداخت کند ولی مشخص نیست که چگونه شرکت نفت فلات قاره (بخش HSE) با معاونت وقت محیط زیست دریایی توافق کرده که از دریافت مبلغ واقعی جریمه (در سال ۹۴) صرف نظر شد و به اجرای طرح احیا و بازسازی با مبلغ بسیار کمتر در حد ۳ میلیارد تومان در سال ۹۵ و در نهایت ۵.۵ میلیارد تومان در سال ۹۷ بسنده شد.
2- آقای میرشکار در متن جوابیه اعلام کرد به منظور اقدام ملی پروژه احیاء مرجانهای خارک، معاونت محیط زیست دریایی در تاریخ ۲۷.۴.۱۳۹۵ جلسهای با حضور نمایندگان دانشگاههای شهید بهشتی و هرمزگان و شرکت زیست انرژی پارس برگزار کرده ولی سابقه قبلی آنکه منجر به این جلسه شد را توضیح ندادند، در حالی که واقعیت این است که چند ماه قبل از این تاریخ، معاونت وقت محیط زیست دریایی سازمان با برگزاری جلسهای نمایشی با حضور مسوول بخش HSE شرکت نفت فلات قاره تنها یک شرکت (مشاورین زیست انرژی پارس) را به عنوان تنها مجموعه دارای تخصص و توانایی اجرای طرح مطرح کردند و در همان جلسه تا آستانه تایید شرکت مذکور پیش رفتند که با اعتراض برخی از کارشناسان و نماینده دفتر بازرسی سازمان مبنی بر غیر قانونی بودن این روند و عدم برگزاری مناقصه و فراخوان عمومی و معرفی تنها یک شرکت (که اصلاً هیچگونه تخصص و تجربهای در این زمینه ندارد)، از تایید شرکت مذکور جلوگیری شد. ولی همچنان برای واگذاری طرح به شرکت مذکور تلاش شد و در این مرحله معاونت وقت محیط زیست دریایی، پژوهشکده محیط زیست را وارد کرد و در جلسه بعدی پژوهشکده محیط زیست به عنوان مدعی اجرای طرح اعلام حضور کرد که در آن جلسه نیز با مخالفت شدید برخی از کارشناسان و نماینده دفتر بازرسی مواجه شد و بر لزوم برگزاری مناقصه و فراخوان عمومی تاکید شد و گفته شد پژوهشکده و شرکت زیست پارس انرژی هیچگونه تخصص و تجربهای در زمینه آبسنگهای مرجانی و احیا مرجانها ندارند.
بعد از این اتفاقات و اعتراضها، دکتر شکری از موضوع چنین طرحی مطلع شده و به معاونت محیط زیست دریایی و بخش HSE شرکت نفت فلات قاره اعتراض کرد که چرا میخواهید چنین طرح مهم و کاملاً تخصصی را به صورت بی سر و صدا و بدون فراخوان عمومی به یک شرکت غیر متخصص واگذار کنید.
در واقع بعد از اتفاقات فوقالذکر و اعتراضها، معاونت محیط زیست دریایی به ناچار جلسه ۹۵.۴.۲۷ را تشکیل داد ولی همچنان هدف و نیت آنها واگذاری طرح به شرکت زیست پارس انرژی بود که حالا با آشکار شدن وضعیت شرکت مذکور و برنامه واگذاری طرح به آن شرکت، در مرحله جدید پژوهشکده محیط زیست وارد نقشه شد.
جالبتر اینکه با وجود تاکید برخی کارشناسان مبنی بر لزوم برگزاری مناقصه و فراخوان، باز هم این کار انجام نشد و حتی برخی از کارشناسان متخصص که به این روند غلط اعتراض کردند، توسط معاونت محیط زیست دریایی حذف شده و در جلسات بعدی دعوت نشدند.
