کد خبر: ۷۹۴۲۲
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
هشدار جدی دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر جمشید رزم‌یار» افزود: تلفات این ویروس در مرغداری‌ها به شکلی خواهد بود که وقتی از یک سمت سالن به سمت دیگر آن بروید، با تلفاتی مواجه می‌شوید که قبلا ندیدید و شاید در چند ساعت، هیچ موجود زنده‌ای در آنجا نباشد ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: دانشیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر، ضمن اظهار خوشحالی از اینکه تحت تیپ جدید ویروس آنفلوانزای پرندگان هنوز انتقال انسان به انسان نداشته است، می‌گوید: «قبلا این تیپ از ویروس آنفلوانزای طیور در گاو، بز و... نبود، اما برای اولین بار در حدود ۹ ایالت آمریکا این انتقال صورت گرفته است. از همه بدتر اینکه ویروس آنفلوانزای H5N1 از طریق شیر گاوها دفع می‌شود و گاوها بیماری را به هم منتقل می‌کنند که طبیعتا اگر مراحل پاستوریزه کردن به خوبی انجام نشود، انسان هم می‌تواند از طریق شیر گاوها به این بیماری مبتلا شود.»

«دکتر جمشید رزم‌یار» تصریح می‌کند: «شاید اولین کار مهم برای مقابله با این خطر جدی این باشد که سازمان دامپزشکی کشور بلافاصله و در اولین دستور رئیس‌جمهور منتخب، تبدیل به سازمان مستقل و زیر نظر خود ریاست جمهوری شود؛ درست مانند آنچه که پیش از این درخصوص سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق افتاده بود.»

حکیم مهر: آقای دکتر، در جدیدترین شماره از مجله علوم طیور و بیماری‌های پرندگان (JPSAD) نسبت به خطرات جدی آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان هشدار جدی داده بودید. مسئله چقدر وخیم است؟

متاسفانه در مورد بیماری آنفلوانزای پرندگان خبر خوبی ندارم. پروفسور فریدونی هم که استاد دانشگاه وین اتریش هستند، در مقاله‌ای که در مجله منتشر کردند، به وضعیت این بیماری بدین‌گونه اشاره کرده اند که شاید مشکل بسیار جدی ما در آینده نزدیک، مربوط به آنفلوانزای طیور باشد. به طور کلی آن طور که سوابق در طول تاریخ بشریت نشان می‌دهد، تقریبا هر ۱۰۰ سال یکبار آنفلوانزای طیور شیوع پیدا می‌کرده و جمعیت زیادی را از بین می‌برده و به نوعی یک عامل کنترل جمعیت در کره زمین بوده است. آخرین مرگ و میر خیلی شدید آن در سال ۱۹۱۸ و در اسپانیا بود و الان هم بیش از ۱۰۰ سال از آن اتفاق گذشته است.

حکیم مهر: آیا مردم آن زمان از ریشه این مرگ و میر آگاهی داشته‌اند؟

آن زمان چون اطلاعات کافی نداشتند، تصور می‌کردند که این بیماری تحت تاثیر قرار گیری ستاره‌ها در یک موقعیت خاص است که باعث می‌شود چنین بلایی سر مردم جهان بیاید. در همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی جمعیت بسیار زیادی در دنیا از بین رفتند و به همین علت اسم آن را «اینفلوئنس» به معنای «تحت تاثیر ستاره‌ها» گذاشتند و کم‌کم به نام آنفلوانزا تبدیل شد.

حکیم مهر: مساله خطرناک کنونی دقیقا چیست؟

تحت تیپ H5N1 که قبلا و در دو دهه قبل شیوع پیدا کرده بود، بیشتر در طیور نمود داشت و موارد کمتر از هزار شاید در حد ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد به انسان منتقل می‌شد و مرگ و میر هم ایجاد می‌کرد اما فقط به همان اندازه بود و از یک انسان به انسان دیگر منتقل نمی‌شد. در تعریف سازمان بهداشت جهانی، آنفلوانزا می‌تواند پاندمی شود و دوباره مثل سال ۱۹۱۸ به صورت یک بلای جهانی بدتر از کرونا شیوع یابد، به گونه‌ای که بتواند از پرندگان خارج شده و به پستانداران وارد شود و همچنین به راحتی از یک پستاندار به پستاندار دیگر یا از یک انسان به انسان دیگر منتقل شود.

