کد خبر: ۷۱۷۹۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
ناگفته‌های بیمه تکمیلی دامپزشکان در گفت‌وگو با عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران:
«دکتر محمدرضا جهانبخش رفیعی» گفت: ما جلسات متعددی را با شخص دکتر صفری، مدیران صندوق و نماینده رفاهی نظام دامپزشکی تهران داشتیم و علی‌رغم قیمت و شرایط بهتر اعلام شده، اما این کار توسط نظام مرکز انجام نشد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: به دنبال گلایه‌های متعدد دامپزشکان تحت پوشش بیمه تکمیلی نظام دامپزشکی کشور مبنی بر عدم اجرای تعهدات سازمان بیمه‌گر طرف قرارداد، چند روز پیش بود که رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور دست به کار شد و در نامه‌ای به اعضای هیات مدیره صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی، خواستار تعیین تکلیف بیش از شش و نیم میلیارد تومان حق بیمه تکمیلی پرداخت شده توسط اعضای این سازمان شد. (اینجا)

این اتفاق در حالی رخ داد که سال گذشته اعضای شورای نظام دامپزشکی استان تهران با هدف خدمات‌دهی بهتر بیمه تکمیلی به اعضا، راه خود را از نظام کشور جدا کرده و با همراهی یک جمعیت 750 نفری از اعضا، به طور مستقل وارد قرارداد با یک سازمان بیمه‌گر شدند. به همین بهانه گفت‌وگویی را با «دکتر محمدرضا جهانبخش رفیعی» عضو شورای نظام دامپزشکی استان تهران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

حکیم مهر: آقای دکتر، چه شد به این نتیجه رسیدید که قرارداد بیمه تکمیلی اعضای نظام دامپزشکی استان تهران را از نظام دامپزشکی کل کشور جدا کنید و این اتفاق از چه تاریخی رخ داد؟

تا دو سال پیش قرارداد بیمه تکمیلی همه اعضای نظام دامپزشکی از سوی نظام دامپزشکی کل کشور بود و از طریق آنجا انجام می‌شد. متاسفانه همکاران نظام تهران مشکلات زیادی با این روند داشتند و معتقد بودند که خسارت‌ها دیر پرداخت می‌شود. از طرفی متولیان نظام دامپزشکی کشور، بیمه طرف قرارداد را از «بیمه معلم» به «بیمه تجارت نو» تغییر داده بودند. این در حالی است که اگر یک جستجوی ساده در اینترنت راجع به شرکت تجارت نو داشته باشید، متوجه می‌شوید که این شرکت از طریق پذیره‌نویسی وارد فرابورس شده و صورت‌های مالی آن در سایت‌های مربوط منتشر شده است. همچنین عملکرد آن به گونه‌ای بوده که صرفا با بازنشسته‌ها و... قرارداد بیمه تکمیلی امضا می‌کرده است. تقریبا همه اعضا از نحوه پرداخت های آن ناراضی و معتقد بودند که فرانشیزها رعایت نمی شود. همه این مسائل باعث شد تا تصمیم به تغییر شرکت بیمه طرف قرارداد بگیریم.

ما جلسات متعددی را با شخص دکتر صفری، مدیران صندوق و نماینده رفاهی نظام دامپزشکی تهران داشتیم و علی‌رغم قیمت و شرایط بهتر اعلام شده، اما این کار توسط نظام مرکز انجام نشد و در ادامه انتقادات اعضای استان و بیمه گذاران نیز هیچ‌گاه شنیده نشد. این مسائل دست به دست هم داد تا با توجه به رسالتی که نظام تهران درخصوص تامین رفاه اعضای خود دارد، قرارداد بیمه تکمیلی را جدا کند و بر این اساس ما اقدام به بررسی و مذاکره با بیمه‌گرهای مختلف کردیم.

حکیم مهر: چرا بیمه کارآفرین را انتخاب کردید؟

در این مسیر با چندین شرکت بیمه از جمله بیمه ایران، بیمه البرز، بیمه کارآفرین و بیمه دانا صحبت و رایزنی و قیمت ها را استعلام کردیم. تقریبا در مراحل پایانی بودیم که این قرارداد منعقد نشد. چراکه دکتر صفری ریاست وقت نظام دامپزشکی کشور گفتند که می بایست همه متحد باشیم و با یک بیمه قرارداد ببندیم. در نهایت سال گذشته این کار انجام نشد و دوباره همکاران زیادی شکایت و گلایه داشتند و ما مجبور شدیم که این کار را انجام دهیم و با بیمه کارآفرین به توافق نهایی رسیدیم. نکته جالب این است که کارگزار بیمه کارآفرینی که طرف قرارداد ماست، فقط در زمینه بیمه های دام و طیور فعالیت می کند.

