حکیم مهر- محسن
طاهرمیرزایی:
«دامپزشکان متضرر از پوشش درمانی بیمه تکمیلی تجارت نو، آماده امضای متن شکایت از
صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی به قوه قضاییه باشند.» این را دکتر «م. س.»
یکی از دامپزشکان معترض به حکیم مهر میگوید.
ماجرا به انعقاد
تفاهمنامه همکاری صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی کشور با بیمه تکمیلی
تجارت نو برمیگردد. دامپزشکانی که به امید بهرهمندی از خدمات بیمه تکمیلی، هزینههای
درمانی را پرداخت کرده اما حالا که برای استفاده از پوشش آن به مراکز درمانی مراجعه
میکنند، نمیتوانند خدمات بگیرند. در میان شاکیان خانوادههای زیادی هستند که بیماران
سرطانی داشته و حالا زیر بار هزینههای سنگین درمان، کمر خم کردهاند.
وی که نماینده
تعدادی از دامپزشکان معترض میباشد، از پایگاه خبری حکیم مهر میخواهد که صدای
آنها را به گوش مسئولین و همچنین معترضان برساند تا همه از این فراخوان مطلع شوند.
این همکار در گفتوگو
با حکیم مهر توضیح میدهد: «همزمان با تشکیل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام
دامپزشکی کشور، اعلام کردند که درخصوص پوشش بیمه درمان تکمیلی، بیمه تجارت نو
درنظر گرفته شده است. البته در ابتدا دوستان میان انتخاب بیمههای مختلف اختلاف
نظر داشتند و حتی در مقطعی ریاست نظام دامپزشکی از استانهای مختلف خواستند که بیمه
تکمیلی به صورت استانی پیگیری و هر استانی به صورت جداگانه قرارداد ببندد. کمااینکه
پیش از آن نظام دامپزشکی استان تهران به صورت مستقل وارد عمل شده و با بیمه کارآفرین
تفاهمنامهای را امضا کرده بود، اما مسئولین صندوق رفاه با این ایده مخالفت کردند
و گفتند از آنجا که در دوره ریاست قبلی، سازمان نظام با بیمه تجارت نو قرارداد
بسته شده بود، ما هم با همین بیمه قرارداد میبندیم تا همکاران از خدمات بیمه
درمان تکمیلی استفاده کنند.»
وی میافزاید:
«متاسفانه همین قرارداد و تفاهمنامه اجرا شد. یک از بندهای قرارداد این بود که
چنانچه صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی به بیمه بدهی داشته باشد، آنها از
انجام مراحل قانونی پرداخت خسارت درمان معذور میشوند، لذا همه همکاران چکهای خود
را به نام صندوق تعاون و رفاه نوشتند، چون بخشی از آن به صورت نقدی بود و همه پولهای
نقد به نام صندوق رفاه و شمارهای که صندوق رفاه اعلام کرده بود، پرداخت شد.»
این دامپزشک معترض با یادآوری اینکه بیمه تجارت نو در ابتدا
و برای مدتی خدماتی را ارائه کرد، تصریح میکند: «متاسفانه از حدود ۷ ماه گذشته که بدهی صندوق رفاه
به بیمه تجارت نو به مرز شش الی هفت میلیارد تومان رسید، بیمه از انجام خدمات خود
سر باز زد. از همان زمان وقتی همکاران به مراکز درمانی مراجعه میکردند، به آنها
اعلام میشد که بیمه آنلاین نیست و باید هزینه را به صورت نقدی پرداخت کنند. زمانی
هم که مدارک را به بیمه ارائه میکردند، بیمه اعلام میکرد به دلیل بدهکاری سازمان
نظام و صندوق تعاون و رفاه، از ارائه خدمات معذور هستیم. این مشکل همچنان رفع نشد
و تا این لحظه نیز وجود دارد. در واقع بیمه از پرداخت خسارت درمان سر باز میزند و
میگوید سازمان شما به ما بدهکار است.»