حکیم مهر: آیا در حال حاضر انتقال انسان به انسان رخ داده است؟

خوشبختانه در این تحت تیپ هنوز انتقال انسان به انسان اتفاق نیفتاده اما در چند ماه گذشته خبر خیلی بدی از آمریکا شنیده شد. قبلا این تیپ از ویروس آنفلوانزای طیور در گاو، بز و... نبود، اما برای اولین بار در حدود ۹ ایالت آمریکا این انتقال صورت گرفته است. یعنی ابتدا کارگران این گاوداری‌ها به آنفلوانزا مبتلا شدند و بررسی‌های بعدی نشان داد که گاوها هم مبتلا شدند و علائمی نظیر کاهش اشتها و کاهش تولید شیر دارند. از همه بدتر اینکه ویروس آنفلوانزای H5N1 از طریق شیر گاوها دفع می‌شود و گاوها بیماری را به هم منتقل می کنند که طبیعتا اگر مراحل پاستوریزه کردن به خوبی انجام نشود، انسان هم می‌تواند از طریق شیر گاوها به این بیماری مبتلا شود. این یک زنگ خطر بسیار بزرگ برای جهان و حتی کشور ماست، برای اینکه باید آمادگی مقابله با آن را داشته باشیم. کمااینکه از یک طرف در دو سه دهه قبل، آنفلوانزا تقریبا هر سه سال یکبار دارای یک جریان افزایشی و کاهشی در جهان و در صنعت طیور بوده است اما تقریبا در سه سال گذشته و از سال ۲۰۲۰ تا الان به هیچ عنوان پایین نرفته و میزان گزارش‌های آن دائما بالاست. در واقع دیگر مثل قبل نیست که هر چند سال یک‌بار معضل آنفلوانزای طیور را داشته باشیم و این مسئله نیازمند توجه مسئولین و لزوم آمادگی آنهاست.

حکیم مهر: این آمادگی چگونه باید ایجاد شود؟

شاید اولین کار مهم بعد از انتخابات ریاست جمهوری، این باشد که سازمان دامپزشکی کشور بلافاصله و در اولین دستور رئیس‌جمهور منتخب، تبدیل به سازمان مستقل و زیر نظر خود ریاست جمهوری شود. درست مانند آنچه که پیش از این درخصوص سازمان حفاظت محیط زیست اتفاق افتاده بود. اگر برای این مسئله کمیته‌های ویژه در نظر گرفته نشود و اگر توجه ویژه و نگاه کارشناسی توسط دولت صورت نگیرد، به احتمال زیاد برای مقابله با این پاندمی آمادگی لازم را نخواهیم داشت و با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. لذا لازم است که حتما دست‌اندرکاران و به خصوص دولت برای این شرایط آماده باشند.

این خطر بسیار جدی است و الان در اکثر کشورهای اروپایی و همین چند روز قبل در رم ایتالیا، یک تیم از سراسر جهان دعوت بودند. آقای دکتر فریدونی هم به عنوان یک متخصص زبده حضور داشتند تا آخرین تحولات آن را بررسی کنند. منظور بنده ایجاد ترس در مردم نیست اما حداقل دولت و دست‌اندرکاران باید یک نگاه پدافندی نسبت به این مسئله داشته باشند، بدون اینکه این موضوع را شوخی بگیرند.

من به عنوان یک متخصص بیماری‌های پرندگان، این بیماری مشترک و مهلک را کشنده‌تر از کرونا می‌دانم، چون در کرونا اگرچه که مرگ و میر زیادی داشتیم، اما تغییرات ویروس آن در سویه‌های جدید، بسیار کمتر از آنفلوانزا است. کمااینکه در طول تاریخ بشریت کار این ویروس به خاطر خصوصیت خاص آن، کنترل جمعیت بوده است. با توجه به ارتباطات بسیار بیشتری که نسبت به ۱۰۰ سال قبل وجود دارد، شاید در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری نسبت به آن سال، کل جهان را فرا بگیرد. تلفات این ویروس در مرغداری‌ها به شکلی خواهد بود که وقتی از یک سمت سالن به سمت دیگر آن بروید، با تلفاتی مواجه می‌شوید که قبلا ندیدید و شاید در چند ساعت، هیچ موجود زنده‌ای در آنجا نباشد. این مشکل برای انسان هم می‌تواند ایجاد شود به شکلی که حتی زمان کافی برای دفن و کفن انسان‌ها وجود نداشته نباشد.

