حکیم مهر - مدیرمسئول مرکز مجازی پژوهشهای راهبردی دامپزشکی (حکیم مهر) در نامه به رئیس سازمان دامپزشکی خواستار ارسال توضیح درباره جایگاه حرفه شریف دامپزشکی به دفتر آیت الله جوادی آملی شد.
دکتر محمد لطفیزاده در این نامه با اشاره به انتشار نظرات حضرت آیت الله جوادی آملی در ویژه نامه نوروزی هفته نامه پنجره از دکتر سید محسن دستور خواست توضیحاتی درباره جایگاه حرفه شریف دامپزشکی، اهمیت VPH (نقش دامپزشکی در بهداشت عمومی) به دفتر ایشان ارسال و تلقی نادرست "بیماریهای مشترک" را که منجر به سوء برداشت میگردد به "بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان" اصلاح نماید.
(دکتر لطفیزاده)
(دکتر دستور)
متن کامل نامه مدیرمسئول حکیم مهر خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی کشور که نسخهای از آن به سازمان نظام دامپزشکی و جامعه دامپزشکان ایران هم ارسال شده به این شرح است :
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر سید محسن دستور
رئیس محترم سازمان دامپزشکی کشور
سلام علیکم
احتراماً با تبریک عید سعید نوروز، بدینوسیله بخشی از متن فرمایشات منسوب به حضرت آیت ا... جوادی آملی (زید عزّه) که در صفحه 81 شماره 129 هفته نامه پنجره (ویژه نامه نوروز 91) با عنوان (از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی) منتشر شده به این شرح (متن کامل به پیوست ارسال گردیده است) ایفاد میگردد : ((حصر معرفتشناسی در تنگنای حس و تجربه، آفتی درمانناپذیر در معرفتشناسی بوده و سبب افت بسیاری از علوم، از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی خواهد بود. چون شناخت حسی، توان معرفت روح مجرد انسانی را ندارد و چیزی را که با چشم مسلح یا بیسلاح دیده نشود، انکار میکند و از این جهت مرز مهم و تفاوت عمیق فن شریف طب و بیطاری (دامپزشکی) در هم میریزد. در اثر پیشرفت علم، آنها بر بسیاری از امور تاختند و ستم کردند و اولین ستمی که این گروه الحادی نسبت به علوم کرد این است که چون انسان را در سطح حیوانِ گویا شناخت، سطح فن شریف طب را آنقدر پایین آوردند که به علم بیطاری (دامپزشکی) معرفی کردند. بسیاری از غربیها، انسان را حیوانی میدانند که حرف میزند، لذا همایشهایی را برای شناسایی بیماریهای مشترک انسان و حیوان برگزار میکنند. اینها انسان را که «معلوم» است در حد حیوان تنزل میدهند و وقتی «معلوم» تنزل پیدا کرد، «علم» هم تنزل پیدا میکند. کار اصلی دانشگاه، اسلامی کردن دانش است، نه اینکه مسلمان بپروراند. الان لاشه علم در دانشگاهها تدریس میشود، نه خود دانش. دانش کنونی دانشگاهها و متون درسی، توان آن را ندارد که انسان را الهی بار بیاورد))
با عنایت به مفاد بیانات معظم له و نظر به اهمیت موضوع، خواهشمند است مقرر فرمایید از طریق سرپرست محترم دفتر نمایندگی ولی فقیه در آن سازمان یا به هر نحو برابر صلاحدید، نسبت به ارسال توضیح درباره جایگاه حرفه شریف دامپزشکی، اهمیت VPH و اصلاح ترجمه اشتباه عبارت communicable diseases در مفهوم Zoonoses (در همایشها و مجامع مختلف به اشتباه بجای بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان عبارت بیماریهای مشترک بکار برده میشود و این موضوع سبب سوء برداشت میگردد) اقدام لازم معمول و نتیجه به عموم جامعه شریف دامپزشکی کشور منعکس گردد.
