کد خبر: ۸۲۰۳۰
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با دکتر «حمیدرضا حسینی» مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر حمیدرضا حسینی» افزود: تجمیع سراسری کلینیک‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی، می‌تواند هم از نظر کمی، هم کیفی، و هم از نظر اشتغال‌زایی، چالش‌برانگیز باشد و حتی در برخی موارد، به نوعی بازگشت به عقب تلقی شود ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ در یک گفت‌وگوی صریح و شفاف با «دکتر حمیدرضا حسینی» مدیرکل دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور، به چالش‌ها و برنامه‌های آینده این حوزه پرداخته شد. دکتر حسینی در گفت‌وگو با حکیم مهر، به مسئله حساس و جنجالی درمان غیرمجاز پرداخت و از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات فعلی در حوزه دامپزشکی یاد کرد.

وی بر این نکته تأکید داشت که در حالی که نظام دامپزشکی در برخورد با درمانگران غیرمجاز فاقد پروانه و مدرک تخصصی محدودیت‌هایی دارد، باید سازمان دامپزشکی به‌عنوان مدعی‌العموم وارد میدان شود و مداخله کند. او همچنین به مهم‌ترین اولویت‌های سازمان دامپزشکی در سال‌های آینده اشاره کرد و از پروژه‌های تحولی مانند نسخه‌نویسی الکترونیکی و کیفی‌سازی نظارت بر داروها صحبت کرد که در راستای بهبود کیفیت خدمات درمانی دامپزشکی طراحی شده‌اند. از تجمیع کلینیک‌ها و داروخانه‌ها تا بازنگری شیوه‌نامه‌ها، دکتر حسینی به تفصیل از برنامه‌های این سازمان برای ساماندهی و ارتقای سطح درمان دام و طیور کشور سخن گفت.

حکیم مهر: آقای دکتر، موضوع درمان‌های غیرمجاز یکی از دغدغه‌های جدی کلینیسین‌هاست که در فضای مجازی هم بسیار دیده می‌شود. برنامه شما برای مقابله با این مسئله چیست؟

درمان غیرمجاز دو حالت دارد؛ ما دامپزشکانی را داریم که بدون داشتن پروانه فعالیت، به‌صورت غیرمجاز اقدام به درمان می‌کنند. در این موارد، سازمان نظام دامپزشکی به‌راحتی می‌تواند ورود کند و اقدامات قانونی انجام دهد. اما دسته دوم، افرادی هستند که هیچ‌گونه تحصیلات مرتبطی با دامپزشکی ندارند و به‌صورت کاملاً غیرقانونی وارد حوزه درمان می‌شوند. در این مورد، سازمان نظام دامپزشکی می‌گوید این مسئله در حیطه اختیارات من نیست، چون این افراد اساساً دامپزشک نیستند. بنابراین شورای بدوی انتظامی سازمان نظام هم نمی‌تواند ورود کند.

حکیم مهر: در این شرایط، چه نهادی باید نقش نظارتی و بازدارنده را ایفا کند؟ به نظر می‌رسد که اینجا نقش سازمان دامپزشکی کشور به عنوان مدعی‌العموم بسیار مهم است. سازمان باید ورود کند و با این موارد برخورد کند. اما در عمل، متأسفانه می‌بینیم این اتفاق یا نمی‌افتد، یا اگر هم می‌افتد، بازدارندگی لازم را ندارد. بنابراین، این مسئله نیازمند اقدام جدی‌تر، هماهنگی‌های بین‌بخشی و برنامه‌ریزی مؤثرتر است.

همان‌طور که مستحضرید، از چند سال گذشته درمان توسط مجموعه‌های دولتی انجام می‌شد، اما در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های واگذاری امور به بخش خصوصی، سازمان دامپزشکی یکی از سازمان‌های پیشرو در این حوزه بوده و هنوز هم هست. از جمله اموری که در آن زمان واگذار شد، مباحث درمان، داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها بود.

حکیم مهر: اما همچنان شاهد فعالیت تکنیسین‌هایی هستیم که درمان انجام می‌دهند. آیا این ریشه در گذشته دارد؟

دقیقاً. در گذشته، به دلیل کمبود دامپزشکان، افرادی تحت عنوان تکنیسین – که البته تجربه کاری بالایی داشتند – اقدام به درمان می‌کردند. این روند به مرور تثبیت شد و متأسفانه برخی از این افراد تاکنون نیز این مسیر را ادامه داده‌اند. در حالی که امروزه هر دامپزشکی که بخواهد فعالیت درمانی انجام دهد، باید پروانه فعالیت خود را از سازمان نظام دامپزشکی دریافت کند.

حکیم مهر: نتیجه فعالیت درمانگران غیرمجاز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ و چه توصیه‌ای به بهره‌برداران دارید؟

برآیند درمان غیرمجاز دو بُعد دارد؛ یک بُعد به خود بهره‌بردار – یعنی دامدار یا مرغدار – بازمی‌گردد، و بُعد دیگر به فرد درمانگر. درست مانند حوزه پزشکی انسانی، در دامپزشکی هم تعاریف مشخصی وجود دارد. یا کار را خود پزشک انجام می‌دهد یا افراد پیراپزشک با تعاریف قانونی خاص خود. توصیه جدی ما این است که دامداران و مرغداران خدمات درمانی را صرفاً از دامپزشکانی دریافت کنند که دارای پروانه معتبر از سازمان نظام دامپزشکی هستند. چون در صورت بروز مشکل یا قصور، این افراد تعهداتی دارند و قابل پیگیری هستند. اما اگر درمان را از فردی غیرمجاز دریافت کنند، عملاً راهی برای پیگیری و جبران خسارت وجود ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، در کنار وظایف سازمان دامپزشکی، نقش خود صنف دامپزشکی در مقابله با درمان غیرمجاز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بخش دوم مقابله با درمان غیرمجاز برمی‌گردد به خود صنف ما. چه در حوزه نظام دامپزشکی که مسئول پیگیری امورات صنفی است و چه همکارانی که در حوزه درمان فعالیت می‌کنند، باید مسئولانه وارد عمل شوند. یعنی اگر مشاهده می‌کنند افرادی بدون داشتن توانایی علمی یا حتی بدون مدرک تخصصی، وارد کار درمانی شده‌اند، حتماً باید این موارد را به مراجع ذی‌صلاح، از جمله مجموعه دامپزشکی دولتی، گزارش دهند تا پیگیری‌های لازم صورت بگیرد.