لذا از آنجا که این مشکل بسیار بزرگ است، ما موظف هستیم که هشدار بدهیم و امیدواریم آنهایی که مسئول و دست‌اندرکار هستند، در آینده یک مواجهه پیش‌بینی نشده با این بیماری شبیه کرونا نداشته باشند. حداقل اینکه زمان بگذارند، سازمان دامپزشکی را تقویت و بودجه‌های مناسب تعریف کنند. تحقیقات باید حمایت شود تا اگر خدای نکرده این اتفاق که ظاهرا پله‌های اولیه آن طی شده رخ داد، غافلگیر نشوند. کشورهای هوشمندی که می‌خواهند پدافند غیرعامل قوی داشته باشند، باید از همین الان این موضوع را در نظر بگیرند.

حکیم مهر: آیا می‌توان برای مقابله با این بیماری، پوشش سراسری واکسیناسیون انجام داد؟

بله، همانطور که در خبر حکیم مهر نیز منتشر شده بود، فنلاند به عنوان اولین کشور واکسیناسیون را شروع کرده و افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند به شکل داوطلبانه واکسن دریافت کنند. در این زمینه می‌بایست تحقیقات انجام شود و این تحقیقات حتما باید توسط موسسات متخصص واکسن‌سازی مثل موسسه رازی و انستیتو پاستور صورت گیرد. دانشگاه‌ها نیز باید در این زمینه کار کنند و آمادگی داشته باشند که اگر خدای نکرده این مواجهه شروع شد، در یک زمان کوتاه‌تری بتوانیم واکسن را در حجم لازم و مقدار لازم به مردم برسانیم. ولی در هر صورت این بیماری بسیار شدیدتر از کرونا خواهد بود. کمااینکه از سد پرندگان به سد پستانداران وارد شده و امکان دارد که در یک دهه آینده و شاید زودتر، از انسان به انسان هم منتقل شود که امیدواریم این اتفاق نیفتد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

تصویری از پاندمی آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸

 

انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Czechia
|
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
2
3
گرچه این بیماری مرگ میر بسیار بالاتری را نسبت به کووید 19 در انسان به دنبال خواهد داشت اما ذکر چند نکته اساسی دارای اهمیت است:
1) قدرت انتقال این بیماری از انسان به انسان به احتمال زیاد بسیار کمتر از کووید 19 خواهد بود.
2) در حال حاضر واکسیناسیون موثر بر علیه این بیماری ممکن است.
3) این بیماری تا حدی مورد مطالعه واقع شده است و لذا مانند کووید 19 ما را غافلگیر نخواهد کرد.
4) تجربه همه گیری کووید 19 آگاهی زیادی به جوامع و دولت ها در برخورد با بیماری های نوظهور داده است.
5) احتمال وجود ناقلین بدون علامت در ابعادی مانند آنچه در مبتلایان به کووید 19 مشاهده شد، برای این بیماری محتمل نیست، و لذا چرخه انتقال این بیماری در انسان ها را می توان به صورتی موثر تحت کنترل قرار داد.
7) بر خلاف کووید 19 که در آزمایشگاه مهندسی شده بود، این ویروس در شرایط طبیعی تکامل یافته است و لذا بر پایه اطلاعاتی که از روند تکامل آن در دسترس محققان قرار دارد می توان به صورتی موثرتر رفتار ویروس را مدل سازی کرد.