دکتر محمد لطفیزاده / مدیرمسئول حکیم مهر
پیوست نامه :
متن کامل مطلب منتشر شده در ویژه نامه نوروزی هفته نامه پنجره با عنوان " از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی " :

دیدگاه حضرت آیتالله جوادی آملی در تفاوت انسان و حیوان در طب
از فراز دانش انسانی به فرود علم حیوانی
-----------------------------------------------------
معرفتشناسی فلسفه الهی، هم تجریدی و هم تجربی است؛ اما وقتی فلسفه از آن صبغه الهی بیبهره شد و بر اساس «لَنْ نُؤْمِنَ لَک حَتی نَرَی اللهَ جَهْرَه» (بقره/ 55) معرفتشناسیاش فقط تجربی شد، محصول آن فلسفه الحادی است که رهاورد و بازده آن نیز متفاوت با رهاوردها و بازده فلسفه الهی است؛ برای مثال، در فلسفه علم الحادی، تعمیم آزمایشهای طبی از موش به انسان، امری پیشپاافتاده است؛ زیرا از دیدگاه چنان فلسفهای انسان و موش هر دو حیوانند. با این تفاوت که انسان سخن میگوید و موش سخن نمیگوید؛ اما در حکمت متعالیه، افزون بر اینکه روح جسمانیه الحدوث و روحانیه البقاء است، اندیشه و انگیزه نیز چنین است. بر این اساس «لا شفاء فی الحرام» معنا میشود و الکلی که برای موش درمان است، دیگر برای انسان درمان نیست. 1 اینکه میبینید تمام این بیماریها و داروها را روی موش آزمایش میکنند، بعد در انسان پیاده میکنند، خیال میکنند انسان همان موش ناطق است! برای خیلی از اینها حل نشد که انسان جنبه ملکوتی هم دارد، این دارویی که میدهی، برای جان او خوب نیست. آنها میبینند چه برای موش خوب است، همان را برای انسان تجویز میکنند. دیگر نمیدانند انسان حیوان ناطق نیست، انسان «حی متأله» است. اینچنین نیست که مسائل مشترک انسان و دام واقعا برای انسان هم نافع باشد! 2 مرحوم بوعلی در آن رساله عهد این حرفها را زده که «من تعهد کردم لب به شراب نزنم، ولو بیمار بشوم.» چون در روایات دارد: «لا شفاء فی الحرام» خدا در حرام شفا قرار نداده. اینکه در شربتها قبلا یک چند درصدی، کمتر و بیشتر شراب میریختند، بالأخره یک تیرگی شعور میآورد. از آزمایشگاه سؤال بکنیم، میگوید: بله، این برای موش خوب است. اگر برای موش خوب است، برای انسان هم خوب است؟! آنها اصلا نمیدانند انسان چیست!3 دانشگاه اول باید انسان را بشناسد و بشناساند و بعد علوم را اسلامی کند، بهخاطر اینکه علوم ما یا انسانی است و یا اگر انسانی نبود، کاربردش برای جامعه انسانی است.4 برای آن
واقعا جز تاسف خوردن ... این همان دینی است که پیامبرش آن همه محبت به حیوانات روا می داشت... طب دامی علم فرود است
هر دو اصطلاح صحیح است هم بیماری مشترک داریم و هم قابل انتقال ... اینکه از یک منبع هر دو بیمار شوند و یا یکی از دیگری بگیرد
به خدا عجیب است این اظهار نظر،من که باور نمیکنم.حتی با سند موجود.
......... توهین به همه کسانیست که سالها برای آموختن و آموزش در دانشگاه ها می کوشند.
......... اگه ......... نقطه (...) نذار
در مورد برخی فرمایشات که نمی دانم چه چیزی باید عرض کنم ولی تصور میکنم ایشان این تضور را دارند که در همایش بیماری های مشترک، نه به بیماری ها بلکه به مشترکات انسان و حیوان بپردازند که برداشت نادرستی است در ثانی با تاسف باید عرض کنم ما مسلمانان قرنهاست که مصرف کننده علمیم نه تولید کننده و از کافر و بلادش نباید انتظاری داشت!
گل بود و به سبزه نيز آراسته شد- خدا را شكر كه ما هرچه دارو توليد كرده ايم اول روي انسانها آزمايش ميكنيم بعد روي دامها!!!!!!!!!!!- ن.
به نظر من جناب آقای جوادی آملی بسیار فرد محترم و از نظر علم فلسفه و حکمت در سطح فوق العاده ای هستند و این نگاه ایشان هم فلسفی بوده است. مبنای این نگاه هم غلط نیست و ایشان به درستی علم و معلوم را بیان فرموده اند. با این وجود خود دامپزشکا مقصرند که عباراتشان را همانجور که مدیرمسئول حکیم مهر در نامه گفته است اشتباه جا انداخته اند تا سوء برداشت شود. استاد ما جناب دکتر تاج بخش می فرمود علم دامپزشکی و پزشکی هر دو یک علم و طب هستند و جدا کردن این دو درست نیست. بهتر است در این موضوع یک میزگرد برگزار شود و نظرات مختلف جویا شوید. به دوستی هم که به جناب دکتر مخبر دزفولی اشاره کرده اند عرض میکنم دوست عزیز ما که به پیگیری ایشان امید نداریم. به نظر می رسد آقای دکتر مخبر بیشتر به سمت شورای عالی انقلاب فرهنگی متمایل شده اند تا مسائل دامپزشکی!!! با تأسف البته!!!!!!!!!!!!!!!!