حکیم مهر: آیا برنامه جدیدی برای ساماندهی و کنترل دقیق‌تر درمان‌ها در نظر گرفته‌اید؟

بله، اتفاق جدید و مهمی که مدنظر ماست، استفاده از ابزارهای سامانه‌ای است. این سامانه‌ها می‌توانند نقش بسیار مؤثری در ساماندهی امور فنی، به‌ویژه در حوزه درمانی ایفا کنند. به‌عنوان مثال، ما در حوزه بیماری‌های دام و طیور، از سیستم GIS دام و طیور استفاده کرده‌ایم. دسترسی به این سامانه فقط به افرادی داده شده که پروانه فعالیت خود را از سازمان نظام دامپزشکی دریافت کرده‌اند و مورد تأیید ما هستند.

حکیم مهر: در مورد نسخه‌نویسی و مصرف دارو چه اقدامات سامانه‌ای انجام شده است؟

اخیراً ما در حوزه نسخه‌پیچی الکترونیکی ورود کرده‌ایم. هدف اصلی‌مان از این کار، نگاه تخصصی به موضوع درمان و همچنین مدیریت و هدفمند کردن مصرف دارو در جمعیت دام و طیور کشور است. این اقدام هم نظام‌مند است، هم قابل رصد، و می‌تواند عرضه خارج از شبکه را به‌شدت کنترل کند.

حکیم مهر: آیا این سامانه‌ها کمکی هم به شناسایی درمانگران غیرمجاز کرده‌اند؟

بله، قطعاً. این سامانه‌ها به یکی از بازوهای اصلی نظارتی ما تبدیل شده‌اند. از طریق این ابزارها می‌توان درمانگران غیرمجاز را شناسایی کرد؛ چه افرادی که اصلاً مدرک تخصصی دامپزشکی ندارند، و چه دامپزشکانی که بدون داشتن پروانه، در امور درمان دخالت می‌کنند. این یک نقطه عطف مهم برای سازمان دامپزشکی محسوب می‌شود و می‌تواند در موضوعات مختلف کمک‌کار ما باشد.

حکیم مهر: آیا قانون ابزار کافی برای برخورد با این افراد را در اختیار سازمان قرار داده است؟

بله، ابزار قانونی وجود دارد. وقتی افرادی بدون دریافت پروانه اقدام به درمان، تزریق دارو یا توزیع دارو در حوزه دامپزشکی می‌کنند، قانونگذار تعاریف مشخصی دارد. طبق قوانین سازمان دامپزشکی کشور، اگر فردی بدون مجوز وارد حوزه درمان شود، قابل پیگیری است و حتی می‌توان این افراد را به مراجع قضایی معرفی کرد.

حکیم مهر: در مورد کسانی که دامپزشک نیستند و اصلاً پروانه‌ای ندارند، چگونه می‌توان برخورد کرد؟

در این موارد، چون فرد اصلاً دامپزشک نیست، نمی‌توان او را به هیئت بدوی انتظامی سازمان نظام ارجاع داد. اما چون این افراد بدون صلاحیت، در درمان حیوانات دخالت می‌کنند و حتی فرآورده‌های دامی تولید شده از این حیوانات به مصرف انسان می‌رسد، این موضوع به‌عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود. بنابراین، از منظر بهداشت عمومی می‌توان آن‌ها را به مراجع قضایی معرفی کرد تا با آن‌ها برخورد قانونی شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، شما در صحبت‌ها به نسخه‌نویسی الکترونیکی اشاره کردید. البته ما قبلاً در این خصوص با شما گفت‌وگو داشتیم، اما مایلیم بدانیم آخرین وضعیت این سامانه به چه صورت است؟ از نظر شما این طرح تا چه اندازه موفق بوده، چه نمره‌ای به آن می‌دهید و نقاط ضعف و قوتش چیست؟

نسخه‌نویسی الکترونیکی، همان‌طور که اشاره کردم، باید با نگاهی مثبت به آن نگریست. در حال حاضر ما در مرحله اجرای پایلوت در استان‌ها هستیم و فرآیند آزمون‌وخطا را طی می‌کنیم. در این مسیر، هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت سامانه در حال شناسایی است. از ادارات کل دامپزشکی استان‌ها خواسته‌ایم هرگونه مشکل یا «گپ» در عملکرد سامانه دارویی یا سامانه نسخه‌نویسی را به ما اعلام کنند. این موارد را در جلساتی که با همکاران فاوای سازمان داریم، بررسی و رفع می‌کنیم.

حکیم مهر: یعنی هنوز این سامانه به‌صورت کامل سراسری نشده است؟

فعلاً نه، ولی داریم به‌سمت آن می‌رویم. این سامانه ظرفیت بالایی دارد و می‌تواند تحولی در مدیریت مصرف دارو ایجاد کند، درست مثل آنچه در حوزه پزشکی انسانی و نظام پزشکی اتفاق افتاد. آن‌ها سال‌هاست که با این فرآیند کار می‌کنند و ما هم باید زودتر از این وارد این حوزه می‌شدیم. تقریباً دو سال روی زیرساخت‌های آن کار شده و حالا تصمیم گرفته‌ایم که وارد فاز عملیاتی شویم.

ما ادعایی نداریم که همه چیز صددرصد کامل و بدون اشکال است. طبیعی است که در این مسیر چالش‌هایی داشته باشیم، ولی مهم این است که وارد فاز اجرا شده‌ایم. همکاران استانی ما نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند، نشست‌هایی برگزار شده و در فرصت بیست روز آینده، قرار است استارت کار در استان‌ها زده شود.

