کد خبر: ۲۱۹۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اعلام کرد: قرنطینه باغ وحش قزوین به دلیل مجاورت با دیگر حیوانات، فاصله کم با بازدیدکنندگان و دارا نبودن استانداردهای لازم، صلاحیت نگهداری از ببر سیبری را ندارد.

«دکتر داریوش جهان پیما» مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی، پس از بازدید از باغ وحش قزوین واقع در منطقه باراجین به خبرنگار فارس می‌گوید: در جلسات متعدد با مسئولان سازمان محیط زیست شرط صدور مجوز برای خروج ببر سیبری از قرنطینه غیراستاندارد فعلی را انتقال این حیوان به منطقه ای بدون بازدید عموم عنوان کرده ایم و در آخرین جلسه در سازمان حفاظت محیط زیست مسئولان سازمان این شرط را پذیرفتند و بنا شد مکانی را برای انتقال این گربه سان تعیین کنند تا در صورت مطابقت با استانداردهای سازمان دامپزشکی، حیوان در اسرع وقت به مکان جدید منتقل شود.

وی اضافه می‌کند: پس از گذشت یک ماه از آخرین جلسه، امروز عازم مکان پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست شدیم اما متاسفانه قرنطینه باغ وحش قزوین به دلیل مجاورت با حیوانات دیگر، فاصله کم با بازدیدکنندگان و دارا نبودن استانداردهای لازم، صلاحیت نگهداری از ببر سیبری را نداشت.

جهان پیما با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست می‌تواند با در اختیار قرار دادن تنها صد متر از زمین های حفاظت شده تحت اختیار خود، جایگاهی به شرایط استاندارد برای این گونه باارزش و کم یاب جانوری فراهم آورد، می‌گوید: فراهم کردن مکانی دارای ضوابط قرنطینه، با رعایت استانداردهای رفاهی مناسب، به دور از جمعیت انسانی و دامی، با امکان نمونه گیری جهت تست مشمشه و حتی انجام امور تحقیقاتی روی این گونه ارزشمند تنها راه خروج ببر سیبری از قرنطینه غیراستانداردی است که در آن نه خبری از نور آفتاب است و نه امیدی به آب‌تنی در حوض آب.

در سال 1389 دو قلاده ببر سیبری برای احیای نسل ببر در میانکاله به کشور وارد شدند. ببر نر در ماه‌های اولیه بر اثر تغذیه از گوشت الاغ آلوده به مشمشه جان سپرد و ببر ماده از آن زمان تا امروز در اتاقکی کوچک موسوم به قرنطینه بدون بروز علائمی از این بیماری محبوس است.

حر منصوری عبدالملکی فعال محیط زیست در منطقه میانکاله در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: هر چند طرح موضوع احیای ببر هیرکانی در سالهای گذشته عنوان خوبی برای پژوهش بر روی این گربه سانان بزرگ نبوده و نیست ، اما با توجه به هزینه های انجام شده و همچنین شرایط فنی بسیار خوبی که مهیا شده به نظر می‌رسد سایت ببردر میانکاله را می‌توان بهترین جایگاه برای نگهداری، پژوهش و درمان گربه سانان بزرگ بهره گرفت.

لازم به ذکر است این سایت با بهره گیری از تجربیات روس‌ها در مورد نگهداری ببر های سیبری و اجرای دقیق آن بر اساس نیازهای رفتاری ببر ها ساخته شده و شامل حوضچه ای برای استفاده حیوان از آب ،قسمتهای افقی و عمودی با جنس تنه درخت برای چنگال و دندان کشیدن طراحی و اجرا شده و در کنار آن ساختمان مدیریت و دامپزشکی و دیگر قسمتها به صورت مناسبی ساخته شده است.

این در حالی است که دکتر محمود مرعشی دامپزشک و کارشناس حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس قرنطینه احداث شده در سایت سمسکنده ساری را یکی از بهترین گزینه ها برای نگهداری از ببر سیبری عنوان می‌کند.

مرعشی با اشاره به اینکه در ابتدا بنا بود 4 قلاه ببر سیبری برای احیای نسل ببر به ایران منتقل شوند، می‌گوید: میانکاله برای جفت اول و سمسکنده برای جفت دوم طراحی و احداث شده بود.

به گفته این کارشناس، قرنطینه سمسکنده به تمام تجهیزات لازم برای نگهداری از ببر سیبری از جمله استخر مجهز است.

مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: گزینه پیشنهادی بعدی هفته آینده جهت بازدید به سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت معرفی خواهد شد.

