کد خبر: ۷۹۰۳۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نگاه شما:
حکمی صادر و تایید شده است پس لازم‌الاجرا است، بنابراین اکنون جای نشان دادن اهمیت دامپزشکی در سلامت جامعه نیست، یعنی اگر دوستان به این جایگاه اعتقادی داشتند اصلا این حکم صادر نشده بود ...

آیا نگارش نامه سودی دارد؟

دکتر پدرام فرهادیان

رزیدنت جراحی دامپزشکی، مدرس دانشگاه

 

مدتی است بازار نامه‌نگاری داغ است و هر بزرگواری که سمتی دارد دست به‌کار شده و نامه‌ای می‌نگارد به نگاری! در شهرداری یا شورای شهر یا دیوان عدالت یا فلان نفر در بهمان اداره. همگی هم ماهیتشان یک جمله است: «دامپزشکی در بهداشت و درمان موثر و پلمپ کلینیک‌ها و مراکز درمانی بسیار کار بدی است و سبب اختلال در بهداشت جامعه می‌شود.»؛ فقط هر کس فراخوان میزان بار ادبی یا جرات ذاتی و نترسی‌اش -که شکر خدا گویا چندان هم در بین مسئولین عزیز عرصه دامپزشکی وجود ندارد- به این جمله و معنا و مفهومش پوششی داده و سپس مهمور و امضا شده ارسال می‌نماید به نگار مورد نظر.

چندی قبل هم از طریق همین رسانه خدمت جامعه محترم و عزیز دامپزشکان نگاشتم که: «عزیزان، برگزاری جلسات درون سازمانی و نامه‌نگاری با این و با آن ما را چه سود؟» اما گویا این نامه‌نگاری‌ها مُد و مورد وثوق رؤسا است.

دوست بزرگوار من در سازمان نظام دامپزشکی یا جامعه دامپزشکی یا حتی سازمان دامپزشکی کشور، اکنون نامه شما چه دردی را درمان و چه دری را گشاده کرد؟ آخر اصلا نگارش نامه بعد از صدور حکم توسط قوه قضاییه و تایید آن در دیوان عدالت اداری و ارسال حکم اجرایی به مسئولین و ضابطین اجرای حکم چه سودی دارد؟ این دقیقا مشابه این است که حکمی برای خدای نکرده جرمی صادر و تایید شده سپس خانواده مجرم هی نامه بنویسند که فلانی و بهمانی اگر این حکم اجرا شود آه و واویلا و چنین و چنان.

قبلا هم گفتم، باز هم تکرار می‌کنم، چرا انتظار دارید شخص شخیصی چون دکتر چمران یا دکتر زاکانی -با آن دیدگاه و ایدئولوژی مشخص- نامه‌ی شما را بخواند یا اصلا جدی بگیرد؟ بزرگواران، باور کنید این راه به ترکستان است و بس.

اما به واسطه نصیحت دوستی که معلم فلسفه بود و می‌گفت: «این‌که چه کاری خطاست و همه بلدن! راه حل را بگو»، می‌خواهم در حد بضاعت در چند نکته کوتاه پیشنهاداتی را مطرح کنم، شاید که راه‌گشا باشد:

۱- حکمی صادر و تایید شده است پس لازم‌الاجرا است. بنابراین اکنون جای نشان دادن اهمیت دامپزشکی در سلامت جامعه نیست، یعنی اگر دوستان به این جایگاه اعتقادی داشتند اصلا این حکم صادر نشده بود. این امر باید در همان روزهایی که زمزمه این حکم بود، بسیار محکم و قاطع با نظارت متولی این امر یعنی سازمان دامپزشکی کشور انجام می‌شد. پس این امر اگرچه بدیهی است اما موثر واقعا نخواهد شد.

۲- به جای چندصدایی و مستقل عمل کردن هر مجموعه و فرد مسئولی همچون نظام دامپزشکی، سازمان دامپزشکی، جامعه دامپزشکی، رئیس جامعه حیوانات خانگی و… در جهت نامه‌نگاری و تقاضا و خواهش، آن‌هم با آن ادبیات‌های ملتمسانه و از جایگاه ضعف و از پایین به بالا، یک کارگروه متشکل از سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، انجمن‌های دام کوچک و ‌حتی دام‌های بزرگ، نماینده‌هایی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌های کلان‌شهرها، اساتید به‌نام و اثرگذار و حقوق‌دانان تشکیل شود تا به عنوان متولیان و صاحب‌نظران امر تمام جوانب این امر را دقیق و جامع بررسی کنند.