حکیم مهر: اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در همه داروها انجام می‌شود یا به‌صورت مرحله‌ای؟

فعلاً در فاز اول، تصمیم گرفتیم کار را در سه محور اصلی شروع کنیم: داروهای آنتی‌بیوتیک، داروهای بیهوشی و هورمون‌ها. در حوزه پیشگیری هم واکسن‌ها وارد این فرآیند شده‌اند. قرار نیست تمام داروهای فارماکوپه کشور یک‌باره وارد نسخه‌نویسی الکترونیکی شوند. ما به‌صورت مرحله‌ای و همزمان با اجرا، ایرادات احتمالی را بررسی و رفع می‌کنیم.

حکیم مهر: نگرانی‌هایی از طرف بخش خصوصی درباره این سامانه مطرح شده. نظر شما در این مورد چیست؟

بله، برخی نگرانی‌ها به ما منعکس شده، مثلاً قطعی اینترنت در برخی نقاط که دامپزشک به دامدار مراجعه می‌کند. برای این مشکل، برنامه داریم. با همکاری همکاران فاوا، در حال طراحی یک اپلیکیشن موبایلی هستیم که امکان ثبت آفلاین نسخه را فراهم می‌کند. یعنی اگر دامپزشک در نقطه‌ای بود که دسترسی به اینترنت نداشت، بتواند نسخه را آفلاین ثبت کند و بعد، در هر زمان که به اینترنت دسترسی پیدا کرد، اطلاعات را به سامانه منتقل کند. این کار باعث می‌شود دامدار هم معطل نشود.

حکیم مهر: نگرانی دیگر این است که شاید سامانه نتواند گزارش‌گیری دقیقی ارائه دهد. این موضوع را چطور مدیریت کرده‌اید؟

این موضوع را هم پیش‌بینی کرده‌ایم. ما سامانه‌ای به نام PIVO طراحی کرده‌ایم که نسخه‌نویسی الکترونیکی را به‌صورت چابک و بدون پیچیدگی اضافی انجام می‌دهد. این سامانه امکان خواندن اطلاعات دارو، صدور نسخه و تولید کد رهگیری (کت) را دارد. چندین‌بار این سامانه تست شده و جواب داده است. با این حال، اگر در حین اجرای عملیات، گپ یا مشکلی دیده شود، همکاران استانی به واحدهای ستادی ما اعلام می‌کنند و ما بلافاصله بررسی و رفع مشکل را در دستور کار قرار می‌دهیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از مباحثی که اخیراً زیاد در محافل صنفی مطرح می‌شود، بحث تجمیع کلینیک‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی است. برخی معتقدند این کار می‌تواند به تسهیل امور کمک کند. نظر شخصی شما درباره این موضوع چیست؟ و از نظر شما نقاط قوت و ضعف این رویکرد چیست؟

در گذشته، به‌ویژه در مقاطعی که نیاز کشور ایجاب می‌کرد، درمانگاه‌های روستایی و عشایری فعال بودند که در آن‌ها دامپزشکان می‌توانستند هم کار درمان انجام دهند و هم دارو عرضه کنند. اما در سال‌های اخیر، با توجه به شرایط کشور و افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی، تفکیک وظایف تخصص‌محور شده است.

به نظر من، نگاه تخصصی در هر حوزه باعث افزایش کیفیت خدمات می‌شود. کسی که قرار است کار درمانی انجام دهد، باید صرفاً بر حوزه تخصصی درمان تمرکز کند. در مقابل، مسئول داروخانه نیز که فعالیتش کاملاً تخصصی است —چه از منظر علمی و فنی، چه از لحاظ سرمایه‌گذاری و تجهیز امکانات— باید در حیطه‌ی دارو فعالیت کند. بنابراین، تجمیع این دو حوزه ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسد، اما به‌طور کلی به نفع کیفیت خدمات نخواهد بود.

حکیم مهر: پس به نظر شما تجمیع درمان و دارو به شکل سراسری قابل اجرا نیست؟

دقیقاً. با توجه به شرایط فعلی کشور، جمعیت دام و طیور، و همچنین تغییر نگرش بهره‌برداران نسبت به گذشته، وضعیت فعلی که در آن بخش درمان و بخش دارو از هم تفکیک شده‌اند، کمک کرده که خدمات تخصصی‌تر و با کیفیت‌تر ارائه شوند.

البته، ما مکاتباتی داریم که در برخی استان‌های محروم یا مناطق صعب‌العبور، مسئولان درخواست می‌کنند که امکان تجمیع درمانگاه و داروخانه فراهم شود. چون در آن مناطق، امکان استقرار دو مرکز مجزا وجود ندارد. در این موارد، ما موضوع را به صورت موردی در کمیسیون مرکزی ستاد پروانه سازمان دامپزشکی مطرح می‌کنیم. نمایندگان نظام دامپزشکی هم در این کمیسیون حضور دارند و بسته به شرایط خاص آن استان یا منطقه، جمعیت دامی و نوع سیستم پرورشی، بررسی‌های لازم انجام و تصمیم‌گیری می‌شود.

اما اینکه بخواهیم این سیاست تجمیع را به‌صورت کلی و سراسری در کل کشور پیاده‌سازی کنیم، با توجه به نکاتی که گفتم، می‌تواند هم از نظر کمی، هم کیفی، و هم از نظر اشتغال‌زایی، چالش‌برانگیز باشد و حتی در برخی موارد، به نوعی بازگشت به عقب تلقی شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، لطفاً درباره مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های دفتر دارو و درمان سازمان دامپزشکی کشور در سال ۱۴۰۴ توضیح دهید.

مهم‌ترین اولویت ما در سال ۱۴۰۴ بحث نسخه‌نویسی الکترونیکی است که توضیحات آن را پیش‌تر ارائه دادم. در سال جاری تصمیم داریم وارد فاز عملیاتی این پروژه در سطح کشور شویم، اما نه به‌صورت احساسی یا یک‌باره، بلکه به‌صورت مرحله‌ای و برنامه‌ریزی‌شده. هدف ما این است که در نیمه دوم سال این فرایند را با قوت پیش ببریم، چراکه این پروژه می‌تواند به‌عنوان یک نقطه عطف در ساختار نظارتی و مدیریتی سازمان دامپزشکی کشور مطرح شود.

