کد خبر: ۷۹۰۳۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر مجتبی نوروزی» افزود: باید به خود ببالیم در کشوری زندگی می‌کنیم که چنین قدمتی در دامپزشکی دارد و لازم است روز ۱۴ مهر را به گونه‌ای دیگر به جهان تفهیم کنیم ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور از زحمات یکصد ساله دانشمندان گمنام موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی تقدیر کرد و گفت: موسسه رازی در تامین امنیت غذایی کشور به عنوان یکی از مهمترین محورهای اصلی امنیت ملی، نقش اساسی ایفا می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر مجتبی نوروزی» در سمینار یک‌روزه دامپزشکی که به مناسبت یکصدمین سالروز تاسیس موسسه رازی با حضور اساتید و بزرگان حوزه دامپزشکی کشور در فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار کرد: تاریخچه و قدمت ایران در حوزه دامپزشکی در جهان، به ۲۵۰۰ سال پیش باز می گردد که اولین جراحی جمجمه اسب ۲۵۰۰ سال پیش توسط ایرانیان انجام شد و باید به خود ببالیم در کشوری زندگی میکنیم که چنین قدمتی در دامپزشکی دارد و لازم است روز ۱۴ مهر را به گونه ای دیگر به جهان تفهیم کنیم.

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی یکی از محورهای اصلی امنیت ملی است، افزود: مقدار عرضه و کیفیت کالاهای موجود در هر کشور، کم و کیف آن را مشخص می کند و داشتن سطح بهینه از امنیت ملی مستلزم تدارک سطح بهینه از امنیت غذایی است.

وی افزود: تاریخ روابط بین کشورها نشان می دهد که کشورهای قدرتمند از مواد غذایی به عنوان حربه سیاسی در مقابل کشورهای جهان سوم بهره گرفته اند و وابستگی کشورهای کمتر توسعه یافته در این زمینه باعث ضربه پذیری این کشورها شده است که این موضوع در شرایط تحریمی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه امنیت غذایی با ابعاد اقتصادی و منابع انسانیِ امنیت ملی رابطه مستقیم و با ابعاد سیاسی، اجتماعی، دفاعی، نظامی، فرهنگی، علمی و فن آوری رابطه غیر مستقیم دارد، گفت: عرضه باثبات مواد غذایی، نقش اساسی در امنیت غذایی جامعه داشته و نهایتاً می‌تواند پایداری و استمرار امنیت غذایی را تضمین کند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت امنیت غذایی در کشور نشان می‌دهد که تهدیدها و فرصت‌هایی در رابطه با امنیت غذایی و ایمنی کشور، در سه مولفه دسترسی به غذا، استفاده از غذا و سلامت غذا وجود دارد که شواهد نشان می دهد مقادیر فعلی عرضه سرانه مواد غذایی با سطح مطلوبشان فاصله دارد و در راستای تعدیل و رفع نارسایی ها الگوی فعلی عرضه مواد غذایی در برنامه های توسعه طراحی شده است.

نوروزی ادامه داد: ما شش برنامه توسعه پنج ساله را پشت سر گذاشته و در آغاز برنامه هفتم توسعه هستیم که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، هر برنامه توسعه در بهترین حالت حدود ۳۵ درصد موفق بوده که این نقطه خطری در حوزه امنیت غذایی کشور است و وظیفه بخش تحقیقات، اجرا و ارتقاء این ۳۵ درصد است.

وی تصریح کرد: شواهد نشان می دهد که با وجود قابلیت های تولیدی کشور، در صورت تحقق الزامات توسعه روستایی و توسعه کشاورزی از جمله افزایش عملکرد محصولات در واحد سطح و افزایش بازدهی آب و خاک و کاهش ضایعات تولیدی و اصلاح الگوی تغذیه، امکان نیل به امنیت غذایی پایدار در سطح کلان، با منابع موجود فراهم می شود.

نوروزی اضافه کرد: اعتقاد ما این است که با همین زیرساخت، همین میزان واحد تولیدی و همین آب و خاک موجود در صورت افزایش بهره‌وری می توان غذای ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کرد.

وی افزود: دستیابی و امنیت غذایی پایدار مستلزم توسعه کشاورزی و توسعه روستایی در کشور است، تحقیقات نشان می‌دهد ۸۰ درصد منابع پایه تولید کشور در حیطه فعالیت‌های روستاییان است و به همین دلیل امنیت غذایی و در نهایت امنیت ملی کشور از این محل در گرو بهره برداری اصولی و حفظ و احیای منابع پایه تولید است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تامین امنیت غذایی پایدار در کشور را مستلزم داشتن استراتژی امنیت غذایی ملی، پویا و کارآمد دانست که تلفیقی از سیاست حداکثر سازی تولید و صادرات محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه ما در گذشته نزدیک وارد کننده مرغ از ترکیه بوده ایم، از ابتدای سال تا کنون بیش از ۵۷۰۰ تن گوشت مرغ از کشور صادر شده است، گفت: در سال گذشته ۱۳۷ هزار تن تخم‌مرغ صادر شده است که ثابت می کند توان تولید در کشور وجود دارد به شرط این که به حلقه های این زنجیره و به ویژه به بخش خصوصی با تمرکز بر تشکل ها توجه کنیم و راه برون رفت از مشکلات امنیت غذایی از تمرکز بر همکاری با نگاه صادرات می گذرد.