خاطره ای را در باب حلیت ماهی اوزون یرون از یکی از اساتیدمان که خوشبختانه هنوز هم در قید حیات و فعال هستند، نقل می کنم. اشان در کلاس فرمودند که برای بحث حلیت ماهی اوزون برون با چند نفری از متخصصان نزد حضرت امام رفتیم و توضیحات لازم را ارایه دادیم و حضرت امام هم فرمودند هرچه نظر متخصصان است، همان انجام شود. قطعا آقای جوادی آملی هم همچون حضرت امام می باید به نظرات تخصصی بها بدهند و در مسایل تخصصی اظهار نظر را به اهل علم واگذار کنند. انشاالله پاسخ مناسب توسط همکاران سازمان دامپزشکی تهیه و از طریق دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی به ایشان داده شود.
بر اساس شنیده ها.............. برای گسترش موسسه اسرا در پی به کار گیری و استخدام کارشناسان و متخصصانی از هر رشته و علم خاصی داشتند تا برای اظهار نظر در رابطه با مسائل روز از مشاورات و نظرات این متخصصین بهره گیری کنند. اما شواهد موجود در این مطلب نشان از عدم وصول ....به این هدف شده است. امید است تا هیچگاه شاهد چنین وقایعی نباشیم.- دانشجوی دامپزشکی ساکن قم
آیا کسی هست ......... توضیح بده هر دارویی که .... {علما} در زمان کسالت.. مصرف ....{میکنند}، ابتدا بر روی موش آزمایش شده است؟؟! و آیا کسی هست که .... توضیح دهد اگر همایش بیماری های مشترک {برای کنترل بسیاری از بیماریهای مهلک قابل انتقال از حیوانات یا فرآورده های غذایی دامی به انسان} نبود الان دیگر ...{خیلی از اساتید} ..{نمی توانستند} تا ... سن {بالا} .... تدریس .... {کنند}؟؟!!
به نظر من ما باید این نکته رو فراموش نکنیم که : ........................................
ای بابا از دست این نقطه چین های شما
جای استدعا از مسئولین امر دارد که بنشینند و بالاخره تصمیمی اتخاذ کنند. برای نمونه امسال دانشگاه تهران برای تکمیل ظرفیت 90 نفر اسم اعلام کرده. اگر که این رشته دون شأن است چه حاجت به اینهمه دانشجو و استاد و فارغ التحصیل بیکار؟
و بَشِّر الصّابرين * الّذين اذا أصابَتهم مُصيبة قالوا اِنّا لِلّه و اِنّا اليه راجِعون
ای کاش .........................................
با سلام، دوستان عزیز فارغ از محتوای کلام، بدین موضوع هم توجه فرمایید که این مقاله کلاژی از سخنان آیت الله جوادی آملی طی سال های گذشته است. به عبارتی یک متن واحد نیست. باید دید هدف از کلاژ نمودن سخنان ایشان بدین شکل چه بوده است؟ بهتر است از این منظر هم به موضوع توجه نمایید. مدیر مسئول هفته نامه پنجره، جناب آقای دکتر علیرضا زاکانی خود پزشک بوده و متخصص پزشکی هسته ای هستند، به عبارتی کاملا با حوزه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام و کارآزمایی بالینی آشنایی دارند. از سوی دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی هم می باشند. البته عموما سردبیر مجله مسئول کنترل کلیه موارد چاپی را بر عهده دارد. به هر حال باید دید هدف هفته نامه پنجره از کلاژ نمودن این چنین سخنان آیت الله جوادی آملی که یکی از بزرگترین اساتید فلسفه اسلامی می باشند چیست؟ آیا حقیقتا این کلاژ نشان دهنده دید ایشان نسبت به دامپزشکی است؟ یا تنها یک مجموعه هدف دار از سخنان گردآوری شده ایشان می باشد. دوستان مستحضر هستند که چنان چه جملات پیش و پس یک عبارت مشخص برچیده شود، فحوای کلام تغییر می نماید. با سپاس.
Albatte in ra ham bayad bedanim ke barkhi .............. (injasho khodam noghte chin kardam zahmate shoma kam beshe)bishtare..............................
........ {ایرانیانی که به خارج از کشور برای درمان می روند} از روش ها و دارو هایی که روی سگ تجربه شده و امتحان خود را پس داده برای درمان استفاده می کنند
در مثل مناقشه نیست.بنده یِ دامپزشک که از تاریخچه دام و علائم بالینی آن از صاحب دام سوال میکنم ، بعد از دومین یا سومین سوال عصبانی میشه! ،من چه میدونم علوفه می خوره یا نه؟ یه دارو بنویس که همین اسهالش بند بیاد؛خوب نشد فردا میفروشمش.