۳- پس از بررسی‌های جامع و کامل امر از جانب کارگروه تشکیل شده، یک گروه حقوقی قوی و مسلط به امر تعیین گردد تا محکم و متقن از طریق قوه قضاییه به عنوان شاکی -دقت کنید به عنوان شاکی امر، نه در جایگاه مظلوم و فلاکت- اعلام حکمی غیرمعقول و خلاف قوانین موجود در کشور وارد مبارزه حقوقی گردد و با پیگیری‌های بسیار سعی در اصلاح این حکم از سرچشمه کند.

۴- حتی درگام‌های بعدی می توان به عنوان یک واحد صنفی مستقل همچون حلقه‌های یک زنجیر، دست در دست و پشت به پشت با اعتراض‌هایی همچون تعطیلی، اعتصاب یا حتی تحصن‌های هماهنگ، توان صنفی خود را به رخ بکشیم و نشان دهیم که فقط لب‌و‌دهن نیستیم و اگر دامپزشکی نباشد، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
2
روزی یک نگاه شما (نامه)با دکتر فرهادیان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
1
7
دکتر بزرگوار، هر کاری که زمانبر و هزینه بر باشد از عهده نامه نویسان بر نمی آید! بررسی حقوقی، زمانبر است و شکایت در دادگاه و استخدام وکیل هم هزینه بر است. دوستان نامه نویس نمی خواهند ریالی پول خرج کنند و ثانیه ای وقت بگذارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
2
2
سخن حق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
4
3
عااااالی دکتر جان
حرف حق رو زدی
گرچه من اصلا ذینفع نیستم و کلینیکی هم ندارم اما انگار بمن توهین شده..
چطور سازمان دامپزشکی با اون همه استدلال های قرنطینه ای محکم تسلیم شعار جهش تولید شد و حریم های تعریف شده رو برداشت
الان چطور با همون شعار و در راستی کاهش تلفات دامی و غیره نمیتونه این مشکل رو حل کنه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
پاسخ سئوال شما این است که در مورد این موضوع، آنها نه تنها نمی توانند از واژه دام و ایضا افزایش تولید استفاده کنند بلکه اگر از حیوانات خانگی که در رای آنها سگ قرار دارد حمایت بکنند،موقعیت حال و بلکه آینده اشان به خطر می افتد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
3
5
این حجم از حرف غیر علمی واقعا جای ثبت جهانی در گینس دارد!!!!
از نظام دامپزشکی درخواست دارم قبل از مجوز اصول را امتحان بگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
3
2
محتوای متن های دکتر فرهادیان همواره عالی و همچنین نگارش بسیار زیبایی دارند.


امیدوارم زمام داران (!) نیز این متن را مطالعه بفرمایند و به کار ببندند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
0
4
راه حل ها رو با هم بررسی کنیم
1.بله کاملا درسته
2.یک سری از اشخاص ذی نفع هستند و خودشان هم قوانین و بخشنامه های ناقصی که وضع شده را هم نمی‌دانند در نتیجه عملی نیست
3.حکم اجرا شده و کلینیک ها پلمپ میشند، در خوش بینانه ترین حالت حداقل یک سال طول خواهد کشید نتیجه رای بیاد که اون مورد هم با توجه به قسمت دوم مشخص نیست.
4. شما در جامعه ای هستید که همکار، همکار رو بابت دو زار میفروشه، کلینیک خودش رو ببنده اعتصاب بکنه؟ برای تهرانی جماعت؟