حکیم مهر: چه تعداد از همکاران نظام دامپزشکی استان تهران تحت پوشش بیمه تکمیلی کارآفرین هستند؟

ما توانستیم حدود 750 نفر از اعضای نظام دامپزشکی استان تهران را تحت پوشش بیمه تکمیلی بگیریم و خوشبختانه تا این لحظه شکایت خاصی نداشتیم.

حکیم مهر: همکاران چطور می توانند اقدام به دریافت خسارت کنند؟

 اگر همکاران به مراکز درمانی طرف قرارداد با بیمه کارآفرین مراجعه کنند، پرداخت آنها مطابق فرانشیز انجام و فقط یک هزینه جزئی از آنها اخذ می شود. اگر هم به مراکز غیرطرف قرارداد مراجعه کنند، مدارک و مستندات خود را به دفتر نظام دامپزشکی تهران ارسال می کنند. در آنجا کارگزار شرکت بیمه هر روز هفته حضور دارد و مدارک را دریافت می کند. همکاران در ابتدا مدارک خود را از طریق شبکه های اجتماعی برای این فرد ارسال می کنند و روند ابتدایی انجام می شود تا مدارک کاغذی و مستندات به دست آن نماینده بیمه برسد. در ادامه هزینه های فرد ظرف مدت 10 روز به حساب او  برمی گردد. در این میان افراد می توانند از طریق شبکه های اجتماعی موجود و راه های ارتباطی مجازی به کارگزار متصل شوند و سوالات خود را بپرسند. موارد ارسالی همکاران هر هفته در نظام دامپزشکی تهران کنترل و پایش می شود.

حکیم مهر: معمولا عرف بیمه تکمیلی این است که افراد مستندات خود را به نمایندگی های بیمه تحویل دهند. اما اینکه کارگزار بیمه در نظام دامپزشکی تهران مستقر است، حرکت ارزشمندی است. چرا این تصمیم را گرفتید؟

در واقع یکی از شرایط قرارداد ما این بود، چرا که می خواستیم دسترسی برای همکاران ما سهل‌الوصول شود و آنها بتوانند به راحتی هزینه های خود را دریافت کرده و مدارک آنها مفقود نشود. کمااینکه یکی از معضلات بیمه های قبلی این بود که مدارک گم می‌شد و پیگیری این مساله خیلی مشکل بود.

حکیم مهر: همانطور که اطلاع دارید، بسیاری از همکاران دامپزشکی که از سوی نظام دامپزشکی کشور اقدام به خرید بیمه تکمیلی کرده بودند، دچار مشکل جدی شده و متضرر شدند. این افراد چه کار باید بکنند؟

ما خیلی سعی کردیم که در مورد این مساله اطلاع‌رسانی قوی انجام دهیم، کمااینکه از سال گذشته مصر بودیم که بیمه اعضای نظام تهران جدا شود. چون این مساله را از قبل می دیدیدم و عنوان کردن آن صحیح نبود. الان هم اگرچه همکاران امیدوارند که مشکل حل شود اما متاسفانه مشکل پیچیده‌تر از این حرف‌هاست، چون عملا پولی در صندوق نیست و پرداختی‌های بیمه تکمیلی اعضا به حساب صندوق تعاون واریز و در آنجا برای پروژه های ساختمانی هزینه شده و عملا پولی ندارند. اولین چک آنها به بیمه تجارت نو برگشت خورده است و امیدوارم که دکتر زارعی ریاست محترم نظام دامپزشکی کشور بتوانند مشکل را حل کنند؛ هر چند که وقوع این مشکل در زمان ایشان نبوده و مربوط به دوره قبلی است.

حکیم مهر: آیا می توان این حرکت نظام دامپزشکی استان تهران را به عنوان پایلوت برای شبکه های نظام دامپزشکی کل کشور در نظر گرفت؟

قرارداد با بیمه های تکمیلی یک حداقل و حداکثری دارد. به این معنا که می بایست یک حداقلی از اعضای یک صنف ثبت نام کنند تا برای بیمه گر صرفه اقتصادی داشته باشد که بیمه انجام دهد. ما برای سال اول عملا حدود 750 نفر را بیمه کردیم و امیدوارم با رایزنی هایی که برای سال آینده انجام می شود و در صورتی که بیمه کنونی بتواند رضایت ما را جلب کند، آن دوستان هم بپیوندند و ما بتوانیم شرایط بهتری را خریداری کنیم. چون شرایط بیمه با هزار نفر عضو به یک شکل و با دو هزار نفر عضو، طور دیگری است.

ما برنامه داریم که برای سال آینده، مباحثی مثل تحویل رسید و... را حذف و یک اپلیکیشن برای آن طراحی کنیم و امیدواریم که این مساله در سال آینده برای کل استان‌های کشور عملیاتی شود، اما برای هر استان به تنهایی امکان پذیر نیست، چون تعداد اعضا آن قدر نیست که بتواند به حد نصاب شرکت های بیمه گر برسد.

