کد خبر: ۶۶۴۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: لاشه یک قلاده فوک خزری آبستن در سواحل شهرستان گمیشان در شمال غربی گلستان یافت شد که نمونه برداری و کالبد شکافی برای تعیین علت مرگ از سوی دامپزشکی در دست بررسی قرار گرفت .

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران شامگاه روز سه شنبه   به خبرنگار ایرنا گفت: این اولین جنازه فوک مشاهده شده در سواحل گلستان است .

«امیر شیرازی» گفت: این فک ماده و باردار بوده است و در سواحل گمیشان مشاهده شد .

وی در خصوص دلایل احتمالی مرگ این فوک گفت : هر چند به سبب گذشت زمان جراحات احتمالی ناشی از گرفتار شدن در تورهای ماهیگیری روی پیکره این سگ دریایی مشاهده نشد اما وجود سوراخی بر روی بدن این فک نشانگر آن است که این فک ر داخل تور مایگیران تلف شده و صیادان با چنگک هایی این فوک را از تور خارج کرده اند.

شیرازی گفت :این فک ماده دارای جنین ۶تا ۷ ماهه بود . وی طول بارداری فوک های ماده را ۱۱ ماه عنوان کرد و گفت :‌فوک ها به طور معمول تک قلو زا بوده ولی در سال های اخیر به سبب آلودگی نرخ زاد و ولد در این سگ های آبی به شدت کاهش یافته است.

نماینده مرکز تحقیقات و بازتوانی سگ‌های آبی هلند در ایران گفت: شرایط در زمان حاضر اصلا برای فک خزری خوب نیست و از چند سو همچون آلودگی های دریایی، تخریب زیستگاه، کمبود مواد غذایی  و تغییرات اقلیمی  تهدید می شوند.

وی گفت: امیداوریم  علت تلف شدن فک ها بیماری نباشد، هرچند که مانور اتفاق جالبی نیست ولی حداقل تعداد تلف شدگان محدود است ولی اگر وجود بیماری محرز شود تعداد تلفات فک های خزری افزایش می یابد  و باتوجه به جمعیت فعلی فک خزری شرایط تحمل بیماری وجود ندارد و این گونه نایاب تا مرز انقراض پیش خواهد رفت.

مدیرکل دامپزشکی گلستان  روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص دلایل مرگ فوک های خزری در استان های شمالی گفت : با توجه به شواهدی که درزمان  حاضر مشاهده شد ، علت تلف شدن این فک ها  در نوار ساحلی خزر می تواند به خاطر  فعالیت های نظامی باشد.

فُک، تنها گونه پستاندار دریای خزر است و جمعیت آن به دلیل صید بی رویه در حوزه برخی کشورهای حاشیه دریا سیر نزولی دارد، هر چند به گفته شیرازی؛ در حوزه جنوب خزر و در محدوده استان های شمالی ایران موردی از صید این گونه گزارش نشده است.

فُک خزری یکی از کوچکترین فوک های بدون گوش و از پستانداران کمیاب آبزی دنیاست، این گونه زندگی اجتماعی داشته و در دسته های بزرگ مشاهده می شود، مهمترین اندام حسی فک مانند سایر سگ های آبی سبیل های آن است که او را قادر می سازد بدون حس بینایی و شنوایی به صید ماهی در زیر آب بپردازد.

فُک در آب زندگی می کند و تنها برای زادآوری و گاهی استراحت به ساحل می آید، در خشکی بسیار کم تحرک، اما در آب فعال است، این گونه به دلیل صید بی‌رویه و به‌هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت نیازمند حمایت بین‌المللی است.

گروه امداد و نجات فُک خزر در سال ۱۳۸۹ با کمک مرکز تحقیقاتی و درمانی سگ دریایی کشور هلند و با همراهی سازمان حفاظت محیط زیست ایران شروع به کار کرد.

رهایی فُک های آسیب دیده و گرفتار در تورهای صیادی، تیمارداری، ثبت اطلاعات مربوط به فُک های یافت شده، نمونه برداری از حیوانات زنده و جمع آوری نمونه های بافتی از لاشه های کشف شده با هدف کنترل سلامت زیستی اکوسیستم خزر از فعالیت های این گروه است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مهرفام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
0
0
طبق ماده 1 قانون حفاظت از محیط زیست انجام هرگونه امور در خصوص حیات وحش بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. ورود بدوی سازمان دامپزشکی از منظر قانونی وجاهت ندارد و صرف منابع سازمانی در خارج از چاچوب مقرر قانونی از مصادیق تصرف غیر قانونی در وجوه دولتیست.
بدیهیست سازمان محیط زیست در چارجوب همکاری بین بخشی ، وظیفه مند اطلاع رسانی به هنگام در خصوص آن دسته از بیماری های حیات وحش که می تواند جمعیت دامی کشور را مورد مخاطره قرار دهد ؛می باشد.
نظر شما
ادامه