خصوصیات رفتاری و آسیب زایی کووید 19 استثنا بود، البته تا حادثه بعدی در فلان آزمایشگاه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
6
5
یادی بکنیم از بزرگ مردی که با دانش و تدبیر و شجاعت و دانش خود صنعت طیور ایران را نجات داد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
4
3
احسنت دکتر
بهترین گزینه معاونت رییس جمهور شدن است برای دامپزشکی
ناشناس
|
France
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
2
2
بهترین گزینه معاونت رئیس جمهور شدن است البته معاونت تولیدات دامی و سازمان شیلات و پشتیبانی امور دام و بخشهای دامی سازمان عشایر و تعاون روستایی زیر مجموعه اش شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
اگه شیلات و پشتیبانی دام بخشهای دامی سازمان عشایر و تعاون روستایی زیر مجموعه قرار نگیره بهتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
3
1
هر صد سال یکبار یک آنفولانزا شیوع پیدا نمیکنه
بلکه هر صد سال یکبار یک آنفولانزا رو شیوع میدن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
2
6
بعضی دوستان میفرمایند زیر مجموعه وزارت بهداشت قرار بگیره الان وزارت بهداشت با کمبود دارو و پرستار و پزشک متخصص در مناطق دورافتاده روبروست دامپزشکی که خود یک سازمانه اگه اضافه شه در بین مشکلات اصلا شاید محو یا حداقل کمرنگ بشه بهترین گزینه مشابه محیط زیست معاونت رئیس جمهور شدن است
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
بیدار شو!
یه سازمان فشل انقدر تعریفش نکن !
حداقله وزارت بهداشت از حداکثر سازمان دامپزشکی هم سره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
اکثر اوقات تغییر و تحول سبب پیشرفت و توسعه می‌شود.در رکود اتفاقی نمیفتد. حتی اگر تغییر و تحول باعث مشکل شود ،چالشهایی جدید ایجاد شود مجبور به حل مشکلات خواهیم شد
ناشناس
|
France
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
1
4
از متخصصین باتجربه و باسواد دامپزشکی بخصوص اعضای هیات علمی در صورتی که اساتید همتراز در دانشگاه یا ارگان مربوطه باشن که به آموزش دامپزشکی در دانشگاه صدمه وارد نشه میتوان در پستهای تخصصی و مهم سازمان دامپزشکی و ادارات کل بصورت همکاری چند ساله و حتی دائمی استفاده کرد که باعث پیشرفت دامپزشکی و سلامت جامعه میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
2
2
عرض ادب و احترام همکار محترم
متاسفانه در صورت آداپته شدن ویروس با رسپتور های پستانداری و بالاخص انسان شدت واگیری بسیار بیشتر از کووید ۱۹ خواهد بود
کشورها بر اساس آمادگی لجیستیکی امکان مقابله دارند و لزوم آمادگی کشور عزیزمان یک التزام است
در عین حال که بیماری بر خلاف کووید ۱۹ مطالعه شده ولی نتیجه مطالعات کشندگی بالای بیماریست و وظیفه دامپزشکان بعنوان سربازان پیشگیری و سلامت هشدار به موقع است
متاسفانه تجربه کووید ۱۹ هنوز منجر به تشکیل ستاد های موثر برخورد با پاندمی ها نشده و حضور اینجانب در ستاد استان تهران مبارزه با آنفولانزا و شنیدن نوع برخورد با موارد سال گذشته این موضوع را بخوبی نشان داد
ممنون از مطالب مفیدی که فرمودید
با احترام رزم یار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
3
5
والله سازمان دامپزشکی کشور مهمترین سازمان این مملکته نمیدونم چرا گذاشتنش زیر مجموعه یک وزارت خونه تولیدی و غیر بهداشتی
پاسخ ها
ناشناس
| Poland |
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
مهمترین سازمان کشور است؟؟؟؟؟
عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
بی تردید سازمان دامپزشکی بسیار مهم و استراتژیک است، بخصوص علاوه بر حفظ سرمایه دامی،در اقتصاد و بهداشت و سلامت عمومی جامعه نقش پر رنگ دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
0
0
چرا دکتر فریدونی به ایران دعوت نمیشوند
لطفا لینک مجله بیمارستان پرندگان سانا را بگذارید
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
2
0
بیماری آنفلوانزا یک بیماری استراتژیک با کاربری سیاسی جهت مقابله با بلوک شرق بوده و هست.رنج واکسیناسیون در طیور صنعتی به ویژه مزارع مادر و تخمگذار وجوجه یکروزه سد خوبیست جهت مقابله با بیماری.طیور بومی و جابجایی آن و افزایش پرورش آن پاشنه آشیل رخداد بیماریست. اهمیت این بیماری به تنهایی قابلیت این را دارد که سازمان مستقل شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
1
این ویروس اگر قرار بود طوری جهش پیدا کنه که به انسان هم منتقل بشه و در عین حال میزان کشندگی اش هم بالا باشه طی این صدها سال جهش پیدا میکرد. ولی نکرده. پس شانس چنین اتفاقی که ویروس طوری جهش پیدا کنه که هم به انسان انتقال پیدا کنه هم قابلیت انتقال انسان به انسان داشته باشه و هم کشندگی بالا داشته باشه تقریبا نزدیک به صفره.