حکیم مهر: آیا برنامه‌های اصلاحی یا به‌روزرسانی نیز در دستور کار دارید؟

بله، قطعاً. در بحث شیوه‌نامه‌ها، با توجه به شرایط جدید کشور و نگاه تخصص‌محور سازمان، اولویت ما تسهیل‌گری و به‌روزرسانی دستورالعمل‌هایی است که سال‌ها پیش تدوین شده‌اند و شاید دیگر با نیازهای امروز همخوانی نداشته باشند. به‌ویژه در حوزه توزیع دارو و واکسن‌ها، بازنگری شیوه‌نامه‌ها را در برنامه داریم و تلاش می‌کنیم با مشارکت تشکل‌های بخش خصوصی و اخذ نظرات استان‌ها، نسخه جدید این دستورالعمل را در چند ماه آینده ارائه دهیم.

یکی دیگر از برنامه‌های ما، اصلاح فرآیند مجوزدهی برای نهاده‌های وارداتی مانند دارو و واکسن است. در حال حاضر، پس از ترخیص محموله از گمرک، شرکت واردکننده باید فرآیند ارزیابی و مجوزدهی را مجدداً در استان طی کند. ما در تلاش هستیم که این فرآیند را تسهیل کنیم تا واردات و توزیع به‌صورت هم‌زمان صورت بگیرد. به‌این‌ترتیب، هم در زمان صرفه‌جویی می‌شود و هم توزیع سریع‌تر انجام خواهد شد.

بازنگری کتاب تضمین کیفیت مکمل‌های معدنی یکی از برنامه‌های جدی ماست. این کتاب در گذشته تألیف شده و امروز نیاز داریم آن را با توجه به شرایط روز کشور، هم از نگاه صنعت‌محور و هم تولید‌محور، بازنگری کنیم. کمیته تخصصی این پروژه فعال شده و ما بازه زمانی شش‌ماهه برای آن در نظر گرفتیم. ان‌شاءالله چهاردهم مهرماه امسال نسخه جدید کتاب را رونمایی خواهیم کرد.

ما بحث PMS یا نظارت پس از عرضه دارو را نیز در اولویت قرار دادیم. در سال‌های گذشته نگاه ما در این بخش بیشتر کمی بود، اما در سال ۱۴۰۴ قصد داریم آن را کیفی‌محور کنیم. شیوه‌نامه‌ای جدید در حال تدوین است که بر اساس آن، به ادارات کل دامپزشکی استان‌ها ابلاغ می‌شود تا این طرح را هدفمند و کیفی در سراسر کشور پیاده کنند. ضمن اینکه یک ارزیابی پنج‌ساله هم برای این حوزه در نظر گرفتیم تا اثربخشی آن را در بلندمدت بررسی کنیم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
1
12
به به
نظام پول بگیرد به هر که می خواهد پروانه بدهد

سازمان دامپزشکی به دنبال برخورد باشد
پاسخ ها
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
یادداشتی بر مصاحبه دکتر حمیدرضا حسینی: بازگشت به عقلانیت در سیاست‌گذاری دامپزشکی
مصاحبه اخیر جناب آقای دکتر حمیدرضا حسینی، از جنبه‌های گوناگون قابل تأمل است، اما آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، نگاه تخصص‌محور، واقع‌بین و علمی ایشان به مسائل روز دامپزشکی کشور است. برخلاف روند غالب در بدنه مدیریتی سازمان دامپزشکی کشور، که در بسیاری از موارد دچار سطحی‌نگری و رویکردهای غیرکارشناسی شده‌اند، دکتر حسینی در این گفت‌وگو به‌روشنی تأکید می‌کنند که «نگاه تخصصی در هر حوزه باعث افزایش کیفیت خدمات می‌شود». این جمله ساده، در دل خود یک اصل اساسی در حکمرانی حرفه‌ای را یادآور می‌شود: تفکیک مسئولیت‌ها بر اساس تخصص و تمرکز عملکرد.
در همین راستا، مخالفت ایشان با تجمیع درمانگاه‌ها و داروخانه‌های دامپزشکی، نه از منظر مخالفت با نوآوری یا تحول، بلکه از منظر حفظ کیفیت خدمات و پرهیز از سطحی‌سازی در امور دامپزشکی است. آنچه امروز در نظام درمان و پیشگیری دامپزشکی نیاز داریم، نه درهم‌آمیزی نقش‌ها و حذف مرزهای تخصصی، بلکه تعمیق این مرزبندی‌ها و ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای در هر بخش به‌صورت مستقل است.
این نگاه را می‌توان با مدل موفق پیشگیری و درمان در حوزه واکسن نیز مقایسه کرد. همان‌طور که در نظام سلامت انسانی و دامپزشکی، بخش پیشگیری (نظیر تولید، توزیع و تزریق واکسن‌ها) به‌طور کامل از درمان جدا شده و متخصصین هر حوزه بر کار خود تمرکز دارند، در حوزه دارو و درمان نیز همین تفکیک باید به قوت خود باقی بماند. ترکیب این دو بخش نه‌تنها موجب تضعیف استانداردهای حرفه‌ای می‌شود، بلکه منجر به بروز تعارض منافع، کاهش شفافیت، و در نهایت افت کیفیت خدمات‌رسانی به جامعه دام‌دار و بهره‌بردار خواهد شد.
سخنان دکتر حسینی یادآور این نکته حیاتی است که سیاست‌گذاری در دامپزشکی باید بر اساس شناخت واقعی از میدان عمل، تجربه میدانی، و مشورت با بدنه کارشناسی شکل بگیرد، نه صرفاً از مسیر تصمیمات اداری و دستوری. امیدواریم این نوع نگاه حرفه‌ای در بدنه مدیریتی کشور تقویت شده و به‌عنوان الگویی برای سایر بخش‌های سازمان دامپزشکی نیز مدنظر قرار گیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
سازمان دامپزشکی متأسفانه مسیر نگران‌کننده‌ای را پیش گرفته است؛ رویکردی که بر پایه‌ی تجمیع امور تخصصی و تضاد منافع آشکار میان آن‌ها بنا شده است. درمان و پیشگیری، دو حوزه‌ی کاملاً مجزا با منطق، اهداف، و چارچوب‌های عملیاتی متفاوت‌اند. ادغام آن‌ها نه تنها به کاهش کیفیت خدمات می‌انجامد، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز تخلفات، تضاد منافع و تضعیف اصول بهداشت و سلامت دام و در نهایت سلامت عمومی جامعه شود.

