کد خبر: ۱۱۵۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی از آغاز عرضه حدود200 تن گوشت مرغ آماده طبخ از امروز در کلانشهر تبریز با برند مخصوص مرغ بدون آنتی‌بیوتیک خبر داد.
دکتر بهراد زندیه در حاشیه عرضه مرغ بدون مصرف آنتی‌بیوتیک در یکی از کشتارگاه‌های تبریز (آذر مرغ) در گفت‌وگو با خبرنگاران، یکی از وظایف اداره کل دامپزشکی را کنترل کیفی خوراک دام و طیور و اطمینان‌بخشی به مصرف فرآورده‌های دامی حاصل از آن دانست.

وی اظهار کرد: با انجام آزمایش‌ها بر روی این نمونه‌ها و اطمینان از سلامت آنها، مجوز توزیع و مصرف این محصولات توسط اداره کل دامپزشکی صادر می‌شود.

زندیه با اشاره به تولید انبوه گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک در آذربایجان‌شرقی افزود: این مرغ‌ها در طول دوره پرورش حاصل از تولید در مرغداری‌هایی است که به مدرن‌ترین تجهیزات مجهز هستند و با رعایت اصول ایمنی در این مرغداری‌ها، تا حد امکان سعی شده است از ورود میکروب‌های بیماری‌زا به داخل مرغداری جلوگیری شود و با پرورش گله‌های سالم نیاز به مصرف داروها منتفی شود.

وی ادامه داد: دامپزشکان و بازرسان اداره کل دامپزشکی، پس از اطمینان از اینکه در طول دوره پرورش این مرغ‌ها، هیچگونه داروی آنتی‌بیوتیک مصرف نشده است، تحت شرایط خاص اجازه کشتار با عنوان گوشت مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک را صادر می‌کنند.

زندیه در خصوص آزمایش‌های انجام شده توسط اداره کل دامپزشکی استان گفت: ﺁﺯمایش‌ها ﻃﻰ ﭼﻨﺪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺎﺯﺭﺳﻰ ﺳﺮﺯﺩﻩ ﺍﺯ ‬ﻣﺮﻏﺪﺍﺭﻯ‌ها ﺍﻧﺠﺎﻡ شد که ﺁﺯﻣﺎیش ﺟﻮﺟﻪ‌ﻫﺎ ‬ﺩﺭ سه نوبت در سنین 15، 25 ﻭ 35 ﺭﻭﺯه بوده است و حتی 48 ﺳﺎﻋﺖ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ کشتار ‬نیز این آزمایش‌ها تکرار می‌شود.

وی گفت: در این واحدهای مرغداری پرورش دهنده مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک دارای یک نفر دامپزشک به عنوان مسئول بهداشتی بوده که وظیفه کنترل بهداشتی کامل واحد را به عهده داشته است و نظارت و اعمال نظر در رابطه با قرنطینه واحد و اصلاح سریع هر گونه نقص، ارائه برنامه ضدعفونی ابتدایی و مستمر، نظارت بر تهیه مواد اولیه و محصول نهایی، کنترل بهداشت پرسنل واحدها، بازدید مستمر از سالن‌ها و گزارش سریع بیماری‌های احتمالی و تأیید سلامت گله برای ارسال به کشتارگاه از جمله مهم‌ترین وظایف مسئول بهداشت است.

وی اظهار کرد: بهره‌گیری از دامپزشک در کنار مرغداری‌های گوشتی و استفاده از نظرات کارشناسان دامپزشکی به منظور بهره بردن از دانش روز و تجربیات آنان می‌تواند کمک مؤثری در پیشگیری از بروز بیماری‌ها، کاهش تلفات و هزینه‌ها باشد.

زندیه افزود: در این طرح با توجه به اینکه طول دوره پرورش از 60 روز به 45 روز کاهش می‌یابد و دوره تولید از سه و نیم دوره به پنج دوره در سال افزایش می‌یابد و با در نظر گرفتن این مسئله که دان مصرف شده توسط مرغ از یک تا 45 روز به گوشت و از 45 روز به بعد به چربی و استخوان تبدیل می‌شود می‌تواند ضمن عرضه گوشت سالم، تردتر، بدون چربی و خوشمزه در 45 روز به مصرف کننده، میزان بهره‌وری و سود مرغداران در طول سال را افزایش دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه اجرای طرح منع مصرف آنتی بیوتیک‌ها در پرورش مرغ به دلیل اعمال ضوابط سخت بهداشتی، دشوار است، گفت: در راستای برنامه‌های افزایش ضریب سلامت محصولات تولیدی بخش کشاورزی، تلاش بر این است با استفاده از امکانات موجود، تولید و به‌کارگیری محصولات سالم و بهداشتی به فرهنگ عمومی مردم جامعه تبدیل و توسعه آنها نهادینه شود و در این راه حمایت مردم در گسترش این شیوه تولید موثر و چشمگیر خواهد بود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر رسولی
|
-
|
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
0
0
سلام ، من خودم چندین دوره جوجه ریزی داشتم من فکر میکنم نمیشه با این شرایط بیماریها بشه مرغ بدون آنتی بیوتیک تولید کرد! بهتره بگیم مرغ بدون هورمون.
نظر شما
ادامه