نکته مهم دیگر ورود دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست به این موضوع است که در همان سال ۱۳۹۵ طی نامهای به معاونت محیط زیست دریایی ضمن درخواست ارایه توضیحات در مورد ابهامات موجود اعلام کرد، صدور هرگونه تاییدیه و عقد قرارداد با این وضعیت مجاز نیست و تا تعیین تکلیف طرح اقدامی انجام نشود.
3- در این جوابیه اشاره شده همه طرحهای پیشنهادی از دانشگاههای شهید بهشتی، هرمزگان و مشاوران زیست انرژی پارس دریافت و رتبه بندی و امتیاز دهی شد و همه پیشنهادات فنی هم سطح بود، سوالی که مطرح است اینکه چطور کارشناسان متخصص که از ابتدای بررسی و داوری طرح دعوت شدند در روند بررسی پیشنهادات فنی حذف شدند و دیگر از آنها نظرخواهی نشد؟ چطور ممکن است پیشنهاد فنی متخصص زیستگاههای مرجانی با بیش از بیست سال سابقه تحقیق و پژوهش و بررسیهای میدانی زیر آب و با بیش از دهها مقاله با کیفیت در مجلات تخصصی در مورد آبسنگهای مرجانی با پیشنهاد فنی شرکت غیر مرتبط بدون هیچگونه تخصص و تجربه در زمینه آبسنگهای مرجانی هم سطح باشد و امتیاز مشابهی داشته باشند؟
جواب این سوال و علت هم سطح اعلام کردن پیشنهادات فنی کاملاً مشخص است. ضمن اینکه برای مشخص شدن موضوع پیشنهاد میشود همان پیشنهادات فنی مجدداً توسط یک تیم متخصص بی طرف ارزیابی و امتیازدهی شود.
4- سرپرست دفتر حفاظت از زیست بومها و سواحل دریایی تاکید کرده است معاونت محیط زیست دریایی تنها به ارایه مشاوره علمی و فنی به منظور انجام بهتر طرح احیاء و عمل به تعهد اداری برابر نامه دفتر ارزیابی اقدام کرده، در حالی که عملاً بر انتخاب تک گزینه مطرح شده (شرکت زیست پارس انرژی) اصرار داشته و علی رغم اعتراض مکرر کارشناسان و متخصصین و دفتر بازرسی، همچنان این شرکت را در کنار پژوهشکده محیط زیست در قرارداد و طرح مذکور حفظ نموده و نفرات مد نظر خود را وارد پروژه کرده است.
5- در خصوص ادعای مطرح شده نسبت به اعتراض دکتر شکری در جلسه بررسی طرح لازم به توضیح است مسئولین معاونت دریایی در جلسه مذکور اصرار داشتند مدیریت این طرح تخصصی با محوریت پژوهشکده محیط زیست و با مشارکت شرکت زیست انرژی پارس صورت پذیرد و نماینده دانشگاه شهید بهشتی به عنوان فردی با تجربه بیش از بیست سال در زمینه آبسنگهای مرجانی زیر نظر پژوهشکده محیط زیست که فاقد تخصص است در این طرح فعالیت کند. اعتراض شکری در جلسه مذکور نسبت به تحمیل مجموعههای فاقد تخصص و غیر مرتبط در چنین طرح تخصصی بود که قطعاً اتخاذ چنین رویهای موجب اتلاف منابع مالی و عدم موفقیت طرح میشود.
6- در خصوص ارایه پیشنهاد فنی به سرپرست پژوهشکده محیط زیست منظور همان سال ۱۳۹۵ بوده که به اشتباه در خبر ۱۳۹۶ تایپ شده است. تاریخ دقیق ارسال پروپوزال دکتر شکری به بادام فیروز رییس وقت پژوهشکده محیط زیست مورخ هشتم اردیبهشت ۱۳۹۵ است. لذا مشخص شد تمام مطالب ارایه شده در جوابیه تلاشی برای انکار واقعیتها بوده و حالا باید پاسخ قانع کنندهای به افکار عمومی ارایه کنند و قضاوت با افکار عمومی خواهد بود.