 

 

خبر مرتبط:

بازدید مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از دهکده حیات طبیعت قزوین

استان قزوین به عنوان اقامتگاه دائمی ببر سیبری معرفی شد

توضیحات «دکتر داریوش جهان‌پیما» درخصوص درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

برای نخستین بار در جهان: اقدام برای درمان ببر سیبری مبتلا به مشمشه

انتقاد دکتر جهان‌پیما از سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل به فراموشی سپردن ببر سیبری

اصرار وزارت بهداشت برای معدوم‌سازی ببر سیبری

اعلام دو راه حل نهایی سازمان دامپزشکی برای رهایی ببر سیبری از قرنطینه: معدوم‌سازی و انتقال به منطقه‌ای بدون بازدید عمومی

انتقاد مدیرکل دفتر تنوع‌زیستی و حیات‌وحش سازمان محیط زیست از عملکرد سازمان دامپزشکی درخصوص ببر سیبری

ببر بنگال با حکم قضائی از قرنطینه خارج شد/ وضعیت نامعلوم ببر سیبری

رئیس سازمان دامپزشکی: تصمیم‌گیری درباره ببر سیبری باغ‌وحش ارم در هفته آینده

مخالفت وزارت بهداشت با خونگیری مجدد از ببر سیبری باغ وحش ارم

درخواست از سازمان دامپزشکی برای تکرار آزمایش خون ببر سیبری باغ وحش ارم

سازمان دامپزشکی موافق معدوم‌سازی ببر سیبری قرنطینه‌شده در ایران است

ببر بنگال با سلامت کامل وارد کشور شد/ ببر سیبریایی در برزخ مرگ و زندگی

ببر ماده سیبری در برزخ بودن یا نبودن

اعتراض مدیر پارک ارم درباره وضعیت ببر سیبریایی/2 سال است نتوانستهایم محیط زیست و دامپزشکی را سر یک میز بنشانیم

جدال سازمان دامپزشکی و محیط زیستی‌ها/ ببری در برزخ مرگ و زندگی

ضیایی : سازمان دامپزشکی در قضیه مشمشه باغ وحش تهران کوتاهی کرد، هزینه ابقای ببر بر باد رفت!

ببر وارداتی همچنان با مشمشه دست و پنجه نرم میکند!

قرنطینه مادام‌العمر ببر ماده باغ وحش تهران / تا پایان بهار 4 قلاده ببر دیگر به ایران وارد میشوند

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران : ورود ببرهای سیبری جدید به ایران آزمون و خطایی دیگر است

معاون سازمان دامپزشکی : به دلیل عدم هماهنگی هنوز ببر روسی معدوم نشده است / تفاهم نامه با محیط زیست امضاء می‌کنیم که هماهنگی حاصل شود

اعلام زمان انتقال ببرهای سیبری به ایران / ببر ماده در باغ وحش می‌ماند

دکتر صدوق : سازمان دامپزشکی نتایج آزمایش ببر وارداتی را نمیدهد!

دکتر دستور خبر داد : ابتلاء یک گوشتخوار دیگر ، انتقال ببر مبتلا و بازگشایی باغ وحش ارم

دکتر دستور : مشمشه را جمع کردیم / مهندس محمدیزاده : سازمان دامپزشکی ناتوان بود / تشخیص و جلوگیری از پیامدهای بیماری مرهون اقدامات کارشناسان محیط زیست بوده است!

انتقادات دکتر محبی از همکاران دامپزشک خود : کورتون را اشتباه تزریق کردهبودند / سازمان دامپزشکی را با وزارت بهداشت ادغام کنند / چرا سازمان حفاظت محیط زیست به نامه ما جواب نداد!

دکتر دستور : هنوز ابتلاء ببر ماده وارداتی به مشمشه محرز نشده است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست : روسیه مشمشهخیز نیست! / ببرها حتماً در ایران مبتلا شدهاند

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۳
0
0
بنده هم با انتقال ببر به سمسکنده ومیانکاله موافق هستم چرا که محلی برای ببر تعیین شده وهزینه های صورت گرفته ولی متاسفانه از انجایی که برنامه کاملا سیاسی هستش وخانم ابتکار هم که دور از سیاست نیست فقط به خاطر اینکه این ببرها در دوره اقای جواد محمدی وارد کشور شده به مازندران انتقال داده نمی شه استانی که نماد ببر مازندران در کشور بوده وهمچنین با درمان این ببر ویادآوری ببر مازندران کاری فرهنگی برای حفاظت از داشته های محیط زیست وشاید در اینده شرایط احیای این گربه سان زیبا رو داشته باشیم وقتی قرار این ببر به باراجین قزوین منتقل بشه یعنی هنوز محیط زیست به دونبال شونه خالی کردن از مسولیت هستش چرا نباید این ببر به میانکاله ویا سمسکنده بره به خاطر اعلام شکست پروژه متاسفانه مسولین به دونبال تخریب هم هستن نه کمک به طرح های هم
نظر شما
ادامه