وی افزود: مطالعه تاریخ سیاسی معاصر جهان و قدرت‌های آن در اقتصاد جهانی گویای این است که خطراتی که امنیت و رفاه آینده جهان را تهدید می کند، نه خطرات نظامی و تجاوز یک قدرت خارجی، بلکه بی ثباتی اقتصادی حقوقی و اجتماعی به خصوص پدیده ناامنی غذایی است.

نوروزی تصریح کرد: از میزان تولید حدود ۱۳۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی در کشور، حدود ۱۷ میلیون تن تولیدات بخش دامی است که مرهون زحمات بهداشتی دامپزشکان در ایران است.

وی ادامه داد: تولید ۱۱ میلیون تن شیر، ۲,۶ میلیون تن گوشت مرغ، یک میلیون تن گوشت قرمز، ۱,۲ میلیون تن محصولات شیلات، ۱,۲ میلیون تن تخم مرغ در حوزه تولیدات دامی است که از خدمات سازمان دامپزشکی و موسسه رازی به جمعیت دامی کشور شامل ۷۰ میلیون راس بز و گوسفند، ۵,۶ میلیون راس گاو، یک میلیارد و۷۰۰ میلیون قطعه پرنده گوشتی،‌ ۵۰ میلیون قطعه پرنده تخم گذار در کنار زیستگاه های پرورش ماهیان سردابی، گرمابی و میگو است که باعث تولید محصولاتی سالم و بهداشتی برای جامعه شده است.

نوروزی گفت: سازمان دامپرشکی با تامین سلامت و بهداشت جمعیت دامی و تامین بهداشت و سلامت خوراک دام ، فراورده های دامی و مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام یکی از مهمترین ابعاد امنیت غذایی یعنی تامین پروتئین مورد نیاز کشور را پوشش داده و از این گذر گاه به امنیت ملی کشور کمک شایانی می کند.

وی ضمن تقدیر خالصانه از خدمات یک صد ساله محققین گمنام موسسه رازی، افزود: امید است موسسه رازی با استقرار کامل ضوابط و استانداردهای تولید خوب(GMP) در این موسسه، تاکید بر صادرات، تحقیق و توسعه در زمینه محصولات جدید، نوآور و نوین و ارتقاء سطح کیفی محصولات، همکاری مستمر در زمینه های پژوهشی و کاربردی و کاهش زمان پاسخگویی به نیازمندی های سازمان دامپزشکی وارد قرن جدید فعالیت خود شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تاکید کرد: محققین موسسه رازی از دانشمندان تراز اول دنیا هستند که باید به جهان معرفی و مطرح شوند.

 

انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
13
مطالعه تاریخ سیاسی معاصر جهان و قدرت‌های آن در اقتصاد جهانی گویای این است که خطراتی که امنیت و رفاه آینده جهان را تهدید می کند، نه خطرات نظامی و تجاوز یک قدرت خارجی، بلکه بی ثباتی اقتصادی حقوقی و اجتماعی به خصوص پدیده ناامنی غذایی است.این موضوع نکته کاملا درستی هست چون شکم گرسنه دین و ایمان ندارد و اگر اولین ضروریت های حیات تامین نشود ان گاه!!!!

پس ایا از حق و حقوق کارکنان خودتان هم حمایت می کنید؟
ضریب 4200 همکاران ازمایشگاهی چه شد؟
حق محرومیت از مطب چه شد؟
اجرای تسری به صورت کامل و در حکم چه شد؟
اقای منظور زئیس برنامه و بودجه که ادعای ریاست جمهوری هم داشت با بی قانونی احکام حقوقی استانها را تایید نکرده است و حتی راضی به بخور و نمنیر هم نیست که در وضعیت افزایش حقوق حدود 20 درصدی و تورم 200 درصدی این احکام که مورد تایید برنامه و بودجه استانهاست را قبول نکرده است ایا ضریب 1/1 را پیگیری کردید؟
ایااستفاده از بودجه سلامت را پیگیری کردید؟
ایا افزایش تعرفه های با قدمت چند دهه را پیگیری کرده ایدتعرفه های چند صد تومنی که دیگر سکه ان هم ضرب نمی شود تا پرداخت گردد
کارکنان زیر خط فقر حقوق می گیرند ایا این را می دانید؟؟
پاسخ ها
سیاه پوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
حرف دل همه رو زدی دادا
باران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
درود بر شما نگارنده ناشناس درد آشنا!
هرچند متاسفانه مسئولین گوش شنوا یا ید توانا برای پیگیری و رفع مشکلات ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
1
1
..... الان شده 2600 سال ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
1
5
سه ماهه حقوق اسفند 402 را میگیریم، دکتر ممنون اززحمات شما دربابت یکپارچه کردن تسری، این موضوع را هم پیگیر شوید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
6
دکتر جان ایا توهین مشاور قالیباف اقای سیاح ..... را در تلوزیون دیدید که به کارمندان بابت حقوقشان چه توهینی کرد
همین کسانی که در مجلس برای ما درصد افزایش 20 درصدی تعیین می کنند و تورم 200 درصدی درست می کنند
بهتر ریاست برنامه بودجه سرش ببر تو زانوهاش تا کسی نبیندش و از خجالت اب بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
احسنت
همکار استان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
1
6
ترا بخدا مصاحبه نکنید ، شعار ندین ...................همه کارمنداتون شرمنده بچه هاشونن ، بخدا حقوق تا دهم برج کفاف نمیده ، خیلی بشما امیدوار بودیم .....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
1
9
مهم این نیست ۲۵۰۰ قبل چی بودیم. مهم اینه که الان چی هستیم.
نظر شما
ادامه