به‌طور مشخص، واکسیناسیون به‌عنوان مهم‌ترین ابزار پیشگیری نباید تحت تأثیر نگاه درمان‌محور و گاه منفعت‌طلبانه قرار گیرد. پیشگیری در ذات خود نگاهی بلندمدت، سلامت‌محور و اجتماعی دارد، در حالی‌که درمان ناظر به مداخلات فردی، کوتاه‌مدت و عمدتاً اقتصادی است. ترکیب این دو می‌تواند منجر به نادیده‌گرفتن پیشگیری در سایه‌ی درآمدزایی درمان شود — موضوعی که نه تنها غیراخلاقی، بلکه بسیار خطرناک است.

انتظار می‌رود سازمان دامپزشکی به‌جای حرکت در مسیر پرخطر تجمیع، در جهت توسعه‌ی ساختارهای تخصصی‌شده و تفکیک روشن وظایف میان درمان، دارو و پیشگیری گام بردارد. سلامت دام، امنیت غذایی و بهداشت عمومی در گرو همین نگاه تخصص‌محور و مسئولانه است — نگاهی که در صحبت‌های دکتر حسینی بازتاب یافته و شایسته‌ی توجه و حمایت جدی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
نویسنده یک دامپزشک و ناشناس یک نفرست . از شیوه نگارش پیداست . و منظور نگارنده ونتیجه گیری کاملا گنگ است . قطعا مدلی که در ایران پیاده شده در معدود کشورهای دیگه دیده میشه . تجمیع یا بصورت اعطا مجوز درمان ، دارو وواکسن به یک دامپزشک و یا ایجاد مجتمع های دارویی ، درمان و مایه کوبی فوایدی بیش از مضرات آن دارد. حضور فعال تر دامپزشکان باسواد و حذف کم کارها و کمتر سواد دارها ، کاهش مصرف دارو ، حذف درمانگران غیر مجاز و ... از فواید تجمیع است . اما قطعا تجمیع نه انجام می شود ونه اراده ای برای پیاده کردن آن وجوددارد .
تعدد شرکت های واردکننده ، تولید کننده و توزیع کننده دارو مانع از حذف داروخانه هاست و این موضوع را سازمان دامپزشکی میدونه .
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
با احترام، به نظر می‌رسد در نقد ارائه‌شده، به‌جای ورود به محتوای اصلی بحث، بیشتر تلاش شده نگارنده را به جای استدلال‌ها هدف قرار دهد. اما اجازه دهید صرف‌نظر از لحن، به برخی از نکات کلیدی اشاره کنم:

اولاً، مسئله «تجمیع درمان، دارو و واکسیناسیون» اساساً به دلایل حرفه‌ای و تخصصی مورد نقد قرار گرفته، نه صرفاً از منظر ساختار اداری. برخلاف ادعای مطرح‌شده، در اغلب کشورهای با نظام دامپزشکی پیشرفته، این بخش‌ها به‌صورت مستقل و تحت نظارت‌های دقیق فعالیت می‌کنند. مثلاً در بسیاری از کشورها، بخش واکسیناسیون یا به‌طور کامل دولتی و متمرکز بر بهداشت جمعی‌ست، یا در قالب قراردادهای جداگانه با دامپزشکان متخصص پیشگیری اجرا می‌شود؛ و درمان و دارو هم در چارچوب‌های مجزا مدیریت می‌شود. تجمیع بدون چارچوب، نه تنها نوآوری نیست، بلکه بازگشت به عقب است.

ثانیاً، استدلالی که می‌گوید تجمیع باعث حذف افراد "کم‌کار" یا "کم‌سواد" می‌شود، در واقع یک نوع ساده‌سازی مسئله است. ارتقاء کیفیت نیروی انسانی در دامپزشکی، نیازمند برنامه‌های آموزشی، حمایت ساختاری و ارزیابی‌های دقیق است — نه با ادغام بی‌حساب وظایف که خود می‌تواند باعث افزایش خطا، تضاد منافع و در نهایت آسیب به بهره‌برداران شود. آیا واقعاً می‌توان از یک نفر انتظار داشت هم واکسن بزند، هم درمان کند، هم دارو بفروشد و همه را با کیفیت بالا انجام دهد؟ چنین مدلی نه‌تنها در عمل فرساینده و ناکارآمد است، بلکه از اساس با اصول تفکیک تخصص در تضاد است.

ثالثاً، اینکه تجمیع در عمل رخ نخواهد داد یا امکان‌پذیر نیست، دلیل بر نادرست بودن نقد آن نیست. نقد سیاست‌ها، حتی در مراحل پیشنهادی و طرح، بخشی از سلامت گفت‌وگوی صنفی‌ست. این‌که امروز برخی مدیران چنین مسیرهایی را مطرح می‌کنند، و جامعه کارشناسی در برابر آن واکنش نشان می‌دهد، نشانه‌ای از بلوغ و حساسیت حرفه‌ای است.