با سلام. بنظرم یک مقدار خلط موضوع پیش آمده و موضع گیری دامپزشکان و علاقمندان به علم و حرفه دامپزشکی باید عاقلانه باشد و نه هیجانی و احساسی. انسان، انسانست با ویزگی های خاص خودش که در برخی موارد با حیوانات شباهتها و تفاوتهایی دارد. بنظرم منظور آیت ا... جوادی آملی در توجه نکردن به ویزگیهای خاص انسان است که مورد غفلت قرار گرفته و به وجهه الهی و خلیفه الهی بودن و اوصاف عالیه ادمی توجه نمی شود. بحث سر بیماریهای مشترک یا قابل انتقال نیست بحث روی نگاه به انسان از بعد موجود الهی و بقول شاعر رسد ادمی بجایی که بجز خدا نبیند بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت. بنابراین باید خلط موضوع نشود. مسئله علم دامپزشکی و خدمات این حرفه و بیانات ایشان بحثهایی متفاوتند.موضوع نیاز به روشنگری بیشتری دارد. با تشکر دکتر علی رسولی
.............................
من نقطه چین میذارم چون چیزی ندارم که بذارم و نقطه جین نشه
کاش ...............
در مورد معالجه انسان .........................
به نظرم بدین نکته اساسی بایستی توجه شود که انسانیت انسان به روح ملکوتی آن مربوط است نه به جسمانیت اش.
vaghean entezar nemire kasi m3 ishun injur .... raje be elme bashari ezhar nazar konand
با سلام
با سلام! بنده یک پزشکهستم و فکر می کنم نظور حضرت علامه چیزی ورای آن چیزی است که دامپزشکان عزیز برداشت کرده اند، منظور توهین به علم دامپزشکی یا رد بیماری های مشترک و غیره نیست، منظوره علامه سقوط مبنای فکری در طب و
با سلام! بنده یک پزشکهستم و فکر می کنم نظور حضرت علامه چیزی ورای آن چیزی است که دامپزشکان عزیز برداشت کرده اند، منظور توهین به علم دامپزشکی یا رد بیماری های مشترک و غیره نیست، منظوره علامه سقوط مبنای فکری در طب و
این استاد فلسفه به نظرم خودشان هم به این نکته رسیده اند که برخی انسان ها و گروه های تروریستی نیز از با اعمال خود از ...نجس تر هستند!
فعلا که .......و........ رو فراموش نکنید
چرا جامعه از دامپزشکا میترسه?همه دست به دست هم دادن که ارزش مارو کم کنن و اعتماد بنفسمون رو بیارن پایین....بدونید اگر توانایی ما رو کم میدونستن انقدر ترس از حضورمون تو جامعه نداشتن.
به هر حال چه در پزشکی وچه در دامپزشکی ایشان متخصص نیستند واینچنین سخنان مردم را از علما دورتر خواهد کرد بخصوص اطبا ودامپزشکان
جسارتا اساتید محترم لطفا متن رو با دقت بخونن
ظاهرا سخنان حضرت آیه الله جوادی توهین به کسی نیست ولی باید از خود ایشان توضیح خواست. اگه چیزی را نمیفهمیم بهتره بپرسیم آقای جوادی متفکر بزرگ قرن است و هیچ حرفی را بدون مطالعه و تفکر عمیق بیان نمی کند. بنده هیچ دانشمندی را به مثل ایشان ندیدم که کلمه به کلمه ی سخنان و نوشته های او نکته ی جدید و مفید دارد.
با سلام
با سلام. سخن حضرت آیت اله جوادی آملی به نظر سخنی بجا و درست است و ظاهرا هیچ توهینی به علم و طالبان علم حقیقی وجود ندارد. اینکه حال اسم بیماری را مشترک بین انسان و دام یا چیز دیگری بگذاریم تفاوت چندانی ندارد. مهم این است که بدانیم جسم انسان را نباید جدا از روح او دانست و آنچه در طب نوین غربی دیده می شود این است که بدون توجه به ویژگی های روحانی متعالی انسان که ادیان حقیقی وحیانی بیان کننده حقیقی و تمام و کمال آن هستند به ارائه راهکارهای درمانی می پردازد. بسا اینکه با دارویی یک بیماری ظاهرا درمان گردد اما بیماری های دیگری در وجود انسان پدید آید.
clinical trial
را نمی توان تنها از دید فلسفی تحلیل کرد. بدون انجام کارآزمایی بالینی که خود چند مرحله دارد و از حیوان به انسان می رسد، هیچ فرآورده دارویی مجاز نخواهد شد. بحث بیماری های مشترک هم که به درستی از سوی مدیر مسئول حکیم مهر بیان شده است. چنین بیاناتی آن هم از چنین اساتید بزرگواری مطلقا به سبب ضریب نفوذ پایین دامپزشکی در جامعه است، امیدوارم جناب آقای دکتر مخبر دزفولی با جایگاه رفیعی که در اختیار دارند در بهبود تلقی عمومی از این رشته و افزایش شناخت کلی از دامپزشکی کمک فرمایند