ضمن اینکه خود آقای دکتر هم اشاره کردن این ویروس در گاو هم بیماری حادی ایجاد نکرده، سازمان یو اس دی ای هم اعلام کرده بیماری در گاو به شکل موقتی و گذرا و ملایم هست. در یک بیمار انسانی هم که از گاو به این ویروس مبتلا شده بود فقط علائم ناراحتی چشمی بدون هیچ گونه علائم ریوی یا تب مشاهده شد و علائم چشمی هم با داروی اوسلتامیویر برطرف شد. اینکه یک بیماری در یک گونه حاد و کشنده باشه دلیل نمیشه که در صورت انتقال به گونه دیگر، هم کشنده باشه. سازمان سی دی سی آمریکا هم ریسک آنفلوآنزای حاد طیور رو برای انسان، پایین طبقه بندی کرده.
پاسخ ها
حسن نظامی دامپزشک
| France |
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
لطفا در مطالب علمی حداقل خود را معرفی کنید. تقریبا هر ماه متخصصان ویروس شناس بواسطه هشدار خطر آنفلوآنزا جلسات در سطوح بالا دارند شما میگویید اینکه گاو و بز برای اولین بار مبتلا شده اند و بمقدار زیاد ویروس را از شیر دفع کرده اند اهمیت ندارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۱
آقای دکتر نظامی، من این حرفها رو نمیگم. حرف سازمان های معتبر بهداشتی کشور آمریکا مثل سازمان یو اس دی اس و سازمان سی دی سی هست. با یک جستجوی ساده می توانید پیدا کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
1
1
معذرت می خوام که نظرم ربطی به موضوع ندارد

برای خیلی از همکاران سوال پیش اومده بود که در فیلم ماتریکس یگانه سیستم کیست؟

یک فیلم کاملا فلسفی و سطح بالاست و هنوز هم تفسیر می شود. در فلسفه حتما با دید فیزیکی باید به موضوعات نگاه کرد


یگانه سیستم اسمیت است که به آن ONE گویند و حافظ ماتریکس از طرف معمار با اختیارات تام است
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
دقیقا درسته مثل ارتباط ...... با .........
همکار دولتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
1
یکی از معاونان محترم اداره کل ما اساس اهمیت به هر بخش را تعداد نامه های وارده می دانستند مثلا یک نفر کارشناس را برای دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای طیور کافی دانسته بودند چون این دفتر در ماه چند نامه بیشتر نداشته!آنوقت از ادارات غیر مرتبط انتظار درک حساسيت موضوع داریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۰
0
0
این خیلی جالب و هشدار دهنده است که بیماری از گاو به گاو و یا از شیر گاو به انسان متقل می شود. لطفا لینک مجله را بگذارید.
با تشکر
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
1
1
این مثالی که آقای دکتر زدن راجع به پاندمی آنفلوآنزا در اسپانیا در سال 1918 یعنی بیش از صد سال پیش، مربوط به سویه H1N1 یعنی سویه خوکی این ویروس بوده و نه سویه طیوری حاد H5N1. خوک یک حیوان پستاندار هست. در حالیکه پرندگان کلا در یک رده جانوری دیگر قرار دارند. طبیعتا شانس انتقال ویروس و حفظ حدت ویروس از یک پستاندار به پستاندار دیگر بیشتر هست تا از یک پرنده به یک پستاندار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
سویه نیست استاد ! تحت تیپ هست خوکی هم نیست تحت تیپ اول از آنفولانزای پرندگان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
"شانس انتقال ویروس و حفظ حدت ویروس از یک پستاندار به پستاندار دیگر بیشتر هست" گاو دیگه جزو پستانداران نیست شده جزو پرندگان؟؟؟؟!!! ............
شاگرد شما رضایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
0
1
اولا بحث در مورد آنفولانزای تیپ A بوده دوما سال 1918 هم تحت تیپ A بوده از پرنده به خوک رفته بعد به انسان
سوما الانم از پرنده به گاو رفته و بعد به انسان و بهش نمیگن آنفولانزای گاوی ؟!!!! ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۳
0
1
استاد منشا تیپA پرندگانه
از پرنده میاد پستاندار ( خوک) بعد پستاندار به پستاندار
از پرنده میاد پستاندار ( گاو) بعد پستاندار به پستاندار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۶
بله یک واسط نیازه. ولی این واسط باعث کاهش حدت ویروس میشه. در گاو بیماری چندانی ایجاد نکرد. به انسان هم منتقل شد باز بیماری چندانی ایجاد نکرد.
نظر شما
ادامه