در نهایت، مسأله اصلی این است: اگر واقعاً دغدغه ما ارتقای کیفیت خدمات، حفظ سلامت دام و جلوگیری از تخلفات است، راه‌حل آن نه در تجمیع بی‌هدف، بلکه در ساختاردهی دقیق، تفکیک شفاف وظایف، و ارتقاء نظام‌های نظارت علمی‌ست — همان‌گونه که دکتر حسینی در مصاحبه‌شان به درستی اشاره کردند.
آزمایشگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
مسؤل فنی داروخانه دامپزشکی و کلینیسین هر دو دامپزشک هستند پس داروخانه دار اطلاعات و خدمات علمی خاص تری ارائه نمیدهد پس تخصصی تر نیست
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
با احترام، این‌که هر دو نفر—چه مسئول فنی داروخانه و چه کلینیسین—دامپزشک هستند، دلیل نمی‌شود که نقش تخصصی آن‌ها یکی باشد یا سطح اطلاعات و خدمات‌شان الزاماً یکسان تلقی شود.
تفاوت بین تخصص‌گرایی و صرف داشتن مدرک دامپزشکی، دقیقاً همان نقطه‌ای است که دکتر حسینی به‌درستی به آن اشاره کرده‌اند.

فردی که به‌عنوان مسئول فنی داروخانه فعالیت می‌کند، باید اشراف کاملی بر فارماکولوژی، نگه‌داری و توزیع علمی دارو، تداخلات دارویی، نحوه و زمان مصرف، و همچنین تعامل با سیستم دارویی کشور داشته باشد. این حوزه، حوزه‌ای است که نیازمند تمرکز، مطالعه و تجربه مداوم در زمینه خاص داروست—نه صرفاً آشنایی درمانی عمومی. به همین ترتیب، کلینیسینی که درگیر تشخیص، درمان، جراحی و مراقبت‌های بالینی است، حوزه تخصصی خود را دارد و تمرکز بر آن به‌تنهایی چالش‌برانگیز و وقت‌گیر است.

ادغام این دو نقش—درمان و دارو—نه تنها از تمرکز هر بخش می‌کاهد، بلکه مخاطراتی مانند تجویزهای غیرمنطقی، مصرف بیش‌ازحد دارو، تضاد منافع و فشار اقتصادی بر دام‌دار را نیز افزایش می‌دهد. تجربه ثابت کرده که هر جا مرز تخصص‌ها کمرنگ شود، کیفیت خدمات افت می‌کند و اعتماد عمومی آسیب می‌بیند.

در پزشکی انسانی، آیا به این دلیل که پزشک داروساز هم درس داروشناسی خوانده، نسخه‌پیچی و توزیع دارو را هم به او می‌سپارند؟ قطعاً خیر. تفکیک وظایف، اساس کار حرفه‌ای و استاندارد است، نه محدودیت.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۷
چرا گنگ گویی می کنید اگر می گوئید در برخی کشورها تجمیع شده و در برخی منفک هستند لطفا نام کشورها را بگوئید تا قابل یررسی و اثبات یا انکار باشد. بهتر نیست صریح و واضح بگوئید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
1
9
دست نظام هیچ جا بسته نیست ............. شما موظف به گزارش تخلفات بر مبنای مقررات هستید و نظام طبق قانون موظف به برخورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
بلد نیستی حرف نزن با غیر دامپزشک درمانگر غیر مجاز یا داروی قاچق چه برخوردی میتونه بکنه اگر متخلف عضو نظام نباشد دست نظام بسته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
1
9
باید درمورد داروخانه ها صحبت مفصلی انجام بشه. برخلاف پزشکی در دامپزشکی خود دامپزشک در داروخانه حضور داره. اینکه علم این فرد زیر سوال بره نه عقلانی هست نه اخلاقی. اینکه دامپزشک داروخانه اجازه نداشته باشه خودش تشخیص و درمان انجام بده حالا نمیگیم جراحی کنه یا اقدامات درمانی انجام بده. اگه دستش بسته بشه به تدریج حضورش کمرنگ و محو میشه و نهایتا داروخانه به افراد سرمایه دار بی تخصص واگذار میشه. میگین مسئول فنی میاره مثل داروخانه انسانی؟ اون کلا فرق میکنه پزشک نمی‌بره که داروساز میبره و البته فراوان داروی بدون نسخه و ترکیبی و مکمل میفروشه. از طرف دیگه در حالی که دام برای دامدار سرمایه و دارایی شخصیه و اکثرا وقتی دام تلف میشه بهش بیمه تعلق نمیگیره پس چطور موظفش میکنین به نسخه؟ ایرادات کار یکی دو تا نیس و روند شروع اصلاحات دامپزشکی به نظر درست نمیاد. یعنی اولش فکر میکنی اصولی شروع شده بعد میفهمی اصولش درست شناسایی نشده. مگر اینکه توضیحات قانع کننده ای ارائه بشه وگرنه چطور میگین موفق میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| India |
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
اکثر دامپزشکان قبلا کلینیسین بوده اند و بعد داروخانه زده اند پس داروخانه داران تجربه و علم بسیار بیشتری از کلینیسینها دارند و مدرکشان هم که با کلینیسینها یکی است ضمن اینکه اگر علم داروخانه دار کمتره پس چرا امتیاز تاسیس داروخانه دامپزشکی از کلینیک دامپزشکی خیلی بیشتره؟؟! ................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
کسیکه مجوز داروخانه داره فقط امتیازات و سرمایه بیشتری دارد و از نظر علمی جایگاه بالاتری ندارند
حسین
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
5
4
جناب اقای دکتر سلام، اتفاقا داروخانه و مطب یکی باشد بسیار عالی می گردد چرا که خیلی از مشکلات حل میگردد.
از طرفی فرمودید کیفیت کار پایین می اید، عرض کنم در بازار ازاد کیفیت هرجا بهتر باشد دامدار انجا هست!!!
پاسخ ها
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
در نگاه اول، بله، تجمیع مطب و داروخانه ممکن است برای برخی از دامداران «راحت‌تر» به نظر برسد، اما «راحتی» لزوماً به معنای «درستی» و «کیفیت بالاتر» نیست. هدف اصلی ما در نظام دامپزشکی، نباید فقط رضایت لحظه‌ای بازار آزاد باشد، بلکه باید سلامت دام، کنترل مصرف منطقی دارو، جلوگیری از ایجاد مقاومت دارویی، و حفظ سلامت عمومی جامعه در اولویت باشد.