وی خاطرنشان میکند: «متاسفانه افرادی که در صندوق تعاون و
رفاه سازمان نظام دامپزشکی حضور دارند، هیچگونه اشتیاقی برای پرداخت بدهی بیمه از
خود نشان نمیدهند و آن را به گردن مدیریت قبلی میاندازند. مدیریت جدید نیز پیگیری
خاصی انجام نمیدهند، در صورتی که هر کسی که در راس نظام است و مدیریت جدید را تحویل
گرفته، باید در حل مشکلات همکاران کوشا باشد و مشکلات قبلی و معضلاتی که در مدیریت
قبلی وجود داشته را پوشش دهد تا همکاران متضرر نشوند. متاسفانه اعضای خانواده برخی
از همکاران درگیر بیماریهای مزمن مثل سرطان هستند و با توجه به هزینههای بالای
بستری با مشکلات عدیدهای در بحث درمان مواجه شدهاند.»
این دامپزشک معترض ادامه میدهد: «علیرغم پرداخت پول و پاس
شدن چکها، این مشکل بیمهای وجود دارد و دوستان با وجود پرداخت هزینه درمانی، نمیتوانند
از خدمات بیمه استفاده کنند. ما ابتدا این فراخوان را در قالب گروه هماندیشی
دامپزشکان که همکاران سراسر کشور در آن عضو هستند، منتشر و اعلام کردیم که قصد
انجام شکایت به دادگاه داریم تا از این طریق حق خود را بگیریم. کمااینکه فقط در
استان گیلان قریب به دهها نفر از همکاران با این مشکل مواجه و حاضر بودند که به
مراجع ذیصلاح
شکایت کنند. اما باز کوتاه آمدیم تا مدیریت صندوق رفاه کار خود را انجام دهد تا
بلکه مشکل حل شود، اما متاسفانه علیرغم گذشت دو ماه از آن ماجرا، هنوز مشکل مرتفع
نشده است. حالا تصمیم گرفتیم که این فراخوان را از طریق پایگاه خبری حکیم مهر بهعنوان
مرجعی که همه همکاران در سراسر کشور به آن دسترسی دارند و آن را مطالعه میکنند،
اعلام کنیم. متولیان صندوق رفاه سازمان نظام دامپزشکی بدانند که اگر مشکل تا همین
هفته آینده حل نشود، دوستان به مراکز قضایی یا مراجع ذیصلاح
جهت شکایت مراجعه میکنند.»
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد افراد شاکی وجود
ندارد، گفت: «تا این لحظه قریب به ۱۵
نفر از استان گیلان و از استانهای دیگر هم نزدیک به ۲۰ نفر برای شکایت اعلام آمادگی
کردهاند. سایرین هم اگر نیامدند یا اعلام نکردند، به این دلیل است که یا هنوز به
مراکز درمانی مراجعه نکردند یا مشکل خاصی نداشتند که بخواهند از پوشش بیمه استفاده
کنند و احتمالا هنوز با این مشکلات برخورد نکردند. اما من مطمئن هستم که با این
فراخوان، همکاران زیادی از سراسر کشور اعلام آمادگی کرده و نامه شکایت کنیم به قوه
قضاییه را امضا میکنند.
نماینده دامپزشکان معترض در پاسخ به این سوال که شاکیان
احتمالی از چه طریقی میتوانند شکایت خود را ثبت کنند، توضیح داد: «ما لینک نامه
اعتراض را در گروه هماندیشی منتشر و نامه را به یک سامانه متصل میکنیم تا دوستان
بتوانند به سامانه مراجعه و آن را امضا کنند.»
وی در پایان گفت: «از پایگاه خبری حکیم مهر درخواست میکنیم
که تلاش خود را به صورت عاجل برای رفع این مشکل به کار گیرد. چرا که بحث بیماری
مطرح است و از طرفی نیز هزینههای درمانی بسیار بالاست. دوستان این هزینه را
پرداخت کردند که در مواقع ضرور از آن استفاده کنند. ما تمایل داریم قبل از اینکه
به مرحله شکایت برسیم، مشکل حل شود، چون این یک مشکل درونسازمانی
است و انجام شکایت جنبه مناسبی ندارد و از بیرون به چشم بدی به آن نگاه میشود.»
اعضای معترض و یا متضرر میتوانند جهت هماهنگی با این همکار گرامی با آیدی MDscience@ در
تلگرام ارتباط برقرار نمایند.