7- نکته بسیار قابل توجه و تامل اینکه میرشکار در بخشهای انتهایی جوابیه در توجیه عدم تخصص شرکت زیست پارس انرژی در موضوع آبسنگهای مرجانی و احیاء آن، تاکید کردهاند حضور شرکت مذکور در این طرح به عنوان همکار پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار، بر اساس تاکید کارفرمای اصلی (یعنی بخش HSE شرکت نفت فلات قاره) است. بدین ترتیب خود وی در این جوابیه عدم ارتباط و تخصص شرکت مذکور را تلویحاً تایید و اقرار کرده که حضور این شرکت بر اساس تاکید کارفرمای اصلی (شرکت نفت فلات قاره) است. این توضیحات وی به خوبی تخلف صورت گرفته در عدم برگزاری مناقصه و فراخوان عمومی و تحمیل شرکت غیر مرتبط و فاقد تخصص و تجربه را مشخص و ثابت میکند. به طوری که حتی بعد از اعتراض کارشناسان و نمایندگان دفتر بازرسی همچنان این روند غیر قانونی ادامه یافته و شرکت مذکور در طرح باقی مانده است. ضمناً سوال اینجاست اگر هدف مشارکت دادن شرکتهای مشاور بخش خصوصی در این طرح بود چرا به صورت فراخوان عمومی نسبت به ارزیابی توانایی همه شرکتها اقدامی صورت نگرفت و تنها شرکت زیست انرژی پارس که فاقد تخصص و تجربه عملی و علمی در این مورد است به این طرح تحمیل شد؟
8- در ادامه توضیحات در دفاع از شرکت زیست پارس انرژی، میرشکار اعلام کرده اساسنامه و رزومه این شرکت منعی برای فعالیت در این موضوع نداشته و تمام بررسیها توسط کمیته علمی پژوهشکده در چارچوب مقررات و بر اساس وظیفه ذاتی انجام و مورد تایید است! که این مطالب ذکر شده علاوه بر ضد و نقیض بودن با مطالب قبلی مبنی بر تاکید کارفرمای اصلی جهت ورود این شرکت، موجب تعجب است که چگونه شرکتی بدون هیچگونه تخصص و تجربه و سابقه در خصوص آبسنگهای مرجانی رزومه ایشان تایید شده و طبق گفته وی توسط کمیته علمی پژوهشکده بررسی و تایید شده است.
سوال بعدی که مطرح میشود این است که خود پژوهشکده محیط زیست بدون حتی یک متخصص در زمینه زیستگاههای مرجانی چگونه به این طرح راه پیدا کرده و کمیته علمی پژوهشکده محیط زیست بدون حتی یک متخصص در این زمینه چگونه این شرکت غیر مرتبط را تایید کرده است؟ که البته پاسخ این سوال را قبلاً میرشکار در توضیحات این جوابیه اعلام کردند که همان تاکید کارفرمای اصلی جهت حضور شرکت مذکور است. در واقع طبق توافقات نانوشته و با توجه به اعتراض کارشناسان طرح به پژوهشکده محیط زیست واگذار میشود و با شرط حضور شرکت زیست پارس انرژی.
9- لازم به ذکر است در جلسه بررسی طرح، رئیس پژوهشکده محیط زیست و همکارانش با تخصص دامپزشکی حضور داشتند که فاقد تجربه و دانش در خصوص آبسنگهای مرجانی اند.
10- در مجموع با توجه با توضیحات ارایه شده در جوابیه اخیر سرپرست دفتر حفاظت از زیست بومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست (داوود میرشکار)، وقوع تخلف مبنی بر عدم برگزاری مناقصه و فراخوان عمومی و واگذاری سوال برانگیز و جهت دار طرح به مجموعهای غیر مرتبط و فاقد تخصص علی رغم اعتراض کارشناسان و بخشهای نظارتی، کاملاً مشهود و آشکار است. پنهان کاری و عدم اطلاع رسانی و حتی عدم پاسخ گویی به درخواستها و عدم اجازه ورود متخصصین به این طرح مهم و کاملاً تخصصی کاملاً مشهود است.