دکتر شما شناخت از اشخاص ندارید و از نزدیک اون افرادی که نام بدید رو نمی‌شناسید قطع به یقین خدمتتون میگم ............................
حسین سنبله کار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
1
4
واقعا تصور می کنید نامه نگاری بی‌فایده است؟نامه نگاری توام با لابی و اقدامات قانونی به مدت یکماه است که شبانه روزی در حال انجام است
منتها تمام این اقدامات از طریق نظام دامپزشکی و آن جی او ها بوده و کوچکترین قدمی از سوی سازمان دامپزشکی کشور به عنوان دستگاه حاکمیتی صورت نگرفته
رئیس سازمان دامپزشکی معاون وزیر است به راحتی می تواند مشکل را در هیئت دولت مطرح کند که چرا تا به حال نکرده نمی دانیم
همه همکاران نگران معیشت و امنیت شغلی شان هستند
تنها راه مقابله با این رفتار شهرداری ، تذکر جدی سازمان دامپزشکی است که طبق قانون مسئول پایش بیماریهای مشترک انسان و حیوانات است و هر جا که صلاح بداند می تواند مجوز تاسیس کلینیک صادر کند و تمام پروانه های فعالیت های دامپزشکان را طبق وظیفه ذاتی و حکومتی خود و طبق چهارچوب های مصوب صادر کرده و باید در مقابل این هجوم وحشیانه ی شهرداری از کیان آرم و مجوز های صادره ی خود دفاع کند
ناشناس
|
Spain
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۶
3
3
مثل همیشه مطالبتون عالی بود استاد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
0
2
واقعا" چه انتظاراتی داری آقای دکتر،یک زمانی همکاران دولتی در سازمان زیر فشار اقتصادی تقاضای پیگیری فوق العاده خاص تسری رو داشتن سازمان اقدامی نمی کرد و می گفت هر چقدر خزانه پول داد ما تقسیم میکنیم و اصلا دنبال برگرداندن اعتبار از خزانه نبودن دوستی هم که پیگیر امور شد بلایی نبود که سرش نیارن. از طرف دیگه نظام هم که هزینه های هنگفتی بابت صدور و تمدید پروانه از همکاران می گیره که بنده دولتی نمیدونم بابت چیست تا همین چند سال پیش اداره کل این پروانه رو تغریبا رایگان صادر می کرد؛ حال شما انتظار داری متولیان دامپزشکی در نهاد های مختلف جمع شن و این مسائل رو پیگیری کنن؟ این که دیگه حکمش صادر شده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
0
3
میشه لطفا بفرمایید دقیقا وظیفه نظام دامپزشکی چیه یا اصلا فلسفه وجودیش چیه؟وقتی حتی نمیتواند جلوی پلمب کلینیک و داروخانه را از طرف نهادهای غیر مرتبط بگیرد و بازهم دست به دامان سازمان دامپزشکی میشود چرا باید وجود داشته باشد؟به خدا همکاران پول اضافی ندارند به هر بهانه ای بریزند به جیب این نظام؛ جمعش کنید بره لاقل پولمون هم میمونه تو جیب خودمون و کمتر حرص میخوریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
همین پولی که به نظام پرداخت می شه اگه به شورای شهر بدیم دیگه پلمپ نمیشه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
0
3
جناب دکتر،

ضمن قدردانی از مقاله اخیرتان، مایلم دیدگاه خود را در خصوص رویکرد پیشنهادی شما مطرح کنم. همانطور که همکاران نیز پیشتر اشاره کرده‌اند، تمرکز بر اقدامات اعتراضی مانند اعتصاب و شکایت، در شرایطی که راهکارهای عملی و کم‌هزینه‌تری وجود دارد، ممکن است چندان مؤثر نباشد.

راهکارهای ارائه شده در بخش نظرات مقالات پیشین شما و همچنین در بخش‌نامه‌های سازمان دامپزشکی، می‌تواند نقطه شروع مناسبی برای حل این چالش باشد. این راهکارها با در نظر گرفتن جوانب مختلف مسأله، راه‌حل‌های عملی و کاربردی را ارائه می‌دهند.

لازم به ذکر است که مسأله نگهداری حیوانات خانگی و تأثیر آن بر سلامت عمومی، نیازمند توجه جدی و رویکردی جامع است. تجویز بی‌رویه داروهای ضد انگل دام کوچک بدون نظارت کافی و بررسی اثربخشی آنها، نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه می‌تواند عواقب ناخواسته‌ای نیز به همراه داشته باشد. همچنین، عدم فرهنگ‌سازی مناسب در این زمینه، منجر به بروز مشکلاتی در سطح شهر شده است.

همانطور که می‌دانید، در هر مجموعه‌ای، افراد دارای استعدادها و توانمندی‌های متفاوتی هستند. گاهی اوقات، ممکن است یک فرد در جایگاه مدیریتی فعلی خود به طور کامل موفق نباشد، اما این به معنای ناتوانی یا ضعف او نیست. بلکه، ممکن است مهارت‌ها و تجربیات او با جایگاه دیگری هماهنگی بیشتری داشته باشد.

برای مثال، آقای زاکانی و چمران را در نظر بگیرید. هر دو از چهره‌های شناخته‌شده و باسابقه در عرصه مدیریت شهری هستند. با این حال، عملکرد آنها در دوره‌های اخیر مدیریت شهری تهران، با انتقاداتی همراه بوده است. این بدان معنا نیست که آنها مدیران ناکارآمدی هستند، بلکه ممکن است توانایی‌ها و تجربیات آنها در حوزه‌های دیگری، مانند سیاست‌گذاری یا قانون‌گذاری، بیشتر به کار آید.

پیشنهاد می‌کنم با رویکردی تعاملی و با در نظر گرفتن نظرات و پیشنهادات همکاران، به بررسی مجدد راهکارهای موجود پرداخته و به دنبال راهکارهای عملی ، سریع و مؤثر برای حل این مسأله باشیم.
نظر شما
ادامه