کد خبر: ۶۴۱۱۱
 

غذای گربه ها انواع متفاوتی دارد؛ البته منظور ما برند و عنوان تجاری آنها نیست که مختلف است. به عنوان مثال غذاهای خانگی بسیار در میان صاحبین گربه ها محبوب و متداول است. شاید برای برخی سوال پیش بیاید که با توجه به اینکه گربه ها در طبیعت هر آنچه را که به دست آورند می خورند، پس آیا این همه تنوع برای غذای گربه لازم است؟

به گزارش حکیم مهر به نقل از ITpet ، در این مقاله ما با پاسخ به این سؤال که: آیا بچه گربه ها می توانند از غذای گربه های بالغ تغذیه کنند؟ نه تنها بهتر متوجه رژیم غذایی بچه گربه ها می شویم بلکه به عوامل مؤثر در انتخاب مواد غذایی مناسب برای گربۀ بالغمان نیز پی می بریم.

رژیم غذایی بچه گربه

یک بچه گربه برای رشد به مقدار غذای زیادی نیاز دارد تا ضمن تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن، انرژی لازم جهت گشت و گذار در محیط را نیز به دست آورد. از آنجائیکه گربه ها فقط گوشتخوار هستند پروتئین مهم ترین مادۀ غذایی مورد نیاز آنها است. هنگامی که بچه گربه به دنیا می آید، شیر مادر تمام انرژی مورد نیاز بدن او را تأمین می کند. پس از یک دورۀ 8 هفته گربۀ مادر سعی در گرفتن او از شیر می کند و او را تشویق به خوردن غذاهای جامد می کند. بنابراین تا قبل از 8 هفتگی و برخی معتقدند تا 12 هفتگی نباید بچه گربه را از مادرش جدا کرد.

بنابراین چنانچه بچه گربه را در این حدود از سنین به سرپرستی می گیرید دیگر می توانید غذای جامد را شروع کنید اما اگر قبل از این سنین باشد، نه تنها نمی تواند از غذای گربۀ بالغ تغذیه کند؛ بلکه حتی غذای بچه گربه هم برای او زود است و می بایست از شیر مخصوص بچه گربه یا شیرخشک استفاده کند

غذای خشک مخصوص بچه گربه نیز در مقایسه با غذای کارخانه ای مخصوص گربه های بالغ از مواد مغذی مشابه برخوردار است اما معمولاً از میزان چربی بیشتری برخوردار است و دلیلش اینست که بچه گربه به انرژی بیشتری نیاز دارد.

همچنین شما می توانید غذای خانگی برای بچه گربۀ خود تهیه کنید؛ اما معمولاً این روش توصیه نمی شود. زیرا بچه گربه در دوران حساسی از مرحلۀ رشد خود قرار دارد و ممکن است شما در تهیۀ غذای خانگی مادۀ مغذی مهمی را نگنجانده باشید و ناخداگاه به رشد و نیاز بدنی آنها لطمه ای وارد کنید. البته بهتر است قبل از این کار با دامپزشک خود مشورتی در این مورد داشته باشید.

به همین دلیل چنانچه بچه گربۀ شما می تواند غذای جامد بخورد، بهتر است از غذاهای آمادۀ کارخانه ای و مخصوص بچه گربه ها برای او تهیه کنید.

تغذیۀ گربۀ بالغ  

گربه ها معمولاً در سنین 6 تا 8 ماهگی بالغ می شوند. به هنگام خرید غذای مناسب گربه مان بایستی با دقت برچسب روی آن را مطالعه کنیم؛ به هنگام ویزیت دامپزشک در مورد غذای حیوانمان با دامپزشک مشورت داشته باشیم و رشد حیوانمان را نیز به دقت زیر نظر داشته باشیم. یک غذای باکیفیت می بایست نیازهای تغذیه ای حیوانتان را برطرف کند، از چاق شدن او جلوگیری کند، و سطح انرژی مورد نیاز بدن او را تأمین کند.

همچنین عقیم بودن گربه نیز در مصرف غذای حیوان تأثیرگذار خواهد بود.

چنانچه گربۀ شما به عنوان مثال دیابت دارد و یا به دلیل تیروئید بهم ریختگی هورمونی دارد و یا هر مورد بیماری دیگر به رژیم غذایی اصلاح شده نیاز دارد.

با مسن شدن گربه، سوخت و ساز بدن آنها تغییر می کند. در این دوران نیز به غذای مخصوص گربه های مسن نیاز دارد.

آیا بچه گربه ها می توانند از غذای گربه های بالغ تغذیه کنند؟  

جواب این سوال اینست که در واقع توصیه نمی شود که این کار را بکنند چرا که غذای گربه های بالغ قادر به تأمین نیازهای تغذیه ای بچه گربه ای که در سن رشد میباشد، نیست و در دراز مدت ممکن است مشکلاتی را برای رشد او به وجود آورد.

غذاهای کارخانه ای هم هستند که بر روی آنها نوشته مناسب برای تمام سنین! بایستی حتماً برچسب روی آن را به خوبی مطالعه کنید تا مبادا به بچه گربۀ شما لطمه و آسیبی وارد کند

همانطور که می دانید غذای گربه ها صرفنظر از تنوع در غذای خشک و تر برای بچه گربه ها، گربه های بالغ و گربه های مسن طبقه بندی شده است. علاوه بر اینکه کیفیت غذا می بایستی در انتخاب ما مؤثر باشد بایستی به نیاز حیوان خودمان هم دقت ویژه داشته باشیم.

چنانچه از غذای گربۀ بالغم به بچه گربه ام بدهم چه اتفاقی خواهد افتاد؟  

در واقع، این که می گوییم تغذیۀ بچه گربه با غذای گربۀ بالغ درست نیست بدین معنی نیست که اگر هر از گاهی ما به ناچار مجبور شدیم از غذای گربۀ بالغمان برای بچه گربه مان استفاده کنیم اتفاق حادی می افتد!

به عنوان مثال ممکن است غذای بچه گربه تان تمام شده باشد و وقت کافی برای تهیۀ آن ندارید می توانید موقت برای سیر کردن بچه گربه تان از غذای گربۀ بالغتان استفاده نمایید. چنانچه از غذای خشک استفاده می کنید بایستی با آب آن را نرم کنید تا در گلوی حیوانتان گیر نکند.

اما استفادۀ دراز مدت از آن برای بچه گربه می تواند به رشد و سلامت او آسیب هایی را وارد کند. به عنوان مثال یک نمونه از این آسیب ها می تواند بروز کریستال های استروویت در بچه گربه 5 ماهه باشد که منجر به انسداد مجاری ادراری می گردد.

 

نظر شما
ادامه