اتفاقاً استناد به بازار آزاد در چنین مواردی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. مگر نه اینکه تجربه‌های متعدد نشان داده‌اند در بازار آزاد، بدون نظارت تخصصی و مرزگذاری بین نقش‌ها، تجویز و مصرف بی‌رویه‌ی داروها افزایش می‌یابد، و در نهایت این مصرف بی‌ضابطه به ضرر همان دامدار تمام می‌شود؟

کیفیت خدمات تنها در بستر تخصص‌گرایی و تفکیک وظایف قابل ارتقاء است. وقتی یک نفر هم‌زمان دغدغه سودآوری از فروش دارو را داشته باشد و هم مسئول درمان باشد، تعارض منافع پیش می‌آید—و این دقیقاً نقطه‌ای است که باعث افت کیفیت، بی‌اعتمادی دامدار و بروز آسیب‌های جدی‌تر می‌شود.

در پایان، همان‌طور که در حوزه پزشکی انسانی، داروساز و پزشک هر کدام کار خود را انجام می‌دهند، در دامپزشکی نیز این مرزبندی به نفع سلامت دام و جامعه است. حذف این مرزها شاید ساده‌تر به نظر برسد، اما عواقبش بسیار پیچیده‌تر خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
3
4
تجمیع بهترین کاره داروخانه ها بدون ویزیت و نسخه اقدام به دادن دارو میکنن کجای دنیا این مدل داروخانه که در ایران هست را داریم
پاسخ ها
داروخانه دار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۴
اتفاقا تجمیع به نفع من داروخانه داره الان کلینیسین حداقل از ۵ شش محل درامد داره که من داروخانه دار فقط از یکیش دارم کلینیسین از ویزیت سود داره طرحهای واکسیناسیون دولتی سود داره فروش واکسنهای ازاد سود میکنه فروش داروهای شرکتی سود داره فروش و توزیع گسترده داروهای قاچاق سود میکنه کسیم جرات نداره پولشو بخوره چون هرروز توی منطقش سرکشی میکنه و کسی نمیتونه از دستش قصر در بره از اونور هم تبلیغ منفی میکنه برای داروخانه دار که کسی از اون خرید نکنه چرا که دوست داره کل منطقه دست خودش باشه ولی من داروخانه دار باید بشینم تا یکی از در بیاد تو بلکه چیزی ازمن بخره حالا نقدی نباشه و فروش نسیه که دیگه گرفتنش کار حضرت فیله داروی قاچاق تم نمیتونه بیاره چون مجوز رسنی داره و تحت بازرسیه در حالیکه کلینیسین باهمین دارهای قاچاق که عمدتا توی صندوق عقبهاشونه و طبیعتا کیفیت بالاتری از داروهای شرکتی دارند بازار رو بدست میگیرند و داروخانه دارها رو به زمین میزنن حالا شما نشستین چشم دوختین به یه مشتری جسته گریخته داروخانه که نسخه داشته یا نداشته من خودم چندسال اول کارم کلینیسین بودم وکامل اشراف به همه مسائل کار کلینیک وداروخانه دارم حالا شما شاید بگی خوب برو همون کار کلینیک انجام بده اگه اینقدر خوبه ولی برای من نیست چون اهل زیر ابی رفتن و خارج حیطه مسئولیت کار کردن نیستم ولی اگر تجمیع شود و همه برابر باشیم من که از خدامه و مطمئن باش چند برابر بنفع ماست تا بضرر ما باشه
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۰
3
2
جانا سخن از زبان ما می گویی

بسیار عالی و هوشمندانه بود جناب آقای دکتر حسینی.
موضوع نگاه تخصصی محور و تمرکز بر روی یک کار بسیاربسیار مهم است. بعد از یک تا دو دهه طی مسیر انحرافی تجمیع خدمات، بالاخره شاهد نگاهی نو و اساسی با هدفگذاری هوشمندانه هستیم.
متاسفانه طی چند سال اخیر به ویژه سال گذشته شاهد بودیم که در بسیاری از استانها، نظام دامپزشکی در راستای کسب رای بیشتر به قیمت نابودی زیرساختهای دامپزشکی، تجمیع خدمات را تشویق می کردند.


تجویز دارو با نسخه جهت رصد منطقی مصرف دارو همراه با تمرکز بر تخصص موجب ارتقا کیفیت خدمات دامپزشکی می گردد.

درود بر شما
ناشناس
|
India
|
۰۱:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
1
3
در تمام کشورهای پیشرفته دنیا داروخانه و کلینیک بهم پیوسته اند
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
2
3
بجای آش شله قلم کار تجمیع خدمات دامپزشکی تمرکز بر کار تخصصی را نجات دامپزشکی کشور است..

داروخانه به امور خود بپردازد
واکسن و پیشگیری با آن مشکلات اجرایی و میدانی اجرای طرح ها و مدیریت واکسیناتورها و...بر فعالیت ش تمرکز کند.
داروخانه ها هم بدون نسخه دارو نفروشند...

چگونه یک درمانگر درمانگاه عمومی یا بیمارستان می تواند با آن همه مشغله و نیاز به تخصص در حوزه داخلی- جراحی- مامایی- تغذیه و....می تواند همزمان به امور واکسیناسیونی که متضاد با منافع درمانی خودش است و هزار و یک موضوع دیگر مدیر موفق مرکز مایه کوبی هم باشد؟!!
چه ارتباطی بین درمان و واکسن وجود دارد ..

مجتمع های درمانی بلای جان دامپزشکی شده اند....
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۶:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
0
1
گر نیک بنگرید حتی معاونت های حوزه تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با حوزه بهداشت و پیشگیری از هم جدا شده اند...