حکیم مهر: قرارداد بیمه فعلی اعضای نظام دامپزشکی استان تهران از چه زمانی است؟

فراخوان ما از تاریخ 15 فروردین بود و قرارداد با بیمه از اول خرداد منعقد شد و تا اول خرداد سال بعد ادامه دارد. افرادی که قصد دارند بیمه تکمیلی خود را برای سال آینده رزرو کنند، می توانند با خانم مصطفوی کارگزاری بیمه مستقر در نظام دامپزشکی استان تهران به شماره 88304023 داخلی 106 تماس بگیرند.

حکیم مهر: عقد قرارداد برای سال جاری امکان پذیر نیست؟

خیر، چون قراردادهای امسال را نهایی کرده ایم.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

بیمه جزو ارکان مهم، اصلی و اساسی زندگی است. اگرچه ممکن است که تا 10 سال مورد استفاده قرار نگیرد، اما در زمان خودش که امیدوارم هیچ‌وقت نرسد، انسان قدر آن را متوجه می شود. همه تلاش ما این است که در استان تهران بتوانیم شرایطی ایجاد کنیم که نهایت رضایت همکاران به دست آید.

امروز خوشبختانه با تدبیر نظام دامپزشکی استان تهران، هیچ کدام از اعضای تهران بیمه معوق ندارند و همه آنهایی که با نظام تهران قرارداد بستند، در زمان مناسب خسارت های خود را دریافت می کنند و متاسفانه این مشکل صرفا برای اعضای سایر استان هاست. شایان ذکر است که اگر دکتر صفری آن زمان تا این اندازه پای صندوق تعاون نمی‌ایستاد و حمایت نا به جا نمی‌کرد، امروز اعضای کشور هم با این مشکل مواجه نبودند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
6
سوالاتی از مسئولین صندوق تعاون ورفاه دارم.
آیا شما نباید رفاه را برای اعضا فراهم میکردید؟
آیا بهتر نبود همانطور که با شرکت بیمه بصورت اقساط قرارداد بستید این شرایط اقساط را برای اعضا در نظر میگرفتید؟
آیا شما به نمایندگی از اعضا نمیبایست در جهت تامین منافع شان قدم بر میداشتید؟
به نظر میرسد صندوق رسالت خود را به کلی فراموش کرده و فقط سود تجاری خود را مدنظر قرارداده است.
چراهیچ برخوردی با خاطیان که همان مسئولین صندوق هستند صورت نمیگیرد؟ یا اگر برخوردی صورت گرفته چرا اطلاع رسانی نمیشود؟
سود هر فعالیت اقتصادی که با پول بیمه تکمیلی اعضا صورت گرفته باید بعنوان تخفیف به خودشان برگردانده شود.
رئیس قبلی سازمان باید پاسخگو‌ باشد. چون اقدامات با تایید ایشان انجام گرفته است. آیا با برکناری ایشان تمام خطاهای صورت گرفته باید نادیده گرفته شود؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
5
نکته ی جالبی که نظر بنده را جلب کرد ، مصاحبه حکیم مهر با یکی از اعضای شورای نظام استان تهران میباشد. این نشان میدهد که در استان تهران شورای نظام دامپزشکی به معنای واقعی شورایی عمل میکند و نظرات اعضای شورا هم پیاده سازی میشود. لذت بردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
1
5
بیمه تکمیلی معلم هم در سازمان دامپزشکی کشور حق پرسنل را ضایع نموده و نسبت به تعهدات خود عمل نکرده است و اکثر پرسنل بابت دریافت خسارت از بیمه معلم طلبکار هستند ولی مسئولین ....... سازمان تاکنون هیچ اقدام موثری انجام نداده اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
3
6
به عنوان یک خانم دامپزشک عضو نظام تهران که از این بیمه استفاده نموده ام جا دارد از رئیس نظام دامپزشکی استان تهران که این شرایط را برای من که درگیر امور درمان و پزشکی شده ام تشکر نمایم آقایان خانمهای عزیز لطفا مثل همین مورد بیمه سیاست بازی و حرافی را کنار بگذارید و اجازه بدهید مانند همین مورد اگر کسی کاری از دستش برای همکاران برمی آید انجام دهدنظام دامپزشکی جای لابی سیاسی و گروهی نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
1
4
................. بگذارید با هزینه کمتر برند خودشون خودشون رو بیمه کنند فقط یه معرفی شغلی میخواهند که اونم بخش دولتی میتونه انجام بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
4
0
من‌که تا به حال تمام هزینه های که به بیمه نظام دامپزشکی کل دادم به من پرداخت کردند
پاسخ ها
امید
| Turkiye |
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
سلام لطفا خود را معرفی کنید تا ببینیم مدارک شما واقعی است یا خیر به ما که چیزی پرداخت نکردند مگر اینکه اینجا هم پارتی بازی باشد
نظر شما
ادامه