حکیم مهر: سامانه یکپارچه سازمان نظام دامپزشکی (ساندا)
اخیراً از سوی سازمان نظام دامپزشکی رونمایی شد. یکی از مخاطبین محترم حکیم مهر که
با دقت این سامانه را ارزیابی نمودهاند، نظرات و انتقاداتی درخصوص این سامانه بیان
نمودهاند که به نظر میرسد توجه به آنها میتواند به عملکرد بهتر سامانه کمک نماید.
متن یادداشت این همکار گرامی به شرح زیر است:
من سامانه یکپارچه سازمان نظام دامپزشکی (ساندا)
را بررسی کردم. متاسفانه این سامانه همان سامانه قبلی با رنگ و لعاب جدید میباشد. همچنان پروندهها آفلاین هستند یعنی مدارک و اسنادی که بر اساس
آن، نظام دامپزشکی استان برای فرد پروانه صادر میکند در سیستم وجود ندارد. از جمله این مدارک
سوابق کار، مقالات، کتابها و پروانههای قبلی است. سیستم باید به صورت خودکار امکان
دریافت این مدارک و محاسبه امتیاز رو برای فرد را داشته باشد و پس از محاسبه
امتیاز بر اساس جداولی که در بخشنامه نحوه صدور و تمدید پروانه بیان شده، میتواند به فرد اعلام کند که امتیازش به صدور
پروانه میرسد یا خیر. محاسبه امتیازات باز هم به شکل
آفلاین و توسط نظام دامپزشکی استان انجام میشود که همین عامل فسادزا و ایجاد امضاهای طلایی
و پارتیبازی خواهد بود.
این سامانه همانند سامانه قبلی سه مشکل عمده دیگر نیز دارد: اولین
مشکل نبود سیستم ارسال تیکت و چت آنلاین با کارشناسان فنی خود وبسایت برای گزارش
باگها و مشکلات خود سامانه است. برای مثال ممکن است هنگام ارسال
فایلی، سامانه پیام خطا بدهد. این باگها باید چطور گزارش شوند؟ً! حتی کوچکترین شرکتهای خصوصی هم در حال حاضر سیستم ارسال تیکت آنلاین و چت آنلاین
در ساعات مشخصی را دارند.
مشکل دوم این است که باز هم
سازمان نظام دامپزشکی خرق عادت نکرده و مانند تمام سالهای گذشته هیچ راه ارتباطی را برای همکاران
دامپزشکی با مقامات و کارمندان و معاونان سازمان نظام نگذاشته و مانند همیشه
همکارانی که مشکلی دارند، باید از شیوه منسوخ ارسال فکس یا حتی مراجعه حضوری به
دفتر مرکزی سازمان نظام دامپزشکی استفاده کنند.
سامانه ساندا باید دارای یک
سیستم کارتابل داخلی و دبیرخانه مجازی هم باشد که اگر برای مثال همکاری مشکلی
اداری دارد که نیاز به نظر معاونان یا کارمندان سازمان نظام دامپزشکی است، بتواند
از کارتابل داخلی، نامه را به فرد مذکور ارسال کند و این نامه به صورت اتوماتیک شماره
خورده و در سوابق باقی بماند تا امکان استناد به آن وجود داشته باشد. در مرحله اول
نامه ها را میتوان به کارشناسان و کارمندان عادی نظام ارجاع
کرد و اگر مشکل به نحوی بود که امکان حل آن توسط آنها وجود نداشت، آن کارمند هم میتواند نامه را به معاونین ارجاع نماید.
از جمله نامههایی که بسیاری از همکاران در استانها و شهرستانها تمایل به ارسال آن را دارند، گزارش عملکرد
نظامهای دامپزشکی استان و مشکلاتشان با نظام استان است.
همین نامهها میتوانند یک
روزنه نظارتی برای نظام مرکزی دامپزشکی ایجاد کنند و اطلاعات بسیار خوبی را به
آنها برسانند.
مشکل سومی که در سامانه
مشاهده میشود، عدم پیشبینی گزینهای برای تمدید پروانه همکاران میباشد! در حال حاضر در سامانه فقط گزینه «درخواست
صدور پروانه» وجود دارد که در همان قدم اول از ما درخواست پرداخت مبلغ برای گواهی
عدم سوء پیشینه مینماید، در حالیکه در نامه ای که دکتر لامعی معاون
پیشین سازمان نظام دامپزشکی در سال 99 برای استانها فرستاد، به صراحت گفته بود که برای تمدید
پروانهها نیازی به ارائه گواهی عدم سوء پیشینه و گواهی
سلامت وجود نداشته و فقط برای کسانی که برای بار اول درخواست صدور پروانه میکنند این گواهیها باید دریافت شود.