حوزه درمان با حوزه واکسن و پیشگیری دو امر کاملا متضاد هستند
پاسخ ها
همکار سازمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۶
خوب الان جدا هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
0
1
باید درمانگاه از مرکز واکسيناسيون جداشود ویا درمانگاه جهت داشتن مجوز واکسيناسيون دکتر مستقل داشته باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
1
0
تجمیع داروخانه و مطب و تاسیس کلینیک یا پلی کلینیک بصورت شراکتی یکی از بهترین راههای کارآفرینی و کار علمی و عدالت است
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands (Kingdom of the) |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
دوست عزیز
یعنی درمانگر داروی داروخانه خودش را نسخه کنه ?
یک دامپزشک
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۱
فرض کنید من صاحب یک مجتمع دامپزشکی هستم که شامل بخش درمان، داروخانه و واکسیناسیون است. به همین دلیل، تجربه‌ی مستقیم و ملموسی از چالش‌های ناشی از تجمیع این حوزه‌ها دارم—به‌خصوص تضاد منافع پنهان اما بسیار جدی‌ای که در این نوع ساختارها به وجود می‌آید.

مورد اول: تضاد میان انتخاب علمی و سود اقتصادی
فرض کنید در داروخانه‌ی من دو نوع دارو برای درمان یک بیماری خاص وجود دارد: داروی «الف» با سود ۱۰۰ هزار تومانی و داروی «ب» با سود ۵۰۰ هزار تومانی. هر دو دارو از نظر علمی برای درمان دام قابل استفاده هستند. اگر من صرفاً در نقش یک کلینیسین باشم، منطقی است که با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی دامدار، داروی ارزان‌تر یعنی داروی «الف» را تجویز کنم، چون اولویت من درمان مؤثر با هزینه‌ی کمتر است. اما اگر هم‌زمان صاحب داروخانه هم باشم، فشار اقتصادی برای جبران هزینه‌های اجاره، مالیات، پرسنل و... مرا به سمت تجویز داروی «ب» سوق می‌دهد—یعنی تصمیمی که بیش از آن‌که بر پایه علم باشد، بر مبنای منافع اقتصادی شخصی‌ست.
در اینجا تضاد منافع به‌وضوح خود را نشان می‌دهد: درمانگر بودن اقتضائاتی دارد و فروشنده بودن اقتضائاتی دیگر، و جمع این دو در یک نفر عملاً موجب تداخل نقش‌ها و افت کیفیت تصمیم‌گیری می‌شود—حتی اگر نیت فرد صددرصد پاک باشد، ناخودآگاه ذهن او تحت تأثیر منافع اقتصادی قرار می‌گیرد.

مورد دوم: داروی رو به انقضا یا داروی مؤثرتر؟
حال تصور کنید دارویی به نام «ج» داریم که تاریخ انقضایش نزدیک است و سود خوبی هم دارد، و در مقابل، داروی «د» که تاریخ مصرف طولانی‌تری دارد و اثربخشی بالاتری نیز دارد. اگر من فقط داروخانه‌دار باشم، شاید وسوسه شوم که داروی «ج» را تجویز کنم تا زیان ناشی از تاریخ مصرف را کاهش دهم. اما اگر درمانگر هم باشم، می‌دانم که داروی «د» اثربخش‌تر است و شانس درمان را بالا می‌برد.
در این حالت، تصمیم من با انتخابی تلخ روبروست: درمان مؤثرتر و اخلاق‌مدار یا نجات سرمایه‌ای که ممکن است در قفسه‌ها نابود شود. اگر این دو نقش در یک فرد جمع شود، احتمال کج‌عملی – آگاهانه یا ناخودآگاه – به‌شدت افزایش می‌یابد.

و در پاسخ به استدلال برخی دوستان که می‌گویند "همین حالا هم بین کلینیسین‌ها و داروخانه‌ها تبانی می‌شود":
درست است که در سیستم فعلی هم گاه شاهد تخلفات هستیم، اما وقتی دو نقش در دو فرد جدا تعریف شده باشد، امکان نظارت، پیگیری و برخورد وجود دارد و منافع دو طرف همیشه در یک جهت نیست. درحالی‌که وقتی یک نفر هم تشخیص می‌دهد، هم تجویز می‌کند، هم دارو می‌فروشد، و هم تزریق می‌کند، دیگر هیچ تعادلی وجود نخواهد داشت. این یعنی تمرکز قدرت، انحصار تصمیم‌گیری و آسیب دیدن اصل سلامت.

اتفاقاً تجربه‌ی جهانی و ساختارهای موفق در کشورهای توسعه‌یافته به روشنی نشان می‌دهند که تفکیک مسئولیت‌ها نه یک امر تزئینی، بلکه یک الزام ساختاری برای حفظ کیفیت، اخلاق و اعتماد عمومی است.

در پایان باید گفت: تجمیع نقش‌ها، حتی اگر در نگاه اول کارآمد و اقتصادی به نظر برسد، در واقع گامی‌ست به عقب — به‌سوی تسلط نگاه تجاری بر حرفه‌ای‌گری، و قربانی شدن علم و اخلاق در پای سود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
اتفاقا داروخانه ها بسته به منافع خودشان دارو تحویل میدند ولی وقتی مسؤلیت درمان هم داشته باشند داروی موثر تر را تجویز میکنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
در شهرستانی که داروخانه دار پیرادامپزشک است با همیاری سایر پیرادامپزشکان کاری کردند سایر داروخانه ها تبدیل به پت شاپ شوند و از صنف داروخانه خارج شوند. برای همه جا نمیشه از یک روش خاص استفاده کرد. بهتر بعضی شهرستانها درمانگر داروخانه هم داشته باشد تا دارو در اختیار درمانگر غیر مجاز قرار نگیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۲
0
3
هروقت بعضی داروخانه ها بدون نسخه دارو نفروختند مشکل حل میشود در شهرستان..د که به یک پیرادامپزشک مجوز داروخانه دادند تمام درمانگرهای غیر مجاز را تامین میکند و خودش هم برای دامدار دارو تجویز میکنه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۳
0
2
تجربه نشون داده دست نظام در تمامی موارد قانونی و برخوردها بسته است الحمدلله فقط در زمان دریافت وجه تمدید عضویت و هزینه کلاس بازآموزی و غیره فقط بازه
پاسخ ها
همکار دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۱/۲۵
دقیقا دست نظام در برخورد با تخلف اعضای خود در استان .....کاملا بسته است چه برسد به برخورد با ............
نظر شما
ادامه